Wpis z mikrobloga

Albo gdy udajesz, że twoja recenzja jest obiektywna, bo wyznaczyłeś sobie kilka punktów według których oceniasz grę a potem wyciągasz z tego średnią.
Czy można oceniać historię w grze obiektywnie? Jeden lubi bollywood, a drugi wysublimowane kino kubricka ( ͡° ͜ʖ ͡°) i jeden i drugi oceni to inaczej, czyli subiektywnie
Czy można oceniać grafikę w grze obiektywnie? No niby można, bo widzisz że coś kuleje, ale tutaj też bazujesz na własnych odczuciach, bo nie odetniesz się od tego. Ludzie mogą gorzej ocenić stylizowaną grafikę z Okami, bo wolą rzeczy bardziej realistyczne jak Detroit: Become Human. Czy to znaczy, że grafika w Okami jest gorsza? Nie - jest po prostu inna. Tutaj 50/50 jeśli chodzi o obiektywność, czyli w sumie dalej subiektywnie, bo to nie są mierzalne wartości - jeśli twoje odczucia wpływają na ocenę to już jest subiektywnie.
Czy można oceniać audio w grze obiektywnie? No niby można, bo słyszysz że coś kuleje, tu jakieś trzaski, tutaj gorzej nagrany dialog, źle dopasowane poziomy itd., ale jako że nie widzę muzyki na liście to muzyka też się pod to łapie. Czy muzykę można oceniać obiektywnie? Ponownie - jeden lubi polski rap, a inny norweski black metal i obaj ocenią muzykę tego drugiego gorzej, niż swoją ulubioną. Tak jak przy grafice - 50/50, czyli dalej subiektywnie.
Czy można oceniać stan techniczny w grze obiektywnie? Można. Jak coś nie działa to nie działa, nasze odczucia nie mają tu większego sensu (chociaż kińskie soulslike pokazują, że można "przymknąć na to oko" ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).
Fun factor - XDD tutaj chyba nawet nie trzeba komentować, czy jest to subiektywne czy obiektywne
Monetyzacja - można obiektywnie powiedzieć, że coś jest skopane jeśli chodzi o monetyzację - przykłady Battlefronta 2 czy nowych Asasynów, gdzie dokupujesz expa za pieniądze (w grze single!). Więc tutaj zgoda.

Podsumowując - nie da się na podstawie takich czynników obiektywnie zrecenzować gry. Obiektywne recenzje nie istnieją. Recenzja jest odczuciem gracza, sumą jego doświadczeń z poprzednimi tytułami w porównaniu do obecnego. Recenzja może być bardziej lub mniej rzetelna, ale nigdy nie będzie obiektywna.

Mina Arka obrazuje moją subiektywną opinię na ten temat. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#kiszak #arkadikuss
czmaja - Albo gdy udajesz, że twoja recenzja jest obiektywna, bo wyznaczyłeś sobie ki...

źródło: Zrzut ekranu 2025-09-22 092812

Pobierz
  • 22
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@czmaja: Przy każdej premierze gry zasiadam z wypiekami i oczekuję na recenzję albo chociaż mini-recenzję Arka. Palące pytanie czy grafika i dźwięk w grze AA/AAA z 2025 roku będą 7-8/10 spędza mi sen z powiek. Dobrze, że taki ekspert od audiowizualnych doświadczeń kondensuje całą swoją wiedzę i doświadczenie do prostego numerka zrozumiałego dla każdego.


  • Odpowiedz
  • 0
@ActiveekHere: oczywiście, ja też przeszedłem Origins i Odyssey bez używania mikrotransakcji, co nie zmienia faktu, że grind jest sztucznie dodany tylko i wyłącznie po to, żebyś właśnie te 3x expa dokupił ( ͡° ͜ʖ ͡°) a i Ubi potrafiło się przywalać do ludzi, którzy sobie trainerami czy innymi kodami podwyższali zdobywanie expa, no bo trzeba za to płacić.
  • Odpowiedz
grind jest sztucznie dodany tylko i wyłącznie po to, żebyś właśnie te 3x expa dokupił


@czmaja: teoria spiskowa z którą się absolutnie nie zgadzam. w grze są questy poboczne po to żeby je robić, jak się komuś nie chce robić aktywności pobocznych to po co kupuje taką grę? To takie trochę singlowe MMO zawalone fetch-questami. Taka gra. Zawsze można se kupić the last of us remaster pierwszy, drugi, trzeci i
  • Odpowiedz
@czmaja: szkoda że nie mam na to danych ale jestem przekonany że 99.9% osób nie kupuje żadnych debilnych boostów i dla świętego spokoju ubisoft powinien przestać je dodawać bo tylko potem ludzie budują wokoło tego teorie a zarabiają z tego g---o, bardzo bym się zdziwił jakby im się marketingowo i PRowo opłacało mieć to w grze
  • Odpowiedz
  • 4
@MalyToster: mam nadzieję, że chociaż sprawdza na minimalnych i sugerowanych ze Steam, a nie że na turbo gejmingowym PC chodzi dobrze. Bo ja nie mam turbo gejmingowego PC i dla mnie taka ocena jest bez sensu
  • Odpowiedz
@czmaja: Quaz dobrze zrobił że lata temu zrezygnował z ocen liczbowych. Przez to trzeba się skupiać na tym co mówi recenzent a nie patrzeć tylko na ocenę końcową że gra jest 7/10 (i co to właściwie oznacza?)
  • Odpowiedz
@czmaja skończyłem originsa i odyseję bez kupowania tych "kodów"xd ale uważam że takich rzeczy w grze single player nie powinno w ogóle być. Wydajesz kupę siana na grę żeby potem w grze moc wydać jeszcze więcej (teoretycznie).

Kiedyś to była kartka z kodami na takie rzeczy a nie płatne p--------o xd

Valhalli nie skończyłem bo była za nudna.
  • Odpowiedz
Czy można oceniać stan techniczny w grze obiektywnie? Można. Jak coś nie działa to nie działa, nasze odczucia nie mają tu większego sensu


@czmaja: obiektywnie to można co najwyżej wymienić problemy techniczne danej gry, ocena ich wagi jest już całkowicie subiektywna

z resztą tyczy się to każdego punktu, obiektywny może być co najwyżej opis danego elementu, a nie
  • Odpowiedz
Czy można oceniać historię w grze obiektywnie? Jeden lubi bollywood, a drugi wysublimowane kino kubricka ( ͡° ͜ʖ ͡°) i jeden i drugi oceni to inaczej, czyli subiektywnie


@czmaja: oczywiście, że można i doświadczyłem tego rozmawiając na różne tematy. Tylko taka rozmowa wymaga spełnienia kilku warunków:
- obie strony muszą wiedzieć, o czym mówią (znać gatunek, przedmiot, omawiany temat) w bdb stopniu.
- Obie strony muszą mieć porównanie z towarem konkurencji, by
  • Odpowiedz
  • 1
@PowiatowyBanan: tyle że w recenzji tego typu nie masz dwóch stron, nie masz dialogu, masz jednego gościa, który omawia dane dzieło kultury. Gdzie tu miejsce na obiektywność?
  • Odpowiedz
tyle że w recenzji tego typu nie masz dwóch stron, nie masz dialogu, masz jednego gościa, który omawia dane dzieło kultury. Gdzie tu miejsce na obiektywność?


@czmaja: Dlatego to określenie jest nieprawdziwe. Arkadikus miał rację, ludzie powinni dążyć do obiektywności, ale nigdy do niej nie dojdziemy. To tak jak ze stworzeniem idealnego kraju dla liberałów, lewicy, prawicy - choćbyś zaczął robić pompki na dingdongu, to zawsze przyjdzie ktoś, lub grupa
  • Odpowiedz
Quaz dobrze zrobił że lata temu zrezygnował z ocen liczbowych. Przez to trzeba się skupiać na tym co mówi recenzent a nie patrzeć tylko na ocenę końcową że gra jest 7/10 (i co to właściwie oznacza?)


@No_mad: oceny liczbowe są dobre jako uzupełnienie recenzji, ma swoje znaczenie. To wina ludzi, że przeceniają jego znaczenie, nie elementu tekstu. Pomijam już fakt, że większość ludzi widzi tylko 2 oceny - 1 i
  • Odpowiedz
Czy można oceniać historię w grze obiektywnie?

oczywiście, że można i doświadczyłem tego rozmawiając na różne tematy

obie strony muszą umieć wyłączyć własne emocje


xD

ludzie
  • Odpowiedz
ludzie nawet znający się na temacie mają problem z oceną czysto technicznych produktów, bo same wymienienie ich parametrów a ocena jak one sobą one współgrają to 2 różne tematy (dyskusje na temat optyki w fotografii są tego dobrym przykładem), a ty bez ironii twierdzisz, że da się obiektywnie ocenić coś co jest dziełem kultury już abstrahując jak wieloma środkami jest opowiadana historia w grach


@witajswiecie: zapomniałem w tym wpisie dodać to,
  • Odpowiedz
generalnie zasada jest taka, że dominują dwie skrajności, albo ludzie nie korzystają z tego typu pomocy albo ładują w nie astronomiczne kwoty i głównie w takich graczy są one wycelowane, stąd też często ich absurdalna cena


@witajswiecie: no nie do końca. Przez wiele lat gry wyznaczające standardy w tych aspektach, oferowały skiny i dodatki za stosunkowo niewielkie, akceptowalne pieniądze. Wieloryby i zarabianie na nich to dość świeże zjawisko ;).

obiektywnie
  • Odpowiedz