Wpis z mikrobloga

Krótkie streszczenie wiadomości światowych.
https://www.wykop.pl/link/6569363/krotkie-streszczenie-wydarzen-swiatowych-17-03-2022/

Lista do wołania na życzenie:
@nirvikalpasamadhi @Gunslinger @Keruj_LCA @promateosz
@mario-zdk @Joker_Face @nowyzielony @gruby_mbl @mishaz @mishaz @eturbo
@zdzih @Nunino @krystynalaga @cabanos @Lipathor @schweppsiu

@kolezka1 @Wolf1986 @mateoaka @Melt @piwomojepaliwo @Keruj_LCA
@chcejechacnafestiwal @Miodozer @Daramek @Mokry_karton @zen0 @nim537
@Kutapirazol @longfinger1 @Melt @Daviv @polskiniko @jcbpnd
@Kooopik @Yackyou @Cayar @nasty161 @Vladboris @NaCl @Fredino
@kirs @SaveznaRepublikaJugoslavija @cyberpunkowy_neuromantyk @valopik
@hunteroza @DamianooTrucker @Nikodem77 @wogbius @zuzczi
@robmat @login-jest-zajety @Fafex @adrian1702 @MiernyMirek
@maciekhc @farmer111 @nekoenjoyer @espu @fenable @bpbiszkopt @Pelpliner @zielnik01 @Ov4m @lukaschels @dave___007 @Gentleman_Adrian
@Deckera @bylem_bordo @Sportacus @Postuje-piosenki-od-20-lat
@D_R_O_Z_D @kwetiapina @meteusz_pro @Schrebatsky @klamkaodokna
@Bushi13 @klawaw @lm625 @ETM97200 @Torrenios @lighte @MadrzejszeNieWspomniec
@Cruxx @jupjupjupek @blazet94 @Xoltron @Tajnyciula @Maxior13
@Snurq @rataja @real_dandy @Pit: @Gizmo_Clan @damianbeat @wesolymaruda
@icy294 @Dupa01: @AltCtrlSpace: @BaroN144 @qbaszy @jonik
@netstat-ano @jkrawczyk @54545454 @sebek95 @Alexy @Drzolem89 @IP247365
@botaz @swiezak @7y7o7 @mitchumi @ArpeggiaVibration @kisuarf @Dzikopiryna @Soldat_of_Blyat @TheArt

Wstrzymanie żeglugi promowej
Firma żeglugowa P&O Ferries wstrzymała swoje usługi promowe między Wielką Brytanią, Francją i Irlandią. Flota składająca się z ponad 20 statków otrzymała polecenie pozostania w porcie do odwołania, choć powody tej decyzji nie zostały jeszcze potwierdzone. Właścicielem P&O Ferries jest gigant logistyczny DP World z siedzibą w Dubaju, który kupił P&O Ferries w 2019 roku. Według UK Ports, DP World jest "wiodącym podmiotem umożliwiającym globalny handel" i jest uznawany za integralną część łańcucha dostaw. Firma zatrudnia ponad 36 500 pracowników ze 103 krajów na całym świecie i ściśle współpracuje z rządami, liniami żeglugowymi i innymi ważnymi podmiotami. Poseł Jim Shannon powiedział dziś w oświadczeniu: "Rozumiem, że 40 procent udziałów w P&O Ferries należy do rosyjskiej firmy". Wszystkie główne trasy między Wielką Brytanią, Francją i Irlandią zostały wstrzymane. Rzecznik P&O Ferries powiedział: "P&O Ferries odgrywa krytyczną rolę w utrzymaniu płynności handlu, ruchu łańcuchów dostaw oraz przewozu pasażerów na morzach Północnym i Irlandzkim oraz Kanale La Manche. Od lat jesteśmy w centrum tych usług i jesteśmy zaangażowani w obsługę tych kluczowych tras." Jednak w obecnym stanie P&O Ferries nie jest firmą rentowną. Z roku na rok odnotowujemy stratę w wysokości 100 milionów funtów, która jest pokrywana przez naszą firmę macierzystą DP World. To nie jest zrównoważony rozwój. Nasze przetrwanie zależy od wprowadzenia szybkich i znaczących zmian już teraz. Bez tych zmian nie ma przyszłości dla P&O Ferries." P&O Ferries, wiodąca firma promowa kursująca między Dover a Calais, zawiesiła wszystkie rejsy. Działania P&O wywołały zaniepokojenie zarówno wśród pasażerów, pracowników i rządu.

FED podnosi stopy procentowe
Bank Rezerw Federalnych podniósł dzisiaj stopy procentowe po raz pierwszy od 2018 r. i przedstawił agresywny plan ich dalszego podnoszenia, co zwiększy kosztów kredytu do restrykcyjnego poziomu w przyszłym roku. Zacieśnianie polityki monetarnej zaczęto od podwyższenia o ćwierć punktu procentowego docelowej stopy funduszy federalnych, podnosząc ten kluczowy punkt odniesienia z obecnego niemal zerowego poziomu. Większość ekspertów przewiduje wzrost stopy funduszy federalnych do przedziału między 1,75% a 2% do końca 2022 r., co odpowiada podwyżce o ćwierć punktu procentowego na każdym z sześciu pozostałych posiedzeń Fed w tym roku. Przewiduje się, że w przyszłym roku wzrośnie ona do 2,8% i będzie powyżej poziomu 2,4%, który zdaniem urzędników jest granicą powyżej której można oczekiwać spowolnienia gospodarki.

Migracje do Wielkiej Brytanii
Jak podało brytyjskie MSW, prawie 280 osób przepłynęło w środę kanał La Manche w małych łodziach. Dziewięć łodzi z 279 osobami na pokładzie zostało przewiezionych do Dover, a władze francuskie zatrzymały jedną łódź z 25 osobami na pokładzie. Dzień wcześniej funkcjonariusze służb granicznych zatrzymali 405 osób w 12 łodziach, podczas gdy władze francuskie zatrzymały kolejne 538 osób w 11 łodziach. W tym roku na małych łodziach przeprawiło się ponad 2900 nielegalnych migrantów. W ubiegłym roku kanał La Manche przekroczyło 28 526 osób, płynąc małymi łodziami z Francji do Wielkiej Brytanii, podczas gdy w 2020 r. było to 8 404 osoby.

Mali wstrzymuje nadawanie francuskich stacji
Rządząca w Mali junta wojskowa zawiesi nadawanie programów stacji informacyjnych RFI i France 24, finansowanych przez państwo francuskie, oskarżając je o podawanie fałszywych zarzutów dotyczących nadużyć armii. Zarzuty łamania praw człowieka zostały wysunięte przez szefową Komisji Praw Człowieka ONZ Michelle Bachelet i grupę praw człowieka Human Rights Watch (HRW), a następnie przedstawione przez RFI i France 24 w tym tygodniu, jak podała junta w oświadczeniu opublikowanym w czwartek. Human Rights Watch stwierdziła, że malijscy żołnierze są odpowiedzialni za zabicie co najmniej 71 cywilów od początku grudnia. Rozgłośnia radiowa RFI w tym tygodniu opublikowała również serię świadectw osób, które twierdziły, że były torturowane przez malijskich żołnierzy i rosyjskich najemników działających u ich boku.

Francja pomaga obywatelom i firmom
Rząd francuski ogłosił dzisiaj nowy pakiet środków o wartości około 25 mld euro, mających pomóc gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom uporać się z gospodarczymi skutkami wojny rosyjsko-ukraińskiej. Rząd planuje pokryć mniej więcej połowę kosztów podwyżek cen energii dla przedsiębiorstw, odroczyć płatności podatkowe, przedłużyć pożyczki państwowe zaciągnięte w czasie pandemii i reaktywować programy zwolnień od pracy. Będzie również dotował koszty paliwa dla rybaków do 35 centów za litr i przeznaczy 400 milionów euro na pomoc rolnikom.

Cła na stal w Unii
Unia Europejska ogłosiła, że począwszy od czwartku podniesie cła na indyjskie i indonezyjskie produkty ze stali nierdzewnej. Według UE, oba kraje korzystają z nieuczciwych subsydiów, z których część pochodzi z chińskiej inicjatywy Pasa i Drogi. Komisja Europejska, która przeprowadziła dochodzenie, ustaliła cła na płaskie wyroby walcowane na zimno ze stali nierdzewnej w wysokości od 4,3% do 21,4%. Będą one uzupełniać już istniejące cła antydumpingowe. Indonezyjskiemu IRNC grozi nowa stawka w wysokości 21,4%, co zwiększa całkowitą stawkę, w tym cła antydumpingowe, do 30,7%.

#wydarzeniaswiatedek #gospodarka #swiat #ekonomia