Wpis z mikrobloga

Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym nie być znane; odc. 41/???

Fairey Rotodyne

Od późnych lat 30 XX wieku wzrastał postęp w nowej dziedzinie aeronautyki jaką były wiropłaty. W związku z wybuchem drugiej wojny światowej brytyjskie programy budowy różnego rodzaju śmigłowców zostały maksymalnie zmarginalizowane. Pomiędzy 1951 a 1952 rokiem British European Airways sformułowało wymagania dla pasażerskiego wiropłata nazwanego roboczo Bealine-Bus. Miała być to wielosilnikowa maszyna zdolna do transportu minimum trzydziestu pasażerów na lokalnych trasach. Projekt firmy Fairey Aviation został wybrany po wielu latach rewizji oraz otrzymał wsparcie finansowe od rządu na jego dalszy rozwój. W kwietniu 1953 roku Ministerstwo Zaopatrzenia (Ministry of Supply) zakontraktowało budowę jednego prototypu – Rotodyne Y. Było to połączenie kadłuba samolotu o znacznie zmniejszonej rozpiętości skrzydeł z dwoma silnikami do lotu poziomego i wyposażonego w wirnik co umożliwiało pionowy start – był to pierwszy wiropłat zespolony – dokładniej gyrodyna. Najciekawsze było zastosowanie do napędu głównego wirnika silników odrzutowych zamontowanych na końcu łopat. Projektem zainteresowane było również RAF, które wsparło przedsięwzięcie finansowo przez krótki czas ostatecznie wycofując się z projektu – w 1956r. stwierdzono, że tego typu płatowiec nie będzie miał większego zastosowania militarnego. Pierwszy lot odbył się 6 października 1957 roku. 10 kwietnia 1958r Rotodyne po raz pierwszy wykonało udane przejście z lotu pionowego do poziomego i ponownie do pionowego. Ze względu na znaczne koszty konieczne do rozwoju projektu do fazy produkcyjnej i brak chęci dalszego finansowania ze strony brytyjskiego rządu, co uzasadniane było względami ekonomicznymi, projekt ostatecznie zawieszono w 1962 roku. Największym mankamentem płatowca był poziom hałasu generowanego przez silniki znajdujące się na łopatach głównego wirnika. Jeden z pilotów testowych – John Farley – stwierdził, że hałas był tak nieznośny, że mógł przerwać konwersację osób znajdujących się trzy kilometry z dala od maszyny. Rotodyne trafił ostatecznie do rozbiórki. Do dzisiaj przetrwała jedynie niewielka ilość elementów konstrukcyjnych płatowca.

Podstawowe dane techniczne (Rotodyne Y):

Załoga: 2 + 40-48 pasażerów
Długość: 17.88m
Rozpiętość skrzydeł: 14.17m
Wysokość: 6.76m
Średnica głównego wirnika: 27.43m
Powierzchnia nośna: 635m^2 [591m^2 (główny wirnik) + 44m^2 (skrzydła)]
Masa własna (pusty): 9979kg
MTOW: 14969kg
Napęd: 2x Napier Eland N.El.7 2800hp (2100kW) – silniki turbośmigłowe
4x silnik odrzutwowy na końcu łopat wirnika – 4.4kN (kg) ciągu
Vmax: 307km/h | 166kts
Prędkość przelotowa: 298km/h | 161kts
Zasięg: 720km | 390nmi
Pułap: 4000m | 13000ft

#lotnictwo #samoloty #inzynieria #ciekawostki #historia #gruparatowaniapoziomu #hobby #aircraftboners #zainteresowania
Do obserwowania: #whangarzeumajstra - jak komuś podobają się moje wypociny
MajsterZeStoczni - Maszyny, które osobiście uważam za ciekawe, a które mogą niektórym...

źródło: comment_1671113015q3VPxWhcWY6DlQsccX1UiG.jpg

Pobierz
  • 27