@larkinflight: Nie kupili, dostali na testy. To normalne całkiem że firmy chcące sprzedać dają do testowania na jakiś czas autobus testowy. Podobnie jak chcesz kupić nowy samochód to dealer umożliwia ci przejazd testowy.
Prawda niestety jest brutalna- tak samo będzie z wodorem jak było i jest z CNG . Jako użytkownik CNG od 2007 do 2013 roku wiem cos na ten temat . Np. do dziś jadąc z południa Polski zachodnią stroną na północ właśnie jak w art. do Szczecina to tylko przez... Niemcy . Kiedyś nie tylko szybciej ( ͡º͜ʖ͡º) ale też CNG w Niemczech to praktycznie w każdym mieście
@Mayki73: tak się rozpisałem i też zapomniałem o kolejnym paradoksie tego co wyżej napisałem ( niestety już nie udało się edytować) Zapomniałem napisać o tym że te zbiorniki w pojazdach pomimo (powtórzę) że są NOWE i tak muszą u nas w kraju przed dopuszczeniem przejść pierwszy przegląd (ʘ‿ʘ), dalej co 3 lata od daty WYPRODUKOWANIA / nie mylić od daty dopuszczenia do ruchu . To dodatkowo
Wałbrzych kupił 20 wodorowych autobusów w 2024, do dnia dzisiejszego na ulicach jeździ 6-8 w ramach testów i wprowadzania do linii regularnych. W 2025 kupili lub chcą kupić kolejne 20 szt. Wszystko piękne, fajne, ale jest jedno ale... Jedynym oferentem tankowania jest Orlen który w bulach buduje stacje od 1,5 roku i końca nie widać, jedna oferta wpłyneła od orlenu.. Koszt? Hmm koszt jazdy 100km na wodorze 650-700zł, paliwo 350zł... koszt biletu
@TuRezyser to nie jest żaden zielony ład ale debilizm włodarzy. Sami wpadli na ten genialny pomysł i go realizują. Powinno się ich rozliczyć i powinni płacić odszkodowanie z prywatnej kasy za rażące niedbalstwo bo jak inaczej nazwać takie zakupy. Już od lat wiadomo że wodór nie ma przyszłości w transporcie. Jakoś inne miasta nie rzucają się na wodór. Nawet Tokio z tego rezygnuje.
Napisałem niżej że mogliby linię na tą chwilę testów otworzyć ze Szczecina do Niemiec
@Mayki73: Oczywiście, że tak. Generalny pomysł, mogliby otworzyć testową linię ze Szczecina do Niemiec autobusem miejskim. Co komentarz na wykopie to naprawdę głupszy ostatnio ( ͡°͜ʖ͡°)
@Jaro070: Można, tylko ze zbiornika na wodór ucieka 1-2% pojemności zbiornika wodoru na dobę, więc przy takich małych zużyciach trzeba to dobrze przeliczyć bo się okaże, że jednak wyjdzie drożej ( ͡°( ͡°͜ʖ( ͡°͜ʖ͡°)ʖ͡°) ͡°)
Tylko ten autobus jest w Szczecinie na krótki okres czasu na testy, po tym miasto albo SPAD ma zdecydować w sprawie czy warto iść w te autobusy czy nie.
Nie widzę problemu w takim wypadku że sobie dojeżdża do Niemiec, organizowanie infrastruktury na miejscu pewnie by wyszło drożej na taki krótkotrwały okres z brakiem pewności czy w ogóle będziemy używać takich autobusów na dłużej.
CNG mamy w UK. Jest .... 10 stacji... ale nacisk na ekologię. Więc jeździ się jak elektrykiem - nie jedziesz z A do B i do C, tylko trzeba zaplanować trasę tak, żeby przyhaczyć o stację. Że dwa razy jak długa trasa, bo CNG jest mało kaloryczny. Upierdliwe. A na niektóre trasy się nie nadają, bo nie ma gdzie zatankować. Zabawne jest, jak się gaz skończy. W wiadrze nie przywiozą. Przyjeżdża holownik
mało gdzie jest rura z gazem, do której można podpiąć stację CNG.
@Taaatko: a jakież to są ograniczenia, że nie można do tych rur podpiąć stacji CNG? Jedyny kłopot jaki widzę, to że gdzieniegdzie jest gaz zaazotowany, ale to jest tylko kwestia tego co tam wpuszczają. Infrastruktura istnieje i można byłoby wszędzie przejść na wysokometanowy.
@Taaatko: koszty to jest oczywiście główny problem, jak z każdą nową technologią tego typu. Budowa infrastruktury kosztuje krocie, a to nie jest żaden postęp, żeby się wszyscy na to rzucili, bo daje to przewagę. No nie daje. Tak naprawdę, to tylko całkowity koniec ropy mógłby wymusić upowszechnienie jednej z nowych technologii. Metan ma tę przewagę, że można go produkować na różne sposoby, a nie tylko wydobywać z ziemi, ma znacznie
– W ramach naszej współpracy transgranicznej szukamy dobrych praktyk produkcji i dystrybucji zielonego wodoru. Wizyta studyjna była cennym doświadczeniem dla spółek miejskich i samorządowych, bo to one powinny być najbardziej zainteresowane tym, jak rewolucja energetyczna wygląda w praktyce. Rozpatrując szersze wdrażanie inwestycji wodorowych w Polsce, możemy posiłkować się doświadczeniem samorządów położonych blisko polskiej granicy, a jednocześnie mamy dostęp do wiedzy i doświadczenia menadżerów z firmy Enertrag, którzy są bardzo otwarci na dyskusję
Ostatnio slyszalem rozmowę 2 kierowców na temat wodorowcow u mnie w mieście. I podobno 1 linia, która jeździ cały dzień jest obsługiwana przez 4 autobusy - kazdy z nich co pare 3-4 h godziny wymaga tankowania. Totalny absurd.
Malo tego, ktoś wyliczył, że kilometr przejechany tym autobusem wychodzi 4x drozej niż w przypadku zwykłych elektryków.
@miken1200: @zgubiles_sie_jelonku Co do prądu w kosztach może tak być, bo straty na 2-krotnej konwersji wodoru (czystego, zielonego, a nie bardziej sprawnego "szarego", który jest jednak pozyskiwany z paliw kopalnych) w stosunku do włożonej w jego generację energii elektrycznej wynoszą właśnie 75%.
Komentarze (148)
najlepsze
https://wykop.pl/link/7652825/rzad-nie-pomoze-samorzadom-liczacym-na-tanszy-wodor
Rząd nie pomoże samorządom liczącym na tańszy wodór
Np. do dziś jadąc z południa Polski zachodnią stroną na północ właśnie jak w art. do Szczecina to tylko przez... Niemcy .
Kiedyś nie tylko szybciej ( ͡º ͜ʖ͡º) ale też CNG w Niemczech to praktycznie w każdym mieście
Zapomniałem napisać o tym że te zbiorniki w pojazdach pomimo (powtórzę) że są NOWE i tak muszą u nas w kraju przed dopuszczeniem przejść pierwszy przegląd (ʘ‿ʘ), dalej co 3 lata od daty WYPRODUKOWANIA / nie mylić od daty dopuszczenia do ruchu .
To dodatkowo
2012 - cena CNG 1,29m3
2022 - 10zl za m3
2012 - badanie butli 3 letnie - zapraszasz inspektora TDT na kanal - 170zl i
@TuRezyser: Bo twuj bul jest lepszy niż muj.
z czego polowe zuzywa na ...tankowanie ;]
@Mayki73: Oczywiście, że tak. Generalny pomysł, mogliby otworzyć testową linię ze Szczecina do Niemiec autobusem miejskim. Co komentarz na wykopie to naprawdę głupszy ostatnio ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Masz na przykład tutaj, gdzie zbiornik do autobusu jest owijany 200-300 warstwami izolacji aby zminimalizować straty do 1%.
https://wme-z1.pwr.edu.pl/wp-content/uploads/2020/01/3-Magazynowanie-wodoru-2019.pdf
źródło: 1000007392
PobierzNie widzę problemu w takim wypadku że sobie dojeżdża do Niemiec, organizowanie infrastruktury na miejscu pewnie by wyszło drożej na taki krótkotrwały okres z brakiem pewności czy w ogóle będziemy używać takich autobusów na dłużej.
@Taaatko: a jakież to są ograniczenia, że nie można do tych rur podpiąć stacji CNG? Jedyny kłopot jaki widzę, to że gdzieniegdzie jest gaz zaazotowany, ale to jest tylko kwestia tego co tam wpuszczają. Infrastruktura istnieje i można byłoby wszędzie przejść na wysokometanowy.
Car szełemej kupił wodorowe, a potem okazało się, że nie stać nas na wodór do nich ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)
Malo tego, ktoś wyliczył, że kilometr przejechany tym autobusem wychodzi 4x drozej niż w przypadku zwykłych elektryków.
Komentarz usunięty przez moderatora