Wpis z mikrobloga

✨️ Obserwuj #mirkoanonim
#patodeweloperka #budownictwo #wies

Cześć! Czytam sobie ostatnio o dramacie "kurników deweloperskich". Owszem jest to dramat. Ale chciałem tutaj przestrzec, a może też wyżalić się, na temat innego dramatu patodeweloperki, tj. osiedli "łanowych" na przedmieściach dużych miast. Ładnych kilka lat temu uciekłem z Warszawy do małej wioseczki, ok . 30 km od Centrum Stolicy. Świadomie wybrałem okolicę - rekereacyjną, ale z dość kiepską infrastrukturą i dojazdem, licząc na to, że nie będzie się ona cieszyć dużą popularnością i ludzi nie będzie zbyt szybko przybywać. Pracuję od lat zdalnie/na swoim, więc nie potrzebuję uciech dużego miasta za płotem. Ważniejsza jest cisza i spokój.

O, jakże się myliłem.

Wszystko było ok do czasów pandemii. Po pandemii okazało się, że parę km dalej deweloper zaczął budować osiedla klonów-łanowców. Bez kanalizacji, bez dróg dojazdowych, szczere pole. Pomijam fakt, że ktoś na to wydał pozwolenie i to też jest straszna patologia. Problemem jest jednak to, gdy nagle powstaje wielkie osiedle, ponad kilkadziesiąt domów i wszystko to zaczyna korzystać z lokalnej infrastruktury, która nigdy nie była liczona na takie "dociążenie". Spada np. ciśnienie w wodociągu, zaczynają być problemy z prądem, bo energetyka dała za mały transofrmator, ale najgorszy jest nagły wzrost ruchu. Nie wiem jak, ale każdy z tych "nowobogackich" musi z---------ć przez wieś ile fabryka dała. Do tego dochodzi kilkunastokrotny wzrost ruchu ciężkich pojazdów - szmbiarki, dostawy, kurierzy i tysiąc innych usług. W trakcie budowy osiedli ciężki sprzęt niszczy drogi, a gmina ma wyjebongo. Progów nie założą, bo ulicą raz na godzinę przejeżdża miejski autobus.