Wpis z mikrobloga

Transformacja energetyczna Bogatyni, Turowa i Zgorzelca jest faktem i przebiega zgodnie z planem.

Odwiedził nas przedwczoraj wiceminister klimatu, trochę pogadaliśmy, wycięliśmy to co najlepsze i podrzucamy do analizy.
Bardzo cieszy nas dyskusja wokół farm PV na wykopie. ( ͟ʖ)
#polska #oze #fotowoltaika #energetyka #tworczoscwlasna #gornyslask #zgorzelec #odnawialnezrodlaenergii
  • 53
@Tsukuyomi: właśnie chodzi o to, że nasze rozwiązanie jest w dużej skali - ono ma stanowić alternatywę dla elektrowni konwencjonalnych. Funkcjonuje w ramach sieci ogólnokrajowej.
Natomiast instalacje na dachach - super - to rozwiązanie w ramach danego budynku.
ale tak od zawsze było, nie wiem skąd zdziwienie, prowadzenie badań naukowych i uczelni nie ma dużo wspólnego ze szkolnictwem

Ja wiem że są ministerstwa z dupy, ale co akurat w tym konkretnym przykładzie dziwnego? przecież szkolnictwo wyższe nie ma prawie nic wspólnego z edukacją na niższych szczeblach


@InlandEmpire: @bledny: Może błędnie wydawało mi się, że podstawa programowa szkół jest tworzona przez środowisko akademickie i jest (powinna być) oparta m.in.
@szalony_jozef:

Może błędnie wydawało mi się, że podstawa programowa szkół jest tworzona przez środowisko akademickie i jest (powinna być) oparta m.in. na tych właśnie badaniach naukowych

W szkołach nie uczy się w zasadzie wcale o najnowszych badaniach naukowych, dużo za wysoki poziom dla liceum

Na uczelnie idą ludzie, którzy ukończyli jakąś szkołę średnią i z tego powodu stwierdzenie "niewiele wspólnego" niezbyt mi odpowiada. :)

To jest bardzo niepoprawna logika, równie dobrze
Natomiast przeliczać należy zapotrzebowanie mieszkańców i produkcje danej farmy, a nie wprost jej powierzchnię.


@Zklaster: Nie rozumiem sensu tego zdania. Wydaje mi się, że średnie zapotrzebowanie ludzi, czyli gospodarstw domowych jest podobne niezależnie gdzie w Polsce mieszkają. Przecież wiecie jaka jest produkcja waszej farmy, inne mnie nie interesują. Musieliście przyjąć do obliczeń jakąś średnią dla gospodarstwa skoro wyszedł Wam szacunek rzędu 30 tys.
Jeśli ktoś mi mówi, że zarabia 10 tys
@marian1881: Ok. A dlaczego przelicza Pan cały czas wszytko na powierzchnię? ;)
My to podajemy obrazowo, aby opinia publiczna miała (mniej więcej) świadomość , jaka to skala.
Podobnie możemy podać długość kabli - że to kilkaset kilometrów.

Podkreślamy - liczy się produktywność farmy. Resztę danych można uśrednić, jak to Pan zrobił w swoich wyliczeniach
Natomiast rozmieszczenie paneli zależy od wielu czynników i nie ma wprost przełożenia na obszar.
@Zklaster:

1. Przeliczam na powierzchnię, aby móc sobie wyobrazić ile jej potrzeba, aby zaspokoić nasze potrzeby na prąd. Przykład z kablami jest strasznie głupi, bo można je zakopać w ziemi i nie są wtedy widoczne. Teren nad nimi można też dalej użytkować.

2. Produktywność założyłem taką jaka wychodzi z Waszych danych i założyłem, że prąd produkujemy tylko z takich samych farm jak Wasza.

3. Wyżej popełniłem duży błąd w obliczeniach, bo
@Zklaster: Szkoda tylko ze przy pogodzie jaka panuje podczas kręcenia tego filmiku moc uzyskana z tych PV to moze 5% mocy znamioniwej. Wiec gdyby nie prcujaca elektrownia Turów te 30 tys mieszkańców bylo by bez energii. OZE w Polsce to zadna przyszlosc, a jedynie dodatek do konwencjonalnej podstawy. A samą inicyjatywa klastrow energii popieram. Pisalem z tego prace dyplomowa :)
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@szalony_jozef: W szkolnictwie są wymagane kwalifikacje z innego poziomu. Spokojnie tutaj dałby radę napisać podręczniki/podstawę programową człowiek z magistrem w swojej dziedzinie. Jest za to tutaj bardziej niezbędna wiedza z zakresu pedagogiki, żeby wiedzieć, jak to zrobić. W przypadku szkolnictwa wyższego nie jest aż tak konieczna biegłość w tej dziedzinie, za to trzeba być na bieżąco z nowinkami. Szkoły też działają w inny sposób niż uczelnie, nawet w zakresie dydaktyki.
W szkołach nie uczy się w zasadzie wcale o najnowszych badaniach naukowych, dużo za wysoki poziom dla liceum


@InlandEmpire: Przypominam, że istnieją też inne nauki niż ścisłe. Oprócz liceów istnieją też technika, gdzie ludzie powinni uczyć się rozwiązań będących na czasie. Poza odkryciami naukowymi, na uczelniach technicznych opracowywane są też rozwiązania techniczne. Nauki społeczne wpływają na sposób nauczania w szkołach.

To jest bardzo niepoprawna logika, równie dobrze można powiedzieć że do
Świetne zmarnowanie miejsca, na którego ułamku mogła powstać elektrownia jądrowa dająca w trybie ciągłym dużo więcej energii (òóˇ)
1. ale to produktywność paneli i ich jakość zmienia się bardzo szybko. Prawdopodobnie, za rok, dwa, trzy, będzie ich potrzeba znacznie mniej.
To tak jak z procesorami, kartami pamięci, telefonami, czy komputerami.
Nikt o zdrowych zmysłach nie oprze produkcji energii krajowej na jednym tylko źródle ;)

2. Ok, ale to będzie się zmieniać. W tej branży akurat jest duży postęp z roku na rok.

3. Wiatraki zajmują mniej miejsca ;)