Wpis z mikrobloga

Po czym poznać wartość napięcia na liniach wysokiego (i najwyższego napięcia)

Sprawa jest banalnie prosta. ZAZWYCZAJ wystarczy rzut oka na izolatory.

Przy 110kV izolatory składają się z jednego segmentu

Przy 220kV widać, że izolatory są trochę oddzielone mają już 2 segmenty

Przy 400kV mają już 3 segmenty

750kV ma już tylko jeden dłuższy segment
(ale w Polsce jest tylko jedna taka sieć i nie działa)

Dodatkowo słupy dzielą się na:
-Przelotowe
-Odporowe (potocznie Mocne) - które są wytrzymalnie i buduje się je np gdy linia skręca

Łatwo je poznać, bo przelotowe mają izolatory zamocowane pionowo, z kolei odporowe mają izolatory zamocowane poziomo

Na zdjęciu mamy odporowy słup 400kV
#energetyka #elektrotechnika #budownictwo #elektryka #ciekawostki #gruparatowaniapoziomu #inzynieria #nauka #elektroenergetyka
chigcht - Po czym poznać wartość napięcia na liniach wysokiego (i najwyższego napięci...

źródło: comment_1630766045VvCTOSYp7GyLX8zgSgaEs3.jpg

Pobierz
  • 119
@chigcht Bardzo fajna informacja, dzięki :)

Wiesz może jak wygląda stosunek słupów przelotowych do odporowych na liniach 400 lub 220?
Wiadomo, że to zależy od jej przebiegu, ale tak średnio ?
I czy słupy mocne, jak się je stawia, to kilka pod rząd, czy może zdarzyć się, że wystarczy np. jeden a poprzedni i następny to przelotowe?
(ale w Polsce jest tylko jedna taka sieć i nie działa)


@chigcht: Czemu nie działa? Przecież takie słupy biegną niedaleko mnie i tam aż czuć, że prąd po człowieku przechodzi ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@panpele: opowiem jak to wygląda teoretycznie z czego to wynika, ale praktycznych rozstawow nie podam.

Słup odporowy jest stawiany tam gdzie linia dość mocno odbiega od swojego prostoliniowego przebiegu, bo taki słup przelotowy po prostu by się złamał.

A co jak linia została poprowadzona prosto przez wiele kilometrów? To wynika z kosztów, czyli zakłada się prawdopodobieństwo zerwania linii i koszt usunięcia usterki w porównaniu do kosztu budowy, bo taki odporowy słup
@chigcht: czemu słup oporowy ma izolatory tylko z jednej strony ramienia (a przynajmniej tak to wygląda na foto)?
EDIT: czy to kwestia ujęcia bo na niższych wygląda jak by też byly
No z reguły to wszystkie słupy przelotowe kładą się jak zapałki, a dopiero słup odporowy jest w stanie przenieść naciąg tych linii.


@Kexu: Wydaje mi się, że jest trochę inaczej ze słupami przelotowymi. Po prostu linia opadnie na ziemię, a słup przelotowy dalej będzie stał. Oczywiście przy założeniu, zwykłego zerwania linii. Co innego anomalie pogodowe.