Wykop.pl Wykop.pl
  • Główna
  • Wykopalisko252
  • Hity
  • Mikroblog
  • Zaloguj się
  • Zarejestruj się
Zaloguj się

Popularne tagi

  • #ciekawostki
  • #informacje
  • #technologia
  • #polska
  • #swiat
  • #motoryzacja
  • #podroze
  • #heheszki
  • #sport

Wykop

  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • FAQ
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Regulamin

433

Wyrok Sądu Najwyższego z 23 lutego 2022 r. (II CSKP 232/22)

Wyrok Sądu Najwyższego z 23 lutego 2022 r. (II CSKP 232/22)

Wyrok Sądu Najwyższego z 23 lutego 2022 r. (II CSKP 232/22)Możność kierowania samochodem (prawo do kierowania samochodem) nie stanowi cechy integralnie związanej z człowiekiem w sensie fizycznym i psychicznym. Uprawnienia do kierowania samochodem człowiek nabywa uruchomiając własną wolę, która...

powsinogaszszlaja
powsinogaszszlaja
z
wykop.pl
dodany: 11.12.2022, 17:56:44
  • #
    polska
  • #
    prawo
  • #
    prawojazdy
  • #
    samochody
  • 150
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

Wyrok Sądu Najwyższego z 23 lutego 2022 r. (II CSKP 232/22)
Możność kierowania samochodem (prawo do kierowania samochodem) nie stanowi cechy integralnie związanej z człowiekiem w sensie fizycznym i psychicznym. Uprawnienia do kierowania samochodem człowiek nabywa uruchomiając własną wolę, która stanowi jedynie impuls do ich uzyskania. W tym wypadku bowiem przewidziany jest administracyjny tryb potwierdzenia kwalifikacji, czego finałem jest wydanie dokumentu o nazwie: „prawo jazdy”. Zatem przyznanie danemu człowiekowi atrybutu w postaci uprawnień do kierowania pojazdem, nawet nie jest związane z jego wolą, ale z autonomiczną decyzją organu państwowego. W rezultacie, uzyskanie prawa jazdy nie stanowi wartości immanentnie złączonej z istotą człowieczeństwa oraz naturą człowieka, niezależnie od jego woli, ale nadaje człowiekowi dodatkową kwalifikację, połączoną z określonymi prawami i obowiązkami.

//www.sn.pl/sites/orzeczn...

Sprawa zaczęła się od zatrzymania prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym (w/g pomiaru pojazd jechał 126 km/h na odcinku, na którym limit wynosił 70 km/h, w ocenie zainteresowanego prędkość ta była znacznie niższa, tj. ok. 100 km/h) i 200-złotowej grzywny za wykroczenie. Rychło jednak urzędy zmieniły zdanie i decyzja o zatrzymaniu prawa jazdy została uchylona, a policja przyznała, że doszło do nieprawidłowości w pomiarze, przeprosiła i zapowiedziała konsekwencje dyscyplinarne wobec funkcjonariusza winnego uchybień.W opinii kierowcy zatrzymanie prawa jazdy stanowiło bezprawne naruszenie dóbr osobistych, a ponieważ w okresie tym miał problemy z dotarciem do oddalonej o 70 km pracy, a ogólne trudności komunikacyjne spowodowały, że miał mniej czasu dla siebie i rodziny, w pozwie sądowym zażądał przeprosin i 20 tys. zł zadośćuczynienia.

Sąd I instancji częściowo powództwo uwzględnił i nakazał pisemne przeprosiny; sąd odwoławczy jednak uznał, że zatrzymanie prawa jazdy nie oznacza naruszenia konstytucyjnego prawa do poruszania się po terytorium RP, zaś dobro osobiste w postaci swobody przemieszczania chroni przed użyciem siły fizycznej, podstępu, przymusu psychicznego — ale nie przed skutkami błędnych decyzji. Prawo jazdy nie może być traktowane jako dobro osobiste, a więc uniemożliwienie prowadzenia samochodu wskutek błędnego pomiaru prędkości nie oznacza naruszenia dóbr osobistych.

W skardze kasacyjnej kierowca podkreślił, że pojęcie wolności przemieszczania się obejmuje także swobodę wyboru środka transportu, w tym także uprawnienie do osobistego kierowania własnym autem przez osobę, która legalnie uzyskała prawo jazdy.

Badając spór Sąd Najwyższy przypomniał, że za dobra osobiste uznaje się te wartości odnoszące się do fizycznej i psychicznej integralności człowieka, jego indywidualność, godność i pozycję w społeczeństwie, które są nieodłącznie związane z osobą ludzką. Dobra osobiste mają charakter niemajątkowy i są nieodłącznie związane z człowiekiem, niezależnie od jego wrażliwości i psychiki. Dobro osobiste istnieje przez pryzmat obiektywnych ocen społeczeństwa, jest to pojecie dynamiczne w czasie, biorąc zatem pod uwagę, iż katalog wskazany w art. 23 kc ma charakter otwarty, o tym czy określona wartość podlega ochronie decydują oceny społeczne.
Uprawnienie do prowadzenia pojazdów nie spełnia tych warunków: nie jest nierozerwalnie związane z istotą człowieczeństwa, albowiem jego uzyskanie opiera się na spełnieniu określonych warunków prawnych, potwierdzonych egzaminem i wydaniem stosownego dokumentu. Prawo jazdy stanowi wyłącznie potwierdzenie kwalifikacji kierowcy — przeto nie może być traktowane jako jedno z dóbr osobistych (nie sposób go przecież porównywać do wolności, godności, zdrowia, etc.). Zatrzymanie prawa jazdy, choćby nastąpiło wskutek wadliwej kontroli, acz przez policjantów uprawnionych do kontroli ruchu drogowego, może być działaniem bezprawnym, ale mimo nie prowadzi do naruszenia dóbr osobistych.
Oddalając skargę kasacyjną SN podkreślił, że jego ocena byłaby inna, gdyby policjanci dopuścili się bezprawnego naruszenia wolności kierowcy, np. przymuszając go do określonych zachowań — jednak nawet wówczas naruszonym dobrem nie byłoby uprawnienie do prowadzenia pojazdów, lecz wolność per se.


Źródło https://czasopismo.legeartis.o...


Komentarze (150)

najlepsze

GaiusBaltar
GaiusBaltar
11.12.2022, 18:02:05
  • 564
Innymi słowy - policmajster może nakłamać przy pomiarze prędkości, a jak mu się nawet wykaże przed sądem, że odebrał komuś bezprawnie uprawnienia, to przeprosiny, i po sprawie.

Nic tak nie buduje wiary w państwo prawa jak takie wyroki.
  • 16
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

kubaklodz
kubaklodz
11.12.2022, 23:04:10
  • 239
@GaiusBaltar:

SSN Jacek Grela (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Marcin Łochowski
SSN Kamil Zaradkiewicz
  • Odpowiedz
Sabr
Sabr
12.12.2022, 00:02:15
  • 167
@kubaklodz: Sędziowie dobrej zmiany w akcji.
  • Odpowiedz
LudzieToDebile
LudzieToDebile
LudzieToDebile
11.12.2022, 18:01:34
  • 303
Reasumując, bezprawnie pozbawili gościa prawa jazdy, przez co ponosił wyższe koszty finansowe i życiowe (strata czasu) dojazdów do pracy, ale nic mu się nie należy. Prawo i zdrowy rozsądek nie zawsze idą w parze.
  • 27
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ostatni_lantianin
ostatni_lantianin
ostatni_lantianin
11.12.2022, 21:13:39
  • 137
@LudzieToDebile: Tak, bo sędzia to bezmózgi bot.
Co do uzasadnienia to częściowo rozumiem - PJ to nie jest jakieś prawo jednostki którego niemożna zabrać - jak np. godność, ale odszkodowanie się należy jak psu zupa. Niestety ponieważ powód wykorzystał "złe zaklęcie" przegrał bo sąd ma w dupie sprawiedliwość a jakieś kody typu "domniemanie niewinności".
  • Odpowiedz
LudzieToDebile
LudzieToDebile
LudzieToDebile
11.12.2022, 21:22:14
  • 85
Niestety ponieważ powód wykorzystał "złe zaklęcie" przegrał


@ostatni_lantianin: Zgadza się. Moja znajoma kiedyś żądała unieważnienia jakiejś decyzji i sąd to odrzucił. Okazało się, że powinna była wystąpić o uznanie nieważności*, ale było już za późno i sprawy nie wygrała.

*Mogłem pomylić słowa, ale generalnie to się sprowadzało do semantyki.
  • Odpowiedz
saggitarius_a
saggitarius_a
11.12.2022, 18:45:34
  • 205
Można komuś źle zmierzyć prędkość i odebrać prawko narażając go na straty materialne a potem przeprosiny i elo. Można komuś r------ć dorobek życia poprzez kontrole skarbowe, zarżnięcie płynności firmy i też urzędnik nie poniesie żadnych konsekwencji (Optimus). Można płacić ZUS a do lekarza trzeba i tak iść prywatnie.

Jak to nie jest państwo z kartonu to nie wiem co nim jest.
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

d.....7
konto usunięte 12.12.2022, 00:03:15
  • 15
@saggitarius_a: a prywatnie teraz tez musisz czekac xD
  • Odpowiedz
truemeanin
truemeanin
12.12.2022, 02:22:54
  • 2
@saggitarius_a: kiedyś nie miałem ubezpieczenia przez pare miesięcy pomimo płacenia, bo miałem dosłownie kilka złotych niedopłaty, więc można było płacić zus i go nie mieć. Chyba 3 miesiące ten okres wynosił. Od 2022 ubezpieczenie dalej działa, teraz chyba można mieć 30zł niedopłaty czy coś takiego. Niby normalniej, ale pozostanę przy swoim postanowieniu sprzed dekady - z terrorystami się nie negocjuje i nie robi biznesu.
  • Odpowiedz
p.....n
konto usunięte 11.12.2022, 18:08:49
  • 54
Zatem SN w swoim wywodzie przyznał, że przymus poboru (wbrew woli) do woja a nawet przymus szkolenia, stanowi naruszenie dóbr osobistych człowieka...
  • 4
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

ostatni_lantianin
ostatni_lantianin
ostatni_lantianin
11.12.2022, 21:10:49
  • 23
@pootin: Spokojnie zaraz SN zrobi odpowiedni fikołek i będzie cacy, takie same akrobaty jak ta kuchta z TK.
  • Odpowiedz
MiKeyCo
MiKeyCo
MiKeyCo
11.12.2022, 21:43:07
  • 16
@pootin: W innej sprawie sąd zrobi inną akrobację i wyjdzie wyrok taki jak ma być.
  • Odpowiedz
Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 08:03:15
  • 35
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

projektant_doktorant
projektant_doktorant
12.12.2022, 09:06:27
  • 6
Treść przeznaczona dla osób powyżej 18 roku życia...
  • Odpowiedz
Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 11:43:44
  • 2
Jeżeli się pomyli w Twojej sprawie to ... masz pecha.


@Arv_: Jeżeli się ktoś pomyli w mojej sprawie, to przysługuje mi odszkodowanie na zasadach ogólnych (art. 417 Kodeksu cywilnego) lub zadośćuczynienie jeżeli następstwem tego byłoby naruszenie dobra osobistego.

W sensie, ja się zgadzam z twoimi uwagami, ale prowadzimy dwie różne dyskusje. Ja komentuje wyrok SN pod kątem obowiązującego w Polsce prawa, a ty rzucasz poglądami filozoficznymi.

W aktualnym stanie prawnym,
  • Odpowiedz
villain
villain
11.12.2022, 18:57:14
  • 19
Oni prawa do oddychania czystym powietrzem nie chcą uznać, a co dopiero takie coś. Byle by kartonowi nie musieli ponosić konsekwencji
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Arv_
Arv_
12.12.2022, 00:22:48
  • 14
Kpina. Państwo w trosce o bezpieczeństwo obywateli słusznie ogranicza ustawą wolność prowadzenia pojazdów mechanicznych. Uprawnienia do kierowania takimi pojazdami nie są tylko decyzją administracyjną. Są świadomym podporządkowaniem się przepisom i inwestycją we własne kompetencje w celu odzyskania pewnej swobody obywatelskiej w poruszaniu się własnym pojazdem.
Błędny pomiar i jego konsekwencje są powtórnym i bezprawnym pozbawieniem wolności i swobód obywatelskich, mimo dopełnienia wszelkich obowiązków nałożonych ustawą. Jest karą nieproporcjonalną do przewinienia. Karą nałożoną
  • 13
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 10:47:28
  • 2
Dochodz


@Arv_: Nie dochodził. Dochodził zadośćuczynienia, czyli odszkodowania za szkodę niemajątkową (krzywdę), a nie odszkodowania za szkodę majątkową którą poniósł.

To dwa odrębne rygory prawne.
  • Odpowiedz
Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 10:53:52
  • 2
@Arv_: Powód najpewniej wybrał ten rygory gdyż albo nie poniósł żadnej szkody majątkowej albo nie potrafił jej udowodnić. Jeżeli by wniósł o odszkodowanie i jako dowód dał paragony z przejazdów taksówką, bilety komunikacji miejskiej albo umowę zlecenia na którą zatrudnił szofera to by sprawę najpewniej wygrał.

Spłycając temat - powód wniósł o zadośćuczynienie, gdyż było mu przykro bez prawajazdy a nie o odszkodowanie, że musiał jeździć taryfą do roboty.
  • Odpowiedz
bylem_simpem
bylem_simpem
11.12.2022, 18:40:53
  • 14
Przeraża mnie życie w tym kraju coraz bardziej.
  • 2
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

Gandzia_pl
Gandzia_pl
Gandzia_pl
11.12.2022, 21:37:12
  • 27
@bylem_simpem: Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. 3 RP to nie ojczyzna, tylko okupant. Ojczyzna dba o obywatela, okupant go gnębi.
  • Odpowiedz
ThomasE
ThomasE
12.12.2022, 10:32:55
  • 1
Przeraża mnie życie w tym kraju coraz bardziej.


@bylem_simpem: I tylko kilka osób w rządzie rozgrywa naród wsadzając swoich na stołki i pisząc prawo pod siebie.
  • Odpowiedz
truemeanin
truemeanin
12.12.2022, 02:33:28
  • 12
"Oddalając skargę kasacyjną SN podkreślił, że jego ocena byłaby inna, gdyby policjanci dopuścili się bezprawnego naruszenia wolności kierowcy, np. przymuszając go do określonych zachowań"

Jeżeli gość nie powinien stracić prawo jazdy, a stracił, to dla mnie jako szarego obywatela naruszono jego wolność. I nie miejmy złudzeń - stracił bo komendancik kazał robić target. Cała reszta to tylko semantyka.
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

czopek-wykopek
czopek-wykopek
12.12.2022, 06:49:37
  • 4
@truemeanin: skoro zasadne były przeprosiny, to i zasadne jest odszkodowanie.
  • Odpowiedz
Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 10:50:01
  • 0
@czopek-wykopek: Odszkodowanie jest zasadne wtedy kiedy doszło do szkody majątkowej. W tym przypadku do takowej nie doszło.

@Mike08: Przewiduje, jeżeli doszło do szkody majątkowej, patrz art. 417 Kodeksu cywilnego.
  • Odpowiedz
kubaklodz
kubaklodz
11.12.2022, 23:02:53
  • 11
SSN Jacek Grela (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Marcin Łochowski
SSN Kamil Zaradkiewicz

Same pisowskie, polityczne, sprzedajne. Mówią o nich neo sędziowie.
  • 3
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych odpowiedziach

u.....8
u.....8
konto usunięte 12.12.2022, 00:41:19
  • 4
@kubaklodz: tu akurat nie ma nic do rzeczy. Człowiek wniósł sprawę w złej kwestii. Zamiast o zadośćuczynienie za poniesione straty finansowe, to sądził się, że "odebrano mu człowieczeństwo". To sąd musiał rozstrzygać ten temat a nie jakiś inny.
  • Odpowiedz
Celinka95
Celinka95
12.12.2022, 12:54:50
  • 1
SSN Kamil Zaradkiewicz


@kubaklodz: Zaradkiewicz, pomimo że jest człowiekiem bez kręgosłupa moralnego, który dla swojej kariery zrobi wszystko jest bardzo dobrym cywilistą - napisał sporo ciekawych artykułów naukowych dot. np. prawa rzeczowego.
  • Odpowiedz
  • <
  • 1
  • 2
  • 3
  • Strona 1 z 3
  • >

Hity

tygodnia

Znalazł wojskowe dokumenty na działce. Policja przeszukała jego dom bez nakazu.
Znalazł wojskowe dokumenty na działce. Policja przeszukała jego dom bez nakazu.
2510
Facet opracował kamerę rejestrującą 2 miliardy FPS i nagrał ruch wiązki lasera
Facet opracował kamerę rejestrującą 2 miliardy FPS i nagrał ruch wiązki lasera
2444
Flippowanie uznane za działalość gospodarczą:)
Flippowanie uznane za działalość gospodarczą:)
2349
Atak kuriera DHL
Atak kuriera DHL
2411
Marcina zagryzły psy. Jego partnerka mówi o koszmarze
Marcina zagryzły psy. Jego partnerka mówi o koszmarze
2260
Pokaż więcej

Powiązane tagi

  • #wydarzenia
  • #ciekawostki
  • #prawo
  • #europa
  • #ekonomia
  • #gospodarka
  • #4konserwy
  • #heheszki
  • #swiat
  • #historia
  • #policja
  • #neuropa
  • #usa
  • #niemcy
  • #warszawa

Wykop © 2005-2025

  • O nas
  • Reklama
  • FAQ
  • Kontakt
  • Regulamin
  • Polityka prywatności i cookies
  • Hity
  • Ranking
  • Osiągnięcia
  • Changelog
  • więcej

RSS

  • Wykopane
  • Wykopalisko
  • Komentowane
  • Ustawienia prywatności

Regulamin

Reklama

Kontakt

O nas

FAQ

Osiągnięcia

Ranking