@wiesiekwieloryb: Akurat ten pociąg wiózł wagony z drewnem, więc ilustracja faktycznie jest bez sensu. Swoją drogą to ukradziona klatka z mojego filmu, nie zapytali o zgodę ani nawet nie podpisali autora ( ͡°ʖ̯͡°)
@werfogd: Mało brakowało ( ͡°͜ʖ͡°) Na początku na filmie pojawiał się tylko pociąg TLK Hańcza, który przez lata był jedynym docierającym do Suwałk i raczej utrzymywał standard 6-7 wagonów. Później dołączyły jeszcze dodatkowe połączenia z mniejszą ilością wagonów.
@KubaJS: Też bardzo to lubię, chociaż rzadko jest okazja. W dzieciństwie jechałem pociągiem tylko raz, ale pamiętam że bardzo się cieszyłem na tę podróż. Teraz zdarza mi się to trochę częściej i zawsze jak mogę, wybieram kolej nad inny transport publiczny.
@Voltanger: Suwalszczyzna, Mazury, Podlasie, Dolny Śląsk, Podkarpacie, lubuskie, świętokrzyskie, Kołobrzeg, Warszawa, Władysławowo. Jeśli chcesz bardziej konkretnie, to pytaj o dane ujęcia. Wypisanie teraz wszystkich trochę by mi zajęło :P
@piotr-bogdanski-79: 1. To transport nieczynnych od kilku lat lokomotyw na modernizację. 2 i 3. To pociąg turystyczny firmy Turkol. Organizują takie przejazdy w różnych częściach Polski, na ich stronie znajdziesz terminarz (uprzedzam, że nie wszystkie pociągi prowadzone są parowozem, więc warto doczytać), na zimę raczej niewiele się od nich dzieje, fajniejsze wydarzenia ruszą od marca. Ten pociąg jechał w ramach projektu Mazury, startowali w Wolsztynie i przejechali niemal całą Polskę aż
@bleblebator: Faktycznie radzieckie Fantomasy nie mają sobie równych pod względem kopcenia. Choć akurat w tym filmie pokazały niewiele swoich możliwości ( ͡°͜ʖ͡°)
@PDCCH: Silnik rzekomo jest nowy, ale nowoczesnym do końca bym go nie nazwał. Sens tej modernizacji miał polegać na wymianie na czterosuwowy, który pobiera mniej oleju i paliwa. Być może ten efekt został osiągnięty, ale niektóre egzemplarze po modernizacji potrafią kopcić właśnie w ten sposób.
@RobotKuchenny9000: Ale w lokomotywie z normalnym, "zdrowym" silnikiem takiego efektu nawet chcąc byś nie wywołał. Przy ujęciu z odjazdem ze stacji lokomotywa kopciła, czy maszynista tego chciał czy nie. W pozostałych miejscach po prostu pociąg się nie rozpędzał, więc silnik nie był tak obciążony. Na każdym podjeździe pod górkę czy rozpędzaniu się, byłyby takie efekty.
@cerix: Za wytwarzanie smogu w większości odpowiedzialne jest ogrzewanie indywidualne w domach (w zależności od analizowanej substancji nawet do 90% udziału w zanieczyszczaniu powietrza). Transport emituje poniżej 10% zanieczyszczeń powietrza.
@majwsik: M62M to zupełnie inna konstrukcja, mają nowoczesny silnik od General Motors i faktycznie dobrze się sprawują. Tutaj mamy włożony silnik z rosyjskiej Kołomny i niektóre lokomotywy od razu po wymianie już tak kopciły.
@vind: Nie zmniejsza, ale mówiąc o smogu skupiajmy się w pierwszej kolejności na jego głównych źródłach, a nie jednym z mniejszych. Lokomotywy są w bardzo małym stopniu odpowiedzialne za smog, szczególnie że to zjawisko występuje głównie w dużych miastach, a tam lokomotywy spalinowe raczej rzadko docierają. Dodatkowo, kolej jest dość ekologicznym środkiem transportu i gdyby ten sam towar miał być przewieziony przez stare ciężarówki to dla środowiska byłoby gorzej. Co oczywiście
@marecki22: Mówiąc o ogrzewaniach indywidualnych miałem na myśli wszystko czym nie powinno się palić, włącznie z węglem brunatnym, miałem, mułem węglowym, zbyt wilgotnym drewnem itd.
@MDobak: Oczywiście nie ma się co śmiać z poważnych spraw. Ale transport kolejowy nie jest odpowiedzialny nawet za 1% zanieczyszczeń powietrza, a jednocześnie jest lepszy dla środowiska niż jakby ten sam ładunek miał być przewożony przez stare ciężarówki. Niemniej jednak to widok takiego pociągu wywołuje więcej emocji i ekologicznych rozważań niż świadomość, że ludzie palą w piecach nieodpowiednimi materiałami i generują przez to (wg danych Krajowego Programu Ochrony Środowiska) 88% zanieczyszczeń
@Bodzio81: Te dane dotyczą lokomotywy ST44 przed modernizacją, z dwusuwowym silnikiem. Ta na filmie jest zmodernizowana. Wg danych, do których dotarłem, po modernie zużycie na biegu jałowym spadło do 10 kg/h, a jednostkowe zużycie paliwa spadło o ok. 10%. Przynajmniej w teorii ;)
@Menefe: Elektryfikacja tej linii kosztowałaby pewnie powyżej 100 mln złotych. Ciężko tu wyliczyć, ile kosztuje utrzymanie takiej lokomotywy, ale jakoś bardzo szybko by się to nie zwróciło.
@volvox: W tych ujęciach maszyna jechała już z prędkością rozkładową ze stałymi obrotami silnika, więc nie kopciła. Maszynista widząc 4 pasjonatów z aparatami na chwilę zmniejszył obroty, po czym z powrotem podał większą moc, żeby zapewnić takie efekty na zdjęciach. Rzadki przypadek kolejarza podchodzącego na tyle przyjaźnie do miłośników kolei.
@genburson: W Polsce potrafią nawet ukraść druty z często uczęszczanej magistrali z prędkością szlakową 160 km/h. Na CMK co jakiś czas są takie przypadki.
@Reevo: Może dali je ludzie, dla których film tak nie wygląda. Ja oczywiście nie dałem i nie traktuję tego jako nic negatywnego, bardziej jestem ciekawy i szukam feedbacku. Tym bardziej, że ktoś mi już kiedyś napisał coś takiego. Obstawiałbym, że stabilizacja daje tu najwięcej do tego efektu. Ewentualnie kolory mogą być trochę za mocno podciągnięte, ale staram się zawsze utrzymać je na w miarę naturalnym poziomie. Ostrość w sensie, że film
@dombol: Otóż nie. To zamojskie malowanie, ale te barwy dostawały też normalnotorowe maszyny. Widzimy tutaj klasycznego Gagarina z silnikiem 14D40, a ostatni taki z LHS zniknął w 2012 roku. Później były już tylko zmodernizowane, początkowo nadal w tych barwach, ale w tej chwili już wszystkie przemalowane są na niebieskie. Poza tym wszystkie Gagary na LHSie miały numery ST44-20XX, a tu mamy ST44-358, od lat stacjonującego w Białymstoku. @Zielczan to linia kolejowa
@urzad_kontroli_skarbowej: A nazwa filmu pochodzi od pasji pokazanej na tym filmie - fotografowania / filmowania kolei. Choć film z tytułem miał raczej niewiele wspólnego.
@piotr-bogdanski-79: To białoruska lokomotywa w Siemianówce, polskiej miejscowości przygranicznej. Tak, jest szerokotorowa, na przejściu granicznym z Białorusią są tory o 2 rozstawach szyn - standardowym i rosyjskim.
@gizmos1991: Sam siebie podziwiam i nieraz goniąc pół Polski za jednym pociągiem albo czekając którąś już godzinę aż jakiś przejedzie, zadaję sobie pytanie "Co ja robię ze swoim życiem?" ( ͡°͜ʖ͡°)
@korporacion: Rozumiem, takie widoki nie porwą każdego. Co ciekawe sporo osób, nawet nie interesujących się na co dzień koleją, lubi czasem obejrzeć jakiś film o tej tematyce. Jak widać jednak nie wszyscy. U mnie też zaczęło się od oglądania, aż po czasie pomyślałem że można w końcu stworzyć coś swojego.
@comrade: Ten film przedstawia rzeczywistość w bardzo wybiórczy sposób. Od kilku lat poluję właśnie na te stare lokomotywy, ignorując nowe. W ostatnich latach przybyło dużo zmodernizowanych lokomotyw spalinowych, a tych starych z serii, które występują licznie w tym filmie, na tę chwilę zostało 6 jeżdżących sztuk. Za rok nie będzie z tego już nic.
@mistellaire: Tak, w ostatnich latach interesujące mnie stare lokomotywy występowały praktycznie tylko na Podlasiu i Dolnym Śląsku (plus okolice), więc po prostu ekipą jechaliśmy zwykle na 4-5 dni i już na miejscu polowaliśmy pozyskując o nich informacje na różne sposoby. Kiedy w końcu trafi się już jakiś jadący pociąg, gonimy go samochodem na całej jego trasie, żeby zrobić po drodze jak najwięcej ujęć.
@Z151: U mnie to wyglądało w ten sposób, że od małego lubiłem patrzeć na pociągi. Jak jechałem gdzieś z rodzicami przez przejazd kolejowy to trzymałem kciuki, żeby akurat się zamknął i żebym zobaczył pociąg. Mam wrażenie, że to po części dzięki kolejce elektrycznej mojego taty, która była dla mnie najlepszą zabawką, a do której w dzieciństwie miałem dostęp tylko pod okiem ojca jak byliśmy u dziadków. Później pojawił się YouTube, gdzie
@Pelit: Pociągi są super, dopóki nie trzeba nimi podróżować po Polsce ( ͡°͜ʖ͡°) Czasy przejazdu na głównych trasach nie są takie złe, ale niestety biedny rozkład powoduje, że kiedy tylko pojawia się przesiadka, już ogólny czas podróży znacząco wzrasta. Lata olewania kolei przez rządy czy nawet celowe jej oranie dają się we znaki. Ja uwielbiam jeździć pociągami i nawet jeśli ma być trochę dłużej, to
@dktr: Oczywiście, że mam skaner ( ͡°͜ʖ͡°) Choć kiedy poluje się na większym obszarze, to skaner jedyne co może pomóc to ustalić godzinę odjazdu pociągu, kiedy już wcześniej się o nim wie i się do niego podjedzie.
@Z151: W sumie nie czuję nic. Jeśli to pospolity, nowoczesny pociąg to traktuję go jak coś zwyczajnego. Jeśli to coś ciekawego to ewentualnie czuję ekscytację, że będę miał wartościowe ujęcie. Godna podziwu jest wielka masa pociągów i ich ogromna moc, ale czy to przez nie akurat je lubię? Ciężko powiedzieć. Wybieram rosyjską lokomotywę z tego względu, że jest ona nadal normalnie eksploatowana. Zabytkowe pociągi z parowozami to atrakcja turystyczna i filmowanie
@Z151: 1. Różne są zapachy, stare pociągi pospieszne mają charakterystyczny zapach środków czystości, zwany często "zapachem kibla" ( ͡°͜ʖ͡°) Lokomotywy spalinowe pachną olejem napędowym i smarem, myślę że stare samochody z dieslem mogą pachnieć podobnie, ale jednak to nie to samo. 2. Nie mam ulubionych pociągów z filmów, w sumie bardzo niewiele takich oglądałem. 3. j.w. 4. Dla mnie obiekty kolejowe bez pociągu (najlepiej poruszającego
@tomaszk-poz: Kiedy modernizuje się stare lokomotywy z okrągłymi reflektorami, dostają właśnie takiego "zeza", takie określenie zresztą funkcjonuje wśród pasjonatów ;)
@dominowiak: Otóż to. Z drugiej jednak strony 15 lat temu wszystkie te lokomotywy, które teraz są rarytasami i za którymi ganiamy tysiące kilometrów, jeździły na porządku dziennym w wielu częściach Polski. Coś za coś ( ͡°ʖ̯͡°)
@PawelW124: Chyba nie ma takich wyliczeń, szczególnie że sytuacja ciągle się zmienia wraz z likwidacją kolejnych linii kolejowych. Gdyby zsumować wszystkie istniejące, pewnie wyszłoby że niezelektryfikowanych jest więcej. Tak naprawdę jednak większość z nich jest sporadycznie używana lub wcale. Polskim przewoźnikom brakuje lokomotyw spalinowych, więc jak tylko mogą starają się pchać wszystko "pod drutem". Także ogólnie zdecydowana większość ruchu kolejowego w Polsce to pociągi elektryczne.
@koomeet: Ujęcia są z P3P, którego rozbiłem w te wakacje. Teraz będę kupował Mavica 2 Zoom. Długo się wahałem, czy też nie wziąć M2P, ale stwierdziłem że poświęcę trochę jakości na rzecz fajnych, kreatywnych ujęć z zoomem. No i jak największa ogniskowa jest dla mnie priorytetem, dlatego te 48mm do mnie przemawiają ;)
@Syskiev: Trochę się to już zmieniło wraz z tym, jak drony stały się łatwo dostępne i jak wiele filmów z nich już trafiło do sieci. Ale nadal to działa - ogólnie ludziom podświadomie podobają się obrazy, których nie widzą własnymi oczami, m.in. dlatego lubimy zdjęcia makro albo te robione z innych poziomów niż wysokość oczu. Druga sprawa, że drony dają amatorskim filmom to, czego im zazwyczaj brakuje, czyli płynne przemieszczanie się
@koomeet: U mnie raz po upadku wystarczyło wymienić obudowę drona, jednak za drugim razem już było poważniej, cały gimbal razem z kamerą się roztrzaskał. Sam bym się jeszcze wstrzymał z zakupem, ale potrzebuję sprzętu na nadchodzące wyjazdy, więc muszę wybierać z tego co jest. Od jakiegoś roku wyczekuję premiery Phantoma 5. Jakościowo pozamiata całe towarzystwo, choć cenowo pewnie też będzie odstawać.
@sylwke3100: O dzięki, aż wstyd że nie wiedziałem o tak łatwo dostępnych danych. Ale tak jak pisałem wyżej, niezelektryfikowane są zdecydowanie rzadziej używane.
@NiepoprawnyKomentator: W sumie też prawda. Przy starszych lokomotywach wśród jednej serii jedna drugiej nierówna. W Gagarinach dla przykładu są silniki mniej lub bardziej "zdrowe", co widać chociażby po bardzo różnych stopniach kopcenia. Nie mówiąc już o tym, że z niektórych staroci olej wręcz kapie na torowisko.
@John_Clin: Muzyka dodaje dynamiki, bez niej imho byłoby zdecydowanie nudniej. Dodaję zróżnicowane utwory do swoich filmów. Tutaj moim zdaniem taki akurat pasował.
@simmonssdsv123: Dzięki! Żaden region w Polsce nie jest tak dobrze przeze mnie sfilmowany jak Suwalszczyzna ;) Wszystkie trasy kolejowe tam znam praktycznie na pamięć.
@O_x_O: Ten efekt czasami występuje w moich nagraniach z drona i szczerze mówiąc nie jestem pewny, czego to jest przyczyna. Podejrzewam, że to kwestia trochę zbyt małej liczby danych (dron nagrywa 4K w 60 Mbps, a to dość mało jak na tę rozdzielczość) i to efekty kompresji. Niebawem będę miał drona nagrywającego w 100 Mbps, to zobaczymy, czy coś takiego nadal będzie się pojawiać.
@Karol1789: Mam rodzinę w Suwałkach, także też mam do nich ogromny sentyment. No a do tego w ostatnich latach to najlepsze miejsce do łapania najciekawszych dla nas lokomotyw - ST44. Także kawałek swojego życia już na Suwalszczyźnie spędziłem ;)
@Karol1789: W Suwałkach bywam kilka razy w roku. Trasę do Trakiszek (jak zresztą wszystkie trasy w regionie) znam bardzo dobrze. U nas wyścigi z lokomotywami były o wiele dłuższe niż jedna prosta. Ganialiśmy pociągi z samych Suwałk aż na Litwę, później pod Maćkowem oczekiwanie aż przyjedzie skład z Litwy i pogoń w drodze powrotnej do Suwałk. Wszystko po to, żeby złapać pociąg jak najwięcej razy.