Wpis z mikrobloga

Hej, proszę o podpowiedzi czy o czymś nie zapomniałem. Mam nowe 20-miesięczne auto. Generalnie głównie to wymieniam w nim olej i filtr oleju (co 7500 - 8500 km lub co pół roku zależy co pierwsze). Auto to benzyna (zagazowana) z wtryskiem pośrednim i bez turbiny, a konkretnie to Fabia Kombi 1.0 MPI 60 KM 2022.

Oprócz oleju są też inne obiekty, którymi trzeba się zająć. Tak więc, co 30 000 km lub co rok zależy co pierwsze (zwykle pierwszy interwał kilometrowy, interwał czasowy pro forma dodaję) wymieniam:
- świece
- filtr powietrza z przeczyszczenie komory filtra powietrza
- filtra kabinowy + full serwis klimatyzacji

Obecnie po 20 miesiącach przekroczyłem 60 000 km i pora na nieco większy serwis (co 60k km lub co 2 lata). Zawiera się w nim to samo co 30 000 km plus:
- wymiana hamulców (tarcze i klocki) przód
- dokładne czyszczenie hamulców (bębny) tył
- wymiana płynu hamulcowego
- regulacja ręcznego
- wymiana płynu chłodniczego wraz z dokładnym przepłukaniem obiegu chłodniczego
- skrzynia biegów: wymiana oleju przekładniowego wraz z przepłukaniem + regulacja linek, wybieraków
- czyszczenie przepustnicy
- czyszczenie kolektora dolotowego
- czyszczenie EGR
- czyszczenie odmy


Dla pełniejszego obrazu dodam, że w większych interwałach planuję następująco:
# Co 90 000 km lub 3 lata - to co 30 000 km plus:
- wymiana poduszek silnika
- wymiana amortyzatorów i sprężyny
- wymiana wycieraczek
- wymiana filtra paliwa
- wodorowanie silnika

# Co 120 000 km lub 4 lat - to co 30 000 plus co 60 000 km (oprócz czyszczenia bębnów) plus:
- wymiana hamulców tył (bębny)
- wymiana tłumików
- wymiana gum w zawieszeniu (np. gum stabilizatora, itp.)
- wymiana hydropopychaczy
- sprawdzenie stanu zaworów*1
- wymiana paska klinowego

# Co 180 000 km lub 6 lat - to co 30 000, co 60 000, co 90 000 km plus
- wymiana akumulatora
- regeneracja alternatora*2
- wymiana uszczelki pod głowicą
- wymiana termostatu

- wymiana całości rozrządu*3
- pompy wody*3

*1) później sprawdzanie co 75 000 km lub 2.5 roku, *2) później regeneracja co 120 000 km lub 4 lata, *3) później co 150 000 km lub 5 lat

No ale skupmy się na serwisie tym co 60 000 km na który właśnie mam zamiar umówić się na dniach. Coś dodać?

#motoryzacja #samochody #warsztat #mechanika #mechanikasamochodowa #kiciochpyta
Adamfabiarz - Hej, proszę o podpowiedzi czy o czymś nie zapomniałem. Mam nowe 20-mies...

źródło: 20220527_055532

Pobierz
  • 209
co 7500 - 8500 km lub co pół roku zależy co pierwsze


@Adamfabiarz: po co tak często? W mieście jeździsz tylko?

- wymiana poduszek silnika

- wymiana amortyzatorów i sprężyny


@Adamfabiarz: po co?

- wodorowanie silnika


@Adamfabiarz: que?

- wymiana tłumików

- wymiana gum w zawieszeniu (np. gum stabilizatora, itp.)


@Adamfabiarz: po co?

- regeneracja alternatora*2

- wymiana uszczelki pod głowicą

- wymiana termostatu


@Adamfabiarz: po co?
@Adamfabiarz: świece co 30K to może być za dużo do gazu. Zwłaszcza że fabryczne z reguły nie są zbyt optymalne.
dla gazu najkorzystniej to aby przerwa od elektrody wynosiła 0.7mm, normalnie 0.9 do ponad 1 występuje. z czasem to się topi zwłaszcza przy gazie i ta przerwa się powiększa. im większa tym cewki bardziej dostają po tyłku. jak świece były drogie to się samemu zmniejszało przerwy aby przedłużyć ich żywotność, a
@G06DbT: po co tak często? W mieście jeździsz tylko?
67% jednostajne, niewysilone trasy z prędkościami ekspresowymi (110-120 km/h), 18% miasto, 15% inne drogi (np. krajowe, wojewódzkie, podmiejskie).

po co?
Dla bardziej komfortowej jazdy.

que?
Procedura oczyszczania komory silnika z nagaru za pomocą wodoru
https://intercars.pl/blog/czesci-samochodowe/wodorowanie-silnika-co-to-jest-i-na-czym-polega/

po co?
Aby wszystko w podwoziu było na fest.

po co?
Po to abym wymienił wtedy, kiedy mam czas, a nie, żeby trafiła mi się przykra niespodzianka,
67% jednostajne, niewysilone trasy z prędkościami ekspresowymi (110-120 km/h), 18% miasto, 15% inne drogi (np. krajowe, wojewódzkie, podmiejskie).


@Xargo1: no to szkoda pieniędzy na wymianę co 8,5k km.

Szukasz problemów tam, gdzie ich nie ma.

Ale twój hajs, rób co chcesz, bo to nawet nie jest zapobiegawcza wymiana, to jest po prostu wyrzucanie pieniędzy w błoto. Twój mechanik to pewnie się cieszy.
@r5678: Dzięki. Wiem, że na gazie częściej. Ale myślę, że dużo może zależeć od jakości świec, modelu pojazdu, i sposobie użytkowania (ja spokojnie jeżdżę). Zawsze gdy wyciągałem świece przy 30 000 km i wyglądały jakby mogły spokojnie zrobić jeszcze drugie 30 000 km. Zresztą dwa razy zdarzyło się, że wyciągnąłem i kolega-mechanik poprosił mnie abym mu podarował do jego podobnego auta i jeździł sobie na tych świecach jeszcze kolejne 15 tys.
@Xargo1: Co 60 tys. km. Po przejechaniu ok. 45 - 50 tys. km zauważyłem, że moje tarcze mają całkiem spory spadek na krawędzi, a także są tu i ówdzie przejechane. Tak więc zamierzam wymieniać wraz z klockami.

@G06DbT Dodam, że zalewam bardzo dobry olej GTL oraz dodaję do niego molibdenu. A także co druga wymiana oleju jest płukanka. Robię tak, ponieważ widzę, że przy sposobie użytkowania podobnym do mojego przy około
@SuperBasshunters: Dzięki za cenną uwagę.

@ostr_y @bb89
Wiesz każdy do innych celów potrzebuje auto. Jakbym jeździł wokół komina głównie po swoim mieście / powiecie, to aż tak bym nie sprawdzał. Ale ja czasem jestem i ponad 1000 km od domu (także 2x do roku zdarzy się, że w państwie objętym działaniami wojennymi), i często mam umówione terminy, i wolę uniknąć sytuacji, że będę czekał 5 godzin na lawetę, a potem szukać