Wpis z mikrobloga

#allegro #prawo

Kupiłem telefon na raty na Allegro.
Wada fabryczna USB c.
Rozpocząłem dyskusję dt reklamacji.
Sprzedawca napisał że mogą zwrócić pieniądze.
Zakończyłem dyskusję pisząc czego oczekuje.
Dokonałem zwrotu przez formularz allegro w ciągu 14 dni.
Sprzedawca odrzucił wniosek o zwrot pieniędzy i wysłał telefon do serwisu oferując zwrot 200zl xD

Co teraz?
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

  • 0
@Zbyszek_Kudriawcew kupiłem jako konsument. Allegro w dyskusji napisało że najpierw musieli rozpatrzyć reklamacje ale w dyskusji o reklamacji sprzedawca napisał że mogę zwrócić towar i odzyskać pieniądze. Tak więc zrobiłem. Zakończyłem dyskusję pisząc czego oczekuje. Następnie użyłem formularza allegro aby zwrócić towar. A teraz oni mi piszą że wysłali do serwisu telefon i proponują 200zl...
  • Odpowiedz
  • 0
@Ledeburyt_ bo to była dyskusja dotycząca reklamacji i oni napisali czego oczekuje. Podali kilka opcji a ja wybrałem zwrot towaru i odzyskanie pieniędzy. Dokonałem następnie zwrotu z formularza allegro. @Zbyszek_Kudriawcew czekam na odpowiedź allegro, mają dzwonić po 19 dzisiaj. Właściwie rzecznik praw konsumenta mi napisał do samo co chat
  • Odpowiedz
@timeofthe: Reklamacja =/= zwrot. Może inaczej. Zamiast zareklamować produkt, dokonałeś odstąpienia od umowy, które nie równa się reklamacji, ale zwrotowi towaru jakbyś po prostu zrezygnował z zakupu odsyłając produkt (bo się np. rozmyśliłeś).
Nigdy przy reklamacji nie kończy się dyskusji jak sprawa nie została zakończona. Napisz do Allegro żeby wznowili Twoją dyskusję (bo mogą tak na Twoją prośbę zrobić). Wtedy w dyskusji informujesz sprzedającego, że ustaliliście, iż dokona on zwrotu
  • Odpowiedz
  • 0
@wypokpok muszę czekać aż allegro się wypowie ale oni dalej odpowiadają że konto użyte przez osobę 3 xd (mam konto z żoną, raty są na mnie), że źle się to dla mnie skończy bo nie usunąłem negatywnego komentarza itd xd w ogóle olewają to co pisali że zwrócą kasę. Pierwszy raz trafiłem na takich Januszy
  • Odpowiedz
  • 0
@timeofthe

Póki co, to jeszcze w tym kraju Allegro nie stanowi prawa, ani jest sądem.

Jeżeli chodzi o wadę, to przy pierwszej reklamacji ustawa o prawach konsumenta przewiduje tylko dwie opcję, naprawę lub wymianę (art 43d ust 1 ustawy o prawach konsumenta), przy czym wybór metody doprowadzenia towaru do zgodności z umową należy do sprzedawcy (art 43d ust 2). Zwrot środków możliwy jest tylko gdy wymiana lub naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna.
  • Odpowiedz
  • 0
@pcela "Allegro nie stanowi prawa, ani jest sądem."
To prawda, ale Allegro jest platformą, która ma swój własny regulamin i wewnętrzny system rozstrzygania sporów (POK). Sprzedawca, akceptując regulamin, zobowiązał się go przestrzegać.
"Przy pierwszej reklamacji ... wybór metody ... należy do sprzedawcy."
Ten artykuł dotyczy rękojmi za wady (reklamacji), a nie prawa do odstąpienia od umowy. Ja skorzystałem z prawa do zwrotu, które jest nadrzędne.
"Zwrot środków możliwy jest tylko gdy wymiana lub naprawa jest
  • Odpowiedz
  • 0
@timeofthe
Po pierwsze regulamin nie może być sprzeczny z ustawą, a wszelkie niezgodności z prawem są nieważne.

Po drugie, prawo do odstąpienia od umowy o którym mowa w art 27 ustawy o prawach konsumenta, nie jest nadrzędne nad prawem do reklamacji o którym mowa w art 43a - 43e. Artykuły ustaw są sobie równe chyba że ustawa stanowi inaczej (a żaden przepis nic takiego nie stwierdza).

Po trzecie. Jeżeli zwracasz towar używany lub mający
  • Odpowiedz
  • 0
@pcela Słuchaj. Bardzo się rozpisałes ale to co piszesz nijak ma się do mojej specyficznej sytuacji....

1. Nie korzystałem z towaru w sposób wykraczający poza konieczny w celu jego sprawdzenia. Sprzedawca nie zgłaszam nic względem wyglądu telefonu gdy go otrzymał. Pomijasz fakt, że sam napisał w dyskusji o reklamacji, że możliwy jest zwrot towaru i pieniędzy. Telefon nie chciał się ładować (to jedna z podstawowych czynności jakie można sprawdzić).

2. Pomijasz
  • Odpowiedz
  • 0
@timeofthe

Ad1. Już samo zalogowanie się na konto Google może być uznane za przekroczenie dopuszczalnego sprawdzenie.
Jak zresztą twierdzi KE/TSUE, już sam fakt, że sprzedawca musi dokonać przywrócenie urządzania do ustawień fabrycznych, stanowi zmniejszenie wartości produktu.

Ad2. Nigdzie czegoś takiego nie twierdziłem. Po prostu w takim przypadku, możesz być obciążony
  • Odpowiedz
  • 0
@pcela skoro to ja muszę udowodnić że wada nie jest z mojej winy to jak działa naprawa gwarancyjna? Zdajesz sobie sprawę że w ten sposób jest to martwe prawo i nikt by respektowal gwarancji bo nie da się udowodnić że to nie ja zrobilem usterkę? USB nie działa. Jak udowodnić że to wada fabryczna? Skoro nie działa w nowym telefonie to należy tak założyć.
Sam przyznajesz, że można w trakcie reklamacji
  • Odpowiedz
  • 0
@timeofthe
Jeżeli chodzi o naprawy w ramach gwarancji, to tu obowiązują warunki zawarte w karcie gwancyjnej. Gwarancja to umowa pomiędzy gwarantem (najczęściej jest to producent lub importer) a nabywcą. Co do zasady prawo nie wtrąca się w jej warunki.

A co do udowodnienia winy, to tu w przypadku reklamacji z tytułu niezgodności z umową (czyli potocznie rękojmi), przyjmuje się, że przedmiot był wadliwy w chwili sprzedaży. Udowodnienie, że jest inaczej należy do sprzedawcy
  • Odpowiedz