Wpis z mikrobloga

Czołem! Dziś moja pierwsza służba za pomocnika... W sensie jako członek #pdk ʕʔ Nie dosyć, że przyjemna i na mojej ulubionej linii (do "domowej"), to jeszcze jak ktoś się załapie, to wracam pasażerem, więc jeśli ktoś chciałby zbić piątkę, a akurat jedzie tym pociągiem, którym ja wracam, to jest okazja! ()(ale przecinków.. Na serio tam muszą być?) Wiecej info poniżej!

Ale! Dziś pokażę Wam co ciekawego zapisuję się na taśmie prędkosciomierza. Fajna ciekawostka c'nie?

Tag do obserwowania/czarnolistowania #atencyjnymaszynista

UWAGA! ŚCIANA TEKSTU ( ͡º ͜ʖ͡º)

Taśmy prędkościomierzy używamy w starych urządzeniach, które są jeszcze w przeważającej liczbie na EU/EP-07/08 i SM42. Są one wyskalowane na różne prędkości i ich użycie determinuje nastawienie prędkosciomierza i to, jak szybko dana lokomotywa może jechać.
Na taśmie można zapisać całkiem dużo informacji, z których potem wynika także czy maszynista dobrze obsługuje lokomotywie i cały pociąg. Jeśli przypadkiem ktoś pomyli taśmy i zamiast na 150km/h założy 120km/h wtedy przykłada się szablon i można odczytać właściwe parametry jazdy. Rzadko się to zdarza, ale jednak..
Taśma jest woskowana, a rysiki i inne urządzenia nanoszą na nią parametry jazdy. Wśród nich mamy:
prędkość
czas (godziny i minuty)
odległość
oznaczenie kabiny, z której lokomotywa jest prowadzona (A lub B)
przejazd nad SHP prowadząc pojazd z danej kabiny
użycie przycisku czujności i SHP
Hamowanie lokomotywy hamulcem pneumatycznym (odbijane na taśmie po wyłączeniu w cylindry około 0.15 MPa o ile dobrze pamietam)
jazda z poborem prądu lub bez poboru

Taka taśma jest dodawana razem z wykazem pracy odnoszącym się do danej jazdy pociągowej. Jest to dokument, który jest weryfikowany przez instruktorów i przechowywany potem wraz z wykazem pracy.

Jak są zapisywane poszczególne dane?

Prędkość
Ta dana jest w formie kresy, ktora nam rośnie i maleje na wyskalowanej dla tej danej części taśmy. Tu akurat mamy najprostszy przykład, który każdy na pewno odczyta.

Czas
Czas zapisywany jest w górnej części taśmy ciągłą linią. Zakres pracy GÓRA-DÓŁ to 10 minut. Na obrazku macie dokładnie pokazane 10 minut, minutę itd. Oczywiście wszystkie te dane muszą się pokrywać z prędkością osiąganą przez lokomotywę. Co godzinę wybijana jest na górze taśmy pełna godzina w oznaczeniu liczbowym.

Odległość
Jest ona oznaczana wybijanymi na brzegach taśmy kropkami. Odległość między kolejnymi kropkami to 2.5mm. Podczas postoju odległość ta oznacza 30 min, a podczas jazdy 500 metrów pokonanej trasy.

Kabina prowadząca
Pierwsza z trzech linii dodatkowych pod wykresem prędkości ma kilka funkcji w tym pokazanie, z której kabiny prowadzimy pojazd. Gdy kabina nie jest wybrana linia jest w swoim środkowym położeniu. Jeśli wybierzemy kabinę A rysowana jest w maksymalnym górnym wychyleniu, a jeśli B wtedy w maksymalnym dolnym.

Przejazd nas SHP
Na tej samej linii zaznaczany jest przejazd pojazdu nad rezonatorwm torowym SHP w postaci pionowych kresek wychylających się z kresy w zależności od tego z której kabiny prowadzimy.

Użycie przycisku czujności i SHP
Przenosimy się do drugiej linii dodatkowych parametrów. Jako, że SHP jest częścią urządzeń ABP(Automatyka Bezpieczeństwa Pociągu) to użycie przycisku ma dwie funkcje. Zbicie Czuwaka Aktywnego oraz SHP. Gdy pionowe kreski z pierwszej linii pomocniczej się pokrywają z tymi pionowymi z drugiej, wtedy możemy odczytać że SHP zostało "zbite" i maszynista wlaściwie zareagował. Jeśli się nie pokrywają wtedy wiemy, że zadziałał czuwak. Użycie tego przycisku zaznacza się tylko i wyłącznie pionowymi kreskami w górę od linii pomocniczej.

Hamowanie pneumatyczne
Ta sama (druga) linia przy jej spadku w dół od właściwego dla niej położenia oznacza, że lokomotywa została zahamowania ciśnieniem conajmniej 0.15 MPa wtłoczonym do cylindrów hamulcowych pojazdu. Pokazuje to tak ze jak maszynista używa hamulca zespołowego lub dodatkowego i pomaga w wyjaśnieniu przyczyny np. przesunięcia obręczy koła lub powstania płaskich miejsc.

Jazda z poborem/bez poboru prądu
Trzecia linia w swoim zasadniczym położeniu oznacza, że nie następuje pobór prądu przez lokomotywę, a wychylona w górę pokazuje, że taki pobór był realizowany. Instruktorzy na tej podstawie analizują styl jazdy maszynisty, który powinien dążyć do jak najbardziej efektywnego w kwestii wykorzystania energii elektrycznej. Jeśli stwierdzą, że coś może być nie tak można ten temat poruszyć na pouczeniach bądź indywidualnie. Kwestia poboru prądu ostatnio to wrażliwy temat ze względu na podniesienie kosztów wytwarzania, a tym samym koszty eksploatacji rosną.

Po służbie pojedynczy zapis na takiej taśmie może mieć długość kilku ładnych metrów. Należy ją opisać zaznaczając miejsce rozpoczęcia służby i stację końcową dla naszej służby, ważne zdarzenia w trakcie prowadzenia pojazdu (takie jak późne podanie sygnału zezwalającego na wjazd do stacji), nieplanowy postój i inne, dane statystyczne maszynisty, lokomotywa itp.

Trochę się tego zebrało. Oczywiście gdyby ktoś chciał - chętnie udzielę informacji na ten temat jeśli nie został on wyczerpany w sposób satysfakcjonujący dla Was.

A dziś \/
17 009 19:32 Poznań Główny - Rzepin 20:52
Powrót jako pasażer
81 170 23:46 Rzepin - Poznań Główny 01:34

#100twarzykolejarzy #pkp #intercity #pkpintercity #kolej #pociagi #pociagiboners #ciekawostki #podroze #poznan #rzepin
Pobierz Pociongowy - Czołem! Dziś moja pierwsza służba za pomocnika... W sensie jako członek ...
źródło: comment_Ws7y5UUbAM0343hyadAfo2F9HS7lvVLX.jpg
  • 21