Wpis z mikrobloga

Trochę frustracji związanej z braniem kredytu hipotecznego i oderwaniu banków od rzeczywistości.

Widziałem screen z tym, jak wygląda formularz kalkulatora zdolności kredytowej przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny. Formularz ten jest przeznaczony dla "profesjonalnego użytkownika". Formularz taki ewidentnie pokazuje nieznajomość banków "w księgowość". Np. mamy pole do wprowadzenia dochodu, a przy nim tip "w przypadku straty wpisz 0" - to wynika wprost z przepisów podatkowych, że jeśli jest strata, to dochód wynosi 0. Nie byłoby nic złego w takim komentarzu do pola, gdyby to był formularz skierowany do masowego użytkownika, ale nie jest.
Pomijam możliwość obsługi pola, że jeśli dochód < 0, to dochód == 0

Nie jestem księgowym, ale mam dużo z księgowością do czynienia. Prowadzę też własną działalność.
Widziałem wnioski kredytowe, które przynajmniej dla działalności, posiadały w treści błędy logiczne wynikające z nieznajomości przepisów podatkowych. Wypełniałem je, bo chciałem wziąć kredyt na mieszkanie. Wypełnienie 3-4 stron formularza w zakresie informacji o działalności było udręką, przede wszystkim z dwóch powodów:
- wymagali wprowadzenia danych księgowych i podatkowych, ale w opisach mieszali ze sobą pojęcia jak np. dochód i przychód;
- wiedziałem, że dane, które wskazali, nie dają pełnej informacji o dochodach przedsiębiorcy.
W szczególności z uwagi na to pierwsze, miałem opory żeby podpisywać na końcu kaluzulę, że wiem, że za podanie nieprawdziwych informacji grozi mi kara więzienia - wypełniłem zgodnie z opisem lub wbrew, ale za instrukcją pracownika banku, więc w pewnym kontekście były to informacje nieprawdziwe.

Zasady ogólne a ryczałt ewidencjonowany i zdolność kredytowa.
Dotknęła mnie ta zmiana - przed nowym ładem uciekłem w ryczałt po latach na zasadach ogólnych. Wiedziałem, że niższa zdolność, ale nie miałem w planie w tym roku kupować mieszkania. Dopóki się jednak jakieś nie trafiło, więc zderzyłem się z tym koszmarem.