Wpis z mikrobloga

Np. mila morska to jedna sekunda kątowa rozpiętości na kole wielkim kuli ziemskiej.


@Ogniwo_Paliwowe: i dlatego ta mila morska jest oficjalnie zdefiniowana jako 1852 m, czyli jak ktoś wyżej napisał jaskiniowa jednostka, której wartość i tak jest oparta na jednostkach SI ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@plnk @boguchstein:

Separacja w pionie między samolotami musi wynosić 1000 stóp. To prosta, okrągła liczba, znacznie "łatwiejsza" niż nawet zaokrąglone 300 metrów. Stąd standardem jest podawanie wysokości w tysiącach, obcinasz zera i tyle. Paradoksalnie jest to łatwiejsze we wzajemnej komunikacji przy lataniu na flight levelu, operujesz w przedziale FL300, FL310, FL320 itd. i tyle. Nikt nie przelicza stóp na jakieś wysokości typu 36789 ft.

Co do mil morskich, to inne
  • Odpowiedz
Separacja w pionie między samolotami musi wynosić 1000 stóp


@DrQ: Przecież to zupełnie sztuczna liczba, nie wynikająca z praw fizycznych. Znacznie łatwiej byłoby przyjąć 300m i elo.
  • Odpowiedz
@doomer-2020: W dzisiejszych czasach już nic (na siłę może przy operacjach np. w NAT-HLA, ale mocno na siłę). W czasach początków lotnictwa przeszłości zdarzało się, przydawać w nawigacji, zwłaszcza przed początkiem szeroko dostępnej radionawigacji.

Ogólnie lotnictwo dużo z ma wspólnego z żeglubą, zwłaszcza morską -> mówimy statek powietrzny, używamy mil morskich/węzłów jako jednostki, mówimy o pokładzie, starboard i port board do określania stron kadłuba...
  • Odpowiedz
i co w tym przydatnego?


@doomer-2020: no na przykład, że jak samolot przeleci 100 km na wysokości 10 km, to względem Ziemi będzie to inna odległość niż jakby przeleciał 100 km na wysokości 100 metrów.

Przy kulach wartości kątowe mają o wiele więcej zalet niż bezwzględne.
  • Odpowiedz
@DrQ: jednostki są jakie są bo lotnictwo wzięło się z krajów gdzie ludzie ich używali. Nie ma co dorabiać do tego żadnej ideologii, używa się ft itd by pilot miał wyczucie. I tak samo lądownik księżycowy też podawał wysokość w ft bo astronauci nienawykli do metrów.

Że SI jest lepsze to chyba nie ma w ogóle o czym dyskutować. Sam lądownik księżycowy obliczenia robił w SI, tylko dane wyświetlał w
  • Odpowiedz
@Cierniostwor: Podział na tysiąc stóp tak naprawdę pozwala nam na korzystanie z (chociaż w dużym uproszczeniu) zakresu od 1 do ~40. Łatwiej tak niż 9300, 9600, 9900, 10200 itp itd. Nie znam ani jednego pilota który narzekałby na stopy. Najwięcej do powiedzenia mają ludzie którzy z lotnictwem mają tyle wspólnego co autor posta z reddita którego OP tu wrzucił.

@doomer-2020: A co jest przydatnego w kilometrach? Tak jak
  • Odpowiedz
Separacja w pionie między samolotami musi wynosić 1000 stóp. To prosta, okrągła liczba


@DrQ:
Wiesz, że ta liczba jest "okrągła" tylko w systemie metrycznym? xD W ogóle zdajesz sobie sprawę, że system metryczny właśnie po to powstał, aby łatwo było przeliczać wszystko na takich, jak to ładnie ująłeś, okrągłych liczbach? Ciekawostka! 1000 metrów to w systemie metrycznym 1 kilometr. Kilo = 10^3. ( ͡° ͜ʖ ͡° )
  • Odpowiedz
widziałem kiedyś taki obrazek że był kibel w samolocie pełny więc zrzucili mocz który zamarzł po drodze w formie lancy i przebił kogoś na ziemi. Ale chyba fejk.


@Barto_: to było w CSI Miami
  • Odpowiedz
@Flypho: Wiem, ale mówimy tu o lotnictwie. Tutaj stopy działają i nie sprawiają nikomu problemu. To trochę tak jak czepianie się przepisu kucharskiego za to, że ktoś ośmielił się napisać "łyżka soli" zamiast 19 gram.
  • Odpowiedz
@czynastolatek: Rakiety nie. R-------i sondę marsjańską przez problem z konwersją. Co nie zmienia faktu że hurdur IMPERIALNE to jest bzdura uprawiana przez ludzi nie związanych z tematem.

Imperialne w lotnictwie jak nabardziej działają i spełniają swoją rolę.
  • Odpowiedz
@Flypho: Akurat również jestem inżynierem i nawet pracuję w tym właśnie przemyśle ^^

Są super z bardzo prostego powodu. Z powodu ogromnej popularności maszyn produkowanych po wojnie przez Brytyjczyków i Amerykanów. Im było wygodnie projektować we własnych jednostkach, a nam jest wygodnie się do nich dostosować. Znacznie wygodniej niż forsować metry bo to PRZECIEŻ PROSTSZE.

Nie, prostsze jest używanie tego co działa i dostosowanie się pod tych którzy dostarczają Ci
  • Odpowiedz
Czekaj, czy ty mi chcesz powiedzieć, że całe lotnictwo w roku 2020 posługuje się barbarzyńskim systemem miar godnym człowieka jaskiniowego?


@Flypho
Mars Climate Orbiter się r------ł przy wejściu w atmosferę Marsa bo też źle przeliczyli jednostki. Wystrzelenie i lot kosztował 120mln USD. Cały program 320mln USD.
  • Odpowiedz