Wpis z mikrobloga

Ktoś wrzucił fotkę Semi i naśmiewają się że wygląda paskudnie ¯\(ツ)/¯

Co do wyglądu, to jej kształt wynika tylko i wyłacznie z próby osiągnięcia jak największej aerodynamiki. Ta wielka ciężarówka uzyskała lepszy współczynnik aerodynamiczny niż Bugatti Chiron. W ten sposób uzyskano kilkdziesiat km zasięgu więcej z tej samej baterii.

W zasadzie nieistotne czy ciężarówka jest na benzynę, czy na energię elektryczną. Idiotyczne kształty klasycznych kabin stawiają wręcz maxymalny opór. Popatrz np. na jakiegoś MANa, Sześciokąt. Przód całkowicie prosta powierzchnia prostopadła do kieru ku jazdy. W zasadzie chyba nie dałoby się gorszej aerodynamiki uzyskać niż ta...

Przecież taki opór kabiny tak samo wpływa na większe spalanie i w zasadzie generuje straty dla jego właściciela. No glupota po prostu.

Dla Muska najważniejsze jest stworzyć najlepszy, najtansz i najwydajniejszy produkt. Konkurencja zaprojektowała design ciężarówki a o aerodynamice najwyraźniej nawet nie pomyśleli. Jak myślicie co jest ważniejsze dla właściciela firmy transportowej. Wygląd ciężarówek, czy dużo niższe koszta exploatacji. Pomyśl ile ile tracą na paliwie w skali roku.

Takie podejście Tesla stosuje na każdym kroku produkcji. Optymalizacja, wydajność, minimalizacja kosztów. Dlatego cokolwiek by konkurencja nie zrobiła i jak się starała, to Tesla i tak zawsze będzie o kilka kroków przed nimi.

Śmiejcie się janusze z glupiej Tesli, nie rozumiejąc na co patrzycie. Za kilka lat będzie wielkie zdziwienie dlaczego Tesla wygryza rynek. Identycznie jak dziś płacze prezes Renault, że Tesla psuje rynek elektryków, tak dużymi obniżkami ( ͡ ͜ʖ ͡)

Musk wcale nie jest geniuszem. To resztą jest po prostu niesamowicie głupia ()

#tesla #motoryzacja #ciezarowki #technologia
Pobierz Opposition_Fuhrer - Ktoś wrzucił fotkę Semi i naśmiewają się że wygląda paskudnie ¯\(...
źródło: d4e348bbaaddb16fce7304081772f8fcf3c90fe9c21b63af9fc2c3dcb8d27a87-merged-merged
  • 164
@Opposition_Fuhrer: W USA pod koniec lat 80 wprowadzili do produkcji Kenwortha T600 zwanego mrówkojadem i to była pierwsza ciężarówka w USA w której zadbano o dobrą aerodynamikę.
Starzy kierowcy przyzwyczajeni do W900 mocno narzekali na ten nowoczesny wygląd ale ze względu na spalanie przyjęło się to i wszyscy duzi przewoźnicy zrezygnowali z kanciastych ciężarówek ociekających chromem.
Pobierz PawelW124 - @Opposition_Fuhrer: W USA pod koniec lat 80 wprowadzili do produkcji Kenw...
źródło: 30526
@Opposition_Fuhrer @Opposition_Fuhrer

Wy na poważnie twierdzicie że semi jest są długą i nie będzie dopuszczona do ruchu w eu. Ja #!$%@?..


To nie wiem, zadzwońcie do Tesli i powiedzcie im że są idiotami i nie wzięli tego pod uwagę.


Rozumiem że dhortujecie teslę, bo jak odkryją że zrobili za duża ciężarówkę to straty będą potężne. Powodzenia janusze.


@Opposition_Fuhrer jesteś trochę opóźniony, co?

kumasz, że w UE masz maksymalną długość ZESTAWU? Więc jeśli
#!$%@? jakos srednio chce mi sie wierzyc, ze kiosk ruchu ma lepszy wspolczynnik niz niziutkie auto sportowe.


@tomszczyk: może się to wydawać dziwne, ale zwróć uwagę że Semi ma skośny równy cały przód. Gładkie i równe powierzenie, gdzie powietrze gladziutko sobie ją opływa. Chiron może i jest niskim wyprofilowanym samochodem, ale tylko tyle. Wszędzie pełno załamani, nierówności. Na dodatek każda spalinowa ma przecież grill, który zasysa je w celu chłodzenia silnika.
@artiom143 Wielkosc kabin w Europie wynika ze "starej" zabudowy w miastach, po ktorej czesto musza sie poruszac tiry - waskie i krete uliczki w ktorych tir anerykanski najzwyczajniej by sie nie zmiescil.
@Opposition_Fuhrer tylko że w europejskich warunkach taka nasza europejska kabina jest idealna do manewrowania. Ileż to razy wchodziłem gdzieś na centymetry od zderzaka do ściany/ innego auta/ innej przeszkody tylko dlatego że doskonale widziałem co mam przed maską. Wszystkie amerykańskie ciężarówki są dobre tam gdzie jest dużo miejsca albo jeździć 5kkm do przodu xd

I mieliśmy w firmie na testach 3 osiowe elektryczne renault e-tech w zabudowie hakowej. 130km zasięgu, pracując od
kumasz, że w UE masz maksymalną długość ZESTAWU? Więc jeśli ciągnik (czyli ta część tira z silnikiem gdzie siedzi kierowca) będzie dłuższa, to automatycznie naczepa (tam gdzie ładują towary) będzie krótsza.


@efek: tak, kumam że naczepa będzie o pół metra krótsza. To oczywiście dyskwalifikuje ja całkowicie. Niestotne są oszczędności wynikające z jeżdżenia na prądzie zamiast ropie, którego koszt i jakaś 1/4 - 1/5 w porównaniu z ropą....

I ta niewielka roznicq
@Opposition_Fuhrer: Nie wiem czy ktoś pisał ale jako ciekawostkę sprzedam, że współczynnik oporu w Bugatti to słaby wyznacznik, bo Bugatti ma duży współczynnik, większy niż praktycznie wszystkie auta drogowe z Multiplą włącznie i jest to zabieg celowy spowodowany dociskiem aerodynamicznym.
Dla porównania, bolid F1 ma dużo wyższy cw niż dowolna ciężarówka a na niektórych torach typu Monako czy Meksyk mogą mieć opór większy nawet dwukrotnie.
Ja nie jestem ktoś ( ͡º ͜ʖ͡º)wczoraj pod fabryka w Teksasie ELON robił prezentacje ciężarówki i cyberteucka. To trugie już schowali, ale ciężarówka dalej stoi, więc mogę w dzień zrobić kilka lepszych fotek.
@Opposition_Fuhrer: ja się w ogóle bardzo dziwię, że wciąż producenci ciężarówek nie idą w ślady producentów osobówek, które mają coraz bardziej aerodynamiczne kształty. Co prawda mnie się one nie podobają (kocham te klinowate nadwozia z lat 80, jakie miał np. Countach czy DeLorean), ale wiadomo, że taki kształt ogromnie zmniejsza zużycie paliwa czy energii ogólnie.
@Tasde: nie wiem co się tak ludzie czepili tego Bugatti. To tylko przykład, choć jeżeli faktycznie ma słaby to pewnie wybrali ja żeby spotęgować wrażenie.

Ostatnia jest o tak różnica w oporze Semi w porównaniu z innymi ciężarówkami. Ta jest aż 2x niższa. To jest istotne i pokazuje jak wiele można było zaoszczędzić na transporcie, gdy u spalinowe ciężarówki miały taki kształt jak Semi... Żaden producent tego nie zrobił.... A przecież
Pobierz Opposition_Fuhrer - @Tasde: nie wiem co się tak ludzie czepili tego Bugatti. To tylko...
źródło: Tesla-Semi-Aerodynamic-.36
@Opposition_Fuhrer żeby takie porównanie miało jakikolwiek sens trzebaby było przeliczyć zużycie energii na tzw tonokilometr przy założeniu maksymalnej długości zestawu 16,5m. I jakiś nie chce mi się wierzyć że europejscy inżynierowie tego nie mają wyliczone.

Amerykańskie ciągniki ogólnie palą więcej paliwa niż europejskie, mimo że wizualnie wyglądają na bardziej opływowe.
Ja nie neguje, że redukcja oporu ciężarówki to dobre rozwiązanie gdy trwa walka o każdy kilometr zasięgu.
Podaje tylko ciekawostkę, że auta sportowe wbrew logice, celowo produkują opór zamiast go niwelować, w celu uzyskania docisku aerodynamicznego potrzebnego do zachowania kontroli nad autem. Przytoczona przeze mnie F1 to przykład najszybszego pojazdu na ziemi a ma opór aero ma do tego stopnia wypiętrzony, że bolidy potrafią generować 1G przeciążenia przy hamowaniu nie używając nawet
tradycyjna kabina jest kanciasta, ale zajmuje mniej miejsca i dzięki temu naczepa może być dłuższa i pojemniejsza.


@Bdzigost: ja #!$%@?, czepiliscie się tego a to przecież jakieś pół metra długości. Dlaczego ciężarówki w USA nie robią ciężarówek na wzór europejskich? Przez identycznie jak z semi mogłyby mieć dłuższą naczepę! Nic nie stoi na przeszkodzie żeby je spłaszczyć a jednak mają #!$%@? na to...

Wy to przedstawiacie jako gigantyczna wadę semi, gdzie
@Opposition_Fuhrer

Wiesz że przy dużej eksploatacji oszczędności z jeżdżenia na prąd będą tak ogromne, że koszt zakupu ciężarówki może się zwrócić po 3 latach użytku?


Może, pytanie czy bateria po tym czasie nie będzie do wymiany. Mimo wszystko semi będzie woził kilkadziesiąt ton więcej niż samochód to i bateria będzie się bardziej zużywać.
@Opposition_Fuhrer: gdyby to się opłacało to już dawno by tak robili, aerodynamiki tesla nie odkryła. Parę tipów dlaczego tak jest: max długość zestawu - wystający dziub to mniej towaru jaki można zabrać, wystający dziubol to też gorsze manewrowanie na o wiele węższych drogach w stosunku do hamburgeryki, ograniczenie prędkości tirów (mniejsza prędkość, mniejsze opory).
Pobierz hadrian3 - @Opposition_Fuhrer: gdyby to się opłacało to już dawno by tak robili, aero...
źródło: b81d9073c83ebacf39abf0f32f3acfeb198843550481204a535ff3c1d230154e
@Opposition_Fuhrer: Co do oporu powietrza. Pierwsza rzecz - w przypadku tego współczynnika nie ma znaczenia rozmiar. Oznacza to, że Chiron w normalnej skali i idealnie odwzorowany model zabawkowy w skali 1:42 będą miały identyczny opór aerodynamiczny. Dlatego nie ma znaczenia, że to jest duża ciężarówka. Kolejna kwestia jest taka, że porównywanie ciężarówki do samochodów sportowych jest zupełnie bez sensu pod tym kątem. Sportowe samochody nie mają najniższego współczynnika CX, bo przepływ