Wpis z mikrobloga

Ekologia według Polskich polityków. A tak właściwie psudo promowanie technologii które w Polsce wcale nie są eko. Ale kto by się wysilał w rządzie i sprawdzał jakiekolwiek dane? Pomysł rządu - skopiujemy rozwiązania jakie są na zachodzie i elo pora na CSa.


Przywileje dla aut elektrycznych w Polsce:
-Możliwość jazdy buspasem autem elektrycznym
-Darmowe parkowanie dla elektryków
-Zwolnienie z podatku akcyzowego
-Rządowy program dotacji do zakupu auta elektrycznego

Przywileje dla aut hybrydowych:
-...

Przywileje dla małych aut miejskich na LPG
-...

No to skoro rząd tak bardzo wspiera elektryki to znaczy, że muszą być najbardziej eko, prawda? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Czas na obliczenia.

Całkowicie pominę w tym momencie ilość energii potrzebną na wyprodukowanie i utylizację baterii li-ion, ten post dotyczy tylko bilansu CO2 auta w czasie samej jazdy.

No to lecimy.
Auta elektryczne najczęściej są wykorzystywane do jeżdżenia w ciągu dnia a do prądu podłączane w ciągu nocy. To ważne do obliczeń, ponieważ w ciągu nocy znacznie spada produkcja prądu ze źródeł OZE.
Według danych electricitymap.org pobranie z gniazdka 1kWh w Polsce w nocy wyzwala do atmosfery w szczytowym momencie nawet 677g CO2. Znaczny wzrost zaczyna się już o godzinie 20 a zimą te statystyki wyglądają jeszcze gorzej.

Załóżmy więc taką średnią w nocy 650g/kWh.
Auto elektryczne zużywają na 100km około 20kWh, przykładowo Nissan podaje, że Leaf zużywa 16,6-18,5 kWh/100km a z kolei użytkownicy Tesli podają bliżej 22-25kWh.

Przejechanie 100km wymaga zużycia średnio 20kWh z czego w Polsce na każdą kWh przypada konieczność uwolnienia około 650g CO2.

Wychodzi więc 13kg CO2 na każde 100km przejechane pojazdem elektrycznym.

Sprawdźmy więc dla porównania... hybrydy.


Toyota Prius 3 - 11,1kg/100km
Toyota Yaris Hybrid - 8,75kg/100km
KIA Niro Hybrid - 1.6 11kg/100km

Czyli wiemy już, że Hybryda jest niezaprzeczalnie znacznie bardziej ekologiczna od elektryka. A uwzględniamy tylko i wyłącznie emisję na kilometr bez uwzględnienia problemu jakim jest utylizacja zużytej baterii w autach elektrycznych. W przypadku hybryd po pierwsze mają one akumulatory o pojemności zaledwie 1/100 tego co znajduje się w elektrykach a po drugie istnieje możliwość regeneracji akumulatora trakcyjnego hybrydy poprzez wymianę jednego czy dwóch wadliwych ogniw (bateria w hybrydach składa się z kilkudziesięciu pojedynczych ogniw)

A teraz weźmy auta benzynowe
-Ford Fiesta z silnikiem EcoBoost 1.0 - 11,2kg/100km
-Kia Ceed 1.0 T-GDi ISG - 12,2kg/100km
-Hyundai i10 1.1 Classic 5dr 11,9kg/100km
-Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort 3dr - 11,6kg/100km

Auta benzynowe mają to do siebie, że można w nich zamontować LPG. LPG natomiast oprócz oszczędności w portfelu przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 o 20-30%. Oprócz zmniejszenia emisji CO2 znacznie mniejsza jest też emisja innych gazów szkodliwych i wpływających na smog.
https://allianceautogas.com/wp-content/uploads/2016/09/Graph.png
źródło 1 https://www.econology.info/Emissions-co2-liter-fuel-gasoline-or-diesel-gpl/
źródło 2 https://autokult.pl/32628,lpg-jako-ekologiczne-paliwo-to-o-nim-powinno-sie-dyskutowac-na-szczycie-klimatycznym

Czyli podsumowując:


małe, miejskie auto na LPG uwolni do atmosfery około 9,5kg CO2 na każde przejechane 100km
auto hybrydowe uwolni do atmosfery w najlepszym przypadku 8,75kg na każde przejechane 100km
auto elektryczne uwolni natomiast w przypadku Nissana Leaf 11,7kg a w przypadku Tesli aż 16kg na każde przejechane 100km

a teraz pomyślcie, że do hybryd też można zamontować LPG (chociaż jest to dosyć drogie, ale możliwe) ( ͡° ͜ʖ ͡°)


#samochody #motoryzacja #hybryda #hybrydy #auta #prius #elektryk #samochodyelektryczne #tesla #ekologia #co2 #emisjaco2 #lpg #autohybrydowe
L.....t - Ekologia według Polskich polityków. A tak właściwie psudo promowanie techno...

źródło: comment_1627649773EwgkJ1vDlpEYTzMmjUKZKr.jpg

Pobierz
  • 32
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@prostymysliciel: a ile CO2 produkujemy podczas budowy zwykłych elektrowni i eksploatacji kopalni? Zawsze będzie jakaś emisja.
@LuxEtClamabunt: co do końcówki - czyli teoretycznie samochody na prąd są bardziej ekoligczne na zachodzie ponieważ mają lepiej przygotowana sieć energetyczną? A co do emisji - też warto pamiętać że wydobycie ropy i jej przetworzenie na paliwo też ma ślad węglowy ale o tym nikt nic nie wspomina ( ͡° ͜ʖ ͡
A co do emisji - też warto pamiętać że wydobycie ropy i jej przetworzenie na paliwo też ma ślad węglowy ale o tym nikt nic nie wspomina ( ͡° ͜ʖ ͡°)


@OmarBongo: tak jak wyżej wspomniałem - produkcji, utlizacji i straty związane z samą baterią i ładowaniem też nie uwzględniłem bo musiałbym miesiąc spędzić na pisaniu tego :P Jak się komuś chce może poprawić te obliczenia tylko
via Wykop Mobilny (Android)
  • 7
@LuxEtClamabunt: no dlatego twoje obliczenia są trochę bezsenswone (choć wykonane super, to trzeba przyznać) ponieważ w spalinowcach też masz ukryty ślad w jego produkcji NO I TEŻ MAJA AKUMULATORY XD więc no trochę nie wyszło.

Co nie zmienia faktu że wciąż mam pytanie - czyli na zachodzie auto na prąd jest bardziej ekoligczne ponieważ mają lepiej zorganizowana sieć energetyczną? Nawiązuje do ostatniego spoilera twojego postu bo to mnie zaciekawiło :D
czyli na zachodzie auto na prąd jest bardziej ekoligczne ponieważ mają lepiej zorganizowana sieć energetyczną?


@OmarBongo: mają więcej źródeł OZE oraz elektrowni atomowych ;) jak wejdziesz na electricitymap.org to jak klikniesz na dane państwo to masz tam źródło energii elektrycznej - ile procent idzie z węgla, ile z atomu itd. oraz poziom emisji CO2 na każdą kWh z podziałem na godziny - np. Niemcy bardzo dużą część swojej energii pozyskują z
@LuxEtClamabunt: o tym właśnie mówie, za smog fotochemiczny (letni, brązowy, słabo widoczny) odpowiada NOx tak jak twój obrazek pokazuje. Ten słynny smog londyński (zimowy) to wiadomo, że #!$%@? polaki palą w piecach plastikiem.
A co do spalin jeszcze - lepiej mieć jeden DUŻY EMITOR obładowany filtrami, które z roku na rok stają się bardziej efektywne, niż milion malutkich emitorów, których nie sposób kontrolować.
W mieście to tylko gówno elektryki z Deutschlandu zużywają 20kwh+


@vrraaaz: No akurat jak robiłem research to Opel Corsa-e miał najniższe zużycie prądu. Japońskie czy Amerykańskie mają bliżej 20kWh/100km Przynajmniej według zapewnień producenta chociaż wiadomo te są zwykle zaniżone.