Wpis z mikrobloga

Notabene silnik Diesla to wynalazek nowszy niż samochód elektryczny.


@djtartini1: nowszy a nadal gorszy do napędzania samochodów. Na razie osobowych, za chwilę tez ciężarowych.
  • Odpowiedz
takiej ciężarówce połowa payloadu stanowiłaby bateria


@Pan_krecik: Volvo kiedyś zrobiło test, i chciało przewieźć pomarańcze. Nie dość że dłużej, to jeszcze dłużej i drożej ( ͡ ͜ʖ ͡)

Może na krótkich dystansach to ma sens, ale w sumie i tak nie ma sensu. Może jakieś solówki jedynie co by z magazynów pod miastem do miasta wieźć towary.
  • Odpowiedz
@Pan_krecik: czy Ty właśnie zrobiłeś wykład na temat elektryków właścicielowi elektryka? 😂 Wykop w pigułce.

A Twoje UTOPIE spotkałem w Austrii na ładowarce (niemożliwe, elektrykiem, w Austrii??? Jak on tam dojechał?)
Najpierw było, że elektryczne osobówki bez sensu i nigdy, potem, że elektryczne busy bez sensu i nigdy, teraz że ciężarówki. Byście się nauczyli.

Edit: przeczytałem jeszcze raz to co napisałeś. To są takie bzdury, że aż ciężko mi się
  • Odpowiedz
@SamiS: to było kilka lat temu, takie coś znalazłem:
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/10w219c/volvo_fh_electric_truck_drove_from_zurich/
https://www.jalopnik.com/volvo-sets-ev-truck-record-with-an-1-800-mile-produce-d-1850060963/
https://electrek.co/2023/01/31/volvo-fh-electric-semi-just-made-a-3000-km-trip-across-europe/

Mniej przewieźli na raz, brak infrastruktury do ładowania (już widze, jak przy MOPach będą podstacje trafo potrafiące dostarczyć energii liczonej w gigawatach), i pewno jeszcze kilka innych problemów po drodze. 20 przerw na taki transport to wydaje się trochę dużo.
  • Odpowiedz
@SamiS: a, no pomyliłem się, to nie volvo, tylko jakaś prywatna firma.

I nie mówię, że elektryczne cieżarówki nie mają zastosowania, ale baterie by musiały mieć dużo większą gęstość żeby to miało sens. Zestaw może mieć 40 ton. W normalnym układzie masz około ~11 ton. Ten elektryczny to ~20 ton. Czyli różnica 9 ton przewożonych dóbr. To jest 1/3 transportu.

Czyli cena towaru, przy takim transporcie, pójdzie o 50% w
  • Odpowiedz
@G06DbT: akurat na zachodzie taka infrastruktura już jest, są ładowarki po 400-500kW, a ciężarówka która widziałem ładowala się z dwóch na raz. Technologia też przez te kilka lat poszła mocno do przodu. Takie dalekodystansowe tiry pewnie będą przekonwertowane ostatnie, ale i tak wg mnie zacznie się to dziać za jakieś 5 lat.
  • Odpowiedz
są ładowarki po 400-500kW,


@SamiS: no ok. Ale ile obecnie jest elektrycznych ciężarówek? I teraz pomyśl, przychodzi wieczór, ludzie się zjeżdżają na MOP odpocząć, zrobić pauzę, i każdy chce się podładować.

To jest nierealne, tam byś musiał osobną elektrownię do tego postawić.

To już prędzej koleją by się opłacało, albo jakieś nie wiem, szynobusy, z pantografem czy coś.
  • Odpowiedz
Ale ile obecnie jest elektrycznych ciężarówek?


@G06DbT: pewnie tyle samo co elektrycznych osobowek 10 lat temu. I wtedy też były dokładnie takie same argumenty.

Nie, nie trzeba dodatkowej elektrowni na MOPach, z prostej przyczyny - tam się stoi 8h a nie 20min. Tam nie trzeba ładować z taką mocą.
  • Odpowiedz
@SamiS Merytoryczna dyskusja z a-technicznym fun-boyem na tematy techniczne pozbawiona jest sensu..

Twoje rozeznanie w temacie kończy się na zdaniu:

Technologia też przez te kilka lat poszła mocno do przodu.
  • Odpowiedz
tam się stoi 8h a nie 20min.


@SamiS: No tak, ale ile ciężarówek stoi na takim mopie? Pomyśl sobie, że takich aut jest 50. I znając życie, każde będzie się musiało naładować.

Szwajcarska firma zrobiła ciężarówkę z akumulatorem 900 kWh, przy ładowaniu 350 kW DC, od 20 do 100% to masz ~5,5h. Resztę matematyki zostawiam tobie.
  • Odpowiedz
Tym się różnimy.

Ja mam wiedzę i rozumiem zalety ale i ograniczenia.


@Pan_krecik: gdybyś miał wiedzę to nie pisalbyś takich bzdur. No i miałbyś czytać ze zrozumieniem, bo nic nie pisałem o Australii xD
  • Odpowiedz
No tak, ale ile ciężarówek stoi na takim mopie? Pomyśl sobie, że takich aut jest 50. I znając życie, każde będzie się musiało naładować.


@G06DbT: tak jak pisałem, dokładnie to samo czytałem 10 lat temu na temat samochodów osobowych, że to niemożliwe.
  • Odpowiedz
@SamiS: jak byś nie wiedział, tu auto osobowe "troszeczkę" się różni od ciężarowego.

W czasie gdzie naładujesz 10 osobowek naładujesz tylko jedna ciężarówkę, przy większej mocy co musisz dostarczyć do konkretnego punktu.

Widać że z elektryka masz tyle wspólnego, że masz prąd w gniazdku.
  • Odpowiedz
@SamiS pisałeś o Austrii, a mi autokorekta na telefonie skorygowała text - nie pierwszy raz.
..i tak nie ma to znaczenia - sens wypowiedzi nie zmienił się.

"Siła" twoich "argumentów" typu:

(..) pisalbys takich
  • Odpowiedz
@Pan_krecik ciekawe, że w obliczeniach nie bierzesz masy układu napędowego. W rzeczywistości różnica jest niemal bez znaczenia Tesla 3 waży około 1750 kg, a odpowiadające jej BMW 3 około 1650 kg. Przy obecnej szybkości rozwoju w dziedzinie baterii to nie zdziwię się jak za 2 lata będzie odwrotnie.
  • Odpowiedz