Wpis z mikrobloga

Algorytmy mechaniczne na giełdzie – zrób to sam.

Na okoliczność wykopowego uhonorowania mnie pomarańczową odznaką VIP za 100 obserwujących, piszę krótkie wprowadzenie i zachęcenie do tworzenia giełdowych algorytmów mechanicznych.

Dziś część 1, a będzie ich pewnie kilka. Plusujących będę wołał do kolejnych części.

Wbrew pozorom nie trzeba mieć do tego specjalistycznej wiedzy i oprogramowania, na początku wystarczy Excel lub jego darmowy odpowiednik. Oczywiście skill w programowaniu lub zaawansowanie w Excelu na pewno pomoże oraz pozwoli wyciągnąć każdy algorytm na wyżyny niedostępne dla laików. Z góry zaznaczam, że nie jestem programistą, więc tym bardziej niech będzie to zachętą do tworzenia i testowania swoich pomysłów.

System bądź algorytm mechaniczny ma za zadanie całkowicie przejąć od inwestora proces decyzyjny i zautomatyzować handel lub przynajmniej wspomóc decyzyjność odcinając od rynkowego szumu. Czyli na podstawie przetestowanej formuły system wypluwa nam sygnały:
a) kup -> sprzedaj
b) sprzedaj na krótko -> odkup
c) nic nie rób.

Systemy, których jestem zwolennikiem, to systemy oparte wyłącznie na cenie. Nie stosuję wskaźników typu średnie kroczące, oscylatory RSI lub stochastyczne, MACD itp. One robią lagi w stosunku do ceny, więc nie widzę sensu w uwzględnianiu jakichkolwiek opóźnień. Trochę wskaźników już w życiu przetestowałem i najbardziej przydatny (w mojej ocenie) to ATR czyli wskaźnik zmienności. Mimo mojego nastawienia i tak zachęcam do drążenia wskaźników, bo jeśli ja coś odrzucam, to nie znaczy, że trzeba to całkowicie olać.