Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 41/???
Fairey Rotodyne
Od późnych lat 30 XX wieku wzrastał postęp w nowej dziedzinie aeronautyki jaką były wiropłaty. W związku z wybuchem drugiej wojny światowej brytyjskie programy budowy różnego rodzaju śmigłowców zostały maksymalnie zmarginalizowane. Pomiędzy 1951 a 1952 rokiem British European Airways sformułowało wymagania dla pasażerskiego wiropłata nazwanego roboczo Bealine-Bus. Miała być to wielosilnikowa maszyna zdolna do transportu minimum trzydziestu pasażerów na lokalnych trasach. Projekt firmy Fairey Aviation został wybrany po wielu latach rewizji oraz otrzymał wsparcie finansowe od rządu na jego dalszy rozwój. W kwietniu 1953 roku Ministerstwo Zaopatrzenia (Ministry of Supply) zakontraktowało budowę jednego prototypu – Rotodyne Y. Było to połączenie kadłuba samolotu o znacznie zmniejszonej rozpiętości skrzydeł z dwoma silnikami do lotu poziomego i wyposażonego w wirnik co umożliwiało pionowy start – był to pierwszy wiropłat zespolony – dokładniej gyrodyna. Najciekawsze było zastosowanie do napędu głównego wirnika silników odrzutowych zamontowanych na końcu łopat. Projektem zainteresowane było również RAF, które wsparło przedsięwzięcie finansowo przez krótki czas ostatecznie wycofując się z projektu – w 1956r. stwierdzono, że tego typu płatowiec nie będzie miał większego zastosowania militarnego. Pierwszy lot odbył się 6 października 1957 roku. 10 kwietnia 1958r Rotodyne po raz pierwszy wykonało udane przejście z lotu pionowego do poziomego i ponownie do pionowego. Ze względu na znaczne koszty konieczne do rozwoju projektu do fazy produkcyjnej i brak chęci dalszego finansowania ze strony brytyjskiego rządu, co uzasadniane było względami ekonomicznymi, projekt ostatecznie zawieszono w 1962 roku. Największym mankamentem płatowca był poziom hałasu generowanego przez silniki znajdujące się na łopatach głównego wirnika. Jeden z pilotów testowych – John Farley – stwierdził, że hałas był tak nieznośny, że mógł przerwać konwersację osób znajdujących się trzy kilometry z dala od maszyny. Rotodyne trafił ostatecznie do rozbiórki. Do dzisiaj przetrwała jedynie niewielka ilość elementów konstrukcyjnych płatowca.
@MajsterZeStoczni to nie jest silnik odrzutowy z tego co pamiętam, tylko dysza gazowa pod użyj ciśnieniem z silników turbinowych które napędzają śmigła.
@MajsterZeStoczni: @Faenskaphet: Nie no, przez łopatę wirnika był kanał doporwadzający sprężone gazy do tej dyszy wylotowej i to dawało początkową prędkość kątową do startu maszyny. Jak juz uzyskała prędkość postępową, działał jak wiatrakowiec/żyrolot.
Jeżeli Perez faktycznie w kwalifikacjach obrócił bolid z premedytacją (telemetria pokazuje że tak było, przez przypadek się nie wciska gazu do podłogi), wygrał wyścig a potem na afterze bzynkął Kelly/Szarlotke to chłop w tym momencie powinien dostać oklaski na stojąco od Alonso i wujka Flavio xDDDD #f1
Mireczki, szukam tej tapety w wyższej rozdzielczości niż te 1300x900 - ktoś coś? Szukałem wyszukiwaniem obrazu, triki myki dzikie węże, ale nic. Pomóż ktoś proszę.
No dobra, ale natywnie to było utajnione o 50 czy 55 lat, jaki #!$%@? nam zrobi ta różnica 20 lat skoro i tak umrzemy od tej szczepionki? Poważnie pytam.
Mireczki znalazłem mieszkanie na wynajem w okazyjnej cenie, ale coś mi mocno śmierdzi. Babka twierdzi, że mieszka w Czechach. Z jednej strony sensowne, że się boi przyjechać w ciemno, z drugiej nie wyśle w ciemno tysiaka XD Kolejny scam z OLX czy faktycznie tak się czasem robi kiedy właściciel jest za granicą? #nieruchomosci #wynajem #oszukujo
Mordeczki, to jest znany w Hiszpanii i Portugalii scam, ale nawet dobrze zrobiony. Za chwilę dostaniesz linka do lewej strony Airbnb gdzie masz zapłacić czynsz X2 itd.
Działają w tej sposób, że od jednych ludzi wyłudzają dane i na tych danych oszukują kolejna osobę. W Hiszpanii to działa jeszcze lepiej, bo nie #!$%@?ą się w olx tylko wstawiają oferty na Marketplace z konta pozyskanego od kogoś legitnego, kto naprawdę istnieje i nawet
@ING_Bank_Slaski CZY WY TAM JESTEŚCIE NORMALNI? NIC SIE NIE NAUCZYLIŚCIE PO OSTATNIM FAKAPIE? I CO, TERAZ ZNOWU W RAMACH PRZEPROSIN PODNIESIECIE PROWIZJIE? TO JUZ NAWET NIE JEST ŚMIESZNE KU*WA, NIC A NIC. #ing #capslockcrew
@klinaklinem: z tym że to dzieje sie cyklicznie, nasz ulubiony bank zalicza wpadki jedna po drugiej nic sobie z nich nie robiąc i wciąż podnosi ceny. Plują ludziom w twarz.
To była dotychczas moja najbardziej ekscytująca przygoda rowerowa. Ostatecznie psy nas na szczęście nie pożarły ;) Jordan Bike Trail przejechany w całości, w sumie prawie 1000 km wraz z dojazdem na początek szlaku pod syryjską granicę. Trzeba się w końcu zabrać za pisanie relacji :)