Wpis z mikrobloga

Zagraniczni inwestorzy dostaną 49% udziałów w CPK za bezcen

Jednym z najczęściej padających argumentów za CPK są zagraniczni inwestorzy. Skoro inwestują, to musi być dobry biznes.

Szkoda tylko, że nikt nie przyjrzał się warunkom tych inwestycji. Według założeń Programu Wieloletniego, koszt CPK to 155 miliardów złotych. Doliczając dodatkowe inwestycje kolejowe, ta kwota rośnie nawet do 300 miliardów.

Ile zapłacą Vinci i IFM za objęcie 49% udziałów w lotnisku? 8 miliardów złotych, czyli 2 do 5% kosztów budowy. I to przy założeniu, że budżet nie wzrośnie, jak to często bywa w dużych inwestycjach.

Póki co nie dokładne warunki umowy nie są znane, nie wiadomo czy inwestorzy nie mają jakichś opt-outów bądź innych zabezpieczeń.

#cpk #transport #bekazpisu #gospodarka
  • 10
Matematyka nie jest Twoją mocną stroną więc pomogę. 8 miliardów to wkład inwestora, drugie 8 wkłada skarb państwa. Całkowita wartość części lotniskowej, to nieco pomad 40 miliardów. Skąd reszta? Z kredytu spółki, który de facto po równo obciąża udziałowców (poprzez własność nad spółką). Celowa spółka lotniska (ta w której udziały obejmie inwestor) nie będzie budować torów, jak również nie będzie właścicielem tej infrastruktury. Ktos słusznie może powiedzieć, że te niecałe 50 miliardów
@lubie_pic_kakao: o, jest mój ulubiony chochoł. Ulubiony, ponieważ żonglerka liczbami jaką się tutaj powszechnie uprawia jest aż godna podziwu.

No to po kolei:

- 155mld to nie koszt lotniska, a całego projektu CPK, który będzie kosztował w latach 2024-2030
- warto dodać, że z tych 155mld państwo zapłaci tylko 66mld. Skąd kasa na resztę? Głównie kredyty (45mld) oraz dofinasowanie z UE (24mld).
- 300mld to już szacunkowa skala wydatków w latach
@papaj9000: @waro: Po pierwsze, fikołek to jest oddzielanie kosztu samej budowy lotniska od kosztu budowy infrastruktury. Infrastruktura powstaje specjalnie dla lotniska, a lotnisko bez niej nie miałoby racji bytu.

Z kredytu spółki, który de facto po równo obciąża udziałowców (poprzez własność nad spółką).

- Vinci płaci 8mld na start, a potem bierze na siebie 49% spłaty kredytu w wysokości 28mld. Realnie zabuli koło 22mld.


??? Inwestorzy nie odpowiadają z automatu
No chyba, że ktoś uważa, że Vinci powinien wziąć na siebie też koszty kolei,


@waro: nie no, oczywiście, że nie.
Niech sobie Vinci czerpie zyski z lotniska a my zapłacimy za wszystko w koło. To bardzo zdrowy układ, jestem na tak
Po pierwsze, fikołek to jest oddzielanie kosztu samej budowy lotniska od kosztu budowy infrastruktury. Infrastruktura powstaje specjalnie dla lotniska, a lotnisko bez niej nie miałoby racji bytu.


@lubie_pic_kakao: No szczególnie bez szprychy na Sanok lotnisko nie miałoby racji bytu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Nie infrastruktura powstaje specjalnie dla lotniska, a lotnisko powstaje specjalnie dla infrastruktury. To jest o tyle śmieszny argument, że totalnie postrzelony - bo wiąże
nie no, oczywiście, że nie.

Niech sobie Vinci czerpie zyski z lotniska a my zapłacimy za wszystko w koło. To bardzo zdrowy układ, jestem na tak


@Kroledyp: a prywatni przewoźnicy kolejowi opłacają koszty położenia torów? Nawet oni tego nie robią, a ty wymagasz tego od operatora lotniska, który nawet nie będzie kasował biletów za pociąg.

Przestańcie już wymyślać te bzdury.
@papaj9000: #!$%@?ąc od tematu CPK, to w jaki sposób Twoim zdaniem właściciele spółki odpowiadają za jej zobowiązania? Odpowiadają do wysokości kapitału zakładowego, czyli jeśli spółka otrzyma kredyt i nie będzie w stanie go spłacać, to w tym wypadku to spółka odpowiada swoim majątkiem, a nie jej właściciele.

Spółka z reguły spłaca zobowiązania w postaci kredytów z zysku, a jeśli go nie ma to z rezerw, ew. sprzedaży aktywów etc. Spółki nie
155mld państwo zapłaci tylko 66mld. Skąd kasa na resztę? Głównie kredyty (45mld)


@waro: kredyt to rozumiem politycy z własnej kieszni spłacają? Co za dzban...

przypominam, że CPK to ma być z założenia inwestycja która nie daje zbyt wiele szans na to, że będzie się spłacać "sama". To my z podatków będziemy sypać do rocznego utrzymania tego projektu
Po pierwsze, fikołek to jest oddzielanie kosztu samej budowy lotniska od kosztu budowy infrastruktury. Infrastruktura powstaje specjalnie dla lotniska, a lotnisko bez niej nie miałoby racji bytu.


@lubie_pic_kakao: Nie chce mi się rozwodzić specjalnie nad tym trisomicznym argumentem, więc postawię równie głupią tezę: "wielkie centrum logistyczne prywatnego inwestora, nie miałoby racji bytu, gdyby nie budowa autostrad i dróg ekspresowych". Starczy powiedzieć że infrastruktura kolejowa powstanie tak czy siak, bo KDP jest
@papaj9000 To nie chodzi o gospodarność czy niegospodarność (ja się na ten temat w ogóle nie wypowiadałem) tylko o konstrukcję mechanizmu finansowania i rozkładu ryzyka - jeśli prawdą jest to co jest podawane na temat udziałów, ich wartości oraz kredytu, to w tym wypadku „inwestorzy” ponoszą ryzyko nieproporcjonalnie niskie do udziału w zyskach. Kredytu będzie udzielać „konsorcjum banków”, mniemam że państwowych, inwestorzy dokładają 8 mld do budowy, której znaczna część jest finansowana