Wpis z mikrobloga

#lotnictwo #aircraftboners #wojsko #oswiadczenie #januszelotnictwa

Cześć. W związku z tym, że bardzo często zastanawiacie się cóż to za samoloty wojskowe latają wam nad głowami, postanowiłem przygotować wam małą ściągę, dzięki której sami sprawdzicie sobie co też wam tam przeszkadza wieczorem, nie spamując tagami bezlitośnie. A więc do dzieła.

Zaczynamy od stref TSA - Temporary Segregated Area, strefa czasowo wydzielona.

"Przestrzeń powietrzna o określonych granicach poziomych i pionowych, w której podejmowanie działań wymaga rezerwacji w AMC Polska do wyłącznego korzystania przez konkretnego użytkownika w określonym czasie i przedziale wysokości. Przez TSA nie dopuszcza się przelotu innego statku powietrznego, nie biorącego udziału w działaniach, dla których zarezerwowano strefę."

Tych stref używa lotnictwo wojskowe, są podzielone na segmenty, segmenty oznaczane są literami (A, B, C itd.), strefy cyframi (TSA 2, 6, 9). Wchodzimy tu:

https://maps.google.pl/maps/ms?msa=0&msid=214466230493845099485.0004c03acb9c1f0a16b6a&dg=feature

Po kliknięciu na dany wycinek pokazuje wam się nr strefy i "wielkość" - od jakiej wysokości do jakiej. Mieszkasz w Lublinie? Klikasz odpowiednie miejsce i masz TSA 4. Analogicznie w innych miejscach.

Sprawę TSA mamy rozwiązaną (najczęściej wybierana przez lotnictwo myśliwskie to TSA 2 - jest największa).

Teraz kwestia KTO korzysta z danej przestrzeni w dany czasie. I tu kłania nam się AUP.

AUP - Airspace Use Plan - plan wykorzystania przestrzeni powietrznej. Zamawiana do godz. 10.00 POPRZEDNIEGO dnia. Chcesz polatać w czwartek w TSA 8? Składasz zapotrzebowanie do 10.00 w środę.

Wchodzimy tutaj:

http://www.amc.pansa.pl/?menu_lewe=aup⟨=pl&opis=amcaup

Po lewej widzimy:

AUP bieżący.

AUP na jutro.

Chyba nie trzeba tłumaczyć.

Klikamy w AUP BIEŻĄCY. Widzimy dziwne tabelki. Pierwsza z nich ma napis ALPHA. Nas interesuje ta z oznaczeniem CHARLIE. Szukamy więc CHARLIE i naszym oczom objawia się tabela z różnymi napisami :) Nas interesuje:

- designator - oznaczenie strefy (TRA i EPD to też są strefy, trochę inne niż TSA, ale nie będę się rozwlekał - przyjmijmy, że interesuje nas TSA);

- flight level block - czyli wysokość od - do, jaką zamówiła dana jednostka/baza lotnicza. Czyli np. od GND do A040 oznacza, że strefa została zamówiona od poziomu ziemi (GND) do wysokości 4000 stóp (wszystko w stopach i flight levelach, 4000 stóp to jakieś 1200m, FL400 to poziom lotu 40000 stóp, jakieś 12km).

- validity period - czas, w którym dana strefa została zamówiona. Proste.

- responsible unit - czyli kto zamawiał strefę. jedziemy:

EPCE - Cewice/Siemirowice - Marynarka Wojenna

EPDA - Darłowo - Marynarka Wojenna

EPDE - Dęblin - Wiadomo :)

EPOK - Gdynia/Babie Doły - Marynarka Wojenna

EPIR - Inowrocław - śmigłowce, kiedyś wojska lądowe, teraz inspektorat sił powietrznych, Mi-24, Mi-2, Głuszec.

EPKK - Kraków - współdzielone z lotniskiem cywilnym - CASA C295

EPLK - Łask - F-16

EPLY - Łęczyca/Leźnica Wielka - śmigłowce (Słynne powiedzenie w wojsku - Świat jest mały, Leźnica jest Wielka ;) )

EPMB - Malbork - Mig-29

EPMM - Mińsk Mazowiecki - Mig-29

EPMI - Mirosławiec - kiedyś Su-22, teraz bezzałgowce.

EPTM - Tomaszów Mazowiecki - śmigłowce. kawaleria powietrzna

EPPW - Powidz - Herculesy, An-28, śmigłowce, 7 Eskadra Działań Specjalnych

EPKS - Poznań-Krzesiny, król wśród lotnisk, F-16 :DDD (wybaczcie prywatę)

EPPR - Pruszcz Gdański, śmigłowce, Mi-24, Mi-2, Sokół.

EPRA - Radom - za chwilę współdzielone z cywilnym, Orliki i Bryzy - pchory z Dęblina.

EPSN - Świdwin - Su-22

EPBC - Wawa Balice - wielofunkcyjne lotnisko MSWiA, często wojskowe AC operują.

EPWA - współdzielone, były Specpułk - dla VIPów.

A w ostatniej kolumnie mamy:

- remarks - tam wpisują typ statku powietrznego, tego nie muszę tłumaczyć.

Po połączeniu stref TSA, "pod którymi" mieszkacie z bieżącym AUPem, zawsze będziecie wiedzieć kto wam nad głową lata.

A JAK JESZCZE RAZ JAKIŚ KUTASIARZ ZAŚMIECI TAG #aircraftboners PYTANIEM "CZY JEST WOJNA BO KTOŚ MI NAD GŁOWĄ LATA, A NA FLIGHTRADAR NIE MA" TO ZABIJĘ JAK PSA.
  • 39
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@WladcaMurzynow: "rejony kontrolowane lotnisk lub węzłów lotnisk (TMA) – ustanowione zwykle u zbiegu dróg lotniczych, w pobliżu jednego lotniska lub kilku lotnisk (węzła lotnisk)". Wojsko może tam polecieć jak każdy, musi poprosić o zgodę na low pass/low approach APP i TWR i dawaj. Ale TMA nie jest czasowo wydzielana, jest strefą stałą.
  • Odpowiedz