Wpis z mikrobloga

M. Duchamp (tutaj pod pseudonimem R. Mutt), Fontanna, 1917

Kilka słów na temat tego dzieła:

„Fontanna” to jedna z najsłynniejszych, a jednocześnie najbardziej skandalicznych ekspozycji Duchampa. Została pokazana na wystawie Stowarzyszenia Artystów Niezależnych w Nowym Jorku w 1917 roku. Był to zwyczajny pisuar umiejscowiony na cokole i podpisany jako „Fontanna”. Kompozycja ta zainicjowała ogólną dyskusję nad istotą sztuki.


Duchamp posłużył się charakterystyczną dla awangardy strategią skandalu – samo wystawienie pisuaru miało wymiar zdecydowanie obrazoburczy. Stanowiło bowiem akt kontestacji tradycyjnej sztuki i jej wartości. Duchamp wyznaczył cezurę tzw. twórczości wysokiej, ukazując jej zupełnie nowe rozumienie. Zakwestionował tym samym kanoniczności w sztuce, zwrócił uwagę na peryferie i wszystko to, co dotąd wykluczane było z dziedziny przeżyć estetycznych.


Szczególnie ciekawy fragment:

Wizja Duchampa nie odbiega od teorii estetyki Immanuela Kanta, zgodnie z którą jednym z warunków przeżycia estetycznego jest odpowiedni dystans odbiorcy w stosunku do podziwianego przedmiotu. Rzecz spełniająca funkcję użytkową nie może stać się dziełem sztuki, ponieważ służy do czegoś innego niż jej podziwianie. Jednak gdy tę samą rzecz umieścimy w muzeum, wyeksponujemy i nadamy jej tytuł, nieoczekiwanie przeistoczy się ona w przedmiot estetyczny.


Duchamp pokazał, że granica pomiędzy sztuką i nie-sztuką jest czysto umowna i płynna. Zmusił również do refleksji nad tym, kto decyduje, że coś uznaje się za sztukę lub nie.


Jednym słowem: cudo.

#sztuka #sztukagownoburzy #dadaizm
Espo - M. Duchamp (tutaj pod pseudonimem R. Mutt), Fontanna, 1917



Kilka słów na te...

źródło: comment_yeocCUsMOxhDRINriG87kOr7kM0xKDW3.jpg

Pobierz
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach