Wpis z mikrobloga

Wołam wszystkich plusującychpoprzedni wpis ze względu na pewne braki.
Precyzując - miałem na myśli numerację pociągów i ich ostatnie cyfry, które mają związek z kierunkiem jazdy pociągu. Jeśli chodzi o całą budowę numeracji pociągów to rozróżniamy jego dwie zasadnicze części. Pierwsza część dwucyfrowa wskazuje nam obszar konstrukcyjny uruchomienia i rozwiązania pociągu, czyli załóżmy, że pociąg jedzie ze stacji Warszawa Wschodnia do stacji Wrocław Główny wtedy dwie pierwsze cyfry będą stanowiły jedynka oraz szóstka.(61)
Polska podzielona jest na 8 obszarów konstrukcyjnych plus 9 jest rezerwowy
1 - Warszawa,
2 - Lublin,
3 - Kraków,
4 - Sosnowiec,
5 - Gdańsk,
6 - Wrocław,
7 - Poznań,
8 - Szczecin,
9 - rezerwa.
Jeśli pociągi rozpoczynają i kończą bieg w obrębie jednego obszaru konstrukcyjnego wtedy dwie pierwsze cyfry Mogą się powtórzyć lub może zostać użyta rezerwa - na przykład dla pociągu w obszarze konstrukcyjnym Warszawy będzie to numer 10, 11, 19, 91 i podobnie tworzy się to dla innych obszarów.
Pozostałe cyfry są przydzielane według ustalonych norm dla przewozów. Na przykład pociągi pasażerskie pospieszne krajowe będą miały zakres od 0 do 199. Reszta pasażerskich od 200 do 299. Oczywiście również w tym przypadku mamy pewne rezerwy ale to jest nieistotne.
Jeśli mówimy o ostatnich cyfrach lub liczbach pociągu mamy na myśli tylko i wyłącznie wskazanie Czy jedzie on w kierunku parzystym lub nieparzystym na danej linii kolejowej. Podróżnym jest to niepotrzebne ale jest to wykorzystywane przy kontroli ruchu na danych liniach tak, aby zapewnić na jak największe bezpieczeństwo i usystematyzować jaki pociąg skąd i dokąd jedzie, po jakim torze i tak dalej

Traz odniosę się do wątpliwości niektórych z was
@PurpleHaze Czy ten wpis jakkolwiek pomógł ci bardziej zrozumieć to wszystko, czy jeszcze masz jakieś wątpliwości?

@Mave Niestety nie jestem w stanie ci odpowiedzieć na to jak to wygląda na całym świecie lub w innych krajach chociażby ościennych oraz tego dlaczego tak jest u nas. No ale tak po prostu jest jeśli chodzi o numerację przedziałów gdzieś tam kiedyś o tym czytałem i jest to jakoś wytłumaczone nie do końca do mnie to przemówiło żeby zapamiętać ale to też jest związane z pociągami międzynarodowymi i regulacjami UIC. Myślę że jeśli wpiszesz zapytanie odnośnie numeracji miejsc w przedziałach na pewno coś znajdziesz na ten temat i dowiesz się więcej niż ode mnie.
Jeśli chodzi o numer pociągu inny na bilecie niż na wyświetlaczu to może po prostu to wynikać z tego że jedziesz na odcinku na którym pociąg akurat ma zmienioną numerację ale wystartował jako ten pociąg którego numeracja masz na bilecie (nie do końca jestem pewny czy się nie pomyliłem i nie pomieszałem czegoś, ale gdyby coś to myślę, że jakiś konduktor mnie poprawi). Tutaj kwestia naprawdę plus minus 1 i nie ma co się przejmować - to tobie jest niepotrzebne i wystarczy Ci relacja i wiedza jaki to przewoźnik oraz godzina odjazdu.
Jeśli chodzi o pasażerów to ich wygoda jest następna w kolejce ze względów bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego ale oczywiście to jest tylko moja dedukcja i nie mogę Ci potwierdzić na 100% że tak jest

Oczywiście jeśli jeszcze jakieś pytania się pojawią proszę dajcie znać. Postaram się odpowiedzieć.
#atencyjnymaszynista #ciekawostki #100twarzykolejarzy #kolej #pkp #intercity #pkpintercity #podroze
  • 14
@PurpleHaze Czy ten wpis jakkolwiek pomógł ci bardziej zrozumieć to wszystko, czy jeszcze masz jakieś wątpliwości?


@Pociongowy: nie bo nie o numerki pytalem :) Ale juz spiesze z krotsza wersja pytania.

Jesli pociag jedzie ze stacji macierzystej A do docelowej B, ma numer nieparzysty np xx xxx1 i jego kilometraz rosnie, porusza sie po torze zasadniczym 1.
Ale jesli dla innego pociagu poruszajacego sie po trasie A->B punktem macierzystym bedzie B,
@PurpleHaze najpierw Ad.2 tor główny zasadniczy mamy w stacji i jest to tor będący przedłużeniem linii kolejowej. W stacjach oznaczone jako tor 1 i tor 2. Potem mamy główne dodatkowe itd.
Jeśli chodzi o kierunek to mamy dwa pojęcia:
- kierunek zasadniczy - patrząc w kierunku jazdy pociągu jedzie on po prawym torze
- kierunek przeciwny do zasadniczego - korzysta z toru lewego na szczególnych warunkach, który nie jest jego właściwym torem
@Pociongowy @Mave numerację miejsc w wagonie reguluje karta UIC 580 - taki rodzaj kolejowej normy. Przewoźnicy zrzeszeni w stowarzyszeniu stosują się do zapisów tej normy, można przyjąć, że większość przewoźników państwowych się do niej stosuje. Wbrew pozorom jest w tym pewna logika, pierwsza cyfra to numer przedziału, druga to numer miejsca przy czym 5,6 zawsze przy oknie, a 1,2 przy korytarzu, więc w przedziale masz przykładowo: 11,12 -korytarz, 13,14 - środki, 15,16
via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Pociongowy:
Jeżeli pociąg miałby numer 16000 i jechał z miejscowości A do B, to albo kilometraż linii liczony jest od miejscowości B do A.

@zkmowiec:
UIC nie jest stowarzyszeniem, tylko organizacją międzynarodową.
@pcela w takim razie nie czaję za bardzo dlaczego kilometraż linii liczony miałby być od B do A? Kilometry zostają te same tyle że spadają na powrocie zakładając że od A do B rosną
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Pociongowy:
Ostatnia cyfra jest parzysta, czyli pociąg jedzie w kierunku malejącego kilometraża na danej linii kolejowej. Mam na myśli kilometraż danej linii kolejowej, a nie odległość jaką przejeżdża dany pociąg.