Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko239
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
elektryk91

elektryk91

Dołączył 15 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 5531
  • Znaleziska 1979
  • Mikroblog 3552
  • Obserwujący 142
  • Obserwowane 110
elektryk91
elektryk91 16.12.2023, 21:22:58
  • 1137
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 62
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 21:48:11 via Wykop
  • 23
@megawatt: @CzarnyOwiec pisząc o "atmosferze" miałem na myśli temperaturę pokojową, nie 500 st. Celsjusza ;)

I tak, to prawda. Potem dokonano zmian. Startująca kapsuła zawierała tlen z azotem, ale w ciągu kilku pierwszych godzin lotu ta mieszkanka była zmieniana na czysty tlen.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 21:54:06 via Wykop
  • 0
PS: jeśli używacie X'a, to tam też możecie te posty śledzić: https://twitter.com/kosmogadka
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 23:30:13 via Wykop
  • 34
@enzomatrix: Nie stosuje się obecnie takiego rozwiązania. Od czasu wahadłowców wszystko jest wypełnianie powietrzem o normalnym ciśnieniu. Dopiero przy księżycowej stacji Gateway zostanie zastosowane niższe ciśnienie, około 60% ziemskiego, by przyśpieszyć spacery kosmiczne. Chodzi tu o czas potrzebny do opróżnienia/napełnienia śluz i przygotowanie astronautów do pracy w skafandrze.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 23:31:53 via Wykop
  • 25
@CzarnyOwiec: warto jeszcze dodać, że problem z Apollo 1 wziął się stąd, że testy były przeprowadzane przy 100% tlenu i 100% ziemskiego ciśnienia. Jedynie w trakcie lotów to ciśnienie było niższe.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 00:24:24 via Wykop
  • 4
@Alabazam: o tym jest 5 akapit :) @czy_pisiont dobrze napisał
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 19:34:30 via Wykop
  • 1
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 19:35:06 via Wykop
  • 0
@Rad-X: czymkolwiek chcieli ( ͡° ͜ʖ ͡°) W tym zdaniu chodzi o to, że przez 5 dni żyli w kontrolowanych warunkach.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 19:43:35 via Wykop
  • 1
Czemu nie jeden zbiornik ze sprężonym powietrzem?


@matt___: dobre pytanie! Ponieważ sam tlen jest potrzebny jako utleniacz do produkcji prądu i zasilania silnika
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 19:46:05 via Wykop
  • 0
@elektryk91: to zdjęcie z modułu księżycowego


@futbolski: masz rację (・へ・) dzięki za zwrócenie uwagi
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 17.12.2023, 19:11:38
  • 125
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
17.12.2023, 19:38:02 via Wykop
  • 0
w ogóle to nie jedyny wypadek później z tego co pamiętam zginął jeden pilot.


@knskk_: Tak, w locie SpaceShipTwo. Pisałem o tym tutaj:
https://wykop.pl/wpis/73482015/dokladnie-9-lat-temu-doszlo-do-katastrofy-statku-k
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 12.12.2023, 21:52:04
  • 63
Dzisiaj mija pierwsza rocznica śmierci generała Mirosława Hermaszewskiego. Pierwszego i jedynego do tej pory Polaka w kosmosie. Jego lot odbył się w ramach programu Interkosmos, czyli radzieckiej inicjatywy wysłania w przestrzeń kosmiczną obywateli państw bloku wschodniego.

Hermaszewski urodził się w 1944 roku w nieistniejącej już wsi Lipniki, która znajdowała się na terenie obecnej Ukrainy. Był najmłodszym z siedmiorga dzieci oficera Wojska Polskiego Romana Hermaszewskiego i jego żony Kamili.

Gdy miał 1,5 roku szczęśliwie przeżył
elektryk91 - Dzisiaj mija pierwsza rocznica śmierci generała Mirosława Hermaszewskieg...

źródło: Hermaszewski2698

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 14:08:36 via Wykop
  • 1
@szukajekzgubilhaslo: James Pawelczyk zabrał flagę w kosmos, ale w trakcie STS-90 nie dokowano do ISS
https://pl.wikipedia.org/wiki/Scott_Parazynski
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 14.12.2023, 20:10:36
  • 126
Pierwszym zbudowanym ludzką ręką obiektem, który wykonał przelot w pobliżu innej planety niż Ziemia, była amerykańska sonda Mariner 2. Dokładnie 61 lat temu, 14 grudnia 1962 roku, zbliżyła się do Wenus, drugiej planety od Słońca. Dokonała przy tym wielu odkryć.

Najciekawszym z nich jest wykazanie, że Wenus, jako jedyna planeta w Układzie Słonecznym, obraca się w kierunku innym niż pozostałe. Radiometry sondy wykazały także, że pod 60-kilometrową warstwą chłodnych chmur musi znajdować się
elektryk91 - Pierwszym zbudowanym ludzką ręką obiektem, który wykonał przelot w pobli...

źródło: Mariner_2

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
14.12.2023, 21:05:02 via Wykop
  • 21
@elektryk91: @elektryk91 @elektryk91 tu Mariner 2 w trakcie przygotowań do startu
elektryk91 - @elektryk91: @elektryk91 @elektryk91 tu Mariner 2 w trakcie przygotowań ...

źródło: Mariner_2_inspection

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
15.12.2023, 08:38:04 via Wykop
  • 0
@KYK_: Tak, miało być 35 km, ale musiało mi się pomylić przy pisaniu. Dzięki za zwrócenie uwagi :)
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
16.12.2023, 14:04:57 via Wykop
  • 0
@szukajekzgubilhaslo: pierwsza była Wenera 13
https://wykop.pl/wpis/73476403/dzisiaj-obchodzimy-42-rocznice-startu-sondy-wenera
@elektryk91 +164
Dzisiaj obchodzimy 42 rocznicę startu sondy Wenera 13. Była to pierwsza sonda, która przesłała na Ziemię dźwięk z innej planety. Na nagraniach można usłyszeć głównie wiatr wiejący na Wenus, ale też dźwięki lądowania, wiercenia czy otwierania osłon kamer.

W miejscu lądowania temperatura wynosiła 457 stopni Celsjusza, a ciśnienie było
więcej
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 15.12.2023, 22:23:22
  • 576
Jesienią 1977 roku NASA wystrzeliła w kosmos dwie bliźniacze sondy do badania odległych ciał niebieskich. Pierwszą z nich był Voyager 2, a drugą wyniesiony 16 dni później Voyager 1. Mimo jednak, że Voyager 2 zaczął podróż ze znaczną przewagą, to nie nacieszył się nią długo.

Powodem tej zmiany w rankingu odległości od Ziemi, były różne trajektorie obu urządzeń. Voyager 1 poruszał się szybciej i miał prędzej dotrzeć do Jowisza i Saturna, a później
elektryk91 - Jesienią 1977 roku NASA wystrzeliła w kosmos dwie bliźniacze sondy do ba...

źródło: 1280px-Voyager_2_Testing_PIA21736

Pobierz
  • 19
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
15.12.2023, 22:23:38 via Wykop
  • 156
@elektryk91: A tu górne warstwy atmosfery Tytana
elektryk91 - @elektryk91: A tu górne warstwy atmosfery Tytana

źródło: 800px-Titan-Complex_Anti-greenhouse

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 13.12.2023, 21:09:46
  • 386
Każdego dnia da się znaleźć jakąś ciekawą rocznicę wydarzenia z historii eksploracji kosmosu. Dzisiaj wspominamy start sondy Pioneer 8, która została wyniesiona w kosmos 13 grudnia 1967 roku, czyli równo 56 lat temu. A jakie zadanie miało to urządzenie?

Celem Pioneera 8 było dotarcie na orbitę heliocentryczną (podobną do ziemskiej) i monitorowanie przestrzeni międzyplanetarnej, a zwłaszcza aktywności słonecznej poprzez analizę pól magnetycznych i promieniowania kosmicznego. Co ważne, nie była w tej misji osamotniona.

Pioneer
elektryk91 - Każdego dnia da się znaleźć jakąś ciekawą rocznicę wydarzenia z historii...

źródło: Pioneer-6-9

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
14.12.2023, 08:13:28 via Wykop
  • 23
@Gieekaa 29 lutego niewiele się działo, ale można wspomnieć o urodzinach astronauty Jacka Lousma i jego super zdjęciu spod prysznica na stacji Skylab :)

http://www.astronautix.com/f/february29.html
elektryk91 - @Gieekaa 29 lutego niewiele się działo, ale można wspomnieć o urodzinach...

źródło: 1920px-Showering_on_Skylab_-_GPN-2000-001710

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
14.12.2023, 18:15:45 via Wykop
  • 5
@ValandilNW: Tak
elektryk91 - @ValandilNW: Tak

źródło: TDDwr

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 11.12.2023, 17:31:08
  • 533
Równo 51 lat temu, 11 grudnia 1972 roku, odbyło się ostatnie do tej pory lądowanie ludzi na Księżycu. Dwuosobowa załoga w składzie E. Cernan i H. Schmitt wylądowała modułem księżycowym Challenger w dolinie Taurus–Littrow. Ich pobyt na Srebrnym Globie trwał trochę ponad 3 dni.

Co ciekawe, załoga Apollo 17 miała początkowo wyglądać inaczej. W 1970 roku, gdy członkowie tej misji byli już znani, gruchnęła wiadomość, że Apollo 18 zostanie anulowane. Problem był taki,
elektryk91 - Równo 51 lat temu, 11 grudnia 1972 roku, odbyło się ostatnie do tej pory...

źródło: Eugene_Cernan_at_the_LM,_Apollo_17

Pobierz
  • 131
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
11.12.2023, 17:36:12 via Wykop
  • 2
@Sultan_Kosmitow: (。◕‿‿◕。)
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
11.12.2023, 23:12:14 via Wykop
  • 11
@George_Liquor: Też pracowali na zewnątrz po 7 godzin dziennie :)
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 10.12.2023, 20:11:24
  • 246
Niektóre aspekty przełomowych misji kosmicznych wydają się teraz oczywiste, ale nie były takimi na początku. Przykładem jest sposób, w jaki USA dotarło z Ziemi na Księżyc. NASA debatowała nad tym przez dwa lata i dzisiaj jest rocznica tego, jak decyzja trafiła w ręce Kennedy’ego. W dostarczonym 10 grudnia 1962 roku liście do prezydenta Kennedy’ego ówczesny dyrektor NASA James Webb tłumaczył czemu została wybrana taka, a nie inna metoda przelotu. Istniały trzy opcje:
elektryk91 - Niektóre aspekty przełomowych misji kosmicznych wydają się teraz oczywis...

źródło: John_C._Houbolt_-_GPN-2000-001274

Pobierz
  • 30
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Makarow
Makarow
10.12.2023, 23:28:35 via Android
  • 174
@elektryk91 I to wszystko 17 lat po wojnie.

W 1903 bracia Wright budują swój pierwszy prymitywny samolot.

W 1918 roku na niebie królują dwuplatowce kryte płótnem.
  • Odpowiedz
Majkel2008
Majkel2008
Majkel2008
11.12.2023, 01:06:05 via Wykop
  • 141
@Makarow: jak masz ponad 35 lat, to byłeś światkiem wzrostu mocy obliczeniowej komputerów 8 tysięcy razy, szalonej miniaturyzacji wszystkiego, która sprawiła, że ten superkomputer każdy nosi przy sobie i może nim wykonywać połączenia z drugim końcem świata. Byłeś świadkiem odejścia do lamusa papieru, który był technologią stosowaną od tysięcy lat! A obecnie jesteś świadkiem niesamowitego skokowego rozwoju AI, które jeszcze 5 lat temu wydawało się możliwe tylko w science fiction.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 07.12.2023, 19:34:19
  • 518
The Blue Marble — najbardziej rozpowszechnione zdjęcie w historii ludzkości, obchodzi dzisiaj swoje 51 urodziny. Zostało wykonane 7 grudnia 1972 roku przez załogę Apollo 17, która tego samego dnia wyruszyła w ostatnią misję programu zakończoną dotarciem na powierzchnię Księżyca.

Oryginalna fotografia została wykonana prawdopodobnie przez Harrisona H. Schmitta na początku 5. godziny lotu za pomocą 70-milimetrowego aparatu marki Hasselblad z 80-milimetrowym obiektywem firmy Zeiss. Znany “niebieski marmurek” to odwrócony wycinek oryginalnego zdjęcia.

Świat
elektryk91 - The Blue Marble — najbardziej rozpowszechnione zdjęcie w historii ludzko...

źródło: The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg

Pobierz
  • 75
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
07.12.2023, 23:49:37 via Wykop
  • 9
@Northmaniack: ale takie jest tłumaczenie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Marmurki
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
08.12.2023, 10:43:57 via Wykop
  • 0
@ComboBreaker: źródła NASA mówią o filmie 70 mm 乁(⫑ᴥ⫒)ㄏ

a Kodak special thin-based and thin emulsion double-perforated 70 mm film - which permitted 160 pictures in color or 200 on black/white in each loading.


https://history.nasa.gov/alsj/a11/a11-hass.html
https://history.nasa.gov/alsj/a17/a17.photidx.pdf
elektryk91 - @ComboBreaker: źródła NASA mówią o filmie 70 mm 乁(⫑ᴥ⫒)ㄏ
 a Kodak special...

źródło: a11-hass4

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
10.12.2023, 20:05:37 via Wykop
  • 1
@ComboBreaker: Spoko. Dzięki za czujność, bo jednak mi też zdarzają się błędy :)
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 09.12.2023, 18:39:30
  • 57
Po pierwszym w historii spacerze kosmicznym Aleksieja Leonowa w 1965 roku, wychodzenie w przestrzeń było przez 23 lata zarezerwowane wyłącznie dla kosmonautów Związku Radzieckiego i astronautów z USA. Pierwszą osobą, którą przełamała ten duopol był francuz Jean-Loup Chrétien.

Misja Soyuz TM-7 rozpoczęła się 26 listopada 1988 roku. Trzyosobowa załoga składała się z dwóch Sowietów i wspomnianego obywatela Francji, dla którego był to już drugi lot w kosmos. Celem było dotarcie do radzieckiej stacji
elektryk91 - Po pierwszym w historii spacerze kosmicznym Aleksieja Leonowa w 1965 rok...

źródło: Chretien (1)

Pobierz
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
09.12.2023, 22:55:20 via Wykop
  • 3
@Sla_Voy: I understood that reference. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 08.12.2023, 20:20:15
  • 62
Równo 55 lat temu pilot testowy Joseph Algranti omal nie zginął w trakcie próbnego lotu Pojazdu do Treningu Lądowań na Księżycu (LLTV). Zdążył się katapultować zaledwie ułamek sekundy przed tym, jak maszyna uderzyła o ziemię i stanęła w płomieniach.

LLTV było latającym rusztowaniem wyposażonym w jeden silnik odrzutowy i dwa silniki rakietowe. Pozwalał astronautom programu Apollo trenować lądowania na Księżycu w sposób symulujący zachowanie lądownika przy grawitacji Srebrnego Globu.

Zadaniem Joe Algranti było sprawdzenie
elektryk91 - Równo 55 lat temu pilot testowy Joseph Algranti omal nie zginął w trakci...

źródło: armstrong_in_lltv-2_jun_1969_s69-36906

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

siepan
siepan
08.12.2023, 23:17:21 via Wykop
  • 14
@elektryk91: właśnie oglądam serial For All Mankind no i w 3. odcinku babka rozwaliła właśnie LLTV i zginęła ¯\(ツ)/¯
siepan - @elektryk91: właśnie oglądam serial For All Mankind no i w 3. odcinku babka ...

źródło: vishal-patil-jayesh-kakade-01-2

Pobierz
  • Odpowiedz
Cryptonerd_io
Cryptonerd_io
09.12.2023, 01:02:29 via Wykop
  • 3
@siepan: bardzo fajny serial czekam az 4 sezon wyjdzie w calosci
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 05.12.2023, 21:26:31
  • 38
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
05.12.2023, 21:27:21 via Wykop
  • 11
@elektryk91: Ziemia widziana z pokładu Oriona
elektryk91 - @elektryk91: Ziemia widziana z pokładu Oriona

źródło: Earth_from_NASAs_Orion_spacecraft_-_signpost_crop

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
05.12.2023, 21:27:35 via Wykop
  • 10
@elektryk91: I Orion po wylądowaniu
elektryk91 - @elektryk91: I Orion po wylądowaniu

źródło: 1280px-EFT-1_Orion_recovery.5

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
06.12.2023, 23:41:26 via Wykop
  • 0
@Michal9788: Najlepiej by było, gdyby to SpaceX zaproponowało coś prostszego. To oni mają najlepszą historię dostarczania na czas. Z drugiej strony Starship to projekt, który od samego początku był zakładany jako komercyjny (w sensie, że producent będzie mógł na nim zarabiać inaczej niż poprzez kontrakty państwowe), a to był kluczowy argument dla NASA przy wyborze konstrukcji.

Tak więc Starship wydaje się najrozsądniejszym wyborem, jeśli chodzi o pewność dostarczenia i tego,
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 06.12.2023, 20:53:16
  • 120
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
06.12.2023, 20:53:39 via Wykop
  • 17
@elektryk91: A tu miejsce lądowania Łuny 8 i 9
elektryk91 - @elektryk91: A tu miejsce lądowania Łuny 8 i 9

źródło: 1280px-Luna_8_and_9_locations_Planitia_Descensus_3214_med

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
06.12.2023, 23:27:29 via Wykop
  • 17
@GosciuKolorowy @Matr0niXX: jeśli dobrze rozpoznałem tę lokalizację, to ten największy krater to Galilaei, który ma 15,5 km szerokości i 1,4 km głębokości, a odległość między Luną 8 i 9 to około 76,5 km.
elektryk91 - @GosciuKolorowy @Matr0niXX: jeśli dobrze rozpoznałem tę lokalizację, to ...

źródło: moooon

Pobierz
  • Odpowiedz

299

Włoska firma zgubiła zbiorniki rakiety kosmicznej. Znaleziono je na śmietnisku.

Włoska firma zgubiła zbiorniki rakiety kosmicznej. Znaleziono je na śmietnisku.

Oczywiste jest, że Europa nie ma ostatnio najlepszej passy pod względem kosmicznych rakiet. Problemy z Vegą, a następnie Vegą C, wycofanie Sojuza, opóźnienia Ariane 6. Jednak historia, która w ostatnich dniach ujrzała światło dzienne, przebija wszystko.

elektryk91
z
kosmogadka.pl
dodany: 05.12.2023, 12:39:06
  • 32
  • #
    kosmos
  • #
    technologia
  • #
    eksploracjakomosu
  • #
    europa
  • #
    ciekawostki
  • #
    kosmogadka
elektryk91
elektryk91
Autor
05.12.2023, 13:20:21 via Wykop
  • 68
@endrju_pl: Plotki mówią, że przez pomyłkę nie dodano tych zbiorników do excela z listą rzeczy potrzebnych, więc wyleciały przy porządkowaniu magazynu.
elektryk91
elektryk91
Autor
05.12.2023, 14:03:08 via Wykop
  • 50
@elektryk91: ktoś mnie zminusował, bo myślał, że sobie żartuje, ale serio takie informacje krążą.
elektryk91
elektryk91 05.12.2023, 12:42:48
  • 22
Oczywistym jest, że Europa nie ma ostatnio najlepszej passy pod względem kosmicznych rakiet. Problemy z Vegą, a następnie Vegą C, wycofanie Sojuza, opóźnienia Ariane 6. Jednak historia, która w ostatnich dniach ujrzała światło dzienne, przebija wszystko. Włoska firma Avio, główny producent rakiety Vega, zgubiła… dwa zbiorniki górnego stopnia.

Wykopiecie? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
https://wykop.pl/link/7295507/wloska-firma-zgubila-zbiorniki-rakiety-kosmicznej-znaleziono-je-na-smietnisku

Według European Spaceflight poszukiwania owych elementów znalazły swój finał. Zbiorniki odnaleziono… na składowisku śmieci. Niestety, zła wiadomość jest taka,
@elektryk91 299

Włoska firma zgubiła zbiorniki rakiety kosmicznej. Znaleziono je na śmietnisku.

więcej
elektryk91 - Oczywistym jest, że Europa nie ma ostatnio najlepszej passy pod względem...

źródło: E89snNrX0AQjam22-2048x1273

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Niedobry
Niedobry
05.12.2023, 13:04:53 via Wykop
  • 2
@elektryk91: Wloski profesjonalizm. XD
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 04.12.2023, 22:22:56
  • 222
25 lat modułu Unity

Moduł Unity ma już ćwierć wieku! Jest to pierwszy komponent Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zbudowany przez Stany Zjednoczone, który został wyniesiony w kosmos 4 grudnia 1998 roku na pokładzie wahadłowca Endeavour. A co wyjątkowego jest w module Unity?

Na pierwszy rzut oka nic. Mogłoby się wydawać, że jest to tylko moduł łącznikowy, który ma 6 portów i scala razem inne, ważniejsze części stacji. Tak naprawdę jednak Unity ma ważne zadanie. Przez
elektryk91 - 25 lat modułu Unity

Moduł Unity ma już ćwierć wieku! Jest to pierwszy k...

źródło: ISS_Unity_module

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
04.12.2023, 22:25:04 via Wykop
  • 20
@elektryk91: a tu położenie modułu na zdjęciu z 2011 roku
elektryk91 - @elektryk91: a tu położenie modułu na zdjęciu z 2011 roku

źródło: Unity_module_location_in_2011.

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
05.12.2023, 08:24:29 via Wykop
  • 2
@saja88: Tak, pierwszy moduł był Rosyjski, pisałem o nim tutaj:
https://wykop.pl/wpis/73750123/miedzynarodowa-stacja-kosmiczna-istnieje-juz-od-cw
@elektryk91 +135
Międzynarodowa Stacja Kosmiczna istnieje już od ćwierć wieku. Pierwszy element stacji został wyniesiony w kosmos 20 listopada 1998 roku. Był to rosyjski moduł Zaria, co oznacza Świt. Zapewniał elektryczność, sterowanie i napęd, ale nie posiadał systemów podtrzymywania życia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna to efekt współpracy ponad państwowymi podziałami. Swój początek
więcej
  • Odpowiedz
mikh
mikh
02.12.2023, 20:55:17
  • 0
#kosmogadka
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91 03.12.2023, 17:45:15 via Wykop
  • 0
@mikh: kolego, zostaw mój tag.
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 03.12.2023, 17:41:26
  • 116
Jeśli myślicie, że najnowsza historia amerykańskich badań Marsa to same udane lądowania, to znaczy, że nie pamiętacie o Mars Polar Lander. Była to sonda, która 24 lata temu, 3 grudnia 1999 roku, próbowała miękko osiąść w rejonie południowego bieguna Czerwonej Planety.

Zadaniem Mars Polar Lander miało być szukanie śladów zmian klimatycznych, analiza przepływu pary wodnej między gruntem i atmosferą, a także poszukiwanie marsjańskiego lodu pod powierzchnią planety. Urządzenie mogło też badać ukształtowanie terenu
elektryk91 - Jeśli myślicie, że najnowsza historia amerykańskich badań Marsa to same ...

źródło: Mars_Polar_Lander_top_angle

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Slanina
Slanina
04.12.2023, 03:11:43 via Android
  • 1
@krzysztof2033 bo nie ma to większego znaczenia badawczego, a już szczególnie, jeśli się rozbiła. Określenie celu misji kolejnej sondy by "sprawdzić co się stało" okazuje się być mniej sensowne niż po prostu wysłanie ulepszonej wersji w inne miejsce.

@elektryk91 a w załączeniu animacja z misji inSight z 2018. Trochę się poprawiło od 1999 (⌐ ͡■ ͜ʖ ͡■)
Slanina - @krzysztof2033 bo nie ma to większego znaczenia badawczego, a już szczególn...

źródło: temp_file6658423495895796661

Pobierz
  • Odpowiedz
Rancor
Rancor
04.12.2023, 18:10:05 via Wykop
  • 1
więc co do opłacalności bym się sprzeczał,


@krzysztof2033: A ja bym się nie sprzeczał. Taniej jest zbudować i wystrzelić nową sondę, opartą o sprawdzone rozwiązania, aniżeli konstruować skomplikowane urządzenie naprawcze

ale pisze, że nie wiadomo co się zepsuło


@krzysztof2033: Tym bardziej jest to bez sensu, ponieważ nie wiadomo do jakiego właściwie zadania przygotować misję "naprawczą"
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91 02.12.2023, 20:26:51
  • 37
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elektryk91
elektryk91
Autor
02.12.2023, 20:27:26 via Wykop
  • 10
@elektryk91: A oto jedyne "zdjęcie" przesłane przez Mars 3
elektryk91 - @elektryk91: A oto jedyne "zdjęcie" przesłane przez Mars 3

źródło: Mars_3_surface_transmission

Pobierz
  • Odpowiedz
elektryk91
elektryk91
Autor
03.12.2023, 13:20:45 via Wykop
  • 1
@pulaas: Tak, chodzi o czas Ziemski :)
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21
  • Strona 4 z 21
  • >

Marcin

  • Programista pod napięciem. Zasilany wysokoprocentową kofeiną.

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 13.08.2018

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 30.05.2011

    Komentator
  • VIP
    od 17.12.2023

    VIP
  • Kałasznikow
    od 22.07.2021

    Kałasznikow
  • Rocznica
    od 31.12.2024

    Rocznica
  • Gadżeciarz
    od 08.03.2013

    Gadżeciarz
  • Mikroblogger
    od 13.04.2016

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #kosmogadka

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking