Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 42/???

Eurocopter X³

Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny wiropłat).

Podstawowe dane techniczne:

Załoga: 2
Długość: 13.72m
Wysokość: 4.06m
Średnica głównego wirnika: 12.6m
Powierzchnia nośna: 124.7m^2
MTOW: 5200kg
Napęd: 2x Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9a 2270hp (1693kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 472km/h | 255kts
Prędkość przelotowa: 407km/h | 220kts
Pułap: 3810m | 12500ft

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Pobierz
źródło: comment_16712536138faOfwbmlBbz4wMNmhEe4B.jpg
  • 58
na moją logike nie moglo to dzialac patrzac na te foto, czasteczki powietrza beda sie "kłócić" ze soba od pionowego i poziomego wirnika, wiem jestem mądry nie musice mi mowic ( ͡° ͜ʖ ͡°)
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@kocurrek32: nie ma to jak niezawodny chłopski rozum, tylko teraz pomyśl że przepływ powietrza o którym mówisz występuje tylko przy stracie pionowym, w trakcie lotu poziomego główny wirnik zmniejsza obroty w celu uzyskania spadku oporu aerodynamicznego i działa jak klasyczne skrzydło - wytwarza siłę nośną, która działa do góry