Aktywne Wpisy

dzbanzyciowy +38
Śmieszy mnie to jak wszyscy wpisują sobie w CV poziom angielskiego na poziomie B2 nie zdając sobie sprawy z tego, jaki to porządny i wysoki poziom już jest. Do tego jeszcze B2 = B2 ogólny + słownictwo twojej profesji. Np lekarz musi znać anglojęzyczne nazwy kilkuset chorób, anatomii. Powiecie, że to już poziom C1-C2. Nie, poziom C to jest cała masa wyrażeń idiomatycznych bardzo rzadkich albo przysłów. Tego na pewno będzie lekką

lpkcim +638






Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny wiropłat).
Podstawowe dane techniczne:
Załoga: 2
Długość: 13.72m
Wysokość: 4.06m
Średnica głównego wirnika: 12.6m
Powierzchnia nośna: 124.7m^2
MTOW: 5200kg
Napęd: 2x Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9a 2270hp (1693kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 472km/h | 255kts
Prędkość przelotowa: 407km/h | 220kts
Pułap: 3810m | 12500ft
#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
źródło: comment_16712536138faOfwbmlBbz4wMNmhEe4B.jpg
Pobierz@mkarweta: Mój błąd. Jakoś się zakręciłem za mocno. To do tej turbiny doczepiasz cokolwiek. Wirniki śmigłowca na przykład, albo czołg. A niektóre konkretne podczepienia mają nawet swoje nazwy.:P
źródło: comment_1671269764JAwmLwaw8fQyxsGkNfb2jW.jpg
Pobierz@mkarweta: silnik turbowałowy to jest turbina gazowa (nie silnik odrzutowy) która napędza tzw wolną turbinę, do której podłączony jest wał napędowy
źródło: comment_1671279469SKAgliYnew2g2aVPso2Jz3.jpg
Pobierzźródło: comment_1671280419FI7MyUAShUV6q43XqMTlxZ.jpg
Pobierzhttps://www.youtube.com/watch?v=QqsKugTovNA