Wpis z mikrobloga

✨️ Obserwuj #mirkoanonim
witajcie,

ja 29 lvl, chciałbym rozpocząć korzystanie z dobrodziejstw IKE i IKZE jeszcze od tego roku (2024).
W przyszłym tygodniu kończy mi się lokata, więc chciałbym:
- otworzyć IKE i IKZE i jednorazowo wpłacić maksymalne kwoty do limitu, potem w styczniu 2025 (nawet może być 2 stycznia) od razu naraz wpłacić maksymalne kwoty do limitu 2025 (i potem co roku tak samo)

mój aktualny portfel:
110k zł w obligacjach skarbowych (z czego ok. 100 to trzyletnie TOS z bodajże sierpnia tego roku)
72k zł lokata, która się zaraz skończy.

limit IKE+IKZE to niecałe 33k zł w 2024 roku i pewnie nie mniej będzie w 2025 (a chcę wrzucić te pieniądze na samym początku), więc pewnie koło 66k zł pójdzie mi na IKE+IKZE (niemal całość z kończącej mi się zaraz lokaty).

jak widać po moim portfelu, jestem laikiem pod kątem finansów osobistych i jeśli chodzi o IKE/IKZE też wolałbym wrzucić raz na rok pełną kwotę i się tym nie zajmować. z kilku względów nie mogę sobie pozwolić czasowo na wykonywanie większych analiz, a chodzi mi nawet nie o kosmiczny zarobek, tylko żeby sobie to ładnie pracowało na emeryturę z kilka punktów procentowych powyżej inflacji i bez podatku.
Po tagu widzę, że dobry jest ETF LYPS.PL i dużo mirków go ma.

moje pytania:
1. czy przy takim podejściu, że raz na rok wrzucam całą kwotę, jest jakiś preferowany dostawca IKE i IKZE (pod kątem prowizji)?
czytam, że w pierwszym kwartale 2025 XTB ma otworzyć IKZE - jeśli będzie korzystne, to pewnie warto będzie tam przenieść (rozumiem, że to nie problem), ale na ten moment, żeby nie stracić limitu IKZE (i tego odliczenia podatkowego) muszę założyć gdzieś.