Wpis z mikrobloga

@sciana: Czyli jak wlacze bieznie to samolot bedzie stal w miejscu a kola i bieznia beda mialy ta sama predkosc np 10kmph. Zeby przesunac koło w inne miejsce biezni musze zmienic predkosc kola zeby byla np 11 i wtedy ruszy o 1kmph. Wtedy kolo pojedzie po biezni. Co jesli predkosc kola i biezni pozostanie taka sama a ja przesune kolo?
@Ave2: jak włączysz bieżnię to koła będą się obracały, ale samolot będzie stał w miejscu nie w stosunku do bieżni ale w stosunku do swojej poprzedniej pozycji w całym układzie odniesienia. Jak zaczniesz poruszać bieżnią 10km/h to koła będą się obracały tak jakby samolot się poruszał po niej 10 km/h. Tak jak w powyższym gifie. Wazon w stosunku do obrusa porusza się, ale w stosunku do stołu stoi w miejscu.
@wezsepigulke: rozwiązanie tej zagadki jest proste, posłuchaj. Ten taśmociąg rozpędzony pod samolotem sprawia tylko, że koła się kręcą. Nie ma ruchu samolotu względem gruntu, co jest kluczowe w awiacji. Jeśli samolot niweluje ruch w tył przy pomocy silników, względem gruntu stoi w miejscu. Przy założeniu, że ruch powietrza to 2m/s, nawet jak bieżnia ma prędkość 300km/h, samolot stoi w miejscu, to ruch powietrza na skrzydle wynosi 2m/s.
To tak jak na
samolot musi się poruszać względem powietrza, a nie pasa.


@MiQ27: czyli jak ma się poruszać względem powietrza, jeśli się nie porusza? Stoisz obok tego samolotu i co? Samolot ma na skrzydłach powietrze opływające te skrzydla z prędkością 300km/h, ale Ty stoisz obok i masz 2m/s? Sam napisałeś o prędkości względem powietrza, nie pasa, to niby jak wystartuje?
@Sackaf Myślisz że ma to sens?

W skrócie: poleci, jeszcze jak. Kółka pełnią rolę mechanicznego izolatora pomiędzy układem odniesień "po za bieżnią" i układem odniesień "na bieżni". Dla obserwatora stojącego po za bieżnią samolot będzie jechał 100km/h do przodu. Dla obserwatora stojącego na tej bieżni, samolot będzie jechał 200km/h. Samolot odpycha się od powietrza znajdującego się w układzie odniesień "po za bieżnią".
Ogólnie to tak jak już ktoś tam pisał, samolot by mógł wystartował nawet jakby nie miał kółek tylko by stał na podwoziu, ale tarcie byłoby tak potężne że musiałby uzyc do tego kilka razy więcej mocy
konto usunięte via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@wezsepigulke: Jasne że poleci, ale koła samolotu będą obracały się szybciej niż bieżnia bo samolot będzie jechał, a zagadka nie dopuszcza takiej sytuacji. Ruch samolotu możliwy jest wówczas przez przesuwnie kół. Czyli tak jakby na normalnym pasie zablokować mu koła to też wystartuje. Zagadka jest za mało precyzyjna.
Dla tych, co myślą że koła w jakiś magiczny sposób łączą samolot z nawierzchnią, mam inne zadanie.

Wyobraźcie sobie PODUSZKOWIEC na taśmociągu. Włączamy taśmociąg, co dzieje się z poduszkowcem?


I teraz wyobraźcie sobie, że dobrze ułożyskowane koła to tak naprawdę taki rodzaj poduszki powietrznej. Samolot znajdujący się zarówno na kołach, jak i na poduszce powietrznej, po odpaleniu silników będzie przyspieszał w stosunku do otaczających mas powietrza i spokojnie wystartuje.
To tak jak na siłowni. Biegniesz na bieżni 3, 5, czy 10 km/h się spocisz, bo nie ma wiatru.


@yeloneck: Samolot odpycha się od nieruchomej masy powietrza czy od bieżni? Tak trudno zrozumieć, że na bieżni musisz biegnąć BO TWOJE PODESZWY NIE SĄ UŁOŻYSKOWANE. Spróbuj stanąć na płaskiej bieżni w rolkach, spokojnie przez kilka sekund będziesz stał w miejscu.

I Zasada Dynamiki: W inercjalnym układzie odniesienia, jeśli na ciało nie działa
@wezsepigulke Nie ma szans że poleci, zrozum że nie to tylko czysto teoretyczne założenie, zakładamy że nie ma żadnego tarcia I Istnieje taka bieżnia która idealnie dopasowuje się do prędkości kół.
Samolot ważący 200 ton, który będzie stał w miejscu nie będzie miał opływu powietrza wokół skrzydeł.
Wyobraź sobie taka sytuację, stoi samolot, który waży 200 ton, pilot pcha przepustnicę do przodu z całej siły, prędkość samolotu wynosiła 0 km/h I nadal
@sciana: tylko założeniem tego eksperymentu jest to, że tutaj łożyska nie są brane pod uwagę i nie uwzględnia się tego, że jak bieżnia będziesię kręcić, to kółka też i samolot stoi w miejscu. Tu chodzi o to, ze jak bieżnia będzie ciągnąć samolot w tył, to przy wykorzystaniu silników masz ten ciąg zniwelować. Przy 300 km/h bieżni, samolot będzie poruszał się do tyłu z tą samą prędkością i własnie pytanie brzmi