Wpis z mikrobloga

GIMP 3.0, wolny i otwartoźródłowy program do obróbki grafiki rastrowej został wydany, z potencjalnie wieloma zmianami.

Dostaję czasem na swoim kanale (czy gdziekolwiek indziej) złe komentarze dot. tego że mówię głośno jako zawodowy projektant graficzny o tym, że GIMP nie nadaje się na te chwilę do celów biznesowych. Powodów widzę wiele (przynajmniej na bazie 3.0 RC), ale do niektórych nie chce to dotrzeć.

Kibicuję bardzo każdemu projektowi FOSS, jednak bardzo istotne jest, aby program był ergonomiczny, względnie użyteczny i w miarę przyjazny w obsłudze. GIMP niestety nie spełnia żadnego z tych warunków jak do tej pory.

Z pewnością przetestuję finalną wersję 3.0, ale nie spodziewam się wiele zmian po tylu latach, oprócz bezstratnej edycji. A szkoda.

#gimp #linux #linuxmint #grafika #grafikakomputerowa #photoshop #ubuntu #debian #archlinux
olinuksieprzykawie - GIMP 3.0, wolny i otwartoźródłowy program do obróbki grafiki ras...

źródło: gimp-3.0-splash

Pobierz
  • 30
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@olinuksieprzykawie: w 100% się z Tobą zgadzam. Od dłuższego już czasu przesiadam się na projekty OpenSource i o ile jestem zadowolony z Inkscape’a czy Kdenlive, tak GIMP to g---o. Zdarza mi się z niego sporadycznie korzystać, ale już dużo lepszym rozwiązaniem jest Photopea online. Może kiedyś doczekamy się pakietu Affinity na linuxa…
  • Odpowiedz
@gwyddbwyll: Sam czekam na to, aż Affinity zdecyduje o porcie na Linuksa, to byłby niezły news i bardzo duży powód do przesiadki dla wielu ludzi. Żeby nie było, GIMP do użytku domowego jest wystarczający, względnie. Jednak do biznesu, gdzie jest wiele projektów na stole o ścisłym harmonogramie... No nie...
  • Odpowiedz
@gwyddbwyll @olinuksieprzykawie jak to jest, że są otwartoźródłowe bardzo dobre programy do grafiki 3D (Blender) i edycji wideo (Kdenlive), a do zwykłej grafiki rastrowej mamy tylko słabego GIMP-a? Przecież wydawałoby, że to jest najprostsze.
  • Odpowiedz
@e-stark sprawdziłem na szybko, nie widziałem narzędzia w stylu shape tool, typowo wektorowego. To jeden z wielu moich zarzutów wobec GIMPa, gdzie praktycznie wszystkie inne współczesne programy graficzne łączą rastry z wektorami. Tu, żeby zrobić koło muszę wybrać narzędzie kołowego zaznaczania, potem wybrać wypełnienie kolorem, stworzyć nową warstwę i wypełnić ją w obrębie zaznaczenia... Kroków o wiele więcej, a do tego możliwości edycji kształtu zerowe w zasadzie... Meh
  • Odpowiedz
@mk321: No nie, jest przecież jeszcze rewelacyjna Krita, to bardziej soft do malowania, ale do zdjęć mi się sprawdzał bardziej niż GIMP. Jest na Llinuxa, Windows i macOS.
  • Odpowiedz
@sm_m Krita to całkiem inne narzędzie. Nikt sprawdza się do edycji zdjęć, robienia jakiejś użytkowej grafiki.

Ja nie jestem malarzem z tabletem, dla mnie Krita jest bezużyteczna. Jak ktoś rysuje chińskie bajki, to pewnie tak.
  • Odpowiedz
@mk321: Sprawdza się, Używałem jej do tego celu przez lata. Interfejsem bardziej przypomina Photoshopa niż GIMP. Ma warstwy, maski, filtry, warstwy filtrów, wektory, zaznaczajki. Widać, że nie używałeś i tylko na obrazki na stronie zerknąłeś.
  • Odpowiedz
Dostaję czasem na swoim kanale (czy gdziekolwiek indziej) złe komentarze dot. tego że mówię głośno jako zawodowy projektant graficzny o tym, że GIMP nie nadaje się na te chwilę do celów biznesowych. Powodów widzę wiele (przynajmniej na bazie 3.0 RC), ale do niektórych nie chce to dotrzeć.


@olinuksieprzykawie: dużo zależy jak interpretujesz "cele zawodowe". Jeśli chcesz soft do pacy komercyjnej który wspiera wszystkie standardy, druku, profili kolorów i inne bzdety
  • Odpowiedz
@gwyddbwyll @olinuksieprzykawie jak to jest, że są otwartoźródłowe bardzo dobre programy do grafiki 3D (Blender) i edycji wideo (Kdenlive), a do zwykłej grafiki rastrowej mamy tylko słabego GIMP-a? Przecież wydawałoby, że to jest najprostsze.


@mk321: GIMP to jest kombajn i nawet nie zdajesz sobie sprawy ile projektów ciągnie z kodu gimpa.

@olinuksieprzykawie @e-stark spróbujcie teraz zrobić tekst z obramowaniem (taki jak na
  • Odpowiedz
@olinuksieprzykawie: niedawno odpaliłem Gimpa bo potrzebowałem zrobić prosty rysunek a la pixelart a żadne z narzędzi online nie spełniało moich wymagań. Włączam, ustawiam sobie grida 16x16 i wybieram jakiś tam pędzel który miał być 1-pikselowym kwadratem bez żadnego antyaliasingu. Ustawiam mu rozmiar 16, klikam w kratkę i niespodzianka - narysowany punkt nie jest rozmiaru 16x16 xD bug znany, otwarty od 5 lat, raczej nigdy go nie naprawią.
Tak że no,
  • Odpowiedz
@Kryspin013 odniosę się do określenia, że dyskusja bierze się z braku jakichś prostych, gotowych narzędzi. To mega duże uproszczenie, którego bym nie używał. To nie kwestia wyłącznie prostych rzeczy. To kwesta standardów i funkcjonalności, które większość programów graficznych (także FOSS) ma, a GIMP nie nadąża.

Mało tego, piszesz sam o większej ilości kroków przy wykonaniu jakiejś akcji. Jeżeli od czasu do czasu skrobie się coś w domu, to nie musi to
  • Odpowiedz
@Kryspin013 odniosę się do określenia, że dyskusja bierze się z braku jakichś prostych, gotowych narzędzi. To mega duże uproszczenie, którego bym nie używał. To nie kwestia wyłącznie prostych rzeczy. To kwesta standardów i funkcjonalności, które większość programów graficznych (także FOSS) ma, a GIMP nie nadąża.


@olinuksieprzykawie: prawda, że GIMP nie nadąża (od kilku lat) ale też bym jakoś nie umniejszał GIMPowi.

Mało tego, piszesz sam o większej ilości kroków
  • Odpowiedz