Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 42/???

Eurocopter X³

Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny wiropłat).

Podstawowe dane techniczne:

Załoga: 2
Długość: 13.72m
Wysokość: 4.06m
Średnica głównego wirnika: 12.6m
Powierzchnia nośna: 124.7m^2
MTOW: 5200kg
Napęd: 2x Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9a 2270hp (1693kW) – silniki turbowałowe
Vmax: 472km/h | 255kts
Prędkość przelotowa: 407km/h | 220kts
Pułap: 3810m | 12500ft

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
Pobierz MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...
źródło: comment_16712536138faOfwbmlBbz4wMNmhEe4B.jpg
  • 58
@MajsterZeStoczni: Pisząc o silniku turbośmigłowym, miałem na myśli właśnie to co na zdjęciu. Miałem też okazję pracować w dwóch projektach przekładni mocy (z której moment przekazywany jest na smigło). Co masz na myśli pisząc o skrzyni biegów? Ta przekładnia mocy to po prostu reduktor. Nie ma tam możliwości zmiany żadnych biegów.
Coś o następcy BlackHawka było/będzie?


@xaveri1983: Nic nie było, tylko moje pytanie o którym mówisz? V-280 czy SB-1? Bo 5 grudnia tego roku US Army wybrało V-280 jako zwycięzcę w programie Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA), czyli bezpośredniego następcę UH-60.
@MajsterZeStoczni: Pozwolę sobie nie zgodzić się z tym co napisałeś. Obroty głównego wirnika raczej przez cały lot utrzymują się zadanym zakresie. Pilot steruje kątem natarcia łopat (pitch control) celem zwiększenia lub zmniejszenia siły nośnej (lift). Dzięki specjalnej konstrukcji (swashplate) płaszczyzna obrotu głównego wirnika może być zmieniana (collective control), dzięki temu śmigłowiec może lecieć do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo (generalnie dowolny kierunek). Ruch wokół osi pionwej śmigłowca (roll) może
@windfall: w takim razie polecam doczytać główne założenia projektowe, gdzie zakładano zmniejszenie prędkości głównego wirnika o ok. 15% celem zmniejszenia oporu aerodynamicznego łopaty postępującej i eliminacji przeciągnięcia łopaty odchodzącej i uzupełnienie noszenia przez skrzydła - zaczęto się tym zajmować już w latach 70 XX wieku przy projekcie S-69/XH-59