Wpis z mikrobloga

Z programu samorządowego KNP:

"21. ZLIKWIDUJEMY BUSPASY


Wszędzie gdzie to będzie tylko możliwe przebudujemylub zlikwidujemy torowiska w celu udostępnienia ich dla pojazdów"

Większej głupoty chyba nigdy nie czytałem.

Po buspasie np na Trasie Łazienkowskiej w Warszawie na godzinę przejeżdża kilkadziesiąt autobusów (do 40 w jedną stronę), kilkadziesiąt taksówek i busów prywatnych.

Zakładając, że autobusy, które tam jeżdżą nie są przepełnione to w każdym może jechać ok 150 osób (Urbino 18 mieści ok 175osób zależnie od wersji).

Czyli buspasami na Trasie Łazienkowskiej podróżuje na godzinę 12000 osób autobusami + osoby w taksówkach i prywatnych busach i pksach.

Dla porównania zwykły pas drogowy tej klasy drogi co TŁ ma przepustowość ok. 1800 pojazdów/h w optymalnych warunkach (załóżmy, że takie są), czyli wg. warszawskiej średniej (poniżej 1,3osoby/samochód) podróżuje nim ok. 2400 osób na godzinę.

Reasumując: 1 pasem buspasa podróżuje ok 6000 osób na godzinę (+ taxi i busy/pks etc), a 1 pasem obok podróżuje 2400 osób na godzinę.

O likwidacji torowisk tramwajowych to nawet nie chce mi się już pisać, bo torowiska mają jeszcze większą przepustowość użytkowników (do 9000os/h).

Czy w KNP jest ktokolwiek kto ma pojęcie o systemach transportowych i urbanistyce?

#krakow #warszawa #wroclaw #wipler #polityka #rower #transport #knp #berkowicz #tramwaje #neuropa #urbanistyka
  • 84
Czy w KNP jest ktokolwiek kto ma pojęcie o systemach transportowych i urbanistyce?


@DanielPlainview: A po co? Przecież oni maja jedną odpowiedź na wszystkie problemy - wolny rynek i nizsze podatki.
#!$%@? to są jakieś liczby czy nie ma? Ma ktoś z was jakieś badania?


@Poszukiwacz_: Polecam: Ivan Illich, "Energy and Equity", 1973

"Potrzeba dwóch pasów o określonej wielkości, aby przemieszczać mostem 40 000 osób na godzinę wykorzystując nowoczesne pociągi, cztery, aby przemieścić ich autobusami, a dwanaście pasów zajmuje przejazd tej samej ilości osób w samochodach, zaś tylko jeden pas wystarczyłby im do przejechania na rowerach."
@raj: Trochę stara ta książka.

Ale nevermind. Główny issue jaki ja widzę jest taki, że brak buspasów = brak jakiegokolwiek sposobu na stabilny, (relatywnie) wydajny dojazd (pomijając "z buta"). Obecnie jeśli nie chcesz stać w korkach to możesz zawsze wsiąść w autobus.

Aczkolwiek może się mylę, bo nie wiem jak dużym problemem są korki dla kierowców i jak bardzo "zamulają" autobusy mimo bus pasów, bo ja jeżdżę autobusami po Warszawie, ale