Wpis z mikrobloga

"Debata" o CPK pokazuje jak bardzo niewykształconą jesteśmy demokracją. Wielkie pospolite ruszenie, by tylko wybudować CPK, do którego dołączają się nawet osoby będące do niedawna zawziętymi przeciwnikami tego projektu. Oczekiwanie od każdego jasnej deklaracji, że jest za CPK

Czemu nie wydaliśmy setek milionów złotych na analizy biznesowe opłacalności i długotrwałych efektów gospodarczych tego lotniska i zbadanie innych potencjalnych rozwiązań oraz możliwych modyfikacji? Na jakiej innej podstawie mam ocenić ten projekt i mieć gwarancje, że jest możliwie dopracowany? Mam po prostu oprzeć się na jakiejś liście wypunktowującej przewidywane korzyści? Mam posłuchać gadające głowy w telewizji czy na YT i z tego budować jednoznaczą i twardą opinię? xD

"Wybudujmy. Czy się opłaci ustali się później" - parafrazując klasyka ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Jeśli jednymi opcjami byłyby definitywne opowiedzenie się za wybudowaniem oraz definitywnie sprzeciwiania się to wybrałbym wybudowanie, gdyż wydaje mi się, że przeważyłyby pozytywne efekty. Ale to tylko moje i innych wydawanie się. Czy nie możemy czegoś zrobić porządnie, tylko bawić się w upolitycznianie i upartyjnianie każdego elementu życia publicznego?

#polityka #cpk #bekazkonfederacji #bekazpisu #bekazlewicy #bekazpo
  • 37
  • Odpowiedz
@colliee: rozumiem twoj tok rozumowania, i w zasadzie się z nim zgadzam. Z drugiej strony tak długofalowe inwestycje w zmienności politycznej demokracji. Temat jest macany do 14 lat. Myślę że analizować można kolejne 20 lat. Mamy na to czas?
  • Odpowiedz
  • 0
I rzesze ekspertów masz już od dłuższego czasu zarówno w telewizjach czy internecie.


@Squanto: A dobra. #!$%@?łem zacytowanie. Pierwsze zdanie to Twoja wypowiedź, potem jest moja odpowiedź

Ja twierdzę, że gadające głowy są niewiele warte. Mogą wskazać sensowność jakichś rozwiązań, ale nie są wystarczające.
  • Odpowiedz
@colliee: Te gadające głowy właśnie wyliczają i planują różne warianty. Nie mówię o politykach oczywiście. A chociażby o takim p. Wilku z tej debaty w kanale 0.
Ale masz prawo do własnego zdania 🤷🏼‍♂️🙂🤝
  • Odpowiedz
@colliee: mnie denerwuje że jak już coś się robi to wszystko musi być upolitycznione. Mam wrażenie że te projekty nie mają służyć obywatelom tylko tyle żeby #!$%@?ć pieniądze pokazać się zbić kapitał polityczny że coś robimy (nie ważne czy opłacalne czy nie) i tyle. Tak jakby najpierw nie mogli tego zaprojektować jakoś w etapach w stylu zbudujmy najpierw mniejsze lotnisko, a potem za jakiś czas jak będzie większe to je rozbudujemy
  • Odpowiedz
  • 0
w debacie właśnie jeden z Panów pokazał raport za 11 milionów, zlecony w 2010 roku przez PO-PSL, który ma ponad 1000 stron. Przeczytał fragment za budową portu.


@Gonzzo: jak mam gdzieś przez kogo został zlecony dany raport to wymagam:
- autorzy niebędący zależni od zlecających
- nieopieranie się na założeniach zlecającego, a jeśli opieranie - jasnego ich przedstawienia
- bycia opublikowaniu w całości, albo w zautoryzowanym przez twórców streszczeniu

Ten raport
  • Odpowiedz
  • 0
rozumiem twoj tok rozumowania, i w zasadzie się z nim zgadzam. Z drugiej strony tak długofalowe inwestycje w zmienności politycznej demokracji. Temat jest macany do 14 lat. Myślę że analizować można kolejne 20 lat. Mamy na to czas?


@Gonzzo: prawda. Demokracja, najlepszy ustrój, ale ma też takie potworki. Jest niebezpieczeństwo, że politykom bardziej mogło się opłacać zlecanie super zaawansowanych analiz przez kilkadziesiąt lat za które zapłacą stosunkowo grosze, a resztę przekierować
  • Odpowiedz
Czemu nie wydaliśmy setek milionów złotych na analizy biznesowe opłacalności i długotrwałych efektów gospodarczych tego lotniska i zbadanie innych potencjalnych rozwiązań oraz możliwych modyfikacji?


@colliee: Przecież były już ze 4 analizy mówiące o konieczności budowy nowego dużego lotniska które ma zastąpić Okęcie.
  • Odpowiedz
@graf_zero: To powiedz mi jaka anliza wg. Ciebie byłaby obiektywna, albo kto miałby to zlecić? Ministerstwo? Podmiot prywatny? Moim zdaniem możemy w takim razie do końca świata wszystko podważać.
  • Odpowiedz
  • 0
@Wynoszony: właśnie sprawdzałem i tam była rekomendacja zaorania WAW

@Masson: przejrzałem pobieżnie wszystkie analizy na stronie CPK. Wyglądają bardziej jako podkładka pod budowę zamiast prób znalezienia dziur i szukania najlepszych możliwych wariantów. Możliwe, że raport IATA jest bardzo dobry, ale nie wierzę w ciemno jego wynikom, jeśli są przekazane w formie zredagowanego pokazu slajdów od CPK. Z kolei scenariusz z zamknięciem Okęcia nie jest realizowany (o ile się orientuję)

@
  • Odpowiedz
@ShadyTalezz: czy ten projekt zakłada że ruch kolejowy będzie przez to lotnisko puszczony?

Czy zakłada że lot wejdzie na poziom np emirstes, a lotnisko będzie potężnym hubem przesiadkowym(e momencie gdy ruch hub and spoke staje się mniej istotny).

Swoją drogą fajnie widać jak bardzo poprawiła się sytuacja Polskie przez te lata, bo to opracowanie z 2003 zakładał podejście bardzo niskokosztowe
  • Odpowiedz
@colliee: a jak tam lotnisko w Radomiu, czy gdzie to tam było? xD też miało być turbo-opłacalne, bo cośtam, a wyszło, jak wyszło...

Ja się nie znam, więc nie mam pojęcia czy to CPK powinno powstać, czy nie. Nie mam czasu na edukowanie się w temacie, bo ta wiedza nie poprawi mojego dobrobytu, więc szkoda czasu, mam tylko nadzieję, że rządzący podejmą dobre decyzje i skończy się kwik Januszy, którzy w
  • Odpowiedz
@graf_zero: Nie jest tak, że podważasz te liczby bo odnosisz je do ludności Polski i zakładasz, że to Polacy mają głównie generować ten ruch lotniczy?
Bo tak nie będzie, założeniem jest, że to ma ściągnąć nowych podróżujących, którzy na ten moment nie latają przez Polskę, bo nie ma takiego połączenia, albo jest ono nieefektywne.
  • Odpowiedz
@Wolfers: I z tymi przesiadkami jest pewien problem.

Bardzo duży wzrost ruchu dla CPK zaprojektowano dla kierunku Azja. Ale ten kierunek wymaga latania nad Rosją. I wówczas projekt który ma nam bezpieczeństwo zapewnić - nagle staje się elementem bliskiej relacji gospodarczej (zależności) od kaprysów Rosji.

(latanie trasą południową powoduje że nasz port jest bezsprzecznie gorszy od Stambułu)
  • Odpowiedz