Wpis z mikrobloga

#visherdev back to #gamedev? Chyba tak, bo mam dla Was kilka rzeczy, nad którymi pracuję już od 3 miesięcy!

Ostatnio postowałem jakieś 4 lata temu (prawie zanim było to modne), po drodze wiele się zdarzyło (studia i takie tam), ale po wszystkim chyba pora wrócić na dawne tory :)

A zaczynam od rozwiązania problemów technologicznych, które ostatnim razem stanęły mi na drodze w realizacji mojej drugiej gierki. Problem dotyczył zależności między ilością FPSów, a jakością symulacji fizyki. Im gorzej radził sobie telefon z grafiką, tym gorzej zachowywała się symulacja. Dzieje się tak, ponieważ typowa główna pętla gry, to powtarzane w koło instrukcje: obliczenia(), rysuj(). Im dłużej trwa rysuj(), tym rzadziej jest wywoływane obliczenia(), a wykonanie obliczeń zależne jest od czasu. Zwiększanie ilości iteracji pozycji i prędkości w #box2d pomagało tylko do pewnego momentu.

Sprawiało to, że złożone konstrukcje w grze "rozsypywały" lub "rozjeżdżały" się. A że mój pomysł na grę opierał się na długim łańcuchu składającym się z wielu ciał połączonych przegubami obrotowymi, przy spadku FPS występował efekt "rozciągania" się łańcucha, tj. ogniwa odsuwały się do siebie i cały łańcuch sprężynował. W komentarzu wrzucam filmik z tym efektem.

Rozwiązanie? Chwilę zajęło jego zaimplementowanie, ale całkowicie uniezależniłem obliczenia fizyki od renderowania grafiki. Działają cały czas dwa wątki, które robią jednocześnie jedno i drugie. Około 60 razy na sekundę potrzebna jest tylko synchronizacja, która trwa ułamek sekundy i tworzy kopię świata gry na potrzeby wątku z rysowaniem. Teraz mogę mieć obliczenia nawet i 10 000 razy na sekundę, jeśli tylko zechcę :-)