@roszej: Tak, śmigła (a raczej łopaty wirnika) cały czas tak się poruszają w uproszczeniu. Odpowiedzialny jest za to układ sterowania. Pierścień nr 2 z rysunku powyżej to z angielskiego swashplate. Służy on do kierukowego sterowania helikopterem (lot w przód, boki i do tyłu). W zależności w jakieś płaszczyźnie jest on ustawiony w stosunku do płaszczyzny równoległej do powierzchni ziemi (uproszczenie), w takim kierunku helikopter poleci. Ruch swashplate'a wymusza więc odpowiednio
Świat z punktu widzenia wirnika śmigłowca.
Facet założył GoPro na wirnik śmigłowca, nakręcił film w 240 fps i zwolnił go do 30 fps, więc te łopaty wirnika machają tak bardzo, bardzo szybko.
z- 75
- #
- #
- #
- #
Eurocopter X³
Eksperymentalny wiropłat zespolony opracowany przez Airbus Helicopters jak demonstrator platformy szybkiego helikoptera hybrydowego o dużym zasięgu. Konstrukcja bazuje na istniejącym płatowcu AS365 Dauphin z dodatkowymi dwoma krótkimi skrzydłami na których zamontowane są dwa śmigła, napędzane razem z głównym wirnikiem dwoma silnikami turbowałowymi. Śmigła na skrzydłach odpowiadają również za eliminowanie momentu obrotowego wytwarzanego przez główny wirnik. Głównym założeniem projektowym było obniżenie prędkości obrotowej głównego wirnika w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego – podobnie jak w Rotodyne, X-49 czy S-72. Pierwszy lot odbył się 6 września 2010 roku. 12 maja 2011 osiągnięto prędkość 430km/h (232kts) przy użyciu mniej jak 80% dostępnej mocy. Po zainstalowaniu dodatkowej owiewki do głównego wirnika X³ osiągnął prędkość 472km/h (255kts) w locie poziomym oraz 487km/h (263kts) w płytkim locie nurkowym stając się tym samym najszybszym na świecie wiropłatem zespolonym bez napędu odrzutowego. Po udanych testach i zakończeniu lotów badawczych płatowiec trafił w 2014r do Musée de l’air et de l’espace. Na podstawie X³ Airbus Helicopters prowadzi obecnie projekt RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft – szybki i opłacalny
https://tinyurl.com/3fswb7wp