Wpis z mikrobloga

"Debata" o CPK pokazuje jak bardzo niewykształconą jesteśmy demokracją. Wielkie pospolite ruszenie, by tylko wybudować CPK, do którego dołączają się nawet osoby będące do niedawna zawziętymi przeciwnikami tego projektu. Oczekiwanie od każdego jasnej deklaracji, że jest za CPK

Czemu nie wydaliśmy setek milionów złotych na analizy biznesowe opłacalności i długotrwałych efektów gospodarczych tego lotniska i zbadanie innych potencjalnych rozwiązań oraz możliwych modyfikacji? Na jakiej innej podstawie mam ocenić ten projekt i mieć gwarancje, że jest możliwie dopracowany? Mam po prostu oprzeć się na jakiejś liście wypunktowującej przewidywane korzyści? Mam posłuchać gadające głowy w telewizji czy na YT i z tego budować jednoznaczą i twardą opinię? xD

"Wybudujmy. Czy się opłaci ustali się później" - parafrazując klasyka ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jeśli jednymi opcjami byłyby definitywne opowiedzenie się za wybudowaniem oraz definitywnie sprzeciwiania się to wybrałbym wybudowanie, gdyż wydaje mi się, że przeważyłyby pozytywne efekty. Ale to tylko moje i innych wydawanie się. Czy nie możemy czegoś zrobić porządnie, tylko bawić się w upolitycznianie i upartyjnianie każdego elementu życia publicznego?

#polityka #cpk #bekazkonfederacji #bekazpisu #bekazlewicy #bekazpo
  • 32
@colliee: A kogo chcesz posłuchać jak nie gadających głów? To nie pudelek tylko ludzie którzy faktycznie wiedzą co mówią. Zwłaszcza p.Wilk. Kto dla Ciebie byłby wiarygodny skoro nikt nie jest?
Co do pieniędzy. No nikt nie robi takich projektów z wyliczeń w paincie.
A że trzeba się bawić w upolitycznienie? No cóż. Też bym wolał by obecna ekipa nie negowała projektów poprzedniej jeśli są to projekty rozwijające nasz kraj. Jeśli coś
@Gonzzo: generalnie takiej opłacalności to nie ma. W sensie może coś pominąłem, wiem o raportach i wiem, że często używało się stwierdzenia, że EY policzył, że zwróci się w ciągu 12 lat. Tylko później się od tego stwierdzenia odciął:

https://www.ey.com/pl_pl/news/2023/11/informacja-o-raporcie-ey

Raport EY nie zawiera analiz związanych z wydatkami na inwestycję w CPK. W konsekwencji, raport EY nie zawiera informacji ani prognoz dotyczących rentowności, czy okresu zwrotu z inwestycji.


Inne raporty dot.
@colliee: Już sam fakt, że ma to być centralizacyjna inwestycja o charakterze "pępka świata" całkowicie go dyskwalifikuje, obojętnie cob by tam w jakichkolwiek badaniach i analizach nie wyszło. Równie dobrze można by np. zrobić badania, z których wyjdzie, że mamy bardzo korzystną sytuację jeśli chodzi o olbrzymie pokłady węgla brunatnego pod całym krajem więc "hehe tylko głupek nie skorzystałby z takiego atutu, więc na co czekamy,kopmy to na potęge, bedziemy bogatsi
skąd info że nie ma analiz opłacalności?


@Gonzzo: bo obiektywnych nie ma.

Są zlecone przez spółkę.

I w ich analizach wychodzi że z dzisiejszych 50mln podróży dalekobieżnych koleją polska dojście do 138mln.

No chyba jak nam kuźwa samochody zabiorą.
12 szprych kolejowych zaprojektowano nie tak aby realizowac potrzeby przewozowe ludzi, tylko aby x mln Polaków miało 1,5godziny do CPK.

Ruch lotniczy też ma się zwiększyc wielokrotnie.
W dodatku mamy międzykontynentalne latać
@Squanto: A kogo chcesz posłuchać jak nie gadających głów?

To jest projekt gospodarczy z gigantycznym stopniem skomplikowania wyliczeń. Nikt nie jest w stanie samodzielnie tego zweryfikować, muszą pracować nad tym rzesze ekspertów. Każdy raport obarczony jest błędem, ale należy zadbać o uwzględnienie możliwie wielu scenariuszy. Jeśli ktoś wypowiada jednoznaczne opinie o zwróceniu się inwestycji to jest to poziom pudelka.

Nie wymagam nawet zwrócenia się inwestycji - byle prowadziła do znacznego rozwoju
@colliee: I rzesze ekspertów masz już od dłuższego czasu zarówno w telewizjach czy internecie. Jak potrzebujesz debatę na 100 głów to taką zorganizuj.
Znaczny rozwój jak to określiłeś to zysk.
@colliee: czyli nie powinniśmy dyskutować czy budować czy nie budować, tylko jak zrobić to lepiej i sprawniej.
Niestety politycy nie stawiają sprawy w ten sposób, raczej szukają argumentów żeby zrezygnować.
@Gonzzo: ucieszyłem się, że są tam może jakieś dogłębne raporty, ale szybko mi przeszło

Raport EY:

Raport został sporządzony z należytą starannością, jednak z konieczności pewne informacje zostały podane w skróconej formie. W związku z tym, Raport ma charakter wyłącznie orientacyjny, a zawarte w nim dane nie powinny zastąpić szczegółowej analizy problemu lub profesjonalnego osądu. EY nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie
@colliee: w debacie właśnie jeden z Panów pokazał raport za 11 milionów, zlecony w 2010 roku przez PO-PSL, który ma ponad 1000 stron. Przeczytał fragment za budową portu.
Wiele z takich dokumentów nie jest publicznie dostępna z wielu względów.
@Gonzzo: idealnie chciałbym, by ta obecna presja była skierowana w obszerne analizy (IMO obszerne analizy biznesowe z sugestiami usprawnień mogłoby kosztować nawet kilka miliardów złotych i nie miałbym z tym problemu) a potem wybudowanie niż bezpośrednio na wybudowanie

Ale z dwojga złego już lepsze jest #takdlacpk niż by ten projekt miał być uśpiony na 20 lat