Aktywne Wpisy
kuroszczur +190
Mam w planie obejrzeć wszystkie dobre filmy/seriale wojenne. Obejrzane lub w trakcie: #film #filmnawieczor
Szeregowiec Ryan
Kompania Braci
Czas apokalipsy
Łowca jeleni
Pluton
Pacyfik
Dunkierka
Na zachodzie bez zmian
coś jeszcze?
Szeregowiec Ryan
Kompania Braci
Czas apokalipsy
Łowca jeleni
Pluton
Pacyfik
Dunkierka
Na zachodzie bez zmian
coś jeszcze?
wisemansaid +484
Po tym, jak stwierdziłem, że swap to za droga zabawa (bo moje #e36 jest z rocznika 92 i musiałbym cały osprzęt przekładać) co wiąże się kosztami 1500£ za same części(!!!), które moga być bardzo niesprawdzone, stwierdziłem, że zrobie inną ciekawą rzecz, które jeszcze wyjdzie mi na plus: #stroker
Czym jest Stroker? Stroker to modyfikacja silnika polegająca na zmianie (głównie) skoku cylindra. Po co? A po to, że zwiększając skok cylindra zwiększa się jego pojemność - a zarazem moc, moment obrotowy oraz inne właściwości (max rpm, dystrybucja mocy). Co planuję? Najpierw zmienić wał korbowy (crankshaft).
A więc, dlaczego nie zdecydowałem się na swapa i mój pomysł jest dobry? Z pomocą tutaj przyjdzie mi tabelka, która doskonale wyjaśni czym różnią się silniki samochodów BMW.
Najpierw, legenda i wyjaśnienie. Są 3 główne typy silników w tych modelach BMW w których części są w więkoszści ze sobą wymienne (podobna konstrukcja bloków i części, ta sama logika).
Przykład: M50 20 - taki silnik posiadam, M50 to oznaczenie generacji silnika, B20 to oznaczenie rozmiaru, w tym wypadku 2 litrowy, B25 to 2.5, B30 to 3 litry etc.
M50 - najstarsza konstrukcja, blok żeliwny, co bardzo dobrze wpływa na żywotność silnika a także ma grubsze ściany, a jest to rzecz, przydatna w tym co planuje zrobić (o tym za chwile). Niestety silnik przestał byc produkowany w 95 roku.
Tabelka modeli silników M50 <==
Prosze zwrócić uwagę na modele M50 20 (taki posiadam) oraz M50 B25.
M52 - mało nas interesuje, blok aluminiowy - mniej trwały (podobno) i nie posiada żadnych ciekawych dla nas właściwości, poza modelem M52 B28
Tabelka dla porównania <==
S50/S52 - są to silniki ze sportowych wersji M3 tej BMW, narazie nie będę się nimi zajmował - głównie dlatego że wiele częsci nie pasuje, ale warto zobaczyć czym się charakteryzują i odróżniają od M50/M52 a także, w czym są podobne do...
M54 - a dokładnie najbardziej nas interesujący model - M54 B30 - są to najnowsze silniki nie spotykane w e36 a pojawiające się jedynie w nowszej odmianie #e46 produkowanej po skończonej produkcji E36.
Przyjżyjcie się tabelce <==
Dobrze, tutaj dorzuce wzór, który pomoże wam samemu policzyć o co mi chodzi:
Pi/4 * (średnica tłoka )^2 * (skok tłoka(stroke) * liczba cylindrów (6) = pojemność skokowa
Dane, szukane, wnioski:
Zwróćmy uwagę na początek na silnik, który posiadamy, z myslą, że chcemy zrobić to jak najtańszym kosztem, żyjąc w UK, mając tanie części, ale drogich mechaników.
M50 20 - 2 litrowy, żeliwny silniczek (wersja bez vanosa) 8cm średnica tłoka, 6.6cm skok cylindra, według wzoru 1990ccm (1.99 litra).
Jak mówiliśmy, nie chcemy płacić ludziom za robote (bo #cebula i nas nie stać), więc na pewno nie zwiększymy średnicy skoku cylindra bo wiązałoby się to z planowaniem i gładzeniem bloku silnika.
Co za to możemy zrobić, to zmienić skok cylindra - w jaki sposób? Zmieniając korbowód.. I jest to naprawdę najtańsza rzecz, bo wystarczy de facto wymienić korowód - koszt: od 40£ do problemu do którego zaraz przejde.
Jak więc widzimy, BMW odróżnia 2 różne średnice cylindra, oraz 2 rózne skoki w wersji M50. Jest to odpowiednio 8cm oraz 8.4cm średnicy tłoka - nie wdajemy się to, zostajemy przy 8cm.
6.6cm skoku tloka w największym silniku i 7.5cm skoku na korbowodzie od M50 B25. Natomiast przy S50 mamy już do czynienia ze skokiem 8.6cm lub 9.1cm! - niestety jak mówiłem, są problemy z dopasowaniem korbowodu do M50.
Mamy więc jedną opcje, wymienić wał na 7.5cm i jazda - co zyskamy? Przy 8cm średnicy tłoka i 7.5cm skoku dostajemy pojemność 2262ccm - niewiele, ale to zawsze coś.
Przypatrzmy się więc silnikom M52 i najważniejszemu, M52 B28 przy skoku 8.4cm! Dostajemy więc pojemność 2533ccm a więc więcej niż jakbyśmy zmienili nasz skok na 7.5cm i rozwiercili tłoki do 8.4cm!!
Do tego, dostajemy inne właściwości - silnik staje się dużo niżej obrotowy, ma moc od niższych wartości (dzięki lepszemu momentowi) i do tego jego wytrzymałość powinna być wielka! Moc? Cięzko powiedzieć - stawiam, że gdzies pod 200km.
Idąc jednak dalej do silników M54 a konkretnie pomodelu B30 - widzimy, że tam wał korbowy posiada skok o wyskości 8.96cm! Jest to olbrzymia wartość! Wtedy nasz pojemność wzrasta do 2702ccm otrzymujemy silnik o (w teorii) wielkim momencie od samego spodu! Jest tylko jeden problem - tego korbowodu praktycznie NIE DA SIĘ DOSTAĆ. Patrzyłem wszędzie, jedyna opcja to kupić tani samochód albo silnik (droższa opcja).
Co potem? W przyszłości spokojnie możemy rozwiercić naszą M50 do rozmiaru 8.4mm ALBO nawet 8.6, 8.64 - z silników M3 (gdyż tłoki akurat pasują) i cieszyć się większymi pojemnościami LUB nawet kupić customowe tłoki 87mm (maks jaki można rozwiercić). A więc kolejno:
Dla wału korbowego z (pomine 8.64):
Średnice tłoka(cm): 8.0 - 8.4 - 8.6 - 8.7
M50B25 (7.50cm) - 2262ccm - 2493ccm - 2613ccm - 2675ccm
M52B28 (8.40cm) - 2533ccm - 2793ccm - 2927ccm - 2996ccm
M54B30 (8.96cm) - 2702ccm - 2979ccm - 3123ccm - 3195ccm
Kolejno za tabelką: Wyższa średnica tłoka, mniejszy skok - większe RPM, moc dużo później. Większy skok, mniejsza średnica tłoka - większy moment nisko, niższe możliwe obroty.
Oczywiście ze zwiększaniem obu liczb rośnie ogólna moc samochodu - ale rozumiecie o co mi chodzi.
Koszty to kolejno ok. £40-£60 za wał z M50 B25 (najmniejfajny). £100-£160 za wał z M52 B28 (nawet fajny). Oraz wielki pytajnik przy wale z M54 B30 - którego znaleźć niestety nie mogłem ;/
Na chwile obecną celuje wał z M52 B28 - wydaje mi się najrozsądniejszy pod wzgledem osiągi/cena i chyba pójde w niego - chyba, że nagle uda mi się znaleźć tamten wał za podobną cene (jakby co szuka mireczki ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).
Co potem? Kwestia wymiany:
- robocizna (jakieś £200-£250),
- intake z M50 B25(największy ze wszystkich, większy nawet od M52 B28, koszt £60-£80),
- dolot powietrza (£80-£110
- wtryskiwacze (£30-£40).
Korbowody powinny spasować, reszta też (tłoki przydałoby się wymienic wraz z pierścieniami, ale zrobie to przy rozwiercie najwyżej) i mam nadzieje, że obejdzie się bez ECU - bo jak ecu to też przepływka a to już poważne koszty dodatkowe (£80-£200).
Szczerze? Przy konfiguracji 2533ccm (8.0cm średnica tłoka i 8.4cm skok z korbowoddem z M52 B28) oczekuje dostać ok. 200 koni (jeśli zajme się dolotem etc. porządnie). Dlaczego więcej niż stockowy 2494ccm - odrobine większa pojemność, skok przy małej średnicy tłoka i silnik powinien gładko chodzić i na niskich obrotach mieć wysoki moment.
Potem mam opcje - mogę rozwiercać nawet do 2996ccm i bawić się ile wlezie - zmieniać głowice, kolektor wylotowy, zmieniać stożki i auto powinno pojeździć wiele, wiele lat :)
W całości planuje się zmieścić z £600 licząc na wyrost. Czyli muszę przygotować się na koszty conajmniej £800 ;)
Czeka mnie dużo pracy i szukania dobrych i tanich części :) Poleććie miejsca gdzie można takie pierdoły dostać. Bardzo was przepraszam za długi tekst, ale mam nadzieje, że nauczyliście się czegoś z niego ;) Ja sam planuje pozostawić go tutaj dla potomnych i siebie samego, gdy będę chciał wrócić do obliczeń i wniosków.
Moje zdanie juz wczesniej Ci pisalem. Najpierw zrob
@sorek: To nie jest tak!!! Naprawde zbyt napilem sie zeby Ci to wytlumaczyc... Jesli chcesz glebiej modzic silnik to bardziej Ci pasuje pojsc w tzw świnke, czyli w pelni programowalne ECU... Tymbardziej jesli chcesz sie bawic w kombinowanie ze skokiem tlokow z czasami otwarcia zaworów...
Kupujesz
@vakir:
Aha, czyki mam robic turbo i męczyć sie z dolotem, gazem, ecu, wydechem zamiast zrobic wolnossacy silnik który pojezdzi lata z podobna moca i do tego mam zrobic tylko ecu bo reszta osprzetu pasuje?
Panowie, nie rozumiem waszych argumentow, dalem wam wyliczenia ile mnie to moze wyjsc - jedynie sie boje ecu i tyle. Reszte mam ogarnieta i wiem jak wszystko wymieniac modularnie, poza tym chce stworzyc cos
W calej tej swojej teorii hybrydowania silnikow