Wpis z mikrobloga

#bmwsorka - ok Panie i Panowie, właśnie doszedłem do wniosku co zrobie ze swoim autkiem w najlbiższym czasie i do czego będę dążył. Także bardzo proszę o poprawianie mnie jak gadam głupoty i #spamtagami #motoryzacja #nauka #fizyka #matematyka #bmw @swinkapl @kwahoo2

Po tym, jak stwierdziłem, że swap to za droga zabawa (bo moje #e36 jest z rocznika 92 i musiałbym cały osprzęt przekładać) co wiąże się kosztami 1500£ za same części(!!!), które moga być bardzo niesprawdzone, stwierdziłem, że zrobie inną ciekawą rzecz, które jeszcze wyjdzie mi na plus: #stroker

Czym jest Stroker? Stroker to modyfikacja silnika polegająca na zmianie (głównie) skoku cylindra. Po co? A po to, że zwiększając skok cylindra zwiększa się jego pojemność - a zarazem moc, moment obrotowy oraz inne właściwości (max rpm, dystrybucja mocy). Co planuję? Najpierw zmienić wał korbowy (crankshaft).

A więc, dlaczego nie zdecydowałem się na swapa i mój pomysł jest dobry? Z pomocą tutaj przyjdzie mi tabelka, która doskonale wyjaśni czym różnią się silniki samochodów BMW.

Najpierw, legenda i wyjaśnienie. Są 3 główne typy silników w tych modelach BMW w których części są w więkoszści ze sobą wymienne (podobna konstrukcja bloków i części, ta sama logika).

Przykład: M50 20 - taki silnik posiadam, M50 to oznaczenie generacji silnika, B20 to oznaczenie rozmiaru, w tym wypadku 2 litrowy, B25 to 2.5, B30 to 3 litry etc.

M50 - najstarsza konstrukcja, blok żeliwny, co bardzo dobrze wpływa na żywotność silnika a także ma grubsze ściany, a jest to rzecz, przydatna w tym co planuje zrobić (o tym za chwile). Niestety silnik przestał byc produkowany w 95 roku.

Tabelka modeli silników M50 <==

Prosze zwrócić uwagę na modele M50 20 (taki posiadam) oraz M50 B25.

M52 - mało nas interesuje, blok aluminiowy - mniej trwały (podobno) i nie posiada żadnych ciekawych dla nas właściwości, poza modelem M52 B28

Tabelka dla porównania <==

S50/S52 - są to silniki ze sportowych wersji M3 tej BMW, narazie nie będę się nimi zajmował - głównie dlatego że wiele częsci nie pasuje, ale warto zobaczyć czym się charakteryzują i odróżniają od M50/M52 a także, w czym są podobne do...

M54 - a dokładnie najbardziej nas interesujący model - M54 B30 - są to najnowsze silniki nie spotykane w e36 a pojawiające się jedynie w nowszej odmianie #e46 produkowanej po skończonej produkcji E36.

Przyjżyjcie się tabelce <==

Dobrze, tutaj dorzuce wzór, który pomoże wam samemu policzyć o co mi chodzi:

Pi/4 * (średnica tłoka )^2 * (skok tłoka(stroke) * liczba cylindrów (6) = pojemność skokowa
Dane, szukane, wnioski:

Zwróćmy uwagę na początek na silnik, który posiadamy, z myslą, że chcemy zrobić to jak najtańszym kosztem, żyjąc w UK, mając tanie części, ale drogich mechaników.

M50 20 - 2 litrowy, żeliwny silniczek (wersja bez vanosa) 8cm średnica tłoka, 6.6cm skok cylindra, według wzoru 1990ccm (1.99 litra).

Jak mówiliśmy, nie chcemy płacić ludziom za robote (bo #cebula i nas nie stać), więc na pewno nie zwiększymy średnicy skoku cylindra bo wiązałoby się to z planowaniem i gładzeniem bloku silnika.

Co za to możemy zrobić, to zmienić skok cylindra - w jaki sposób? Zmieniając korbowód.. I jest to naprawdę najtańsza rzecz, bo wystarczy de facto wymienić korowód - koszt: od 40£ do problemu do którego zaraz przejde.

Jak więc widzimy, BMW odróżnia 2 różne średnice cylindra, oraz 2 rózne skoki w wersji M50. Jest to odpowiednio 8cm oraz 8.4cm średnicy tłoka - nie wdajemy się to, zostajemy przy 8cm.

6.6cm skoku tloka w największym silniku i 7.5cm skoku na korbowodzie od M50 B25. Natomiast przy S50 mamy już do czynienia ze skokiem 8.6cm lub 9.1cm! - niestety jak mówiłem, są problemy z dopasowaniem korbowodu do M50.

Mamy więc jedną opcje, wymienić wał na 7.5cm i jazda - co zyskamy? Przy 8cm średnicy tłoka i 7.5cm skoku dostajemy pojemność 2262ccm - niewiele, ale to zawsze coś.

Przypatrzmy się więc silnikom M52 i najważniejszemu, M52 B28 przy skoku 8.4cm! Dostajemy więc pojemność 2533ccm a więc więcej niż jakbyśmy zmienili nasz skok na 7.5cm i rozwiercili tłoki do 8.4cm!!

Do tego, dostajemy inne właściwości - silnik staje się dużo niżej obrotowy, ma moc od niższych wartości (dzięki lepszemu momentowi) i do tego jego wytrzymałość powinna być wielka! Moc? Cięzko powiedzieć - stawiam, że gdzies pod 200km.

Idąc jednak dalej do silników M54 a konkretnie pomodelu B30 - widzimy, że tam wał korbowy posiada skok o wyskości 8.96cm! Jest to olbrzymia wartość! Wtedy nasz pojemność wzrasta do 2702ccm otrzymujemy silnik o (w teorii) wielkim momencie od samego spodu! Jest tylko jeden problem - tego korbowodu praktycznie NIE DA SIĘ DOSTAĆ. Patrzyłem wszędzie, jedyna opcja to kupić tani samochód albo silnik (droższa opcja).

Co potem? W przyszłości spokojnie możemy rozwiercić naszą M50 do rozmiaru 8.4mm ALBO nawet 8.6, 8.64 - z silników M3 (gdyż tłoki akurat pasują) i cieszyć się większymi pojemnościami LUB nawet kupić customowe tłoki 87mm (maks jaki można rozwiercić). A więc kolejno:

Dla wału korbowego z (pomine 8.64):

Średnice tłoka(cm): 8.0 - 8.4 - 8.6 - 8.7

M50B25 (7.50cm) - 2262ccm - 2493ccm - 2613ccm - 2675ccm

M52B28 (8.40cm) - 2533ccm - 2793ccm - 2927ccm - 2996ccm

M54B30 (8.96cm) - 2702ccm - 2979ccm - 3123ccm - 3195ccm

Kolejno za tabelką: Wyższa średnica tłoka, mniejszy skok - większe RPM, moc dużo później. Większy skok, mniejsza średnica tłoka - większy moment nisko, niższe możliwe obroty.

Oczywiście ze zwiększaniem obu liczb rośnie ogólna moc samochodu - ale rozumiecie o co mi chodzi.

Koszty to kolejno ok. £40-£60 za wał z M50 B25 (najmniejfajny). £100-£160 za wał z M52 B28 (nawet fajny). Oraz wielki pytajnik przy wale z M54 B30 - którego znaleźć niestety nie mogłem ;/

Na chwile obecną celuje wał z M52 B28 - wydaje mi się najrozsądniejszy pod wzgledem osiągi/cena i chyba pójde w niego - chyba, że nagle uda mi się znaleźć tamten wał za podobną cene (jakby co szuka mireczki ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).

Co potem? Kwestia wymiany:

- robocizna (jakieś £200-£250),

- intake z M50 B25(największy ze wszystkich, większy nawet od M52 B28, koszt £60-£80),

- dolot powietrza (£80-£110
- wtryskiwacze (£30-£40).

Korbowody powinny spasować, reszta też (tłoki przydałoby się wymienic wraz z pierścieniami, ale zrobie to przy rozwiercie najwyżej) i mam nadzieje, że obejdzie się bez ECU - bo jak ecu to też przepływka a to już poważne koszty dodatkowe (£80-£200).

Szczerze? Przy konfiguracji 2533ccm (8.0cm średnica tłoka i 8.4cm skok z korbowoddem z M52 B28) oczekuje dostać ok. 200 koni (jeśli zajme się dolotem etc. porządnie). Dlaczego więcej niż stockowy 2494ccm - odrobine większa pojemność, skok przy małej średnicy tłoka i silnik powinien gładko chodzić i na niskich obrotach mieć wysoki moment.

Potem mam opcje - mogę rozwiercać nawet do 2996ccm i bawić się ile wlezie - zmieniać głowice, kolektor wylotowy, zmieniać stożki i auto powinno pojeździć wiele, wiele lat :)

W całości planuje się zmieścić z £600 licząc na wyrost. Czyli muszę przygotować się na koszty conajmniej £800 ;)

Czeka mnie dużo pracy i szukania dobrych i tanich części :) Poleććie miejsca gdzie można takie pierdoły dostać. Bardzo was przepraszam za długi tekst, ale mam nadzieje, że nauczyliście się czegoś z niego ;) Ja sam planuje pozostawić go tutaj dla potomnych i siebie samego, gdy będę chciał wrócić do obliczeń i wniosków.
  • 21
  • Odpowiedz
@sorek: Bardziej bym poszedl w bezproblemowy w tym przypadku swap na M50B25, silnik poki po za autem na generalny remont i odprezenie i jakies soft turbo. Masz ~250 koni bez babrania sie i sensownym pieniadzem, skoro masz potzrebe pakowania kasy w ten wynalazek wyrzezbiony z 316i
  • Odpowiedz
@wezsepigulke: Nie chce turbo, nei interesuje mnie to, swap nie wchodzi w gre - za drogi, zresztą co mi z M50B25 skoro mam M50B20 i generalnie 90% rzeczy jest ta sama? Krzywki mam lepsze (od M50B20 najlepsze są) głowica ta sama, osprzęt i tak trzeba osobno kupić. Swap mnie #!$%@? drogo wychodzi bo musze poza silnikiem któy kosztuje min 800£ musze dać za wymiane £300 - a to osprzęt od M50B25
  • Odpowiedz
@sorek: zapomniales dodac przerobke ecu. bo przy wiekszej pojemnosci jest potrzebna wieksza dawka paliwa i inne rzeczy z tym zwiazane. samo zalozenie wiekszych wtryskiwaczy nic nie pomoze
  • Odpowiedz
@kisiel119: O, o to pytałem - to dla mnie ważne - ile to moze kosztować? Gdzie mogę o tym poczytać? I jak to wygląda (mogę po prostu ecu z np. M3 albo M50B25 włożyć?)
  • Odpowiedz
@sorek: nie chce mi sie grzebac w moich materialach na dysku, zbyt pijany jestem :P ale dalby sobie glowe uciac ze wiekszosc tego twojego "osprzetu" bedzie taka sama. Generalnie najsensowniejszym rozwiazeniem jest wsadzenie jak najwiekszego M50 i ewentualne dalsze w nim grzebanie. Moim zdaniem M50B25 w budzie E36 jesli jest w pelni sprawne juz robi robote i nowe opony zutylizujesz w 15 minut.

Moje zdanie juz wczesniej Ci pisalem. Najpierw zrob
  • Odpowiedz
I jak to wygląda (mogę po prostu ecu z np. M3 albo M50B25 włożyć?)


@sorek: To nie jest tak!!! Naprawde zbyt napilem sie zeby Ci to wytlumaczyc... Jesli chcesz glebiej modzic silnik to bardziej Ci pasuje pojsc w tzw świnke, czyli w pelni programowalne ECU... Tymbardziej jesli chcesz sie bawic w kombinowanie ze skokiem tlokow z czasami otwarcia zaworów...
  • Odpowiedz
@wezsepigulke: Tym się zajmuje w międzyczasie.. Po prostu ja wciąż planuje co z tym autem zrobić ;) Skoro i tak 90% z rzeczy mam, to po co wdawać się w koszty - wole wymieniać modularnie, teraz to, potem coś innego. Prawdopodobnie zamiast rozwiertu po prostu kupie blok od B25 i tyle - :) A tak będę miał wszystko przygotowane i potestowane. Dziękuję za wszelkie rady jakie mi udzielasz bo mi to
  • Odpowiedz
@sorek: tak w skrocie - nowy wal => jego szlif (nie wiem czy w M50 mozna go szlifowac, zapewne tak, w japoncach zwykle nie da sie) => nowe panewki. Rozwiercanie bloku (pomijajac "serwisowe" nanometry) to juz w ogole grubsza sprawa. Tego juz nie zrobisz za 5zl. Zostaje glowica z walkiem rozrzadu z B20 i cala reszta z ECU i mapa wtrysku z B20, co trzeba ogarnac - bezsens, poprostu bezsens.

Kupujesz
  • Odpowiedz
@wezsepigulke: @sorek: tak jak kolega od Dj Hazela mówi. Swap na największy silnik, a potem turbo. Teraz powiesz, że to bzdura i tego nie chcesz. Ale po swapie pojeździsz miesiąc i znudzi Ci się moc. To jest jak choroba, chcesz więcej i więcej. Dłubanie w wolnossaku jest dla mnie bez sensu. Kasa kosmiczna a przyrosty nie wielkie. Ale mówie grunt to dobra baza.
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@wezsepigulke:

@vakir:

Aha, czyki mam robic turbo i męczyć sie z dolotem, gazem, ecu, wydechem zamiast zrobic wolnossacy silnik który pojezdzi lata z podobna moca i do tego mam zrobic tylko ecu bo reszta osprzetu pasuje?

Panowie, nie rozumiem waszych argumentow, dalem wam wyliczenia ile mnie to moze wyjsc - jedynie sie boje ecu i tyle. Reszte mam ogarnieta i wiem jak wszystko wymieniac modularnie, poza tym chce stworzyc cos
  • Odpowiedz
@sorek: ok ok, stwierdzam tylko co w przyszłości będziesz robił. Prawdopodobnie będzie jeździł na seryjnym ecu. Jeśli będzie coś nie tak to kupujesz Ecumaster DET3 powinien ogarnąć Twój silnik. Stroiciele biorą od 600-1000 za podłączenie i wystrojenie świni.
  • Odpowiedz
@vakir: Daj znać, sam się poducze - jeśli to kupie (jesteś pewien że pasuje do starego M50B20 / B25 z 92 roku?) to na pewno będę opisywał na wykopie ;)
  • Odpowiedz
@sorek: "prawdopodobnie". Musisz zerknać na schematy i na fora, niestety bmw są mi kompletnie nie znane, działam z innymi samochodami ;p Aczkolwiek, można dac trigger 36-1 chyba, + edis z Forda, i ominiesz całkowicie seryjne ecu. To tylko pobieżne informacje. Nie mam doświadczenia bo to nie jest mi potrzebne :)
  • Odpowiedz
@sorek: Jeszcze raz, kupujesz najwieksze mozliwe M50, poki masz je po za autem robisz generalny remont aby trzymalo paramtery i wrzucasz w auto. SWAPowanie na inne serie silnikow rowwniez jest sztuka dla sztuki bo inne silniki sa zbyt ciezkie. Dlubanie w silniku wolnossacym to ogromne pieniadze, ktorych jaki piszesz za duzo nie masz. Wiec "zwiekszasz pojemnosc" starym dobrym wynalazkiem - turbosprezarka. Najtaniej i najskuteczniej.

W calej tej swojej teorii hybrydowania silnikow
  • Odpowiedz
@wezsepigulke: @vakir: @kisiel119: Właśnie kupiłem cały osprzęt: przepustnica, kolektor dolotowy, wtryskiwacze ORAZ komputer z M50B25 za 400zł z przesyłką do mnie ;) Czyli wlaśnie oszczędziłem sobie niesamowitych kosztów ;) Teraz tylko wał korbowy za £100 i robocizna ;)
  • Odpowiedz