Wpis z mikrobloga

Chodząc dużo po górach coraz częściej i w coraz większej ilości miejsc zauważam, że drogi i szlaki leśne są masowo rozjeżdżane przez ciężki sprzęt podczas prac leśnych. Najczęściej dzieje się tak w miejscach, które nie mają statusu parków narodowych, krajobrazowych czy rezerwatów – tam, gdzie kontrola społeczna i ochrona przyrody są najsłabsze. Po wycinkach zostają koleiny, błoto i zniszczone nawierzchnie, które miesiącami uniemożliwiają przejście turystom. Mimo że naprawa takich dróg powinna być oczywistym obowiązkiem, w praktyce niemal wcale się tego nie robi. To jedna z większych patologii w gospodarce leśnej – brak odpowiedzialności za zniszczoną infrastrukturę i wspólne dobro, jakim są nasze lasy.

#gory #las #lasypanstwowe #polska #patologia
obywatel_z - Chodząc dużo po górach coraz częściej i w coraz większej ilości miejsc z...

źródło: temp_file936381244692375738

Pobierz
  • 25
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@obywatel_z: Oczywiście, że się robi. A to jest droga wewnątrzzakładowa i służy właśnie do tego.
A parkach narodowych droga po pozyskaniu drewna wygląda dokładnie tak samo. Park krajobrazowy nie ma w ogóle w statusie ochrony nic o pozyskaniu drewna. Mieszasz ogólnie różne formy ochrony przyrody.
  • Odpowiedz
  • 2
@jakub-dolega Drogą przebiega szlak turystyczny, więc pytanie brzmi: czy to, że jest drogą wewnątrzzakładową, oznacza, że turyści mają brodzić po kolana w błocie?

To prawda w parkach krajobrazowych prawo praktycznie nie wymusza przywrócenia dróg i szlaków do stanu pierwotnego i o tym jest ten wpis.
  • Odpowiedz
  • 2
@Bestia_z_Jellystone

@obywatel_z: no i co niby mają zrobić z drogą z połamanego przez sprzęt kamienia i wymieszanego z rozjechanym błotem? Posklejać piaskowce godulskie do kupy czy położyć trawnik z rolki?


Rozwiązania niech szuka odpowiedzialny za doprowadzenie drogi do takiego stanu...

W wielu "cywilizowanych" krajach stosuje się maty ochronne, geosiatki, tymczasowe nawierzchnie, ograniczenia tonażu sprzętu i obowiązkową naprawę dróg po wycince – da się zabezpieczać szlaki i drogi, a nie
  • Odpowiedz
  • 0
@s3m3n

Droga chyba nie jest tworem przyrody. W parku chyba nie powinno jej być..


Drogi w parkach nie są „tworem przyrody”, ale elementem krajobrazu kulturowego, który służy turystom, leśnikom i służbom ratunkowym. Skoro istnieją, to powinny być utrzymywane w stanie bezpiecznym i używalnym, a nie rozjeżdżane ciężkim sprzętem i zostawiane w błocie.
  • Odpowiedz
  • 1
@Blaskun Panie. Spółki Skarbu Państwa zarządzają majątkiem publicznym w naszym imieniu. To, że coś produkują w imieniu państwa, nie znaczy, że rozdają to za darmo.
  • Odpowiedz
  • 0
@Blaskun Teoretycznie i praktycznie. Skarb Państwa to forma prawna wspólnego majątku obywateli, tyle że zarządzają nim instytucje w naszym imieniu. Problem nie w teorii, tylko w tym, jak te instytucje z tego obowiązku się wywiązują.
  • Odpowiedz
@obywatel_z: no tak, bo każdy las musi być od razu puszczą, a potem każdy by chciał w domu drewniane mebelki i drewno najlepiej wyczarować albo kupić zza granicy...
  • Odpowiedz