Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko314
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
  • Wykop.pl
  • Ciekawostki

    Ciekawostki
  • Rozrywka

    Rozrywka
  • Sport

    Sport
  • Motoryzacja

    Motoryzacja
  • Technologia

    Technologia
  • Informacje

    Informacje
  • Gospodarka

    Gospodarka
  • Podróże

    Podróże

Dostosuj Wykop do siebie

Wybierz treści, które Cię interesują
i zapisz jako Własną kategorię.

Fake_R
Fake_R

Fake_R

Dołączył 15 lat i 6 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 10604
  • Znaleziska 4594
  • Mikroblog 6010
  • Obserwujący 290
  • Obserwowane 39

534

Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) w Chile przy pomocy instrumentu SPHERE teleskopu VLT dokonało obserwacji narodzin planety wokół młodej gwiazdy AB Aurigae oddalonej o 520 lat św. Obserwacja ta, prawdopodobnie, dostarcza pierwszego bezpośredniego dowodu formowania się nowej planety.

Fake_R
z
eso.org
dodany: 21.05.2020, 05:55:08
  • 45
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
21.05.2020, 07:00:51
  • 35
@Reniferus: Zgadzam się, to prawdziwa magia - magia nauki! Niby oksymoron, ale w tym przypadku jaki prawdziwy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
21.05.2020, 07:24:51
  • 5
@wszyscy: Jak widać musi to być patronka obserwacji astronomicznych. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 21.05.2020, 06:10:28
  • 811
Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Wczoraj wypłynęła świetna wiadomość - Europejskie Obserwatorium Południowe zlokalizowane w Chile poinformowało, że przy pomocy instrumentu SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) zainstalowanego na teleskopie VLT udało się dokonać obserwacji dostarczającej prawdopodobnie pierwszego, bezpośredniego i wizualnego wglądu w moment formowania się nowej planety. Ten planetarny "dzidziuś" został zaobserwowany wokół oddalonej o 520 lat świetlnych od Ziemi młodej gwiazdy AB Aurigae znajdującej się w gwiazdozbiorze Woźnicy (Auriga).

Observations made with the European Southern Observatory’s Very Large Telescope (ESO’s VLT) have revealed the telltale signs of a star system being born. Around the young star AB Aurigae lies a dense disc of dust and gas in which astronomers have spotted a prominent spiral structure with a ‘twist’ that marks the site where a planet may be forming. The observed feature could be the first direct evidence of a baby planet coming into existence.

“Thousands of exoplanets have been identified so far, but little is known about how they form,” says Anthony Boccaletti who led the study from the Observatoire de Paris, PSL University, France. Astronomers know planets are born in dusty discs surrounding young stars, like AB Aurigae, as cold gas and dust clump together. The new observations with ESO’s VLT, published in Astronomy & Astrophysics, provide crucial clues to help scientists better understand this process.
Fake_R - Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Wczoraj wypły...

źródło: comment_1590041310rJCE0gTe7vYtSGKLzF03y1.jpg

Pobierz
  • 33
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

a.....d
a.....d
konto usunięte 21.05.2020, 10:26:51
  • 41
@Fake_R: niech wychowa jak swoje
  • Odpowiedz
the_alf
the_alf
the_alf
21.05.2020, 11:02:24
  • 66
@Fake_R: śmieszne, że narodziny planety miały miejsce w czasach późnych Jagiellonów, a my dopiero je obserwujemy
  • Odpowiedz

73

Grafen sprawia, że nowe włókna węglowe są silniejsze, twardsze i… tańsze

Grafen sprawia, że nowe włókna węglowe są silniejsze, twardsze i… tańsze

Czyżby połączenie obu technologii było kluczem do ich powszechniejszej obecności na rynku? Na to wygląda, bo najnowsze informacje płynące ze Stanów Zjednoczonych są bardzo obiecujące.

future21
z
geekweek.pl
dodany: 19.05.2020, 19:01:11
  • 11
  • #
    zainteresowania
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    technologia
  • #
    motoryzacja
Fake_R
Fake_R
Fake_R 20.05.2020, 08:12:17
  • 0
Niestety artykuł w geekweek pominął odpowiedź na najważniejsze pytanie - dlaczego dodanie węgla do węgla sprawia, że włókna są wytrzymalsze i tańsze? Chodzi o strukturę grafenu, która okazuje się przydatna w produkcji włókien z PAN.

The flat structure of graphene helps to align PAN molecules consistently throughout the fiber, which is needed in the production process. Further, at high temperatures graphene edges have a natural catalytic property so that “the rest of PAN condenses around these edges,” said van Duin.


Tu jest źródło, z którego pochodzi powyższy cytat i artykuł na geekweek - https://news.psu.edu/story/620332/2020/05/18/research/graphene-reinforced-carbon-fiber-may-lead-affordable-stronger-car

P.S.
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

571

26 miliarderów posiada tyle majątku, co połowa ludzi na Ziemi.

26 miliarderów posiada tyle majątku, co połowa ludzi na Ziemi.

26 multimiliarderów ma tyle samo majątku co 3,8 mld najbiedniejszych ludzi na Ziemi – wynika z dorocznego raportu organizacji Oxfam.

konto usunięte
z
newsweek.pl
dodany: 18.05.2020, 18:18:18
  • 335
  • #
    swiat
  • #
    ekonomia
  • #
    finanse
  • #
    pieniadze
Fake_R
Fake_R
Fake_R 19.05.2020, 07:23:16
  • 5
Jest taka ciekawa zasada mówiąca o tym, że 20% najbogatszych ludzi na świecie posiada 80% majątku - zasada Pareta, która jest rozwinięciem prawa Zipfa.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 19.05.2020, 06:44:50
  • 197
Gdyby kogoś interesowała kwestia eksperymentów dotyczących badania splątania kwantowego to ukazała się ciekawa praca omawiająca eksperyment, w którym udało się dokonać splątania kwantowego w gazie o temperaturze 450 K (177 stopni C) złożonym z 15 bilionów atomów rubidu (a dokładniej jednego z jego izotopów Rb87).

Artykuł w formie popularnonaukowej: Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Artykuł naukowy w Nature: Measurement-induced, spatially-extended entanglement in a hot, strongly-interacting atomic system

#
Fake_R - Gdyby kogoś interesowała kwestia eksperymentów dotyczących badania splątania...

źródło: comment_1589870623EzeoDN4FWYbRmBPgtOMMQu.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Nowa_Zielonka_
Nowa_Zielonka_
Nowa_Zielonka_
19.05.2020, 12:15:36
  • 20
@Fake_R: o, zajebiscie. Dlugo czekalem na splątanie kwantowe w gazie o temperaturze 450 K jednego z izotopów Rb87.
  • Odpowiedz
r.....a
r.....a
konto usunięte 19.05.2020, 13:01:23
  • 7
@Fake_R: mam milion innych obowiązków na głowie, ale prokrastynacyjnie zawsze znajdę czas na fizykę kwantową.
  • Odpowiedz

278

Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Badaczom udało się przeprowadzić eksperyment, w którym udało się uzyskać splątanie kwantowe w gorącym gazie złożonym z 15 bilionów atomów Rubidu 87 w temperaturze 450 K.

Fake_R
z
phys.org
dodany: 19.05.2020, 06:24:15
  • 49
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    technologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
19.05.2020, 06:24:20
  • 22
Najważniejsze fragmenty:

The researchers used a laser to monitor the magnetization of this hot, chaotic gas. The magnetization is caused by the spinning electrons in the atoms, and provides a way to study the effect of the collisions and to detect entanglement. What the researchers observed was an enormous number of entangled atoms — about 100 times more than ever before observed. They also saw that the entanglement is non-local — it involves atoms that are not close to each other. Between any two entangled atoms there are thousands of other atoms, many of which are entangled with still other atoms, in a giant, hot and messy entangled state.

What they also saw, as Jia Kong, first author of the study, recalls, “is that if we stop the measurement, the entanglement remains for about 1 millisecond, which means that 1000 times per second a new batch of 15 trillion atoms is being entangled. And you must think that 1 ms is a very long time for the atoms, long enough for about fifty random collisions to occur. This clearly shows that the entanglement is not destroyed by these random events. This is maybe the most surprising result of the work.”


Gdyby kogoś interesowało ile to jest, mniej więcej, 15 bilionów atomów Rb87 to wstawiam jeszcze komentarz z reddita, który odpowiada na tę kwestię:
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

564

To nie prawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

To nie prawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

"Mówi się, że atomy w 99.99999% składają się z pustej przestrzeni. Mechanika kwantowa ma na ten temat jednak inne zdanie." Bardzo ciekawy i wciągający artykuł popularnonaukowy o elementach składowych wszechświata (i człowieka) na najbardziej elementarnym poziomie.

Fake_R
z
forbes.com
dodany: 15.05.2020, 07:11:36
  • 102
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    swiatnauki
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:11:38
  • 212
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

"Gdyby analizować z czego składa się ludzkie ciało na coraz bardziej fundamentalnym poziomie, okazałoby się, iż znajduje się w nim cały wszechświat. Ciało zbudowane jest z organów, złożonych z kolei z komórek zawierających organelle, które składają się z molekuł połączonych łańcuchami pojedynczych atomów. Atomy istnieją w ekstremalnie małej skali 1 angstrema, aczkolwiek składają się z jeszcze mniejszych składników: protonów, neutronów i elektronów.

Rozmiary malutkich protonów i neutronów tworzących jądro atomowe są znane - to jeden femtometr, jednostka 100 000 razy mniejsza niż angstrem. Sam elektron jednak jest nie do odróżnienia, w pewnym sensie, od punktu, nie większego niż 1/10 000 wielkości protonu lub neutronu. Czy oznacza to zatem, że atomy - a co za tym idzie, wszystko, co jest z nich zrobione – składają się większości z pustej przestrzeni? Oczywiście, że nie. Nauka tłumaczy dlaczego.

Zwykłe
FakeR - Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłu...

źródło: comment_1589526718pT7HQZ6f6aZyJIpy4231F7.jpg

Pobierz
  • 24
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:12:47
  • 130
@Fake_R:

Ten rodzaj techniki mierzenia rozmiarów cząstek znany jest jako rozpraszanie głęboko nieelastyczne (deep inelastic scattering) i stosuje się je dzisiaj do określania rozmiarów i mierzenia właściwości podstawowych cząstek we wnętrzach protonów i neutronów. Już ponad 100 lat, od czasów Rutherforda do Wielkiego Zderzacza Hadronów, stanowi ono ważny sposób pomiaru rozmiarów cząstek elementarnych.

Jednakże, wysokoenergetyczne warunki, w których zwykłe atomy i j---a atomowe b----------e są cząstkami poruszającymi się z prędkością zbliżoną do prędkości światła, nie stanowią naturalnego środowiska atomów znanego z naszego codziennego doświadczenia. Żyjemy w niskoenergetycznym wszechświecie, w którym atomy w naszych ciałach i zderzenia zachodzące pomiędzy różnymi cząstkami stanowią mniej niż jedną miliardową częścią energii tego, co osiąga Wielki Zderzacz
FakeR - @FakeR: 

Ten rodzaj techniki mierzenia rozmiarów cząstek znany jest jako r...

źródło: comment_1589526766K9ijv8YqlMuE3JLdCmVKcg.jpg

Pobierz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:14:28
  • 112
@Fake_R:

Wyobrażając sobie atom, większość z nas instynktownie powraca do, uczonego na samym początku, konkretnego modelu, w którym punktowy elektron orbituje wokół małego, gęstego j---a. "Model planetarny" atomu powstał najpierw za sprawą Rutherforda, a później został udoskonalony przez Nielsa Bohra i Arnolda Sommerfelda, którzy dostrzegli potrzebę istnienia dyskretnych poziomów energii.

Przez większą część minionego stulecia mieliśmy jednak wrażenie, że model ten opiera się zbytnio na wyobrażeniu opartym na cząstkach, co faktycznie nie ma miejsca. Elektrony zajmują dyskretne poziomy energii, ale nie znaczy to, iż krążą one jak planety po orbitach. Zamiast tego, elektrony przypominają bardziej chmurę - rozproszoną mgłę rozprzestrzeniającą się w określonej objętości przestrzeni. Widząc ilustracje orbitali atomowych zauważyć można w zasadzie falowy kształt poszczególnych
FakeR - @FakeR: 

Wyobrażając sobie atom, większość z nas instynktownie powraca do,...

źródło: comment_1589526843iw2aYgVInc9PE6C2LFUxEr.jpg

Pobierz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 09:20:51
  • 0
@pietro137: Myślę, że autorowi artykułu w przypadku chmur elektronowych chodziło o funkcje falowe elektronu. Niemniej, stosując podejście wyłącznie "cząstkowe" jak zrozumieć double-slit experiment w przypadku jednego elektronu?
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:35:23
  • 0
@aldi7x: Wiem, przepraszam.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:36:38
  • 9
@brass: Przepraszam.

@KrS1: @GGrindzior: Dzięki za miłe słowo.( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:37:41
  • 1
@porBorewicz07: Przepraszam za błąd. Już 3 komentarze są na ten temat.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:53:37
  • 0
@pietro137: Masz rację, nie znajduje się w dwóch miejscach jednocześnie i zdaje się, że autor artykułu też tak nie napisał nigdzie. Kwestia jest tylko taka, że wyobrażenie sobie atomu jak w przypadku modelu Bohra jest błędne.

Nie bardzo mogę jednak zrozumieć tej części Twojej wypowiedzi:

Jeżeli by elektron przechodził przez dwie szczeliny jednocześnie to obraz interferencyjny powinien być inny dla naładowanych cząstek a inny dla nie naładowanych.


Skoro rozpatrujemy ładunek
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 11:32:12
  • 0
@gleorn: Nie jestem, niestety. A czy Ty przypadkiem nie jesteś w jakiś sposób związany z chemią?
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:10:49
  • 2
@fizykWysokichEnergii:

Jestem bardzo złym dydaktykiem.


Jak na złego dydaktyka zadziwiająco dobrze się Ciebie czyta. Szkoda, że tak rzadko się udzielasz. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:25:36
  • 1
@RFpNeFeFiFcL: Dzięki za słowo wsparcia. Nieumyślnie zrobiłem tego karygodnego byka (w dodatku w tytule). Mam nauczkę. Chyba zostałem przez niektórych mianowany już wtórnym analfabetą. Może to głupio "zabrzmi", ale mocno się tym przejmuję. Lubię to co robię tutaj, i części użytkowników chyba też się to podoba, ale czasem mam wątpliwości czy to w ogóle ma sens.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:29:34
  • 1
@Alosa-kiev: Obecnie jest on cząstką elementarną, niepodzielną. Jeśli przykładowo jednak teoria strun będzie właściwą teorią kwantowej grawitacji to kwark będzie jedynie pewnym rodzajem wibracji elementarnej struny.

@Mar0o: Dzięki. Cieszę się jeśli Cię zaciekawił tekst.

@juz_tlumacze: Dziękuję za bardzo miłe słowo, zważywszy, że mocno mi się oberwało za ten bardzo brzydki błąd w tytule. Może niektórym się wydaję, że wrzucam tekst w tłumacza i samo się robi.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:41:07
  • 0
@ZasilaczKomputerowy: Jak najbardziej. Elektron można traktować jako wzbudzenie pola elektronowego.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 20:02:03
  • 0
@pietro137: W pełni się zgadzam, bo myślę, że mówimy o tym samym lecz nieco inaczej. Wrócę zatem jeszcze do double-spli experiment w wersji z interferometrem macha-zehndera. Nie da się rozważać w tym przypadku o wynikach eksperymentu w kategoriach cząstek punktowych, można o nich rozważać wyłącznie jako o kwantach czyli pakietach falowych. W tym eksperymencie interferencja zachodzi dla pojedynczego fotonu czy elektronu. Obserwujemy punkt wyłącznie wtedy, gdy dokonamy aktu obserwacji tudzież
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
17.05.2020, 18:01:10
  • 0
@pietro137: Najpierw jedno swoje zdanie sprostuję.

Obserwujemy punkt wyłącznie wtedy, gdy dokonamy aktu obserwacji tudzież kolapsu funkcji falowej.


Tutaj trochę strzeliłem babola, bo jak teraz czytam to nie wiem o co chodzi. Generalnie miałem tylko na myśli, że bez mechaniki kwantowej nie da się wyjaśnić tego eksperymentu tzn. puszczając pojedynczy foton czy elektron przez interferometr zawsze cząstka pada na jeden detektor (interferuje sama ze sobą?), gdzie zgodnie z klasyczną cząstkową interpretacją rozkład powinien być całkowicie losowy, na końcu dający 50/50 dla każdego detektora. Z kolapsem czy aktem obserwacji miałem to na myśli zaś, że po wstawienie detektorów tuż za źródłem na każdym z ramion całkowicie znika
Fake_R
Fake_R
Fake_R 15.05.2020, 08:47:05
  • 83
To nieprawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

Zapraszam dzisiaj do zapoznania się z artykułem popularnonaukowym (tłumaczenie w komentarzach) o dosyć ciekawej tematyce, jakby to określić, "wyglądu" atomu czyli o jego "pustej przestrzeni", składowych cząstkach "punktowych" czy o falowym charakterze.

Polecam ( ͡° ͜ʖ
Fake_R - To nieprawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

Zaprasza...

źródło: comment_1589532295UQlIjXi1ynzRv9R82wqKiG.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 08:49:24
  • 2
Gdyby ktoś chciał się WYPISAĆ z listy to niech zaplusuje ten komentarz.

Nie prowadzę już zapisów (można obserwować tag). Gdyby ktoś mimo wszystko chciał jednak być wołanym to niech mi da jakoś znać.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
the_alf
the_alf
the_alf
15.05.2020, 10:50:48
  • 3
@Fake_R: błagam, wołaj
pierwszy raz takie złoto widzę
  • Odpowiedz

297

Bozon Higgsa – co czyni go takim charakterystycznym?

Bozon Higgsa – co czyni go takim charakterystycznym?

Bardzo ciekawy i przystępnie napisany artykuł z okazji obchodzonej w tym roku 10 rocznicy Wielkiego Zderzacza Hadronów (pierwsze oficjalne zderzenie wiązki protonów miało miejsce 30 marca 2010 r.) dotyczący historii odkrycia bozonu Higgsa.

Fake_R
z
home.cern
dodany: 08.05.2020, 06:53:22
  • 42
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    cern
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    swiatnauki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
08.05.2020, 06:54:04
  • 55
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

Jako laik mógłbym teraz powiedzieć... Myślę, że go mamy.

To był bozon Higgsa, niemal mityczny twór, która sprawił, iż fizyka cząstek znalazła się w centrum uwagi na całym świecie, a ów człowiek ogłaszający się zwykłym laikiem (z cytatu na wstępie) nie był nikim innym jak dyrektorem generalnym CERN-u, Rolfem Heuerem. Heuer przemawiał w ten sposób 4 lipca 2012 roku w głównej auli laboratorium, chwilę po tym jak zespół zajmujący się detektorami CMS i ATLAS w Wielkim Zderzaczu Hadronów ogłosił odkrycie nowej cząstki elementarnej, która, jak wiadomo, okazała się bozonem Higgsa. Brawa rozbrzmiewały od Genewy, aż po Melbourne w Australii, gdzie w wideokonferencji połączono się z uczestnikami Międzynarodowej Konferencji Fizyki Wysokich Energii.

Więc
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
08.05.2020, 06:54:30
  • 26
@Fake_R:

Coś w pustce

Pole Higgsa jest szczególne na dwa
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
08.05.2020, 06:55:06
  • 24
@Fake_R:

Polowania na zderzenie w Wielkim Zderzaczu Hadronów

Do wytworzenia bozonu Higgsa potrzebne są zderzenia cząstek o odpowiednio wysokiej energii; przez długi czas jednak fizycy strzelali na oślep - nie wiedzieli, jaki ma być to zakres energii. Szukali śladów bozonu Higgsa w szczątkach zderzeń w Wielkim Zderzaczu Elektronowo-Pozytonowym (LEP), bezpośrednim poprzedniku Wielkiego Zderzacza Hadronów, oraz w Tevatronie w Fermilabie w USA. Wielki Zderzacz Hadronów miał możliwość zbadania całego przewidywanego zakresu energii, w którym mógł pojawić się bozon Higgsa, a dwa detektory cząstek ogólnego przeznaczenia w LHC - ATLAS i CMS - miały dostarczyć ostatecznej odpowiedzi na temat jego istnienia. Dla niektórych, jak Monni, powołanie do życia LHC było nieuniknione; skłoniło go to do zmiany branży z inżynierii lotniczej na fizykę
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.05.2020, 06:12:53
  • 3
@tomek_tr: Wszystkie cząstki elementarne posiadające masę (np. kwarki) oddziałują z polem Higgsa. W przypadku protonu kwarki odpowiadają jednak tylko za ok. 1% jego całkowitej masy, reszta masy pochodzi z energii oddziaływań silnych (w bardzo wielkim skrócie). Końcowego pytania nie zrozumiałem za bardzo. Sprecyzuj troszkę to sprobuję odpowiedzieć.
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
09.05.2020, 19:45:22
  • 0
@tomek_tr: Wydaje mi się, że trochę Ci się dwa pojęcia pomieszały; pojęcie pola Higgsa, które tłumaczy dlaczego bozony W i Z posiadają masę (jest o tym w powyższym artykule - swoją drogą to naprawdę ciekawa sprawa, gdyż porusza temat łamania symetrii dzięki której istnieje nadwyżka materii nad antymaterią) z drugim, które stanowi pytanie o masę fotonu. Foton nie posiada masy, bo nie oddziałuje z polem Higgsa. Przyciąganie grawitacyjne światła można
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.05.2020, 20:37:19
  • 20
Isaac Newton w rękopisie z 1704 r. szacował, że świat się "skończy" około 2060 r.

So then the time times & half a time are 42 months or 1260 days or three years & an half, recconing twelve months to a yeare & 30 days to a month as was done in the Calendar of the primitive year. And the days of short lived Beasts being put for the years of lived [sic] kingdoms, the period of 1260 days, if dated from the complete conquest of the three kings A.C. 800, will end A.C. 2060. It may end later, but I see no reason for its ending sooner.


Oprócz tworzenia rachunku różniczkowego i całkowego, odkrywania ukrytego do tej pory opisu natury czy zamiłowań alchemicznych Newton w międzyczasie pasjonował się również analizą tekstów biblijnych.( ͡° ͜ʖ
Fake_R - Isaac Newton w rękopisie z 1704 r. szacował, że świat się "skończy" około 20...

źródło: comment_1588970046X7Pyrw90UV1HiVtuOOiP9q.jpg

Pobierz
  • 1
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Kontestator
Kontestator
Kontestator
08.05.2020, 21:10:37 via Wykop Mobilny (Android)
  • 2
@Fake_R: To teraz wszystko jasne skąd się wziął operator pochodnej cząstkowej.
  • Odpowiedz
Fake_R
Fake_R
Fake_R 08.05.2020, 07:18:42
  • 134
Bozon Higgsa – co czyni go takim charakterystycznym?

W tym roku Wielki Zderzacz Hadronów "obchodzi" swoje 10 urodziny. Z tej okazji ukazało się kilka ciekawych artykułów dotyczących LHC, m.in. seria na stronie CERN-u. Powyższy artykuł (w znalezisku - tłumaczenie w komentarzach) opisuje historię odkrycia bozonu Higgsa - największego odkrycia ostatnich lat w fizyce eksperymentalnej. Opisane w nim zostały również inne ciekawe aspekty ukazujące sposób w jaki dochodzi się do wielkich odkryć w fizyce. Jeśli ktoś chce dowiedzieć się do czego "potrzebne" jest pole Higgsa czy bozon Higgsa to zachęcam do przeczytania tego przystępnego dla każdego artykułu.( ͡° ͜ʖ ͡°)

10 lat fizyki w LHC - tutaj jeszcze jeden fajny artykuł podający kilka ciekawostek dotyczących
Fake_R - Bozon Higgsa – co czyni go takim charakterystycznym?

W tym roku Wielki Zd...

źródło: comment_15889217716vMc33fN1h5QqY2wNaUJJk.jpg

Pobierz
  • 15
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Aerwin
Aerwin
Aerwin
08.05.2020, 08:00:04
  • 20
@Fake_R: MIał zniszczyć wszechświat pierwszego dnia, a tu 10 urodziny i nic... Co za bubel
  • Odpowiedz
tak_pozwalem_cie
tak_pozwalem_cie
tak_pozwalem_cie
08.05.2020, 08:40:46
  • 29
@Fake_R: bylem w tamtym roku w cern jak byly dni otwarte polecam każdemu.
takpozwalemcie - @Fake_R: bylem w tamtym roku w cern jak byly dni otwarte polecam każ...

źródło: comment_1588927241khSrMbixkGJw2AGCsXHWZW.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz

63

Miliardy lat świetlnych stąd - prawa fizyki nieco inne

Miliardy lat świetlnych stąd - prawa fizyki nieco inne

Astrofizycy przeanalizowali sygnał z kwazara sprzed 13 mld lat. Potwierdzili, że niektóre prawa fizyki różnią się tam nieco od naszych. A w dodatku wielkość zmian tych praw fizyki we Wszechświecie nie jest równomierna.

dynx
z
naukawpolsce.pap.pl
dodany: 30.04.2020, 05:20:14
  • 13
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    ciekawostki
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.04.2020, 08:04:28
  • 16
Observations of the redshift z = 7.085 quasar J1120+0641 are used to search for variations of the fine structure constant, a, over the redshift range 5:5 to 7:1. Observations at z = 7:1 probe the physics of the universe at only 0.8 billion years old. These are the most distant direct measurements of a to date and the first measurements using a near-IR spectrograph. A new AI analysis method is employed. Four
  • 3
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.04.2020, 11:40:12
  • 4
@dynx: Stała struktury subtelnej określa siłę oddziaływań elektromagnetycznych. Jej wartość wynosi w przybliżeniu 1/137 (choć zwiększa się ona wraz z rosnącymi energiami do wartości ok. 1/128). Przyjmuje się, iż gdyby stała struktury subtelnej posiadała znacząco inną wartość atomy mogłyby nie stworzyć stabilnych wiązań, uniemożliwiając tym samym np. powstanie życia. Problem ze stałymi fizycznymi polega ogólnie na tym, że właściwie nie wiadomo dlaczego przyjmują one taką wartość, a nie inną. Dodatkowo,
Fake_R
Fake_R
Fake_R 30.04.2020, 20:18:22
  • 3
@Al_Ganonim: No cóż, tak to dzisiaj chyba wygląda, że wszystko musi być medialne. Dbanie o jakość prezentowanych treści zdaje się, iż zaczyna schodzić trochę na drugi plan. Dużo ”gorzej” bowiem wyglądałaby relacja, w której ktoś donosi o prowadzonych obserwacjach w granicach błędu statystycznego. Coraz częściej rzetelne przedstawienie problemu zostaje zastąpione tytułem lub treścią mającą nabijać wyświetlenia.

I niestety ubolewam, że sam się często gubie wśród gąszczu takich informacji.

305

Co przyspiesza ekspansję wszechświata?

Co przyspiesza ekspansję wszechświata?

"Fizycy zaproponowali dodatkowe składniki wszechświata, które mogłyby wytłumaczyć szybszą, niż oczekiwana, ekspansję przestrzeni." Artykuł o próbach rozwiązania problemu związanego z różnymi obserwowanymi wartościami stałej Hubble'a.

Fake_R
z
quantamagazine.org
dodany: 29.04.2020, 08:27:15
  • 54
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
29.04.2020, 08:27:18
  • 68
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

"Kosmolodzy obliczając tempo ekspansji przestrzeni – wartość znaną jako stała Hubble’a – bazują na pomiarach kosmicznego promieniowania wyemitowanego krótko po Wielkim Wybuchu. Promieniowanie to precyzyjnie określa wygląd wczesnego wszechświata. Uwzględniając to w swoich modelach ewolucji kosmosu kosmolodzy analizują tempo rozprzestrzeniania się wszechświata.

Przewidywania ich jednak załamują się, gdy zaczynają obserwować obiekty astronomiczne tj. gwiazdy zmienne lub eksplozje supernowych – wynika z nich bowiem szybsze tempo ekspansji, z wyższą wartością stałej Hubble’a.

Rozbieżność
  • 12
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
29.04.2020, 08:28:47
  • 27
@Fake_R:

Niestała ciemna energia

Począwszy od zdumiewającego odkrycia związanego z przyspieszeniem ekspansji wszechświata w 1998 r., kosmolodzy włączyli do swojego modelu ewolucji kosmosu odpychającą, ciemną energię. Jej natura wciąż pozostaje jednak tajemnicą. Najprostszą możliwość zakłada, że ciemna energia to "stała kosmologiczna" - energią samej przestrzeni, o stałej gęstości w każdym miejscu. Co jednak jeśli ilość ciemnej energii we wszechświecie nie jest
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
29.04.2020, 08:29:39
  • 23
@Fake_R:

Zmodyfikowana grawitacja

W standardowym modelu kosmologicznym wszystkie znane formy materii i promieniowania, plus ciemna materia i ciemna energia, są wprowadzane do teorii grawitacji Alberta Einsteina, a równania Einsteina wskazują w jaki sposób przestrzeń się rozszerza. Oznacza to, że oprócz zmiany lub dodania do modelu dodatkowych kosmicznych elementów, istnieje inny sposób, w jaki fizycy próbują pogodzić go z obserwowanym tempem ekspansji kosmicznej: "Można sobie wyobrazić, że równania Einsteina nie są poprawne", powiedział
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
29.04.2020, 08:34:15
  • 23
@Fake_R:

Poczekamy, zobaczymy

"Wszyscy wiemy, że propozycje te są doraźne", powiedziała Randall o dotychczasowych koncepcjach. "Niesamowite jest jednak, że nawet z tymi doraźnymi dodatkami, wciąż bardzo trudno poradzić sobie z tą
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
29.04.2020, 18:57:56
  • 6
@RFpNeFeFiFcL: Z tym nowym pomiarem stałej struktury subtelnej to zdaje się mocno kontrowersyjna sprawa. Ciekawy komentarz na ten temat przeczytałem na reddicie:

I would urge anyone reading this to take it with a huge pinch of salt. This whole claim is not new, and it is extremely controversial. This work is another attempt to study the variation in the fine structure constant, by measuring tiny shifts in the wavelengths of
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
30.04.2020, 06:45:25
  • 2
@gleorn: Racja, najlepiej byłoby stworzyć całkowicie nowy model pokrywający się z obserwacjami i będący w pewnym sensie kompatybilny z poprzednimi modelami. Wydaje mi się jednak, że "najtrudniejszy" moment w fizyce teoretycznej stanowi przygotowanie odpowiedniego eksperymentu myślowego, a następnie wykorzystanie (albo stworzenie) specjalistycznego aparatu teoretycznego. Inaczej, wygląda to nieco jak z dodawaniem epicykli. Ratujemy coś czego uratować się nie da. Niemniej, trzeba naprawdę "tęgiej" głowy, żeby utrwalone wyobrażenie o świecie całkowicie "przewartościować".

Tworzenie kolejnych modeli, nawet poprzez dodawanie nowych parametrów, ma jednak ten plus, że może skierować na właściwy tor badania naukowe. Fizycy przy tym czasem nawet nie zdają sobie sprawy, że dokonali rewolucyjnej zmiany, gdyż zajmowali się badaniem innego problemu, z którego zaczęła wynikać jakaś rewolucyjna zmiana (np. badania Plancka dotyczące ciała doskonale czarnego - można by powiedzieć, że sformułowanie pojęcia kwantu było pewną dodatkową kosmetyką modelu mającą rozwiązać pewien problem teoretyczny).

Jeśli chodzi o koncepcje z artykułu to oczywiście nie muszą one mieć nic wspólnego z rzeczywistością (zarówno jak i cała koncepcja ciemnej materii czy energii). Zresztą, uważam, że świetnie podsumowała to Lisa

439

Trąba pyłowa kontra tunel ogrodowy. Ryki 19.04.2020

Trąba pyłowa kontra tunel ogrodowy. Ryki 19.04.2020

Lekka konstrukcja przegrała starcie.

KubaGrom
z
youtube.com
dodany: 29.04.2020, 08:40:29
  • 131
  • #
    polska
  • #
    pogoda
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 29.04.2020, 09:23:02
  • 299
@rafal-heros: @frostdemon: A tu darmowy projekt z uwzględnionym już brakiem tunelu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R - @rafal-heros: @frostdemon: A tu darmowy projekt z uwzględnionym już brakiem ...

źródło: comment_1588152193ToiPCkyImQHFnPLG1xWzRh.jpg

Pobierz
Fake_R
Fake_R
Fake_R 29.04.2020, 09:31:13
  • 116
@frostdemon: Widzę, mam do czynienia z ekspertem. ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 29.04.2020, 18:49:18
  • 80
@maciej-kozien: Ukośne rozwijanie trawy dostarcza samych korzyści - przede wszystkim jednak nie ryją w niej dziki, a głównie dzikie lochy w poszukiwaniu żołędzi. Podlewać należy pod kątem, ale tylko prostym. Tworzą się wtedy idealnie sferyczne kępy trawy, którą przed każdym sezonem można śmiało wypalać, przekopywać i rozwijać nową.( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 29.04.2020, 08:38:53
  • 63
Co przyspiesza ekspansję wszechświata?

Opis znaleziska: "Fizycy zaproponowali dodatkowe składniki wszechświata, które mogłyby wytłumaczyć szybszą, niż oczekiwana, ekspansję przestrzeni." Artykuł o próbach rozwiązania problemu związanego z różnymi obserwowanymi wartościami stałej Hubble'a.

Krótki komentarz do znaleziska:

Stała
Fake_R - Co przyspiesza ekspansję wszechświata?

Opis znaleziska: "Fizycy zapropono...

źródło: comment_1588147602qb2yVdGvGL4do1h6cMhJjt.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Boner
Boner
Boner
02.05.2020, 00:03:55
  • 2
Cieszy mnie ze nikt nie zaplusowal komentarza o wypisaniu. Świetna robota z tymi artykułami Fake_R. Dzięki Tobie I Tobie podobnym warto tu zaglądać. Abstarachujac od faktu że I tak nic nie rozumiem to lubię czytać te wpisy :D
  • Odpowiedz
Hiobbit
Hiobbit
Hiobbit
03.05.2020, 20:40:48
  • 3
@Boner: Dobrze wiedzieć, że nie tylko ja czytam te wpisy nic nie rozumiejąc XD
  • Odpowiedz

305

Gwiazda przetrwała bliski kontakt z czarną dziurą

Gwiazda przetrwała bliski kontakt z czarną dziurą

Astronomowie odkryli gwiazdę, która musnęła olbrzymią czarną dziurę i przeżyła. Dokonali tego dzięki promieniowaniu rentgenowskiemu gwiazdy. Wśród danych z obserwatorium rentgenowskiego Chandra i XMM-Newton odkryto czerwonego olbrzyma wędrującego zbyt blisko supermasywnej czarnej dziury...

sznaps82
z
urania.edu.pl
dodany: 24.04.2020, 19:48:59
  • 35
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostkioczolgach
  • #
    liganauki
Fake_R
Fake_R
Fake_R 25.04.2020, 17:01:25
  • 3
@Elements: Dzięki za zawołanie! Nie znałem tej informacji więc chętnie się zapoznam. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

24

30-lecie misji naukowej kosmicznego teleskopu Hubble'a.

30-lecie misji naukowej kosmicznego teleskopu Hubble'a.

Najsłynniejsze na świecie obserwatorium astronomiczne znajdujące się na orbicie całkowicie zmieniło naszą wiedzę o wszechświecie. Dzisiaj świętuję 30-lecie (początek misji - 24.04.1990 r.). Artykuł o teleskopie Hubble'a z pięknymi, wykonanymi przez niego zdjęciami.

Fake_R
z
astronomy.com
dodany: 24.04.2020, 07:13:07
  • 0
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki

18

Nietypowa fuzja czarnych dziur zaobserwowana przez LIGO-Virgo.

Nietypowa fuzja czarnych dziur zaobserwowana przez LIGO-Virgo.

Bezprecedensowy sygnał fal grawitacyjnych (GW190412) zaobserwowany z fuzji obiektów o różnych rozmiarach daje astronomom rzadką okazję do wglądu w sposób wirowania czarnych dziur.

Fake_R
z
nature.com
dodany: 21.04.2020, 06:26:26
  • 4
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
21.04.2020, 06:26:27
  • 1
Cytat z artykułu:

The latest event is unique. One of the two black holes that merged had an estimated mass of around 8 solar masses, and the other one was more than three times larger, at 31 solar masses. This imbalance made the larger black hole distort the space around it, making the trajectory of the other black hole deviate from a perfect spiral. This could be seen in the resulting gravitational
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

580

Czy czas rzeczywiście płynie?

Czy czas rzeczywiście płynie?

"Prawa fizyki sugerują, że upływ czasu to iluzja. Chcąc uniknąć takiego wnioskowania, być może konieczne będzie ponownie przemyślenie podejścia do nieskończenie dokładnych liczb." Artykuł o fizycznych próbach ujęcia czasu w teoretycznej strukturze bazującej na podejściu zwanym intuicjonizmem.

Fake_R
z
quantamagazine.org
dodany: 15.04.2020, 10:15:53
  • 105
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    matematyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:15:58
  • 169
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

"Choć wydaje nam się, jakbyśmy przemierzali czas na ostrzu noża – granicy pomiędzy zamkniętą przeszłością, a otwartą przyszłością - to jednak krawędź ta - teraźniejszość - nie pojawia się nigdzie w istniejących prawach fizyki.

Na przykład, w teorii względności Alberta Einsteina czas spleciony został razem z trzema wymiarami przestrzeni, tworząc giętkie, czterowymiarowe czasoprzestrzenne continuum - "wszechświat blokowy" obejmujący całą przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Równania Einsteina ukazują wszystko w takim wszechświecie jako konsekwencję warunków początkowych; warunki początkowe kosmosu decydują o jego przyszłości, a niespodzianki w nim nie występują - jedynie pozornie się zdarzają. "Dla nas, wierzących fizyków" - pisał Einstein w 1955 roku, na kilka tygodni przed śmiercią - "rozróżnienie między przeszłością, teraźniejszością i przyszłością stanowi tylko uporczywą iluzję".

Ponadczasowe,
  • 15
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:16:42
  • 75
@Fake_R:

W niedzielne przedpołudnia, zamiast w kościele, Gisin ma w zwyczaju siedzieć spokojnie na krześle w domu z kubkiem herbaty oolong i kontemplować głębokie koncepcyjne łamigłówki. To właśnie w niedzielę, około dwóch i pół roku temu, zdał sobie sprawę, że deterministyczny obraz czasu w teorii Einsteina i w pozostałej części fizyki "klasycznej" domyślnie zakłada istnienie nieskończonej ilości informacji.

Rozważmy przykład z pogodą. Z uwagi na to, że ma ona charakter chaotyczny, czy też wrażliwy na drobne wahania, nie możemy dokładnie przewidzieć, jaka będzie pogoda za tydzień. Podręczniki podają jednak, że ze względu na to, iż to klasyczny układ, moglibyśmy w zasadzie przewidzieć pogodę na przyszły tydzień, gdybyśmy tylko odpowiednio dokładnie mogli zbadać każdą chmurę, podmuch wiatru lub skrzydła motyla. To wyłącznie nasza własna wina, że nie jesteśmy w stanie dokonać pomiaru tych warunków z wystarczającą dokładnością miejsc po przecinku, aby móc ekstrapolować dane w przyszłość i sporządzać idealnie dokładne prognozy - oczywiście przy założeniu, iż rzeczywista fizyka pogody działa jak
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:16:56
  • 60
@Fake_R:

Logika czasu

Współczesna akceptacja istnienia continuum liczb rzeczywistych, w większości przypadków z nieskończoną ilością cyfr po przecinku, poddana była niewielkiej dyskusji na początku XX wieku. David Hilbert, wielki niemiecki matematyk, opowiadał się za obecnie standardowym poglądem, że liczby rzeczywiste istnieją i mogą być manipulowane jako jednostki kompletne. Przeciwstawiali się temu pojęciu matematyczni "intuicjoniści" pod przewodnictwem uznanego holenderskiego topologa L.E.J. Brouwera, który postrzegał matematykę jako twór. Brouwer podkreślał, że liczby muszą być konstruowalne, a ich cyfry albo obliczane, albo wybierane, albo losowo wyznaczane. Liczby są skończone, twierdził Brouwer, ale są także swego rodzaju procesami: mogą stać się coraz dokładniejsze, gdy więcej cyfr ujawni tak zwana choice sequence, funkcja służąca tworzeniu wartości z coraz
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:17:17
  • 59
@Fake_R:

Rozwijanie się czasu

Gisin po raz pierwszy zetknął się z intuicjonizmem w maju zeszłego roku na konferencji, w której uczestniczył Posy. Podczas wspólnej dyskusji, Gisin szybko dostrzegł związek pomiędzy niewzruszonymi rozwinięciami dziesiętnymi liczb w tej matematycznej strukturze a fizycznym pojęciem czasu we wszechświecie. Materializujące się cyfry wydawały się naturalnie odpowiadać sekwencji momentów definiujących teraźniejszość, gdy niepewna przyszłość staje się konkretną rzeczywistością. Brak prawa wyłączonego środka podobny jest do indeterministycznych propozycji dotyczących
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:17:47
  • 61
@Fake_R:

Kwantowa nieoznaczoność i czas

Jeśli fizycy zamierzają rozwiązać zagadkę czasu, muszą zmierzyć się nie tylko z continuum czasoprzestrzennym Einsteina, ale także ze świadomością, że wszechświat jest w podstawach kwantowy oraz rządzi nim przypadek i nieoznaczoność. Teoria kwantowa kreuje zupełnie inny obraz czasu niż teoria Einsteina. "Nasze dwie największe teorie fizyczne, teoria kwantowa i ogólna teoria względności, przewidują całkowicie co innego", powiedział Renner. On i kilku innych fizyków powiedziało, że ta niespójność stanowi przyczynę poszukiwania teorii kwantowej grawitacji - kwantowego opisu czasoprzestrzeni - i odpowiedzi na pytanie, dlaczego doszło do Wielkiego Wybuchu. "Przyglądając się miejscom, w których mamy paradoksy i problemy, w końcu zawsze dochodzimy do pojęcia
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:18:20
  • 55
@Fake_R:

Jonathan Oppenheim, fizyk teoretyczny z University College London, uważa, że informacja rzeczywiście zostaje utracona w czarnych dziurach. Nie wie, czy intuicjonizm Brouwera będzie kluczem do pokazania tego, co proponuje Gisin, ale stwierdza, że istnieje powód, by sądzić, że tworzenie i niszczenie informacji może być głęboko związane z pojęciem czasu. "Informacja niszczona jest w miarę upływu czasu; nie ulega zniszczeniu jednak w trakcie przemieszczania się w przestrzeni", powiedział Oppenheim. Wymiary
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 10:18:29
  • 56
@Fake_R:

Przyszłość czasu

Koncepcje Gisina zostały skomentowane przez innych teoretyków, każdy z nich przedstawił własne eksperymenty myślowe i intuicje dotyczące
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 12:13:10
  • 34
@gwiezdny_kupiec: Nie mógł go dogonić tylko dlatego, że miał chorą piętę. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R
Autor
15.04.2020, 12:19:32
  • 0
@henk: Wykopowa ekstradycja. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Fake_R 15.04.2020, 10:51:31
  • 92
Czy czas rzeczywiście płynie?

Pytanie o czas w fizyce należy do pytań fundamentalnych. "Czym" jest czas i czy w ogóle "istnieje"? Wydawać by się mogło, iż są to pytania trochę bardziej filozoficzne, niż fizyczne. Niemniej, fizycy teoretyczni zajmują się również tym zagadnieniem.

Ostatnio, ukazał się artykuł w Quanta Magazine o ciekawej koncepcji szwajcarskiego fizyka Nicolasa Gisina dotyczącej czasu. Zakłada ona zmianę podejścia matematycznego w fizyce przez przyjęcie niektórych założeń intuicjonizmu - prądu filozoficznego w matematyce, którego głównym przedstawicielem był Luitzen Egbertus Jan Brouwer - oraz zrezygnowanie z części klasycznej matematyki w fizyce, przede wszystkim, w kontekście nieskończoności - nie istniejącej fizycznie, wg. autora - liczb rzeczywistych.

Zachęcam
Fake_R - Czy czas rzeczywiście płynie?

Pytanie o czas w fizyce należy do pytań fun...

źródło: comment_1586947376wb4MOcV4hV0OB6mOpK3c2J.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

r.....n
r.....n
konto usunięte 15.04.2020, 13:16:36
  • 25
Czy czas rzeczywiście płynie?


@Fake_R: Siedzę właśnie w robocie, więc mogę odpowiedzieć na to pytanie: nie, nie płynie. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
laress
laress
laress
15.04.2020, 16:57:29 via Wykop Mobilny (Android)
  • 6
@Fake_R: mam ten zegarek ( ͡° ͜ʖ ͡°)
laress - @Fake_R: mam ten zegarek ( ͡° ͜ʖ ͡°)

źródło: comment_1586969849PY0OHzcYT6RiSrsLDOq4M9.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 26
  • Strona 15 z 26
  • >

Konrad

  • "The effort to understand the universe is one of the very few things that lifts human life a little above the level of farce, and gives it some of the grace of tragedy." Steven Weinberg
  • Lublin

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 16.05.2020

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 06.11.2019

    Komentator
  • VIP
    od 26.03.2020

    VIP
  • Kałasznikow
    od 13.08.2019

    Kałasznikow
  • Farciarz
    od 12.02.2021

    Farciarz
  • Rocznica
    od 29.03.2024

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 30.11.2019

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #fizycznenowinkifakera

Wykop © 2005-2024

  • Nowy Wykop
  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Wykop.pl