Wpis z mikrobloga

Obecny pobyt Estebana Ocona w Alpine, jest tak naprawdę już 3 podejściem do współpracy ze stajnią w Enstone. W przeszłości Ocon, był już 2 razy zatrudniony przez ten zespół, lecz zawsze ta współpraca była kończona przedwcześnie z powodu Mercedesa. Który wcale nie pomógł mu rozwinąć w pełni kariery juniorskiej, a wręcz ją trochę blokował.

Ocon na wczesnym etapie juniorskiej kariery dołączył do nowopowstałej akademii Lotusa. W tych barwach jeździł w 2014 w Europejskiej F3. Ocon wywalczył tam tytuł pokonując między innymi Maxa Verstappena, chociaż tutaj należy zwrócić uwagę że Francuz jeździł w najlepszym zespole, a Max w ekipie środka stawki. W nagrodę za wygranie F3 w październiku odbył swoje pierwszy testy w bolidzie F1, dostając do dyspozycji bolid Lotusa z 2012 roku. Przy okazji tych testów pojeździł także Ferrari, była to jednak standardowa nagroda dla zwycięzcy F3 i Scuderia nie próbowała jakoś specjalnie pozyskać Ocona.

Esteban w listopadzie zadebiutował także podczas weekendu F1, podczas FP1 w Abu Dhabi, gdzie nie przegrał z Maldonado ale też nie wypadł jakoś tragicznie słabo jak na debiutanta. Ocon pojeździł Lotusem także w testach młodych kierowców. Lotus wiązał dużą przyszłość ze swoim juniorem, jednak wiadomo były że w 2015 będzie jeszcze za wcześnie na jego awans do F1. Dodatkowo dużym problemem Lotusa były ogromne długi, które nie pozwoliły na znalezienie miejsca Oconowi w serii GP2. Francuz był bliski podpisania umowy na starty w czołowym zespole DAMS, lecz z powodu braku sponsorów do tego nie doszło.

Sytuacje wykorzystał Mercedes, który podebrał Ocona, Lotusowi na początku 2015 roku. Sytuacja Estebana niby się poprawiła, jednak nie dokońca. Mercedes również nie umieścił go w GP2, lecz w GP3. W stosunku do F3 nie był to żaden awans, poziom rywalizacji, jak i samochody z GP3 wcale nie były jakoś lepsze. Chociaż zawsze lepsze to niż nic.
Ocon W GP3 wygrał tylko jeden wyścig, lecz dzięki regularności w dowożeniu wyników pokonał Luce Ghioto w walce o tytuł. Warto zauważyć nie typowe osiągniecie Ocona w 2015, zdobył on aż 9 drugich miejsc pod rząd.
Oprócz startów w GP3 w 2015 Ocon potestował trochę z Mercedesem jak i jego klientami, Force India jak i Willamsem. Testy te były o tyle dobre, że dzięki nim prawdopodobnie zdobył sobie przychylność ludzi z Force India, co przydało mu się rok później, ale o tym za chwilę.

Po zdobyciu tytułu w GP3 nie mógł on już startować w żadnej serii F3 podobnej. Pozostawał mu jedynie awans do GP2, on jednak nie nadszedł, gdyż Mercedes stwierdził że ta seria jest za droga i zamiast tego umieścił Ocona w DTM, gdzie było widać jazda tam męczy go i nie robi jakiś specjalnych postępów.
Oprócz tego Esteban w 2016, wrócił do ekipy z Estone, na wypożyczenie jako kierowca rezerwowy, powstałego na zgliszczach Lotusa, nowego Renault. Ocon w barwach Renault wystąpił w FP1 w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Niemczech i na Węgrzech. Jeździł także na przedsezonowych testach. Ocon zdawał się być naturalnym kandydatem na posadę kierowcy etatowego w Renault w 2017. Jednak na przeszkodzie stanął Mercedes, który nie chciał go wypuszczać na stałe. Renault chciało dać Oconowi 2 letnią umowę, na co nie zgodził się Mercedes, wyrażając zgodę na max 1 roczny kontrakt, obejmujący zachowanie Ocona w programie rozwojowym Mercedesa.

Innym powodem do zerwania Ocona z Renault, była sytuacja w Manorze po przerwie wakacyjnej, z powodu nie wypłacalności swoich sponsorów miejsce tam stracił Ryo Haryanto. Mercedes wykorzystał tą sytuację oraz to że Manor zalegał im trochę hajsu za silnik, umieścił tam Ocona, który przejeździł sezon 2016 do końca. Po sezonie Manor upadł i jasne było że Mercedes musi poszukać Oconowi miejsca w innym zespole. Miejsce nieoczekiwanie zwolniło się w Force India, kiedy to Hulkenberg postanowił odejść do Renault. Mercedes oprócz Ocona posiadał jeszcze Wehrleina, któremu też trzeba było poszukać miejsca. Początkowo to właśnie Niemiec zdawał się być faworytem do posady w FI. Indyjski zespół postanowił jednak nieoczekiwanie dać miejsce Oconowi. Plotka mówi o tym że decyzja ta została podjęta, na podstawie testów z 2015, kiedy to z FI testował zarówno Ocon jak i Wehrlein. Podobno Esteban o wiele lepiej dogadywał się z inżynierami i w przeciwieństwie do Wehrleina był bardziej komunikatywny.

Sezony 2017 i 2018 to wiadomo. 3 i obecne podejście Ocona do Renault nastąpiło w 2020 roku, kiedy to Mercedes skupiony na Russellu postanowił wypuścić w końcu Ocona gdzie indziej. Chociaż tutaj też warto dodać że Ocon, mógł trafić do Renault już w 2019 roku. Miał on prawie gotowy kontrakt w lipcu 2018, lecz nagłe odejście Ricciardo z RBR pokrzyżowało te plany.

#f1 #randomf1shit
źródło: comment_1645984724nMPJERXWEiYTyEuwp83Yoa.jpg
  • 4