Wpis z mikrobloga

Polska 1939 - eksperymentalny samochód elektryczny na prąd stały opracowany na Politechnice pod kierownictwem prof. inż. Szostaka - wybitnego eksperta w dziedzinie mechaniki i silników elektrycznych.
Na zdjęciu prototypowa ładowarka w lesie.
Wechikuł posiadał akumulator wypełniony solami oraz tlenkiem berylu - rozwiązanie unikatowe i potencjalnie mogło rozpocząć elektryczną ewolucję 100 lat wcześniej! Niestety nadeszła wojna. Instytut został zbombardowany a inżynier Szostak siłą wcielony do Niemieckiego grona inżynierów wojskowych (jego dziadek był Niemcem). Honorowo odmówił jakiejkolwiek współpracy, za co został wtrącony do więzienia. Po wojnie władze komunistyczne wydały na niego wyrok śmierci. Ewakuował się do USA, gdzie do emerytury prowadził znakomicie prosperujący serwis maszyn do pisania. Nigdy nie pogodził się z utratą lat swoich badań nad pierwszym polskim samochodem elektrycznym.

#strasznezwoje #motoryzacja #ciekawostki #samochodyelektryczne
Pobierz czlowiekzlisciemnaglowie - Polska 1939 - eksperymentalny samochód elektryczny na prąd...
źródło: comment_1633415990VzA7To2nu4T3fXPSlAXl3q.jpg
  • 18
@CukrowyWykop: a no mógł. Gdybyś myślał globalnie - USA rozpoczynały wtedy okres pakowania ropy w każdy produkt i wszędzie, aby dalej pomnażać majątki. Europa mogła odpowiedzieć zapotrzebowaniem i przemysłem maszyn napędzanych prądem. Rządy wykupywały prawa patentowe dla swoich obywateli, aby upowszechniać wynalazki.
a no mógł. Gdybyś myślał globalnie


@dlugi-gr: gdybyś miał chociaż pojęcie o czym mówisz:
1. Samochód elektryczny to już był znany w tamtym czasie, były próbu. Trudno nie sprawdzić że to się nie udało. Nie jestem pewien ale chyba nawet samochód elektryczny był przed spalinowym.
2. Pojemność akumulatorów była niska, łatwiej już rozwozić i lać paliwo.
3. Same silniki chociaż niby nie tak skomplikowane jednak szybkośc ich produkcji czy same materiały