Wpis z mikrobloga

Ekologia według Polskich polityków. A tak właściwie psudo promowanie technologii które w Polsce wcale nie są eko. Ale kto by się wysilał w rządzie i sprawdzał jakiekolwiek dane? Pomysł rządu - skopiujemy rozwiązania jakie są na zachodzie i elo pora na CSa.


Przywileje dla aut elektrycznych w Polsce:
-Możliwość jazdy buspasem autem elektrycznym
-Darmowe parkowanie dla elektryków
-Zwolnienie z podatku akcyzowego
-Rządowy program dotacji do zakupu auta elektrycznego

Przywileje dla aut hybrydowych:
-...

Przywileje dla małych aut miejskich na LPG
-...

No to skoro rząd tak bardzo wspiera elektryki to znaczy, że muszą być najbardziej eko, prawda? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Czas na obliczenia.

Całkowicie pominę w tym momencie ilość energii potrzebną na wyprodukowanie i utylizację baterii li-ion, ten post dotyczy tylko bilansu CO2 auta w czasie samej jazdy.

No to lecimy.
Auta elektryczne najczęściej są wykorzystywane do jeżdżenia w ciągu dnia a do prądu podłączane w ciągu nocy. To ważne do obliczeń, ponieważ w ciągu nocy znacznie spada produkcja prądu ze źródeł OZE.
Według danych electricitymap.org pobranie z gniazdka 1kWh w Polsce w nocy wyzwala do atmosfery w szczytowym momencie nawet 677g CO2. Znaczny wzrost zaczyna się już o godzinie 20 a zimą te statystyki wyglądają jeszcze gorzej.

Załóżmy więc taką średnią w nocy 650g/kWh.
Auto elektryczne zużywają na 100km około 20kWh, przykładowo Nissan podaje, że Leaf zużywa 16,6-18,5 kWh/100km a z kolei użytkownicy Tesli podają bliżej 22-25kWh.

Przejechanie 100km wymaga zużycia średnio 20kWh z czego w Polsce na każdą kWh przypada konieczność uwolnienia około 650g CO2.

Wychodzi więc 13kg CO2 na każde 100km przejechane pojazdem elektrycznym.

Sprawdźmy więc dla porównania... hybrydy.


Toyota Prius 3 - 11,1kg/100km
Toyota Yaris Hybrid - 8,75kg/100km
KIA Niro Hybrid - 1.6 11kg/100km

Czyli wiemy już, że Hybryda jest niezaprzeczalnie znacznie bardziej ekologiczna od elektryka. A uwzględniamy tylko i wyłącznie emisję na kilometr bez uwzględnienia problemu jakim jest utylizacja zużytej baterii w autach elektrycznych. W przypadku hybryd po pierwsze mają one akumulatory o pojemności zaledwie 1/100 tego co znajduje się w elektrykach a po drugie istnieje możliwość regeneracji akumulatora trakcyjnego hybrydy poprzez wymianę jednego czy dwóch wadliwych ogniw (bateria w hybrydach składa się z kilkudziesięciu pojedynczych ogniw)

A teraz weźmy auta benzynowe
-Ford Fiesta z silnikiem EcoBoost 1.0 - 11,2kg/100km
-Kia Ceed 1.0 T-GDi ISG - 12,2kg/100km
-Hyundai i10 1.1 Classic 5dr 11,9kg/100km
-Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort 3dr - 11,6kg/100km

Auta benzynowe mają to do siebie, że można w nich zamontować LPG. LPG natomiast oprócz oszczędności w portfelu przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 o 20-30%. Oprócz zmniejszenia emisji CO2 znacznie mniejsza jest też emisja innych gazów szkodliwych i wpływających na smog.
https://allianceautogas.com/wp-content/uploads/2016/09/Graph.png
źródło 1 https://www.econology.info/Emissions-co2-liter-fuel-gasoline-or-diesel-gpl/
źródło 2 https://autokult.pl/32628,lpg-jako-ekologiczne-paliwo-to-o-nim-powinno-sie-dyskutowac-na-szczycie-klimatycznym

Czyli podsumowując:


małe, miejskie auto na LPG uwolni do atmosfery około 9,5kg CO2 na każde przejechane 100km
auto hybrydowe uwolni do atmosfery w najlepszym przypadku 8,75kg na każde przejechane 100km
auto elektryczne uwolni natomiast w przypadku Nissana Leaf 11,7kg a w przypadku Tesli aż 16kg na każde przejechane 100km

a teraz pomyślcie, że do hybryd też można zamontować LPG (chociaż jest to dosyć drogie, ale możliwe) ( ͡° ͜ʖ ͡°)


#samochody #motoryzacja #hybryda #hybrydy #auta #prius #elektryk #samochodyelektryczne #tesla #ekologia #co2 #emisjaco2 #lpg #autohybrydowe
L.....t - Ekologia według Polskich polityków. A tak właściwie psudo promowanie techno...

źródło: comment_1627649773EwgkJ1vDlpEYTzMmjUKZKr.jpg

Pobierz
  • 32
Auto elektryczne zużywają na 100km około 20kWh,


@LuxEtClamabunt: w mieście? Nie byłbym taki pewien, auta elektryczne mają odwrotnie niż spalinowe, "palą" mniej przy niskich prędkościach

200Wh na 1km to autostradowe spalanie

+ zrobiłeś jedną rzecz niezbyt poprawnie: wziąłeś emisje spaliniaków wg producenta a emisje Tesli wg swojego widzimisie i obliczeń własnych. Po co? Przecież Tesla też publikuje emisje:

https://www.tesla.com/en_EU/support/european-union-energy-label

Model 3 Standard Range 1733 14.9 kWh/100 km 1.6 0 21 137
@LuxEtClamabunt: Bardzo fajny post! Świetnie, że w końcu ktoś się zajął liczbami zamiast powielać mity. Potrzebna jest tylko mała korekta do Twoich obliczeń:

Tesla Model 3 na autostradzie faktycznie zużywa pod 200Wh/km u mnie mniej, ~190 Wh/km na trasie 100% autostrada. Natomiast w mieście w przeciwieństwie do samochodu spalinowego zużywa zdecydowanie mniej dzięki odzyskowi energii przy hamowaniu, max 150 Wh/km przy dużych korkach, rekordowo miałem ok 110 Wh/km przy niewielkich
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@LuxEtClamabunt: To masz jeszcze ciekowstke na temat smogu. Elektryki i hybrydy są tu na plus, bo używają o wiele mniej standardowych hamulców.

https://smoglab.pl/smog-to-nie-tylko-spaliny-polowa-samochodowych-emisji-pm-10-pochodzi-z-hamulcow-i-opon/

Co do lpg w hybrydzie to w modelach gdzie silnik jest na pośrednim wtrysku (a trochę w grupie Toyoty tego jest) to wchodzi zwykla instalacja z funkcją ciepłego startu na lpg. Teraz większość modeli to wspiera przez powszechność systemu start&stop.
gdybym miał uwzględniać CO2 emitowane podczas produkcji ropy to musiałbm też uwzględniać emisję podczas produkcji baterii, podczas utylizacji baterii, straty przesyłu prądu, straty wynikające z samorozładowania ogniw, straty podczas ładowania


@LuxEtClamabunt: w takim razie powinienes uwzglednic nie tylko emisje podczas wydobycia i rafinacji, ale takze koszty utylizacji olejow, ciezkich frakcji, straty na pompowaniu ropy w ropociagach, sprawnosc silnika spalinowego ktora jest 2-3x gorsza (i nawet f1 miala problemy z przekroczeniem 50%
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@LuxEtClamabunt: 100km 20kwh, ziomek... Cały Twój wpis opiera się na tym że ev jest mniej eko od hybrydy/LPG. Co nie jest prawdą. Tzn trzeba wziąć wiele opcji pod uwagę. Zawołaj wieczorem to Ci podeślę kalkulator zrobiony na jakimś uniwersytecie. Podajesz auto i zasięgi jakie robisz. I Ci porównuje po jakim czasie ev będzie bardziej eko. Mi wyszły 3 lata. Bierze pod uwagę proces produkcji auta ;) Kupiłem konę i czekam na
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@LuxEtClamabunt: a drugi chyba najważniejszy argument to koszta użytkowania ;) To co wyżej napisałem chyba już rozwiewa wątpliwości. No ale. Ja w ciągu roku skorzystam z qc mniej niż 20 razy. A reszta jest darmo. Za kilka k PLN zainwestowanych w pv (mniej niż 5k PLN mnie wyszło) ( ͡º ͜ʖ͡º)