Wpis z mikrobloga

Dostaje ostatnio po kilka zapytań w miesiącu jak wygląda wykup auta z leasingu krok po kroku, więc idąc na łatwiznę stworzyłem "mini" tutorial, więc się nim podzielę:

Zakończenie umowy leasingu

Dla Działalności Gospodarczych:
1. Na zakończenie umowy, w zależności od firmy, otrzymamy proformę, w której pozycją będzie przedmiot leasingu (tj. najczęściej auto). Alternatywnie (EFL) otrzymamy druk z informacją i danymi do wpłaty depozytu gwarancyjnego. Po uiszczeniu opłaty za proformę/depozyt oraz po potwierdzeniu, że saldo rozrachunków z leasingodawcą jest na 0 tj. wszystkie FV zostały opłacone, otrzymamy FV „wykupu” czyli FV sprzedaży przedmiotu leasingu po ustalonej w umowie leasingu cenie. NA FV powinna być adnotacja „zapłacono” wynikająca z opłacenia proformy.
2. Poza FV nie otrzymujemy z leasingu nic więcej. Otrzymujemy ją w formie elektronicznej lub papierowej – w zależności od zaznaczonych zgód w leasingu. Karty Pojazdu nie są w obiegu od 04.09.2022. FV będzie wystawiona na dane DG po NIP. Leasingodawcy nie wystawiają od kilku lat FV na PESEL.
3. Ważne aby FV przekazać swojemu ubezpieczeniowemu w celu wykreślenia z polisy leasingodawcy. Należy pamiętać, że w związku ze zmianą właściciela polisa OC nie wznowi się automatycznie z mocy ustawy, więc trzeba dopilnować zawarcia polisy w celu uniknięcia kary.
4. Kluczowym czy skorzystamy z tzw. „wykupu prywatnego” jest fakt rozksięgowania faktury w firmie. Jeżeli tego nie zrobimy to auto pozostaje naszym majątkiem prywatnym. Tracimy również możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją tego auta, chyba że potraktujemy samochód jako prywatny używany na potrzeby DG, co pozwala na odliczenie 50% VAT i 20% KUP. W przypadku kiedy auto wprowadzimy do DG samochód staje się środkiem trwałym firmy.
5. Należy pamiętać, że ustawodawca narzuca 30 dni na zgłoszenie nabycia/zbycia pojazdu. Można to zrobić na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne
6. Do przerejestrowania pojazdu będzie potrzebny komplet dokumentów tj. dowód rejestracyjny, tablice rejestracyjne, ważna polisa OC, FV zakupu (z leasignu), wydruk z CEIDG z danymi niejawnymi tj. z widocznym numerem PESEL. W przypadku kiedy zrobiliśmy darowiznę, rejestracje można zrobić od razu na obdarowanego dołączając do wspomnianych dokumentów umowę darowizny.
7. Po sprzedaży lub darowiźnie wracamy do punktu 5.

Za wskazanie niejasności albo braku jakiegoś punktu będę wdzięczny ( )

Znajomi i klienci każą mi się reklamować wiec poniżej namiary ( ͡° ͜ʖ ͡°)-:
biuro@optif.pl - finansowanie pojazdów i maszyn (leasingi, pożyczka leasingowa, kredyt samochodowy - dla firm i osób prywatnych)
ubezpieczenia@optif.pl - ubezpieczenia wszelkiej maści

#motoleasing <- mój tag autorski
#leasing #ubezpieczenia
  • 4
  • Odpowiedz
@OptiFinance: I jak 6 m-cy po takiej darowiźnie, obdarowany sprzeda samochód, to nie płaci żadnych podatków? I US nie widzi w tym jakiegoś wałka, za który będzie próbował mnie ścigać. :)

Pytanie drugie: Jeśli wezmę tę fakturę, nie wprowadzę do środków trwałych firmy i będę chciał samochód sprzedać, to muszę zapłacić 23% i 19% podatku dochodowego (na liniowym)? Czy np. fakturę wykupu albo jakąś część spłaconych wcześniej rat mogę uznać
  • Odpowiedz
  • 0
@Witeeek:
Pytanie 1: Obdarowany czeka 6 pełnych miesięcy i może sprzedać. Najlepiej potem nie dostać darowizny zwrotnej na środki, bo wtedy rzeczywiście mogą się przywalić ( ͡º ͜ʖ͡º) Generalnie co US to interpretacja, ale takie są praktyki.

Pytanie 2: 23% VAT, 19% PIT 4,9% zdrowotna do ZUS. Możesz odliczyć jedynie niezamortyzowaną część ŚT i ewentualnie korekty, ale to cięższy temat.

Dzięki :D Trochę mirasów już
  • Odpowiedz
@OptiFinance: W sensie tak jest jeśli po prostu zmienię od stycznia podatek liniowy na ryczałt? Musiałbym policzyć jakie mam teraz koszty i czy to się opłaca, ale dzięki z góry za dodatkową informację do rozpatrzenia.
  • Odpowiedz