Aktywne Wpisy
![Panitsch](https://wykop.pl/cdn/c0834752/9861663ddb9f15f6eaf7a8f16719114852d1f238475b0c7f8ff4a31e2b1e8280,q60.jpg)
Panitsch +707
Już po dziewiętnastej, a córki na studiach nie myślą o tatusiu i nadal nie zadzwoniły do ojca starego, ale sprawiedliwego spytać chociaż czy jeszcze dyszę. Niestety matka je tego nauczyła, stary ma tylko tyrać na zachcianki i najlepiej żeby nie pokazywał się w domu, bo tylko przeszkadza. Musiałem wyjść na spacer i oczyścić umysł. Dajcie ze dwa plusy dla otuchy. Jakby ktoś pytał to na słuchawkach nowy drejk #yeezymafia #feels #zalesie #
![Panitsch - Już po dziewiętnastej, a córki na studiach nie myślą o tatusiu i nadal nie...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/a38c825e5eea992248c86754548660d48e7388f35816722db43702e68ab09377,w150.png)
źródło: obraz_2024-06-23_190253585
Pobierz![koronawirus](https://wykop.pl/cdn/c3397992/koronawirus_zkDrsH78wo,q60.jpg)
koronawirus +277
Jestem administratorem lokalnego Spotted i po raz któryś otwiera mi się nóż w kieszeni. "Empatyczna" szpara jest w stanie zniszczyć komuś życie tylko dlatego, że zagadał do jej kaszaka na święcie kolorów przy robieniu zdjęć. Gościa znam, miał zawsze pod górkę, jest biedny i sporo przeszedł w życiu, chodzi w starszych ciuchach, ale jest całkiem niegrozny. Ma pasję w postaci robienia zdjęć i miasto go bierze na imprezy żeby obskoczył i porobił
![koronawirus - Jestem administratorem lokalnego Spotted i po raz któryś otwiera mi się...](https://wykop.pl/cdn/c3201142/939e5d942dfa984d7624767dae333ecdaa4ee4809132674103d244c6bac90ef5,w150.jpg?author=koronawirus&auth=d0ea5ad66ca3386858005e4715bb0905)
źródło: temp_file1643761837421891183
Pobierz
Po tym, jak stwierdziłem, że swap to za droga zabawa (bo moje #e36 jest z rocznika 92 i musiałbym cały osprzęt przekładać) co wiąże się kosztami 1500£ za same części(!!!), które moga być bardzo niesprawdzone, stwierdziłem, że zrobie inną ciekawą rzecz, które jeszcze wyjdzie mi na plus: #stroker
Czym jest Stroker? Stroker to modyfikacja silnika polegająca na zmianie (głównie) skoku cylindra. Po co? A po to, że zwiększając skok cylindra zwiększa się jego pojemność - a zarazem moc, moment obrotowy oraz inne właściwości (max rpm, dystrybucja mocy). Co planuję? Najpierw zmienić wał korbowy (crankshaft).
A więc, dlaczego nie zdecydowałem się na swapa i mój pomysł jest dobry? Z pomocą tutaj przyjdzie mi tabelka, która doskonale wyjaśni czym różnią się silniki samochodów BMW.
Najpierw, legenda i wyjaśnienie. Są 3 główne typy silników w tych modelach BMW w których części są w więkoszści ze sobą wymienne (podobna konstrukcja bloków i części, ta sama logika).
Przykład: M50 20 - taki silnik posiadam, M50 to oznaczenie generacji silnika, B20 to oznaczenie rozmiaru, w tym wypadku 2 litrowy, B25 to 2.5, B30 to 3 litry etc.
M50 - najstarsza konstrukcja, blok żeliwny, co bardzo dobrze wpływa na żywotność silnika a także ma grubsze ściany, a jest to rzecz, przydatna w tym co planuje zrobić (o tym za chwile). Niestety silnik przestał byc produkowany w 95 roku.
Tabelka modeli silników M50 <==
Prosze zwrócić uwagę na modele M50 20 (taki posiadam) oraz M50 B25.
M52 - mało nas interesuje, blok aluminiowy - mniej trwały (podobno) i nie posiada żadnych ciekawych dla nas właściwości, poza modelem M52 B28
Tabelka dla porównania <==
S50/S52 - są to silniki ze sportowych wersji M3 tej BMW, narazie nie będę się nimi zajmował - głównie dlatego że wiele częsci nie pasuje, ale warto zobaczyć czym się charakteryzują i odróżniają od M50/M52 a także, w czym są podobne do...
M54 - a dokładnie najbardziej nas interesujący model - M54 B30 - są to najnowsze silniki nie spotykane w e36 a pojawiające się jedynie w nowszej odmianie #e46 produkowanej po skończonej produkcji E36.
Przyjżyjcie się tabelce <==
Dobrze, tutaj dorzuce wzór, który pomoże wam samemu policzyć o co mi chodzi:
Pi/4 * (średnica tłoka )^2 * (skok tłoka(stroke) * liczba cylindrów (6) = pojemność skokowa
Dane, szukane, wnioski:
Zwróćmy uwagę na początek na silnik, który posiadamy, z myslą, że chcemy zrobić to jak najtańszym kosztem, żyjąc w UK, mając tanie części, ale drogich mechaników.
M50 20 - 2 litrowy, żeliwny silniczek (wersja bez vanosa) 8cm średnica tłoka, 6.6cm skok cylindra, według wzoru 1990ccm (1.99 litra).
Jak mówiliśmy, nie chcemy płacić ludziom za robote (bo #cebula i nas nie stać), więc na pewno nie zwiększymy średnicy skoku cylindra bo wiązałoby się to z planowaniem i gładzeniem bloku silnika.
Co za to możemy zrobić, to zmienić skok cylindra - w jaki sposób? Zmieniając korbowód.. I jest to naprawdę najtańsza rzecz, bo wystarczy de facto wymienić korowód - koszt: od 40£ do problemu do którego zaraz przejde.
Jak więc widzimy, BMW odróżnia 2 różne średnice cylindra, oraz 2 rózne skoki w wersji M50. Jest to odpowiednio 8cm oraz 8.4cm średnicy tłoka - nie wdajemy się to, zostajemy przy 8cm.
6.6cm skoku tloka w największym silniku i 7.5cm skoku na korbowodzie od M50 B25. Natomiast przy S50 mamy już do czynienia ze skokiem 8.6cm lub 9.1cm! - niestety jak mówiłem, są problemy z dopasowaniem korbowodu do M50.
Mamy więc jedną opcje, wymienić wał na 7.5cm i jazda - co zyskamy? Przy 8cm średnicy tłoka i 7.5cm skoku dostajemy pojemność 2262ccm - niewiele, ale to zawsze coś.
Przypatrzmy się więc silnikom M52 i najważniejszemu, M52 B28 przy skoku 8.4cm! Dostajemy więc pojemność 2533ccm a więc więcej niż jakbyśmy zmienili nasz skok na 7.5cm i rozwiercili tłoki do 8.4cm!!
Do tego, dostajemy inne właściwości - silnik staje się dużo niżej obrotowy, ma moc od niższych wartości (dzięki lepszemu momentowi) i do tego jego wytrzymałość powinna być wielka! Moc? Cięzko powiedzieć - stawiam, że gdzies pod 200km.
Idąc jednak dalej do silników M54 a konkretnie pomodelu B30 - widzimy, że tam wał korbowy posiada skok o wyskości 8.96cm! Jest to olbrzymia wartość! Wtedy nasz pojemność wzrasta do 2702ccm otrzymujemy silnik o (w teorii) wielkim momencie od samego spodu! Jest tylko jeden problem - tego korbowodu praktycznie NIE DA SIĘ DOSTAĆ. Patrzyłem wszędzie, jedyna opcja to kupić tani samochód albo silnik (droższa opcja).
Co potem? W przyszłości spokojnie możemy rozwiercić naszą M50 do rozmiaru 8.4mm ALBO nawet 8.6, 8.64 - z silników M3 (gdyż tłoki akurat pasują) i cieszyć się większymi pojemnościami LUB nawet kupić customowe tłoki 87mm (maks jaki można rozwiercić). A więc kolejno:
Dla wału korbowego z (pomine 8.64):
Średnice tłoka(cm): 8.0 - 8.4 - 8.6 - 8.7
M50B25 (7.50cm) - 2262ccm - 2493ccm - 2613ccm - 2675ccm
M52B28 (8.40cm) - 2533ccm - 2793ccm - 2927ccm - 2996ccm
M54B30 (8.96cm) - 2702ccm - 2979ccm - 3123ccm - 3195ccm
Kolejno za tabelką: Wyższa średnica tłoka, mniejszy skok - większe RPM, moc dużo później. Większy skok, mniejsza średnica tłoka - większy moment nisko, niższe możliwe obroty.
Oczywiście ze zwiększaniem obu liczb rośnie ogólna moc samochodu - ale rozumiecie o co mi chodzi.
Koszty to kolejno ok. £40-£60 za wał z M50 B25 (najmniejfajny). £100-£160 za wał z M52 B28 (nawet fajny). Oraz wielki pytajnik przy wale z M54 B30 - którego znaleźć niestety nie mogłem ;/
Na chwile obecną celuje wał z M52 B28 - wydaje mi się najrozsądniejszy pod wzgledem osiągi/cena i chyba pójde w niego - chyba, że nagle uda mi się znaleźć tamten wał za podobną cene (jakby co szuka mireczki ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).
Co potem? Kwestia wymiany:
- robocizna (jakieś £200-£250),
- intake z M50 B25(największy ze wszystkich, większy nawet od M52 B28, koszt £60-£80),
- dolot powietrza (£80-£110
- wtryskiwacze (£30-£40).
Korbowody powinny spasować, reszta też (tłoki przydałoby się wymienic wraz z pierścieniami, ale zrobie to przy rozwiercie najwyżej) i mam nadzieje, że obejdzie się bez ECU - bo jak ecu to też przepływka a to już poważne koszty dodatkowe (£80-£200).
Szczerze? Przy konfiguracji 2533ccm (8.0cm średnica tłoka i 8.4cm skok z korbowoddem z M52 B28) oczekuje dostać ok. 200 koni (jeśli zajme się dolotem etc. porządnie). Dlaczego więcej niż stockowy 2494ccm - odrobine większa pojemność, skok przy małej średnicy tłoka i silnik powinien gładko chodzić i na niskich obrotach mieć wysoki moment.
Potem mam opcje - mogę rozwiercać nawet do 2996ccm i bawić się ile wlezie - zmieniać głowice, kolektor wylotowy, zmieniać stożki i auto powinno pojeździć wiele, wiele lat :)
W całości planuje się zmieścić z £600 licząc na wyrost. Czyli muszę przygotować się na koszty conajmniej £800 ;)
Czeka mnie dużo pracy i szukania dobrych i tanich części :) Poleććie miejsca gdzie można takie pierdoły dostać. Bardzo was przepraszam za długi tekst, ale mam nadzieje, że nauczyliście się czegoś z niego ;) Ja sam planuje pozostawić go tutaj dla potomnych i siebie samego, gdy będę chciał wrócić do obliczeń i wniosków.
Moje zdanie juz wczesniej Ci pisalem. Najpierw zrob
@sorek: To nie jest tak!!! Naprawde zbyt napilem sie zeby Ci to wytlumaczyc... Jesli chcesz glebiej modzic silnik to bardziej Ci pasuje pojsc w tzw świnke, czyli w pelni programowalne ECU... Tymbardziej jesli chcesz sie bawic w kombinowanie ze skokiem tlokow z czasami otwarcia zaworów...
Kupujesz
@vakir:
Aha, czyki mam robic turbo i męczyć sie z dolotem, gazem, ecu, wydechem zamiast zrobic wolnossacy silnik który pojezdzi lata z podobna moca i do tego mam zrobic tylko ecu bo reszta osprzetu pasuje?
Panowie, nie rozumiem waszych argumentow, dalem wam wyliczenia ile mnie to moze wyjsc - jedynie sie boje ecu i tyle. Reszte mam ogarnieta i wiem jak wszystko wymieniac modularnie, poza tym chce stworzyc cos
W calej tej swojej teorii hybrydowania silnikow