Wpis z mikrobloga

#bmwsorka - ok Panie i Panowie, właśnie doszedłem do wniosku co zrobie ze swoim autkiem w najlbiższym czasie i do czego będę dążył. Także bardzo proszę o poprawianie mnie jak gadam głupoty i #spamtagami #motoryzacja #nauka #fizyka #matematyka #bmw @swinkapl @kwahoo2

Po tym, jak stwierdziłem, że swap to za droga zabawa (bo moje #e36 jest z rocznika 92 i musiałbym cały osprzęt przekładać) co wiąże się kosztami 1500£ za same części(!!!), które moga być bardzo niesprawdzone, stwierdziłem, że zrobie inną ciekawą rzecz, które jeszcze wyjdzie mi na plus: #stroker

Czym jest Stroker? Stroker to modyfikacja silnika polegająca na zmianie (głównie) skoku cylindra. Po co? A po to, że zwiększając skok cylindra zwiększa się jego pojemność - a zarazem moc, moment obrotowy oraz inne właściwości (max rpm, dystrybucja mocy). Co planuję? Najpierw zmienić wał korbowy (crankshaft).

A więc, dlaczego nie zdecydowałem się na swapa i mój pomysł jest dobry? Z pomocą tutaj przyjdzie mi tabelka, która doskonale wyjaśni czym różnią się silniki samochodów BMW.

Najpierw, legenda i wyjaśnienie. Są 3 główne typy silników w tych modelach BMW w których części są w więkoszści ze sobą wymienne (podobna konstrukcja bloków i części, ta sama logika).

Przykład: M50 20 - taki silnik posiadam, M50 to oznaczenie generacji silnika, B20 to oznaczenie rozmiaru, w tym wypadku 2 litrowy, B25 to 2.5, B30 to 3 litry etc.

M50 - najstarsza konstrukcja, blok żeliwny, co bardzo dobrze wpływa na żywotność silnika a także ma grubsze ściany, a jest to rzecz, przydatna w tym co planuje zrobić (o tym za chwile). Niestety silnik przestał byc produkowany w 95 roku.

Tabelka modeli silników M50 <==

Prosze zwrócić uwagę na modele M50 20 (taki posiadam) oraz M50 B25.

M52 - mało nas interesuje, blok aluminiowy - mniej trwały (podobno) i nie posiada żadnych ciekawych dla nas właściwości, poza modelem M52 B28

Tabelka dla porównania <==

S50/S52 - są to silniki ze sportowych wersji M3 tej BMW, narazie nie będę się nimi zajmował - głównie dlatego że wiele częsci nie pasuje, ale warto zobaczyć czym się charakteryzują i odróżniają od M50/M52 a także, w czym są podobne do...

M54 - a dokładnie najbardziej nas interesujący model - M54 B30 - są to najnowsze silniki nie spotykane w e36 a pojawiające się jedynie w nowszej odmianie #e46 produkowanej po skończonej produkcji E36.

Przyjżyjcie się tabelce <==

Dobrze, tutaj dorzuce wzór, który pomoże wam samemu policzyć o co mi chodzi:

Pi/4 * (średnica tłoka )^2 * (skok tłoka(stroke) * liczba cylindrów (6) = pojemność skokowa
Dane, szukane, wnioski:

Zwróćmy uwagę na początek na silnik, który posiadamy, z myslą, że chcemy zrobić to jak najtańszym kosztem, żyjąc w UK, mając tanie części, ale drogich mechaników.

M50 20 - 2 litrowy, żeliwny silniczek (wersja bez vanosa) 8cm średnica tłoka, 6.6cm skok cylindra, według wzoru 1990ccm (1.99 litra).

Jak mówiliśmy, nie chcemy płacić ludziom za robote (bo #cebula i nas nie stać), więc na pewno nie zwiększymy średnicy skoku cylindra bo wiązałoby się to z planowaniem i gładzeniem bloku silnika.

Co za to możemy zrobić, to zmienić skok cylindra - w jaki sposób? Zmieniając korbowód.. I jest to naprawdę najtańsza rzecz, bo wystarczy de facto wymienić korowód - koszt: od 40£ do problemu do którego zaraz przejde.

Jak więc widzimy, BMW odróżnia 2 różne średnice cylindra, oraz 2 rózne skoki w wersji M50. Jest to odpowiednio 8cm oraz 8.4cm średnicy tłoka - nie wdajemy się to, zostajemy przy 8cm.

6.6cm skoku tloka w największym silniku i 7.5cm skoku na korbowodzie od M50 B25. Natomiast przy S50 mamy już do czynienia ze skokiem 8.6cm lub 9.1cm! - niestety jak mówiłem, są problemy z dopasowaniem korbowodu do M50.

Mamy więc jedną opcje, wymienić wał na 7.5cm i jazda - co zyskamy? Przy 8cm średnicy tłoka i 7.5cm skoku dostajemy pojemność 2262ccm - niewiele, ale to zawsze coś.

Przypatrzmy się więc silnikom M52 i najważniejszemu, M52 B28 przy skoku 8.4cm! Dostajemy więc pojemność 2533ccm a więc więcej niż jakbyśmy zmienili nasz skok na 7.5cm i rozwiercili tłoki do 8.4cm!!

Do tego, dostajemy inne właściwości - silnik staje się dużo niżej obrotowy, ma moc od niższych wartości (dzięki lepszemu momentowi) i do tego jego wytrzymałość powinna być wielka! Moc? Cięzko powiedzieć - stawiam, że gdzies pod 200km.

Idąc jednak dalej do silników M54 a konkretnie pomodelu B30 - widzimy, że tam wał korbowy posiada skok o wyskości 8.96cm! Jest to olbrzymia wartość! Wtedy nasz pojemność wzrasta do 2702ccm otrzymujemy silnik o (w teorii) wielkim momencie od samego spodu! Jest tylko jeden problem - tego korbowodu praktycznie NIE DA SIĘ DOSTAĆ. Patrzyłem wszędzie, jedyna opcja to kupić tani samochód albo silnik (droższa opcja).

Co potem? W przyszłości spokojnie możemy rozwiercić naszą M50 do rozmiaru 8.4mm ALBO nawet 8.6, 8.64 - z silników M3 (gdyż tłoki akurat pasują) i cieszyć się większymi pojemnościami LUB nawet kupić customowe tłoki 87mm (maks jaki można rozwiercić). A więc kolejno:

Dla wału korbowego z (pomine 8.64):

Średnice tłoka(cm): 8.0 - 8.4 - 8.6 - 8.7

M50B25 (7.50cm) - 2262ccm - 2493ccm - 2613ccm - 2675ccm

M52B28 (8.40cm) - 2533ccm - 2793ccm - 2927ccm - 2996ccm

M54B30 (8.96cm) - 2702ccm - 2979ccm - 3123ccm - 3195ccm

Kolejno za tabelką: Wyższa średnica tłoka, mniejszy skok - większe RPM, moc dużo później. Większy skok, mniejsza średnica tłoka - większy moment nisko, niższe możliwe obroty.

Oczywiście ze zwiększaniem obu liczb rośnie ogólna moc samochodu - ale rozumiecie o co mi chodzi.

Koszty to kolejno ok. £40-£60 za wał z M50 B25 (najmniejfajny). £100-£160 za wał z M52 B28 (nawet fajny). Oraz wielki pytajnik przy wale z M54 B30 - którego znaleźć niestety nie mogłem ;/

Na chwile obecną celuje wał z M52 B28 - wydaje mi się najrozsądniejszy pod wzgledem osiągi/cena i chyba pójde w niego - chyba, że nagle uda mi się znaleźć tamten wał za podobną cene (jakby co szuka mireczki ( ͡° ͜ʖ ͡°) ).

Co potem? Kwestia wymiany:

- robocizna (jakieś £200-£250),

- intake z M50 B25(największy ze wszystkich, większy nawet od M52 B28, koszt £60-£80),

- dolot powietrza (£80-£110
- wtryskiwacze (£30-£40).

Korbowody powinny spasować, reszta też (tłoki przydałoby się wymienic wraz z pierścieniami, ale zrobie to przy rozwiercie najwyżej) i mam nadzieje, że obejdzie się bez ECU - bo jak ecu to też przepływka a to już poważne koszty dodatkowe (£80-£200).

Szczerze? Przy konfiguracji 2533ccm (8.0cm średnica tłoka i 8.4cm skok z korbowoddem z M52 B28) oczekuje dostać ok. 200 koni (jeśli zajme się dolotem etc. porządnie). Dlaczego więcej niż stockowy 2494ccm - odrobine większa pojemność, skok przy małej średnicy tłoka i silnik powinien gładko chodzić i na niskich obrotach mieć wysoki moment.

Potem mam opcje - mogę rozwiercać nawet do 2996ccm i bawić się ile wlezie - zmieniać głowice, kolektor wylotowy, zmieniać stożki i auto powinno pojeździć wiele, wiele lat :)

W całości planuje się zmieścić z £600 licząc na wyrost. Czyli muszę przygotować się na koszty conajmniej £800 ;)

Czeka mnie dużo pracy i szukania dobrych i tanich części :) Poleććie miejsca gdzie można takie pierdoły dostać. Bardzo was przepraszam za długi tekst, ale mam nadzieje, że nauczyliście się czegoś z niego ;) Ja sam planuje pozostawić go tutaj dla potomnych i siebie samego, gdy będę chciał wrócić do obliczeń i wniosków.
  • 21
Znalazłem ten temat po czasie, ale po co wsadzać kolektor z B25 do B20? Przecież otwory w głowicy od 20 nie są takie same jak w 25, są mniejsze, przeróbka bezsensowna.