Aktywne Wpisy
bezbekpol +132
Podsumowując dzisiejszy dzień:
Jeśli masz JAKIEKOLWIEK zastrzeżenia co do tego marszu, to jesteś z automatu pisiorem i jeszcze będziesz czytał w komentarzach, że "to ty jesteś problemem", bo śmiesz oczekiwać od opozycji czegoś więcej, niż po prostu zastąpienie pis xD
Chciałbym również przypomnieć tym wszystkim wykopkom, że to właśnie ludzie nieprzekonani są kluczem do zwycięstwa, bo to miliony głosów, o które opozycja powinna walczyć z całych sił. Jako jedna z takich
Jeśli masz JAKIEKOLWIEK zastrzeżenia co do tego marszu, to jesteś z automatu pisiorem i jeszcze będziesz czytał w komentarzach, że "to ty jesteś problemem", bo śmiesz oczekiwać od opozycji czegoś więcej, niż po prostu zastąpienie pis xD
Chciałbym również przypomnieć tym wszystkim wykopkom, że to właśnie ludzie nieprzekonani są kluczem do zwycięstwa, bo to miliony głosów, o które opozycja powinna walczyć z całych sił. Jako jedna z takich
zagraj +462
Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny wiropłat).
Podstawowe dane techniczne:
Załoga: 2
Długość: 13.72m
Wysokość: 4.06m
Średnica głównego wirnika: 12.6m
Powierzchnia nośna: 124.7m^2
MTOW: 5200kg
Napęd: 2x Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9a 2270hp (1693kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 472km/h | 255kts
Prędkość przelotowa: 407km/h | 220kts
Pułap: 3810m | 12500ft
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
@mkarweta: Mój błąd. Jakoś się zakręciłem za mocno. To do tej turbiny doczepiasz cokolwiek. Wirniki śmigłowca na przykład, albo czołg. A niektóre konkretne podczepienia mają nawet swoje nazwy.:P
@mkarweta: silnik turbowałowy to jest turbina gazowa (nie silnik odrzutowy) która napędza tzw wolną turbinę, do której podłączony jest wał napędowy
https://www.youtube.com/watch?v=QqsKugTovNA