Wpis z mikrobloga

@drzewostan: Wiek samochodu nie ma wielkiego wpływu. Ma być w dobrym stanie, w miarę niski przebieg, odpowiedni silnik i będzie to jeździło.

Sporo dobrego słyszałem o 1.0 TSI jeśli chodzi o grupę vaga. Nie jeździ to szybko, ale tanio i trwałość tez jest na plus.

Sam swoją mazde kupiłem w salonie mazdy w 2016 roku jako 6 letnie auto które miało 60k przebiegu. Dzisiaj ma już prawie 14 lat i (odpukac)
@erni13: @walokid

Pytam, bo teraz mam Suzuki SX4 z 2007r. 190tys przebiegu, jeździ, przeglądy przechodzi, ma zakonserwowane podwozie i ogólnie nie sprawia problemów ale w przyszłym roku trzeba będzie kupić nowe wielosezonowe opony(w DE, AT są tu jakieś obostrzenia?), wymienić rozrząd, coś tam z elementów podwozia, ustawić zbieżność. No i właśnie zastanawiam się, czy jest sens w niego inwestować z myślą o ewentualnej wyprowadzce?
@drzewostan: jak kupisz kilkuletnie używane auto to i tak będziesz się musiał liczyć z kosztami. Nikt nie robi auta na picuś glancuś po to żeby je sprzedać i żeby przyszły właściciel miał dobrze. Jak czujesz opór przed zrobieniem takich podstawowych rzeczy jakie wymieniłeś to może lepiej się zastanowić czy w ogóle potrzebujesz auta
Czy to auto ma byc zarejestrowane w PL i jezdzic za granice, czy moze ma byc zarejestrowane w ktoryms z wymienionych krajow?

W AT moc silnika wplywa na ubezpieczenie OC, a reszta oplat (winieta, strefy parkowania, itd.) jest niezalezna od samochodu. Zeby przejsc przeglad kilkuletniego uzywanego auta trzeba wymienic w nim najwazniejsze podzespoly, a wiadomo, ze im drozsze auto, tym drozsze czesci i ich wymiana.

Fabie kombi pierwszej generacji z silnikiem SDI
@dxr_
docelowo zarejestrowany na miejscu, czyli wiek albo norma spalin Euro 4 nie ma aż takiego znaczenia?

Jak rozumieć "Zeby przejsc przeglad kilkuletniego uzywanego auta trzeba wymienic w nim najwazniejsze podzespoly"?
Jeśli coś jest niesprawne trzeba wymienić na bieżąco to co niesprawne.

@erni13:

Mieszkam na południu, boczne drogi białe, jeżdżę na wielosezonowych z zimowym bieżnikiem i jakoś nie ma problemu.
@drzewostan: Ale w górach? Bo problemem jest często podjechanie pod stroma górę, po płaskim to można jeździć na wielosezonowych bez problemu.

Sam mam wielosezonowe i rok temu musiałem dojeżdżać trochę w góry i podczas śniegu zdziwiłem się, jak bardzo są do niczego xD
@drzewostan mieszkam w Austrii, w Steiermarku i mamy dwa auta w domu.
Jedno to skoda z 2016 drugi to Opel z 2003- i nie mam problemu z przeglądem w żadnym z aut. Oczywiście, znajdują usterki ale nic na siłę - jak jest luz w zawieszeniu to jest ten luz.

Kwestia gdzie pójdziesz na przegląd - w oamtc znajdują usterki w nowych samochodach ( ͡º ͜ʖ͡º)
Za to
@drzewostan Mam obecnie na stanie golfa 7 z 2013 i zarowno w skodzie jak i w golfie unikalbym 1.6.
VW i Skoda to prawie to samo. Osobiscie myslalbym rowniez o 308 od peugeota i mondeo od forda. Ewentualnie jakies vectry od opla tez wchodzilyby w gre.
@drzewostan: od 10 lat robie przeglad w juz wspomnianym öeamtc i przywyklem, ze zeby go zrobic, czesto trzeba wymieniac sprawne elementy, ktore sa po prostu stare (jako przyklad podam wymiane przewodow hamulcowych przy calkowicie sprawnych hamulcach, gdzie powiedziano mi, ze sa stare i ryzyko ich pekniecia przy gwaltownym hamowaniu jest duze), a do kwestii sprawnosci danego podzespolu podchodzi sie tutaj bardziej rygorystycznie niz w Polsce (na poczatku bylem tym negatywnie zaskoczony,
@19ludwik91:

W Styrii macie śnieg? Przecież tam ciągle dodatnie temperatury.

Ok czyli tak czy inaczej korzystniej jest kupić samochód już w Austrii. oeamtc to są stacje diagnostyczne na których można przetestować przed zakupem za opłatą samochód?

Jak długo można jeździć tam na polskich blachach? Jakie kary?

Jak tam się ogólnie życie w Styrii? Jest praca dla elektryka z małym doświadczeniem i jedynie z angielskim? ;)
@drzewostan w Styrii może nie jak w Tyrolu ale śnieg jest od dwóch tygodni tak mniej więcej - a w Eisenerz to chyba już od miesiąca. Ale to taki klimat ( ͡º ͜ʖ͡º)I nie wiem skąd masz takie informacje - potrafi tu być i -15.
O wiele korzystniej- przy imporcie trzeba zapłacić NoVA, do tego wyrobienie Typenschein, przegląd, za dużo zabawy- i czasem się nie opłaca.- Liczyłem
@19ludwik91:

https://weather.com/pl-PL/pogoda/10dni/l/bbda5a34595a8e9c5f02c34e052bf7753aa0efd0a02908b89f1424de57713716#detailIndex5

Myślałem, że południowa Austria to klimat już zbliżony do Chorwacji.

W ogóle Styria jeśli pieniędzy wystarcza to powinno być dobre miejsce do życia. Ładne widoki, mówisz inaczej ale jednak zimy raczej łagodniejsze niż w PL czy nawet na północy kraju, blisko na weekendowy wypad na Chorwację.

Jaki to rejon w którym pracujesz? Na jakich stronach należałoby się orientować co do dostępności i cen pokojów / mieszkań? https://www.willhaben.at
są jeszcze
@drzewostan bo teraz odwilż idzie. No i to Graz.. tam jest cieplej.

Mój region to okolice Leoben.
I jeśli chodzi o Graz i okolice to tam jest o wiele ciepłej niż U nas- tu potrafi pizgać jak w kieleckim do tego poczytaj co się dzieje praktycznie co roku w okolicy Knittenfeldu - co jakiś czas grad, huragany. Mam koleżankę z pracy co 4 płot na działce stawia-co roku nowy.

Willhaben jest ok,
@drzewostan: Szukaj jakiegoś wolnossącego benzyniaka z grupy VAG, najlepiej na łańcuchu rozrządu. Ew. zainteresowałbym się Toyotami z silnikiem z serii Valvematic, które uchodzą również za bezawaryjne i mają dużą tolerancję na instalacje LPG.
Fabie kombi pierwszej generacji z silnikiem SDI moge szczerze polecic - moja zrobila w 6 lat 160k km pomiedzy PL i AT, nigdy nie zawiodla, spalala 5l/100 km i zmiescila 4-osobowa rodzine z bagazami, a rachunki za jej naprawe w PL, po przeliczeniu na Euro, byly 1/3 tego, co bym musial zaplacic a AT


@dxr_: spełnia to chociaż normy euro 4?