Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko247
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin
Fake_R

Fake_R

Dołączył 16 lat i 10 mies. temu
  • Obserwuj
  • Akcje 10604
  • Znaleziska 4594
  • Mikroblog 6010
  • Obserwujący 285
  • Obserwowane 39

460

Oto dwie największe nierozwiązane zagadki fizyki

Oto dwie największe nierozwiązane zagadki fizyki

Fragment serialu Kosmos

konto usunięte
z
youtube.com
dodany: 08.06.2020, 20:46:03
  • 72
  • #
    nauka
  • #
    zainteresowania
  • #
    ciekawostki
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    kosmos
Fake_R
Fake_R 09.06.2020, 13:02:01
  • 54
@Clermont: Myślę, że wszystko bierze się to stąd, iż "zwykli" ludzie (za wyjątkiem powiedzmy większości fizyków) oczekują "zwykłego ludzkiego" wyjaśnienia poruszającego tzw. sens jakiegoś eksperymentu (powiedzmy double-split), czyli odpowiedzi, którą będą sobie w stanie zobrazować w kategoriach otaczającego ich świata, a która tak naprawdę wynika wyłącznie z ewolucyjnego dostosowania zmysłów do najbliższego otoczenia. Podręcznikowe schematy przedstawiające opisy matematyczne przewidywania eksperymentów fizycznych nie przemawiają do większości (bo większość ich nie rozumie
Fake_R
Fake_R 09.06.2020, 20:04:20
  • 0
@Clermont: Może nie obiecywałeś, ale mówiłeś, że warto byłoby zrobić listę rzetelnych źródeł.( ͡° ͜ʖ ͡°) Nie ukrywam, że bardzo na nią czekam.( ͡° ͜ʖ ͡°)

369

Naukowcy odkryli, że CZARNE DZIURY są jak HOLOGRAMY

Naukowcy odkryli, że CZARNE DZIURY są jak HOLOGRAMY

Najnowsze badania pokazują, że czarne dziury mogą być jak hologramy - cała informacja niezbędna do zbudowania trójwymiarowego ich obrazu zakodowana jest na dwuwymiarowej powierzchni.

stanulam
z
phys.org
dodany: 08.06.2020, 11:55:54
  • 45
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    ciekawostki
  • #
    nauka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    czarnedziury
Fake_R
Fake_R 08.06.2020, 12:23:14
  • 72
Prostuję trochę tytuł, gdyż według mnie jest nieco zbyt krzykliwy - nikt niczego nie odkrył.

This study is only the first step toward a deeper understanding of these cosmic bodies and of the properties that characterize them when quantum mechanics crosses with general relativity. Everything is more important now at a time when observations in astrophysics are experiencing an incredible development. Just think of the observation of gravitational waves from the fusion
  • 2
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

368

Naukowcy odkryli NOWY TYP MATERII we wnętrzu gwiazd neutronowych

Naukowcy odkryli NOWY TYP MATERII we wnętrzu gwiazd neutronowych

Fiński zespół naukowców odkrył dowody na obecność egzotycznej materii kwarkowej w rdzeniu największych gwiazd neutronowych. Doszli do tego zestawiając najświeższe osiągnięcia fizyki cząstek z pomiarami fal grawitacyjnych pochodzących ze zderzeń gwiazd neutronowych.

stanulam
z
phys.org
dodany: 04.06.2020, 14:33:30
  • 70
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    kosmos
  • #
    astronomia
  • #
    ciekawostki
  • #
    gruparatowaniapoziomu
Fake_R
Fake_R 04.06.2020, 15:05:44
  • 291
Małe sprostowanie - nie odkryto żadnego nowego typu materii. To materia "na codzień" dostępna w LHC. Odkrycie polega na tym, że tego rodzaju materia hipotetycznie powinna występować we wnętrzach bardziej masywnych gwiazd neutronowych. Do tej pory jednak za istnieniem w rdzeniach gwiazd neutronowych plazmy kwarkowo-gluonowej przemawiały wyłącznie symulacje, teraz zweryfikowano to analizą danych z obserwacji sygnałów fal grawitacyjnych z fuzji gwiazd neutronowych. Trzeba tylko pamiętać, że wyciąganie takich informacji wyłącznie z charakterystyki
  • 8
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R 05.06.2020, 08:06:34
  • 0
@KubaGrom: To nie to samo. "Nuklearna pasta" to hipotetyczna materia pomiędzy warstwami powierzchniowymi gwiazdy neutronowej, a materią kwarkową w jej rdzeniu.

Za wikipedią:

In astrophysics and nuclear physics, nuclear pasta is a theoretical type of degenerate matter that is postulated to exist within the crusts of neutron stars. If it does in fact exist, nuclear pasta is the strongest material in the universe. Between the surface of a neutron star

301

Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej niż sądzono.

Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej niż sądzono.

Nowe badanie bazujące na danych sugeruje, że pierwsze gwiazdy i galaktyki musiały powstać wcześniej niż dotychczas przypuszczano. Zespół astronomów nie znalazł dowodów na istnienie pierwszej generacji gwiazd (gwiazd III populacji) w okresie kiedy Wszechświat miał 0,5 - 1 mld lat.

Fake_R
z
sci.esa.int
dodany: 04.06.2020, 07:02:09
  • 29
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    astronomia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Autor
04.06.2020, 07:02:11
  • 217
TL;DR - Dotychczas sądzono, że za powtórną jonizację ośrodka międzygalaktycznego we wczesnym wszechświecie w dużej mierze odpowiadały gwiazdy III populacji - pierwsze gwiazdy powstałe po Wielkim Wybuchu. Przypuszcza się, że mogły one powstać przed uformowaniem się galaktyk. Zespół europejskich astronomów, pod przewodnictwem Rachany Bhatawdekar z Europejskiej Agencji Kosmicznej, bazując na danych Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, Kosmicznego Teleskopu Spitzera oraz teleskopu VLT z obserwacji gromady galaktyk MACSJ0416, podał, że cofając się wstecz, aż
Fake_R - TL;DR - Dotychczas sądzono, że za powtórną jonizację ośrodka międzygalaktycz...

źródło: comment_1591254175fhVYAEfajs79tF44nyOPvU.jpg

Pobierz
  • 10
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Autor
05.06.2020, 04:19:14
  • 7
@Gizmo_R: Oczywiście, że nie powstały. Przepraszam jeśli tak to odebrałeś, aczkolwiek nigdzie tak nie sugerowałem. Napisałem tylko, że przypuszcza się, iż pierwsze galaktyki musiały powstać wcześniej niż zakładano dotychczas, gdyż w okresie obejmującym badanie (w "wieku" wszechswiata 0,5-1 mld) nie odnaleziono śladów gwiazd III populacji, ale odkryto liczne galaktyki o małych masach. Oznaczać to może, iż gwiazdy te powstały jeszcze wcześniej.
Fake_R
Fake_R
Autor
05.06.2020, 07:59:48
  • 3
@Manah: Zdarzyło mi się kiedyś, że chcąc się cofnąć zapomniałem zmienić w samochodzie biegu i przemieściłem się do przodu. Poczułem się nieswojo, jakby zakrzywiła się czasoprzestrzeń, a ja sam wpadłem w otchłań paradoksów próbując cofać się do przodu. Dlatego też chcąc uniknąć zapętlenia wszechświata, za każdym razem teraz uważam, żeby pisać o cofaniu wyłącznie wstecz. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

A tak serio, to przepraszam za błąd.

9

Sieć radioteleskopów ASKAP ustaliła miejsce pochodzenia FRB (fast radio burst).

Sieć radioteleskopów ASKAP ustaliła miejsce pochodzenia FRB (fast radio burst).

Analizując sygnały FRB z 4 galaktyk badaczom z sieci radioteleskopów ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) udało się zlokalizować miejsce ich powstawania. Okazało się, iż pochodzą one z obrzeży galaktyk, wykluczając jako ich źródło supermasywne czarne dziury czy np. kosmiczne struny.

Fake_R
z
nt.interia.pl
dodany: 05.06.2020, 06:53:58
  • 1
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Autor
05.06.2020, 06:54:03
  • 2
Abstrakt z artykułu w Astrophysical Journal Letters:

The Australian SKA Pathfinder (ASKAP) telescope has started to localize fast radio bursts (FRBs) to arcsecond accuracy from the detection of a single pulse, allowing their host galaxies to be reliably identified. We discuss the global properties of the host galaxies of the first four FRBs localized by ASKAP, which lie in the redshift range 0.11 < z < 0.48. All four are massive galaxies
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R 04.06.2020, 08:02:20
  • 230
1. Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej niż sądzono.

Opis ze znaleziska:

Dotychczas sądzono, że za powtórną jonizację ośrodka międzygalaktycznego we wczesnym wszechświecie w dużej mierze odpowiadały gwiazdy III populacji - pierwsze gwiazdy powstałe po Wielkim Wybuchu. Przypuszcza się, że mogły one powstać przed uformowaniem się galaktyk. Zespół europejskich astronomów, pod przewodnictwem Rachany Bhatawdekar z Europejskiej Agencji Kosmicznej, bazując na danych Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, Kosmicznego Teleskopu Spitzera oraz teleskopu VLT z obserwacji
Fake_R - 1. Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej niż sądzo...

źródło: comment_15912572944zReSFGqSTHijgc6QycvMI.jpg

Pobierz
  • 10
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

elf_pszeniczny
elf_pszeniczny
04.06.2020, 08:05:52 via Wykop Mobilny (Android)
  • 4
@Fake_R: od zawsze wiadomo że "ciemna materia" to po prostu robocza nazwa na różnicę między widzialną materią a faktyczną siłą oddziaływań grawitacyjnych

Może faktycznie fizycznie istnieć albo i nie, nie wykluczone że istnieje inne wytłumaczenie na błąd w obliczeniach
  • Odpowiedz
SynagogaSzatana
SynagogaSzatana
04.06.2020, 11:47:06
  • 60
Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej niż sądzono.

@Fake_R: To pasuje tutaj idealnie :D
SynagogaSzatana - > Nowe badanie sugeruje, że pierwsze galaktyki powstały wcześniej n...

źródło: comment_1591271206DYBkwRK5YRl5t97SrcxAoQ.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz

15

Jak przy użyciu drukarki 3D zbudować model magnesu z detektora ATLAS w LHC.

Jak przy użyciu drukarki 3D zbudować model magnesu z detektora ATLAS w LHC.

Jeśli ktoś ma dostęp do drukarki 3D to może spróbować wykonać swój własny, działający model magnesu toroidalnego używanego w Wielkim Zderzaczu Hadronów w eksperymencie ATLAS (największym detektorze cząstek w LHC).

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 03.06.2020, 12:13:21
  • 4
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    cern
  • #
    ciekawostki
  • #
    technologia
Fake_R
Fake_R 02.06.2020, 09:13:33
  • 95
02.06.2020 r. - #fizycznenowinkifakera

Dzisiaj polecam trochę artykułów głównie o tematyce astronomiczno-astrofizycznej (ostatni z tłumaczeniem). Na początek jednak, nieco poza głównym wątkiem, troszkę fizyki w ciekawej i w miarę przystępnej, acz i tak wcale nie tak łatwej, formie.

Film:

Jak
Fake_R - 02.06.2020 r. - #fizycznenowinkifakera 

Dzisiaj polecam trochę artykułów ...

źródło: comment_1591086929jfikiujeyCBzqUSuWamdxa.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Autor
02.06.2020, 09:15:54
  • 4
Gdyby ktoś chciał się WYPISAĆ z listy to niech zaplusuje ten komentarz.

Nie prowadzę już zapisów (można obserwować tag). Gdyby ktoś mimo wszystko chciał jednak być wołanym to niech mi da jakoś znać.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
BionicA
BionicA
BionicA
02.06.2020, 09:20:06 via Wykop Mobilny (Android)
  • 3
@Fake_R: podziękował,dobry czlowieku
  • Odpowiedz

21

Jak wyprowadzić fizykę klasyczną z kwantowej?

Jak wyprowadzić fizykę klasyczną z kwantowej?

Fizykę klasyczną uważamy za prostą i intuicyjną, a mechanikę kwantową za trudną i koncepcyjnie wymagającą. Jednak nie zawsze tak jest! Film ten ukazuje, jak przejść od mechaniki kwantowej do fizyki klasycznej przy użyciu prostej analogii. P.S. Mimo wszystko, to jednak nie aż tak proste. [ENG]

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 02.06.2020, 08:47:31
  • 1
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    matematyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    swiatnauki

16

Gorące, małe gwiazdy z gromad kulistych nękane przez ogromne plamy magnetyczne.

Gorące, małe gwiazdy z gromad kulistych nękane przez ogromne plamy magnetyczne.

Astronomowie z ESO odkryli wielkie plamy na powierzchni gorących, małych gwiazd (~1/2 masy Słońca). Niektóre z tych gwiazd doświadczają też superrozbłysków. Wyniki badań, opublikowane w „Nature Astronomy”, mogą pomóc astronomom lepiej zrozumieć ewolucję tych gwiazd i inne zagadki astronomii.

Fake_R
z
eso.org
dodany: 02.06.2020, 07:14:19
  • 0
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    swiatnauki

690

Niezwykłe toczące się obiekty nie będące kulami.

Niezwykłe toczące się obiekty nie będące kulami.

Ciekawe bryły geometryczne, które nie są kulami, a całkiem zgrabnie się toczą.

Fake_R
z
youtube.com
dodany: 22.05.2020, 18:31:53
  • 66
  • #
    nauka
  • #
    matematyka
  • #
    geometria
  • #
    ciekawostki
  • #
    zainteresowania

1210

Petycja online: obowiązkowe testy na inteligencję u użytkowników wykop.pl

Pokaż treści 18+

Petycja online: obowiązkowe testy na inteligencję u użytkowników wykop.pl

Witam Państwa, jako, że na głównej wykopu często lądują linki do różnych gównopetycji online postuluję wprowadzenie na tym serwisie obowiązkowych testów na inteligencję, aby wyeliminować z naszej społeczności jednostki wierzące, że takie bzdury mają jakiekolwiek znaczenie.

1918
z
petycjeonline.com
dodany: 22.05.2020, 06:09:28
  • 240
  • #
    polska
  • #
    heheszki
  • #
    wykop
Fake_R
Fake_R 22.05.2020, 08:26:01
  • 4
@a5f5c1: Jeśli inteligencję powiązać ze świadomością to tak - wystarczy zdać sobie sprawę z własnego odbicia w lustrze. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

534

Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO) w Chile przy pomocy instrumentu SPHERE teleskopu VLT dokonało obserwacji narodzin planety wokół młodej gwiazdy AB Aurigae oddalonej o 520 lat św. Obserwacja ta, prawdopodobnie, dostarcza pierwszego bezpośredniego dowodu formowania się nowej planety.

Fake_R
z
eso.org
dodany: 21.05.2020, 05:55:08
  • 45
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    astronomia
  • #
    kosmos
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Autor
21.05.2020, 07:00:51
  • 35
@Reniferus: Zgadzam się, to prawdziwa magia - magia nauki! Niby oksymoron, ale w tym przypadku jaki prawdziwy. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Autor
21.05.2020, 07:24:51
  • 5
@wszyscy: Jak widać musi to być patronka obserwacji astronomicznych. ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R 21.05.2020, 06:10:28
  • 811
Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Wczoraj wypłynęła świetna wiadomość - Europejskie Obserwatorium Południowe zlokalizowane w Chile poinformowało, że przy pomocy instrumentu SPHERE (Spectro-Polarimetric High-contrast Exoplanet REsearch instrument) zainstalowanego na teleskopie VLT udało się dokonać obserwacji dostarczającej prawdopodobnie pierwszego, bezpośredniego i wizualnego wglądu w moment formowania się nowej planety. Ten planetarny "dzidziuś" został zaobserwowany wokół oddalonej o 520 lat świetlnych od Ziemi młodej gwiazdy AB Aurigae znajdującej się w gwiazdozbiorze Woźnicy
Fake_R - Po raz pierwszy dokonano obserwacji narodzin nowej planety!

Wczoraj wypły...

źródło: comment_1590041310rJCE0gTe7vYtSGKLzF03y1.jpg

Pobierz
  • 33
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

a.....d
a.....d
konto usunięte 21.05.2020, 10:26:51
  • 41
@Fake_R: niech wychowa jak swoje
  • Odpowiedz
the_alf
the_alf
21.05.2020, 11:02:24
  • 66
@Fake_R: śmieszne, że narodziny planety miały miejsce w czasach późnych Jagiellonów, a my dopiero je obserwujemy
  • Odpowiedz

73

Grafen sprawia, że nowe włókna węglowe są silniejsze, twardsze i… tańsze

Grafen sprawia, że nowe włókna węglowe są silniejsze, twardsze i… tańsze

Czyżby połączenie obu technologii było kluczem do ich powszechniejszej obecności na rynku? Na to wygląda, bo najnowsze informacje płynące ze Stanów Zjednoczonych są bardzo obiecujące.

future21
z
geekweek.pl
dodany: 19.05.2020, 19:01:11
  • 11
  • #
    zainteresowania
  • #
    nauka
  • #
    ciekawostki
  • #
    technologia
  • #
    motoryzacja
Fake_R
Fake_R 20.05.2020, 08:12:17
  • 0
Niestety artykuł w geekweek pominął odpowiedź na najważniejsze pytanie - dlaczego dodanie węgla do węgla sprawia, że włókna są wytrzymalsze i tańsze? Chodzi o strukturę grafenu, która okazuje się przydatna w produkcji włókien z PAN.

The flat structure of graphene helps to align PAN molecules consistently throughout the fiber, which is needed in the production process. Further, at high temperatures graphene edges have a natural catalytic property so that “the rest of
  • 1
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

570

26 miliarderów posiada tyle majątku, co połowa ludzi na Ziemi.

26 miliarderów posiada tyle majątku, co połowa ludzi na Ziemi.

26 multimiliarderów ma tyle samo majątku co 3,8 mld najbiedniejszych ludzi na Ziemi – wynika z dorocznego raportu organizacji Oxfam.

konto usunięte
z
newsweek.pl
dodany: 18.05.2020, 18:18:18
  • 335
  • #
    swiat
  • #
    ekonomia
  • #
    finanse
  • #
    pieniadze
Fake_R
Fake_R 19.05.2020, 07:23:16
  • 5
Jest taka ciekawa zasada mówiąca o tym, że 20% najbogatszych ludzi na świecie posiada 80% majątku - zasada Pareta, która jest rozwinięciem prawa Zipfa.
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R 19.05.2020, 06:44:50
  • 197
Gdyby kogoś interesowała kwestia eksperymentów dotyczących badania splątania kwantowego to ukazała się ciekawa praca omawiająca eksperyment, w którym udało się dokonać splątania kwantowego w gazie o temperaturze 450 K (177 stopni C) złożonym z 15 bilionów atomów rubidu (a dokładniej jednego z jego izotopów Rb87).

Artykuł w formie popularnonaukowej: Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Artykuł naukowy w Nature: Measurement-induced, spatially-extended entanglement in a hot, strongly-interacting atomic system

#
Fake_R - Gdyby kogoś interesowała kwestia eksperymentów dotyczących badania splątania...

źródło: comment_1589870623EzeoDN4FWYbRmBPgtOMMQu.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Nowa_Zielonka_
Nowa_Zielonka_
19.05.2020, 12:15:36
  • 20
@Fake_R: o, zajebiscie. Dlugo czekalem na splątanie kwantowe w gazie o temperaturze 450 K jednego z izotopów Rb87.
  • Odpowiedz
r.....a
r.....a
konto usunięte 19.05.2020, 13:01:23
  • 7
@Fake_R: mam milion innych obowiązków na głowie, ale prokrastynacyjnie zawsze znajdę czas na fizykę kwantową.
  • Odpowiedz

278

Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Splątanie kwantowe 15 bilionów atomów w temperaturze 450 K (177 stopni C).

Badaczom udało się przeprowadzić eksperyment, w którym udało się uzyskać splątanie kwantowe w gorącym gazie złożonym z 15 bilionów atomów Rubidu 87 w temperaturze 450 K.

Fake_R
z
phys.org
dodany: 19.05.2020, 06:24:15
  • 49
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    technologia
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Autor
19.05.2020, 06:24:20
  • 22
Najważniejsze fragmenty:

The researchers used a laser to monitor the magnetization of this hot, chaotic gas. The magnetization is caused by the spinning electrons in the atoms, and provides a way to study the effect of the collisions and to detect entanglement. What the researchers observed was an enormous number of entangled atoms — about 100 times more than ever before observed. They also saw that the entanglement is non-local — it
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

564

To nie prawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

To nie prawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

"Mówi się, że atomy w 99.99999% składają się z pustej przestrzeni. Mechanika kwantowa ma na ten temat jednak inne zdanie." Bardzo ciekawy i wciągający artykuł popularnonaukowy o elementach składowych wszechświata (i człowieka) na najbardziej elementarnym poziomie.

Fake_R
z
forbes.com
dodany: 15.05.2020, 07:11:36
  • 102
  • #
    fizycznenowinkifakera
  • #
    nauka
  • #
    fizyka
  • #
    gruparatowaniapoziomu
  • #
    swiatnauki
  • #
    ciekawostki
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:11:38
  • 212
Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłumaczenie:

"Gdyby analizować z czego składa się ludzkie ciało na coraz bardziej fundamentalnym poziomie, okazałoby się, iż znajduje się w nim cały wszechświat. Ciało zbudowane jest z organów, złożonych z kolei z komórek zawierających organelle, które składają się z molekuł połączonych łańcuchami pojedynczych atomów. Atomy istnieją w ekstremalnie małej skali 1 angstrema, aczkolwiek składają się z jeszcze mniejszych składników: protonów, neutronów i elektronów.

Rozmiary
FakeR - Przepraszam wszystkich z góry za wszelkie ewentualne błędy w tłumaczeniu. Tłu...

źródło: comment_1589526718pT7HQZ6f6aZyJIpy4231F7.jpg

Pobierz
  • 24
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:12:47
  • 130
@Fake_R:

Ten rodzaj techniki mierzenia rozmiarów cząstek znany jest jako rozpraszanie głęboko nieelastyczne (deep inelastic scattering) i stosuje się je dzisiaj do określania rozmiarów i mierzenia właściwości podstawowych cząstek we wnętrzach protonów i neutronów. Już ponad 100 lat, od czasów Rutherforda do Wielkiego Zderzacza Hadronów, stanowi ono ważny sposób pomiaru rozmiarów cząstek elementarnych.

Jednakże, wysokoenergetyczne warunki, w których zwykłe atomy i j---a atomowe b----------e są cząstkami poruszającymi się z prędkością zbliżoną
FakeR - @FakeR: 

Ten rodzaj techniki mierzenia rozmiarów cząstek znany jest jako r...

źródło: comment_1589526766K9ijv8YqlMuE3JLdCmVKcg.jpg

Pobierz
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 07:14:28
  • 112
@Fake_R:

Wyobrażając sobie atom, większość z nas instynktownie powraca do, uczonego na samym początku, konkretnego modelu, w którym punktowy elektron orbituje wokół małego, gęstego j---a. "Model planetarny" atomu powstał najpierw za sprawą Rutherforda, a później został udoskonalony przez Nielsa Bohra i Arnolda Sommerfelda, którzy dostrzegli potrzebę istnienia dyskretnych poziomów energii.

Przez większą część minionego stulecia mieliśmy jednak wrażenie, że model ten opiera się zbytnio na wyobrażeniu opartym na cząstkach, co faktycznie
FakeR - @FakeR: 

Wyobrażając sobie atom, większość z nas instynktownie powraca do,...

źródło: comment_1589526843iw2aYgVInc9PE6C2LFUxEr.jpg

Pobierz
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 09:20:51
  • 0
@pietro137: Myślę, że autorowi artykułu w przypadku chmur elektronowych chodziło o funkcje falowe elektronu. Niemniej, stosując podejście wyłącznie "cząstkowe" jak zrozumieć double-slit experiment w przypadku jednego elektronu?
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:35:23
  • 0
@aldi7x: Wiem, przepraszam.
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:36:38
  • 9
@brass: Przepraszam.

@KrS1: @GGrindzior: Dzięki za miłe słowo.( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:37:41
  • 1
@porBorewicz07: Przepraszam za błąd. Już 3 komentarze są na ten temat.
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 10:53:37
  • 0
@pietro137: Masz rację, nie znajduje się w dwóch miejscach jednocześnie i zdaje się, że autor artykułu też tak nie napisał nigdzie. Kwestia jest tylko taka, że wyobrażenie sobie atomu jak w przypadku modelu Bohra jest błędne.

Nie bardzo mogę jednak zrozumieć tej części Twojej wypowiedzi:

Jeżeli by elektron przechodził przez dwie szczeliny jednocześnie to obraz interferencyjny powinien być inny dla naładowanych cząstek a inny dla nie naładowanych.


Skoro rozpatrujemy ładunek
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 11:32:12
  • 0
@gleorn: Nie jestem, niestety. A czy Ty przypadkiem nie jesteś w jakiś sposób związany z chemią?
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:10:49
  • 2
@fizykWysokichEnergii:

Jestem bardzo złym dydaktykiem.


Jak na złego dydaktyka zadziwiająco dobrze się Ciebie czyta. Szkoda, że tak rzadko się udzielasz. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:25:36
  • 1
@RFpNeFeFiFcL: Dzięki za słowo wsparcia. Nieumyślnie zrobiłem tego karygodnego byka (w dodatku w tytule). Mam nauczkę. Chyba zostałem przez niektórych mianowany już wtórnym analfabetą. Może to głupio "zabrzmi", ale mocno się tym przejmuję. Lubię to co robię tutaj, i części użytkowników chyba też się to podoba, ale czasem mam wątpliwości czy to w ogóle ma sens.
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:29:34
  • 1
@Alosa-kiev: Obecnie jest on cząstką elementarną, niepodzielną. Jeśli przykładowo jednak teoria strun będzie właściwą teorią kwantowej grawitacji to kwark będzie jedynie pewnym rodzajem wibracji elementarnej struny.

@Mar0o: Dzięki. Cieszę się jeśli Cię zaciekawił tekst.

@juz_tlumacze: Dziękuję za bardzo miłe słowo, zważywszy, że mocno mi się oberwało za ten bardzo brzydki błąd w tytule. Może niektórym się wydaję, że wrzucam tekst w tłumacza i samo się robi.
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 19:41:07
  • 0
@ZasilaczKomputerowy: Jak najbardziej. Elektron można traktować jako wzbudzenie pola elektronowego.
Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 20:02:03
  • 0
@pietro137: W pełni się zgadzam, bo myślę, że mówimy o tym samym lecz nieco inaczej. Wrócę zatem jeszcze do double-spli experiment w wersji z interferometrem macha-zehndera. Nie da się rozważać w tym przypadku o wynikach eksperymentu w kategoriach cząstek punktowych, można o nich rozważać wyłącznie jako o kwantach czyli pakietach falowych. W tym eksperymencie interferencja zachodzi dla pojedynczego fotonu czy elektronu. Obserwujemy punkt wyłącznie wtedy, gdy dokonamy aktu obserwacji tudzież
Fake_R
Fake_R
Autor
17.05.2020, 18:01:10
  • 0
@pietro137: Najpierw jedno swoje zdanie sprostuję.

Obserwujemy punkt wyłącznie wtedy, gdy dokonamy aktu obserwacji tudzież kolapsu funkcji falowej.


Tutaj trochę strzeliłem babola, bo jak teraz czytam to nie wiem o co chodzi. Generalnie miałem tylko na myśli, że bez mechaniki kwantowej nie da się wyjaśnić tego eksperymentu tzn. puszczając pojedynczy foton czy elektron przez interferometr zawsze cząstka pada na jeden detektor (interferuje sama ze sobą?), gdzie zgodnie z klasyczną cząstkową interpretacją
Fake_R
Fake_R 15.05.2020, 08:47:05
  • 83
To nieprawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

Zapraszam dzisiaj do zapoznania się z artykułem popularnonaukowym (tłumaczenie w komentarzach) o dosyć ciekawej tematyce, jakby to określić, "wyglądu" atomu czyli o jego "pustej przestrzeni", składowych cząstkach "punktowych" czy o falowym charakterze.

Polecam ( ͡° ͜ʖ
Fake_R - To nieprawda, że składamy się w większości z pustej przestrzeni.

Zaprasza...

źródło: comment_1589532295UQlIjXi1ynzRv9R82wqKiG.jpg

Pobierz
  • 11
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Fake_R
Fake_R
Autor
15.05.2020, 08:49:24
  • 2
Gdyby ktoś chciał się WYPISAĆ z listy to niech zaplusuje ten komentarz.

Nie prowadzę już zapisów (można obserwować tag). Gdyby ktoś mimo wszystko chciał jednak być wołanym to niech mi da jakoś znać.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
the_alf
the_alf
15.05.2020, 10:50:48
  • 3
@Fake_R: błagam, wołaj
pierwszy raz takie złoto widzę
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 25
  • Strona 14 z 25
  • >

Konrad

  • "The effort to understand the universe is one of the very few things that lifts human life a little above the level of farce, and gives it some of the grace of tragedy." Steven Weinberg
  • Lublin

Osiągnięcia

  • Wykopowicz
    od 16.05.2020

    Wykopowicz
  • Komentator
    od 06.11.2019

    Komentator
  • VIP
    od 26.03.2020

    VIP
  • Kałasznikow
    od 13.08.2019

    Kałasznikow
  • Farciarz
    od 12.02.2021

    Farciarz
  • Rocznica
    od 08.06.2025

    Rocznica
  • Mikroblogger
    od 30.11.2019

    Mikroblogger
  • Król Wykopaliska
    od 07.03.2023

    Król Wykopaliska

Autorskie tagi

  • #fizycznenowinkifakera

Wykop © 2005-2026

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking