Aktywne Wpisy
Mój syn właśnie został zawieszony w prawach ucznia i szczerze, nie mogę uwierzyć w powód. Podobno przyłapali go na 'praktykowaniu nekromancji' - chciałbym, żeby to był żart. Szkoła wpadła w panikę, kiedy odkryli, że robił jakieś małe 'rytuały' podczas przerw. On i jego koledzy czytali jakąś księgę zaklęć, którą znaleźli w internecie. Potem próbowali 'przywrócić do życia' klasowego chomika, który zmarł w zeszłym miesiącu. Jasne było trochę dziwnie widzieć to kółko, które
bg_92 +17
Przywileje dla aut elektrycznych w Polsce:
-Możliwość jazdy buspasem autem elektrycznym
-Darmowe parkowanie dla elektryków
-Zwolnienie z podatku akcyzowego
-Rządowy program dotacji do zakupu auta elektrycznego
Przywileje dla aut hybrydowych:
-...
Przywileje dla małych aut miejskich na LPG
-...
No to skoro rząd tak bardzo wspiera elektryki to znaczy, że muszą być najbardziej eko, prawda? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Czas na obliczenia.
Całkowicie pominę w tym momencie ilość energii potrzebną na wyprodukowanie i utylizację baterii li-ion, ten post dotyczy tylko bilansu CO2 auta w czasie samej jazdy.
No to lecimy.
Auta elektryczne najczęściej są wykorzystywane do jeżdżenia w ciągu dnia a do prądu podłączane w ciągu nocy. To ważne do obliczeń, ponieważ w ciągu nocy znacznie spada produkcja prądu ze źródeł OZE.
Według danych electricitymap.org pobranie z gniazdka 1kWh w Polsce w nocy wyzwala do atmosfery w szczytowym momencie nawet 677g CO2. Znaczny wzrost zaczyna się już o godzinie 20 a zimą te statystyki wyglądają jeszcze gorzej.
Załóżmy więc taką średnią w nocy 650g/kWh.
Auto elektryczne zużywają na 100km około 20kWh, przykładowo Nissan podaje, że Leaf zużywa 16,6-18,5 kWh/100km a z kolei użytkownicy Tesli podają bliżej 22-25kWh.
Przejechanie 100km wymaga zużycia średnio 20kWh z czego w Polsce na każdą kWh przypada konieczność uwolnienia około 650g CO2.
Wychodzi więc 13kg CO2 na każde 100km przejechane pojazdem elektrycznym.
Sprawdźmy więc dla porównania... hybrydy.
Toyota Prius 3 - 11,1kg/100km
Toyota Yaris Hybrid - 8,75kg/100km
KIA Niro Hybrid - 1.6 11kg/100km
Czyli wiemy już, że Hybryda jest niezaprzeczalnie znacznie bardziej ekologiczna od elektryka. A uwzględniamy tylko i wyłącznie emisję na kilometr bez uwzględnienia problemu jakim jest utylizacja zużytej baterii w autach elektrycznych. W przypadku hybryd po pierwsze mają one akumulatory o pojemności zaledwie 1/100 tego co znajduje się w elektrykach a po drugie istnieje możliwość regeneracji akumulatora trakcyjnego hybrydy poprzez wymianę jednego czy dwóch wadliwych ogniw (bateria w hybrydach składa się z kilkudziesięciu pojedynczych ogniw)
A teraz weźmy auta benzynowe
-Ford Fiesta z silnikiem EcoBoost 1.0 - 11,2kg/100km
-Kia Ceed 1.0 T-GDi ISG - 12,2kg/100km
-Hyundai i10 1.1 Classic 5dr 11,9kg/100km
-Hyundai i20 1.4 CRDi Comfort 3dr - 11,6kg/100km
Auta benzynowe mają to do siebie, że można w nich zamontować LPG. LPG natomiast oprócz oszczędności w portfelu przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 o 20-30%. Oprócz zmniejszenia emisji CO2 znacznie mniejsza jest też emisja innych gazów szkodliwych i wpływających na smog.
https://allianceautogas.com/wp-content/uploads/2016/09/Graph.png
źródło 1 https://www.econology.info/Emissions-co2-liter-fuel-gasoline-or-diesel-gpl/
źródło 2 https://autokult.pl/32628,lpg-jako-ekologiczne-paliwo-to-o-nim-powinno-sie-dyskutowac-na-szczycie-klimatycznym
Czyli podsumowując:
małe, miejskie auto na LPG uwolni do atmosfery około 9,5kg CO2 na każde przejechane 100km
auto hybrydowe uwolni do atmosfery w najlepszym przypadku 8,75kg na każde przejechane 100km
auto elektryczne uwolni natomiast w przypadku Nissana Leaf 11,7kg a w przypadku Tesli aż 16kg na każde przejechane 100km
a teraz pomyślcie, że do hybryd też można zamontować LPG (chociaż jest to dosyć drogie, ale możliwe) ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#samochody #motoryzacja #hybryda #hybrydy #auta #prius #elektryk #samochodyelektryczne #tesla #ekologia #co2 #emisjaco2 #lpg #autohybrydowe
LPG jak najbardziej
@rkadjar: a hybryda z LPG? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
A tak w ogóle chciałbym usłyszeć jakieś uzasadnienie.
@LuxEtClamabunt: co do końcówki - czyli teoretycznie samochody na prąd są bardziej ekoligczne na zachodzie ponieważ mają lepiej przygotowana sieć energetyczną? A co do emisji - też warto pamiętać że wydobycie ropy i jej przetworzenie na paliwo też ma ślad węglowy ale o tym nikt nic nie wspomina ( ͡° ͜
cicho, po co mu psujesz jego misterny plan xD
@OmarBongo: tak jak wyżej wspomniałem - produkcji, utlizacji i straty związane z samą baterią i ładowaniem też nie uwzględniłem bo musiałbym miesiąc spędzić na pisaniu tego :P Jak się komuś chce może poprawić te obliczenia
Co nie zmienia faktu że wciąż mam pytanie - czyli na zachodzie auto na prąd jest bardziej ekoligczne ponieważ mają lepiej zorganizowana sieć energetyczną? Nawiązuje do ostatniego spoilera twojego postu bo to mnie zaciekawiło :D
TLDW: Ropę trzeba wydobyć, przetworzyć, dostarczyć. Czy to z ziemi czy z morskich głębin. Emituje to całkiem spore ilości co2. A na sam koniec jeszcze przy spaleniu jej w silniku leci reszta.
@OmarBongo: mają więcej źródeł OZE oraz elektrowni atomowych ;) jak wejdziesz na electricitymap.org to jak klikniesz na dane państwo to masz tam źródło energii elektrycznej - ile procent idzie z węgla, ile z atomu itd. oraz poziom emisji CO2 na każdą kWh z podziałem na godziny - np. Niemcy bardzo dużą część swojej energii pozyskują
@OmarBongo: to fakt, elektryki emitują CO2 poza miastem, poprzez kominy elektrowni ale LPG w stosunku do zwykłych paliw mają znacznie mniejsze emisje gazów tworzące smog- nawet o 75%
https://autokult.pl/32628,lpg-jako-ekologiczne-paliwo-to-o-nim-powinno-sie-dyskutowac-na-szczycie-klimatycznym
Komentarz usunięty przez autora
A co do spalin jeszcze - lepiej mieć jeden DUŻY EMITOR obładowany filtrami, które z roku na rok stają się bardziej efektywne, niż milion malutkich emitorów, których nie sposób kontrolować.
@vrraaaz: No akurat jak robiłem research to Opel Corsa-e miał najniższe zużycie prądu. Japońskie czy Amerykańskie mają bliżej 20kWh/100km Przynajmniej według zapewnień producenta chociaż wiadomo te są zwykle zaniżone.