Wpis z mikrobloga

#programowanie #pracait #it #programista15k

Programista dziś jest to zawód zeszmacony przez korporacje, które zawłaszczyły sobie całkowicie ten obszar i rządzą rynkiem pracy do tego stopnia, że dyplom informatyka ma wartość śmiecia na ulicy. Korporacje same przeprowadzają sobie egzaminy wstępne w postaci wieloetapowych testów, live codingów i zadań. Totalnie nie uznają dyplomu studiów, co jest ewenementem na rynku pracy w innych zawodach dopuszczenie do pracy ludzi bez formalnych uprawnień jest niesłychane. Nawet w takiej księgowości nie ma opcji, żeby przyjąć samouka z YouTube'a, który wcześniej pracował na magazynie.

Celem było jak najszybsze rozpieprzenie rynku pracownika, napchanie ludzi z ulicy i przyuczenie ich na programistów. W mediach firmy IT płaciły za sponsorowane artykuły z nagłówkami: "Eldorado w IT!", "Jak zostałem programistą bez studiów i zarabiam 20k", "Programiści zarabiają 40k", "Jestem programistą i pracuję 2 godziny dziennie".

Wszystkie te artykuły łączyło jedno, zero informacji o potężnych negatywach branży (wyzysk, praca w sprintach, niestabilność, rekrutacje jak egzaminy wstępne), za to pełno wzmianek o zarobkach, które w rzeczywistości osiąga 5% programistów tych, którzy faktycznie mają matematyczny umysł, jakiego 98% społeczeństwa nie posiada i zasługują na wysokie zarobki. Przeciętni ludzie w IT zarabiają dzisiaj ledwo 10k na rękę, muszą codziennie się dokształcać i pracować pod presją czasu. Codziennie wykonują zadania z różnych specjalizacji, bo dzisiaj programista musi być człowiekiem 5 w 1. Ma umieć backend, frontend, devops, bazy danych, ma być testerem i analitykiem.

Korporacje miały na celu obniżanie kosztów poprzez zatrudnianie ludzi bez szkoły i w zaledwie kilka lat udało im się obniżyć zarobki programistów.