Wpis z mikrobloga

Czołem! Dziś moja pierwsza służba za pomocnika... W sensie jako członek #pdk ʕʔ Nie dosyć, że przyjemna i na mojej ulubionej linii (do "domowej"), to jeszcze jak ktoś się załapie, to wracam pasażerem, więc jeśli ktoś chciałby zbić piątkę, a akurat jedzie tym pociągiem, którym ja wracam, to jest okazja! ()(ale przecinków.. Na serio tam muszą być?) Wiecej info poniżej!

Ale! Dziś pokażę Wam co ciekawego zapisuję się na taśmie prędkosciomierza. Fajna ciekawostka c'nie?

Tag do obserwowania/czarnolistowania #atencyjnymaszynista

UWAGA! ŚCIANA TEKSTU ( ͡º ͜ʖ͡º)

Taśmy prędkościomierzy używamy w starych urządzeniach, które są jeszcze w przeważającej liczbie na EU/EP-07/08 i SM42. Są one wyskalowane na różne prędkości i ich użycie determinuje nastawienie prędkosciomierza i to, jak szybko dana lokomotywa może jechać.
Na taśmie można zapisać całkiem dużo informacji, z których potem wynika także czy maszynista dobrze obsługuje lokomotywie i cały pociąg. Jeśli przypadkiem ktoś pomyli taśmy i zamiast na 150km/h założy 120km/h wtedy przykłada się szablon i można odczytać właściwe parametry jazdy. Rzadko się to zdarza, ale jednak..
Taśma jest woskowana, a rysiki i inne urządzenia nanoszą na nią parametry jazdy. Wśród nich mamy:
prędkość
czas (godziny i minuty)
odległość
oznaczenie kabiny, z której lokomotywa jest prowadzona (A lub B)
przejazd nad SHP prowadząc pojazd z danej kabiny
użycie przycisku czujności i SHP
Hamowanie lokomotywy hamulcem pneumatycznym (odbijane na taśmie po wyłączeniu w cylindry około 0.15 MPa o ile dobrze pamietam)
jazda z poborem prądu lub bez poboru

Taka taśma jest dodawana razem z wykazem pracy odnoszącym się do danej jazdy pociągowej. Jest to dokument, który jest weryfikowany przez instruktorów i przechowywany potem wraz z wykazem pracy.

Jak są zapisywane poszczególne dane?

Prędkość
Ta dana jest w formie kresy, ktora nam rośnie i maleje na wyskalowanej dla tej danej części taśmy. Tu akurat mamy najprostszy przykład, który każdy na pewno odczyta.

Czas
Czas zapisywany jest w górnej części taśmy ciągłą linią. Zakres pracy GÓRA-DÓŁ to 10 minut. Na obrazku macie dokładnie pokazane 10 minut, minutę itd. Oczywiście wszystkie te dane muszą się pokrywać z prędkością osiąganą przez lokomotywę. Co godzinę wybijana jest na górze taśmy pełna godzina w oznaczeniu liczbowym.

Odległość
Jest ona oznaczana wybijanymi na brzegach taśmy kropkami. Odległość między kolejnymi kropkami to 2.5mm. Podczas postoju odległość ta oznacza 30 min, a podczas jazdy 500 metrów pokonanej trasy.

Kabina prowadząca
Pierwsza z trzech linii dodatkowych pod wykresem prędkości ma kilka funkcji w tym pokazanie, z której kabiny prowadzimy pojazd. Gdy kabina nie jest wybrana linia jest w swoim środkowym położeniu. Jeśli wybierzemy kabinę A rysowana jest w maksymalnym górnym wychyleniu, a jeśli B wtedy w maksymalnym dolnym.

Przejazd nas SHP
Na tej samej linii zaznaczany jest przejazd pojazdu nad rezonatorwm torowym SHP w postaci pionowych kresek wychylających się z kresy w zależności od tego z której kabiny prowadzimy.

Użycie przycisku czujności i SHP
Przenosimy się do drugiej linii dodatkowych parametrów. Jako, że SHP jest częścią urządzeń ABP(Automatyka Bezpieczeństwa Pociągu) to użycie przycisku ma dwie funkcje. Zbicie Czuwaka Aktywnego oraz SHP. Gdy pionowe kreski z pierwszej linii pomocniczej się pokrywają z tymi pionowymi z drugiej, wtedy możemy odczytać że SHP zostało "zbite" i maszynista wlaściwie zareagował. Jeśli się nie pokrywają wtedy wiemy, że zadziałał czuwak. Użycie tego przycisku zaznacza się tylko i wyłącznie pionowymi kreskami w górę od linii pomocniczej.

Hamowanie pneumatyczne
Ta sama (druga) linia przy jej spadku w dół od właściwego dla niej położenia oznacza, że lokomotywa została zahamowania ciśnieniem conajmniej 0.15 MPa wtłoczonym do cylindrów hamulcowych pojazdu. Pokazuje to tak ze jak maszynista używa hamulca zespołowego lub dodatkowego i pomaga w wyjaśnieniu przyczyny np. przesunięcia obręczy koła lub powstania płaskich miejsc.

Jazda z poborem/bez poboru prądu
Trzecia linia w swoim zasadniczym położeniu oznacza, że nie następuje pobór prądu przez lokomotywę, a wychylona w górę pokazuje, że taki pobór był realizowany. Instruktorzy na tej podstawie analizują styl jazdy maszynisty, który powinien dążyć do jak najbardziej efektywnego w kwestii wykorzystania energii elektrycznej. Jeśli stwierdzą, że coś może być nie tak można ten temat poruszyć na pouczeniach bądź indywidualnie. Kwestia poboru prądu ostatnio to wrażliwy temat ze względu na podniesienie kosztów wytwarzania, a tym samym koszty eksploatacji rosną.

Po służbie pojedynczy zapis na takiej taśmie może mieć długość kilku ładnych metrów. Należy ją opisać zaznaczając miejsce rozpoczęcia służby i stację końcową dla naszej służby, ważne zdarzenia w trakcie prowadzenia pojazdu (takie jak późne podanie sygnału zezwalającego na wjazd do stacji), nieplanowy postój i inne, dane statystyczne maszynisty, lokomotywa itp.

Trochę się tego zebrało. Oczywiście gdyby ktoś chciał - chętnie udzielę informacji na ten temat jeśli nie został on wyczerpany w sposób satysfakcjonujący dla Was.

A dziś \/
17 009 19:32 Poznań Główny - Rzepin 20:52
Powrót jako pasażer
81 170 23:46 Rzepin - Poznań Główny 01:34

#100twarzykolejarzy #pkp #intercity #pkpintercity #kolej #pociagi #pociagiboners #ciekawostki #podroze #poznan #rzepin
Pociongowy - Czołem! Dziś moja pierwsza służba za pomocnika... W sensie jako członek ...

źródło: comment_Ws7y5UUbAM0343hyadAfo2F9HS7lvVLX.jpg

Pobierz
  • 21
  • Odpowiedz
  • 0
@sas1906 one są olicznikowane już w dużej części. Chodzi raczej też o to jak często maszynista "załącza" się podczas jazdy. Każdy parametr jest analizowany, wyciągane są wnioski i dawane wskazówki co zrobić by było lepiej.
  • Odpowiedz
@Pociongowy Wszystko to wiem, ale jeszcze nie ma rozliczeń za EE zgodnie z licznikami. Niektórzy twierdzą, że będzie to oszczędność... Ja bym polemizował :/
  • Odpowiedz
@Pociongowy Ale wtedy jest jeszcze więcej zużywane ¯_(ツ)_/¯ Sam wagon z przetwornicą to 65kW. Przy wagonach z nagrzewnicami jest tego dużo mniej :D Ogólnie dużo prądu pobieramy, ale będzie opcja byśmy i produkowali poprzez proces rekuperacji
  • Odpowiedz
  • 0
@sas1906 rekuperacja to dobra rzecz ale jak na razie to pieśń przyszłości. Taboru z możliwością oddawania energii do sieci praktycznie nie ma więc... Jeszcze troche. A drugą stroną medalu jest sieć trakcyjna
  • Odpowiedz
Chodzi raczej też o to jak często maszynista "załącza" się podczas jazdy.


@Pociongowy: czyli zakładam że mam "loka" z tempomatem który pobiera niewielką ilość "prundu" cały czas (bo tak generalnie działa tempomat) czyli wtedy ktoś będzie #!$%@? za to że zużywa parędziesiąt kWh więcej?

nie "prościej" byłoby je przekonwertować na silniki indukcyjne i zaoszczędzić z 25-45% praktycznie "za darmo" ?
  • Odpowiedz
  • 0
@xan-kreigor nie. Chodzi o to żeby osiągać jazdę bezoporową w starego typu lokomotywach. EU/EP 06/07/08/09 ktore bardzo dużo energii zużywają ze względu na regulacje natężenia w silnikach trakcyjnych poprzez opory rozruchowe. Energia ta jest marnowana w postaci produkowanego ciepła odprowadzanego na zewnątrz. Nowoczesne lokomotywy czasem mają pobór mniejszy niż żelazko więc to nie o te chodzi. Na trasie Poznań - Warszawa maszyniści potrafią "załączyć się" jakieś 12 razy (co dla mnie jest
  • Odpowiedz
Nowoczesne lokomotywy czasem mają pobór mniejszy niż żelazko


@Pociongowy: chyba jak jest wyłączona. Przeciętnie same potrzeby własne wentylacji, pomp, świateł itp to kilka kw przy dobrym wietrze...

Chodzi o to właśnie żeby szlifować technikę jazdy do momentu kiedy jest ona ekonomiczna A jednocześnie efektywna.


@Pociongowy: rejestracja na haslerze rt9 na prawdę jest przez kogokolwiek analizowana pod kątem tego jak "jeździ" maszynista?
Chyba Cię ktoś zrobił w konia jako młodego, bo
  • Odpowiedz
  • 0
@czyznaszmnie taśmy sprawdzane są przez instruktorów i faktycznie zwracają uwagę na to jak często się załączają maszyniści. Gdybym nie był pewny tej informacji oraz tego że jest na to kładziony nacisk nie pisałbym tego.
Czy to nie jest tak, że jest rejestrowany pobór na predosciomierzu przy załączeniu pierwszej pozycji a koniec rejestracji tego poboru jest po zejściu do zera?
Fakt. Jest możliwość roznej interpretacji skąd pochodzi przyspieszenie ale podstawowym parametrem który odczytamy
  • Odpowiedz
@Pociongowy: jeśli dobrze pamiętam, to sygnał jazdy prądowej jest podpięty pod pierwszy liniowy. Tym samym nie ma możliwości rozróżnienia na której pozycji lub z jakim prądem jedzie maszynista.

Podobnie nie można rozróżnić czy jedzie na pozycji oporowej, czy bezoporowej. Jeśli maszynista utrzymuje, dajmy na to prędkość 160km/h dziewiątką, to może to robić wrzucając ciągłą równoległą bezoporową, i regulując braki odwzbudzeniem, albo zrzucając koło do zera, a po spadku to tych 155
  • Odpowiedz
  • 0
@czyznaszmnie rozumiem. Wiem o co Ci chodzi i dzięki za wyjaśnienia. No to chyba muszę tutaj sprostować, że podczas jazd kontrolnych można oberwać za zbyt częste kręcenie kołem bez potrzeby ( ͡° ʖ̯ ͡°)
  • Odpowiedz
@Pociongowy: Jeśli chodzi o instruktorów, to większość z nich sama nie ma pojęcia o tym jak się jeździ i co jak tak naprawdę działa na loku, tyle razy co im udowadniałem że nie mają racji... Ale mniejsza o to :)

Co do zbędnego kręcenia to się zgodzę, skoro jest zbędne, to po co krecić... szkoda styków :)
  • Odpowiedz