Wpis z mikrobloga

✨️ Obserwuj #mirkoanonim
Kiedyś myślałem, że Linux to mokry sen programisty, który nie ma co zrobić w wolnym czasie i dłubie w terminalu komendy, bo lubi przysłowiowo składać szafę z wykałaczek.
Miałem tak do pewnego czasu, obecnie sam mimo, że nie jestem informatykiem, nie znam się na programowaniu, korzystam z Linuxa.
Jako młody chłopak pierwszy komputer miałem z Windowsem XP, do którego po dziś dzień żywię nostalgię. Nie było mi potrzebne wiele do szczęścia: gierki typu morrowind, heroes 3, gothic, wormsy... i Przeglądarka Firefox nie łapiąca wirusów jak internet explorer. Wszystko było proste, działające, jeśli nie pobrałem gry z jakiejś podejrzanej strony nigdy komputer nie lądował w naprawie.
Przesiadka na Windows 7 była przyjemna. Może inny interfejs, mniej klimatyczny niż niebieskie menu start windowsa XP, ale wszystko było po staremu. Gry ze wszystkich lat wydania działały jak złoto, poza tymi najstarszymi, które musiałem odpalać przez DosBox.
Gdy zobaczyłem po raz pierwszy Windows 8 uznałem, że siedzę dalej, ten obrzydliwy koszmar wymyślony przez sojowego blogera nigdy nie zagości na moim komputerze. I tak się stało.
Gdy wydano Windows 10 musiałem konfigurować go rodzicom do pracy, ale już wtedy słaba kompatybilność wsteczna, zamulenie przez tonę niepotrzebnych, wbudowanych aplikacji, usuwanych przez zewnętrzne aplikacje zniechęciła mnie mocno.
Wtedy już wiedziałem, że czasy prostych, przystępnych, miłych Windowsów odeszły do lamusa.
I wtedy zainteresowałem się linuxami. Ale dystrybucjami nadającymi się co codziennego użytku, nie jakieś linux arch czy gentoo, czyli naprawdę piwniczne koszmary nerdów bez życia.
Obecnie mam dystrybucję Nobara KDE, czyli gamingową dystrybucję Fedory. Gry odpalam przez Lutris, Bottles, bądź Wine i zazwyczaj nie występują problemy z odpaleniem starych gier. Czuję się jak za dobrych czasów Windows XP i 7. Wszystko wyklikane wręcz, bez zamulania. Mniej roboty niż na windows 11 np.