Wpis z mikrobloga

W dobie kryzysu dużo ludzi mających gówno pracę i marne możliwości zastanawia się "A MOŻE KIEROWCA CIĘŻARÓWKI?" - Jestem w stanie Wam trochę o tym opowiedzieć: Jakie koszty, jak to wszystko wygląda itd.

TLDR; Średnio potrzeba 7-10k zł, ok. 180godzin zajęć i jazd, dwa egzaminy państwowe by w ogóle zacząć. Nie bez powodu jest niedobór kierowców w firmach. Gdy pracujesz i chcesz to robić po godzinach całość może zająć lekko pół roku.

Nie jeżdżę od prawie dwóch lat zawodowo ale podpowiem co wiem, jak gdzieś się mylę PROSTUJCIE. Ogólnie zachęcam do udzielania się w temacie, na wykopie widziałem już chyba 3 wpisy podobnego rodzaju, więc dzielcie się wiedzą w tym wątku!

POCZĄTEK
Jeśli ktoś zaczyna od zera trzeba się przyszykować na ok 7-10k wydatków by mieć prawo jazdy C+E, zrobione uprawnienia (kwalifikacje wstępne do karty kierowcy) + wszystkie badania lekarskie + wyrobienie potrzebnych dokumentów. Niestety tyle to kosztuje i raczej dużo taniej nie znajdziecie całości w tym roku będzie zapewne drożej, ale w 8500zł powinniście się zmieścić.

Prawko samo w sobie nie jest aż tak problematyczne jak mogłoby się wydawać, ale średnio żeby wyjeździć wszystkie godziny i zapisać się na egzamin potrzeba minimum 30-45dni. Ja zrobiłem to w dwa miesiące pracując na JDG czyli nie musząc kombinować ze zwolnieniami.

Nawet jeśli uda Wam się znaleźć szkołę w której codziennie będziecie jeździć po 3-4 godziny to i tak dopiero po zdaniu wewnętrznego egzaminu można zapisać się na państwowy egzamin a to przy najlepszych możliwych warunkach sumując będzie trwało minimum 30dni, choć poznałem jednego typa któremu udało się całość ogarnąć w 20, bo miał farta :D

Przyznam, że srałem pod siebie przed jazdami, byłem pewien że będzie problem ze zdaniem (miałem C przez lata, ale zachciało mi się E w którymś momencie) ale to serio jest do nauczenia - dla mnie już na pewnym etapie to była swego rodzaju zabawa na placu i polecam tak to traktować. Egzamin pomimo małej wpadki zdany bez problemów.

Kwalifikacje zawodowe, tzw "wkładka" (czyli tak naprawdę papiery potrzebne do wyrobienia karty kierowcy) to większy problem bo w teorii zajęć jest 140 godzin. Dla pracującej osoby to może oznaczać nawet parę miesięcy chodzenia wieczorami w piątki i soboty (jeśli da się tak dogadać). Generalnie szkoły jazdy wiedzą że zdający kwalifikacje są pracujący więc się dostosują raczej do Was, ale tak czy tak trzeba pamiętać, że całość po prostu trwa. Czasem warto pogadać z prowadzącym, albo kimś w szkole i nie chodzić na wszystkie zajęcia a mieć obecność.
I tak, potrzebujecie karty kierowcy by być zawodowym kierowcą, nie tylko prawa jazdy - taki to niestety system. Zdając tylko prawo jazdy C albo C+E możecie owszem jeździć pojazdami ciężarowymi, ale tylko PRYWATNIE.
By móc to robić zawodowo, potrzebne są właśnie kwalifikacje wstępne które pozwalają Wam wyrobić kartę kierowcy która swoją drogą jest wykorzystywana w tachografiach.

W temacie kwalifikacji zawodowych bardzo polecam urzędy pracy które choć #!$%@?, dość często organizują aktywizacje bezrobotnych i organizują darmowe kursy doszkalające - potrzebny niestety status bezrobotnego, bo kto w tym państwie da cokolwiek pracującemu xD Najlepiej w tym przypadku jest w mniejszych miejscowościach, warto podpytać bo zyskujecie parę tysięcy w kieszeni.

Więc podsumowując całość, jeśli nie pokombinujecie z prowadzącymi kursów odnośnie dogadania się z godzinami do odsiedzenia macie ok 180 godzin zajęć, jazd, badań, egzaminów i całej tej otoczki.

Istnieją oczywiście firmy transportowe które po podpisaniu lojalki opłacają większość takiego kursu a później przez 2 lata jeździ się na #!$%@? warunkach, ale ma się i papiery i doświadczenie po takim czasie. Osobiście nie polecam tego rozwiązania, te firmy wiedzą, że jeśli wybierasz tą opcję - jesteś pod butem więc wycisną z Ciebie wszystko co można.

PRACA

Pamiętajcie, że praca kierowcy po prostu #!$%@?. Jest ciężka pod wieloma względami i musicie niestety pamiętać, że branża jest toksyczna, #!$%@? i pełna idiotów.

Wszystko to oznacza, że nawet jeśli w pobliżu znajdzie się praca dla Was na miejscu (co niestety jest mało prawdopodobne bo praca na ciężarowym by być codziennie w domu jest niesamowicie oblegana i lgną tam kierowcy z doświadczeniem którzy mają dość wyjazdów zagranicznych) warunki będą... No niestety średnie. Duży rozstrzał zarobkowy takiej pracy, bo dużo zależy od samej pracy, ale średnio najłatwiejsze to ciut ponad minimalną średnia pracy na miejscu, będąc codziennie w domu oscyluje od 4-6k zł.

Czasem ma się szczęście trafić na kogoś normalnego, więc to nie jest tak że się nie da ale taka praca jest serio oblegana więc zarobki siłą rzeczy są dosyć niskie - dużo chętnych.

A pamiętajmy, że mandaty niskie obecnie nie są. To serio rzecz o której trzeba pamiętać, bo wystarczy Wasz jeden błąd i parę tysięcy idzie z Waszej kieszeni - nie mówię tutaj nawet o jakimś złym wyprzedzaniu ale o karach choćby od ITD. Zwyczajnie mandaty są wpisane w ten zawód, a przy kontroli ITD gdzie patrzy się 30 dni wstecz łatwo o błąd i trzeba się pilnować na każdym kroku.

Ogólnie w temacie szukania pracy i samej pracy przyszykujcie się na robienie Was w #!$%@?. Po prostu. No i płaca pod stołem, bo jak już mówiłem ta branża jest #!$%@? i od lat jest z tym problem. Wśród 6 znajomych kierowców zawodowych tylko jeden w kurierce dostaje wszystko "oficjalnie", reszta co najmniej połowę wypłaty ma pod stołem, także jeśli wylądujecie na L4 nie nastawiajcie się, że dostaniecie całość pensji.

Na 100% jest dużo miejsc dla osób chcących jeżdzić w systemach 3/1, 4/1, 5/2 - czyli np. 3 tygodnie w trasie 1 tydzień w domu. Tutaj firmy transportowe bez doświadczenia raczej Was przyjmą z otwartymi ramionami, choć oczywiście nie każda. Przyjmują chętnie nie bez powodu - nie każdy chce tak pracować.

Zarobki w takim przypadku całkiem niezłe, mając szczęście nawet po 2 latach od zdania można osiągnąć lekko 10k na rękę ale trzeba mieć szczęście, trzeba też dobrze poszukać i ogólnie by mieć dobre zarobki raczej będzie trzeba jeździć albo w dalekie i długie kierunki, albo być na miejscu i się specjalizować (obsługa HDS, kursy ADR do przewozów paliw itp)

No ale te 10k to nie jest kosmos w transporcie i jest do osiągnięcia bez większych problemów. Jeśli nic Was nie trzyma w Polsce, za granicą również kierowców potrzebują nawet bez języka choć trzeba mocno poszukać by nie zostać na lodzie.

Jest też inna opcja pracy, która jest z jednej strony strasznie #!$%@?, z drugiej strony dostępna od ręki:
Kurierka na ciężarowym. Praca delikatnie mówiąc zła (na początku) bo dostajesz najgorsze trasy, dostajesz najgorsze auta i najgorsze punkty.
Jeśli przeżyjesz początkowy rok, znajdzie się tam praca nie tylko C+E ale też samo C za 5-6k na rękę. Może więcej, może mniej, ale to jest praca generalnie dostępna od ręki bo tam jest zawsze roszada pracowników którzy przychodzą i odchodzą.

Ja wytrzymałem 2 miesiące pare lat temu - #!$%@?ć schenkera ogólnie xD

MOJA OPINIA O PRACY KIEROWCY
Kochałem tą pracę, zresztą dużo o niej kiedyś pisałem na #rozkminkrzaka. Później nienawidziłem jej, by do niej zatęsknić a teraz siedząc już parę lat na miejscu i czasem dorabiając za kółkiem sam nie wiem jaki mieć do niej stosunek, serio.

Z jednej strony to moje zabezpieczenie - jeśli tylko nie urwie mi rąk lub nóg, pracę znajdę zawsze jako kierowca bo mam już paroletnie doświadczenie w tym jeżdżenie za granicą + język.

Ale jak popatrzę na swoje życie tu na miejscu vs to co się działo na trasach i to ile kosztowało mnie to mentalnie chyba bym już nie wrócił do tego gdybym nie musiał. A najlepsze jest to, że pewnie będę musiał przy obecnej sytuacji w Polsce więc transport będzie moim małym więzieniem - nie polecam xD

No i jedna ważna rzecz: Jeśli wybierzesz ten zawód, przygotuj się, że możesz szybko osiągniesz sufit zarobkowy + przestaniesz się rozwijać zawodowo. To był do początku mój największy argument za tym by stamtąd #!$%@?ć. Oczywiście to zależy od człowieka - na trasie pełno jest czasu na czytanie książek, doszkalanie się. Przyznam że przez 3 lata jeżdżenia za granicą nigdy nie przeczytałem więcej jak właśnie wtedy, nagrałem się zresztą w praktycznie każdy nowy tytuł na co teraz nie mam czasu no i obejrzałem tony filmów - jeśli dobrze sobie wszystko poukładasz, zainwestujesz w wewnętrzne akumulatory i zrobisz sobie porządne gniazdko a sam jesteś domatorem, to wbrew pozorom to może być praca dla Ciebie, tym bardziej, że obecnie internet jest prawie wszędzie, konsole nie są takie prądożercze zaś świat pod względem nawigacji stał się dużo prostszy niż w przeszłości.

Jednak całość brzmi dla niektórych cudownie na papierze, a w rzeczywistości po pół roku albo roku nie wracają do jeżdżenia w dalekie trasy. To zwyczajnie nie jest praca dla każdego i trzeba o tym pamiętać. Trzeba serio usiąść, wyobrazić sobie jak to wygląda na trasie, posłuchać różnych historii, podzielić je na pół i finalnie dobrze obliczyć czy to coś dla Was czy nie.

Jeśli chodzi o ew sufit zarobkowy jest też druga strona medalu - specjalizacje w transporcie. Bo do tego też można dążyć i później jeździć już jako kierowca-mechanik/hydraulik, kierowca gabarytowy, kierowca-cholera-wie-jakiej-dziewnej-branży. Jest tego trochę, tylko trzeba poszukać no i tam trzeba też mieć juz doświadczenie.

No i dodatkowe papiery typu ADR. Uwierzcie warto iść w tą stronę. Mam kumpla który jeździ pod niemiecką firmą hydrauliczną. Zarobki w okolicach 3600-3900euro na rękę no i przede wszystkim praca bardzo spokojna, więc wiem że się da. Ale do tej pracy dochodził przez 10 lat zawodowego życia i przez 3 wcześniejsze lata miał ją na oku.

Rozpisałem się w cholerę, ale to taka mała pigułka wiedzy z perspektywy gościa który jeździł najpierw na busie po EU, później zrobił papiery na C i jeździł ciężarowym by skończyć na C+E i uciec od tej pracy na rzecz własnych pasji.

Praca kierowcy to dobra ucieczka w dobie kryzysu, choć oczywiście przy prawdziwym kryzysie może być inaczej niż teraz ale jeśli masz już wszystkie papiery, wiesz, że chcesz pracować w ten sposób biorąc na klatę wszystkie minusy (których jest ogrom) razem z plusami (których nie jest aż tak dużo xD) to naprawdę można zarobić niezłe siano i dużo oszczędzić.

Jak? Jeżdżąc 4/1 albo 5/2 - co nie oszukujmy się, jest w cholerę trudne, ale da się gdy naprawdę trzeba.
Przez miesiąc jesteś w trasie, raz na miesiąc podnajmujesz pokój na tydzień za pół darmo i później znowu w trasę. W przeciągu roku jesteś w stanie odłożyć naprawdę sporo forsy żeby wystartować "od nowa".

Ale to serio wyniszczająca psychikę opcja, o której trzeba mieć świadomość że jest wyniszczająca jakkolwiek to brzmi. Ale jest to zawsze opcja, szczególnie gdy już teraz i tak jesteś w więzieniu własnego umysłu, decyzji i #!$%@? pracy. Może to być dla Ciebie ucieczka i prawdziwa wolność - dla mnie kiedyś tak było.

No ale wiadomo - kierowcy w wykopowej narracji tylko srajo do żwira, więc co ja tam mogę wiedzieć.
Jak dla mnie róbcie co musicie by przetrwać - jeśli to oznacza pół roku #!$%@? się z kursem, później rok czy półtorej wegetacji TRUDNO. Ale jest to zawsze jakaś opcja szczególnie dla ludzi którzy w promieniu 50-100km nie mają żadnych sensownych opcji zawodowych.
Ale błagam, pamiętajcie że to naprawdę ciężka praca - nie fizycznie. Psychicznie. I ten zawód nie jest zwyczajnie dla każdego i tak jak nie każdy powinien mieć dzieci, psy czy koty, tak nie każdy powinien mieć prawojazdy.

I na tym kończę ten przydługi wykład - jeśli macie coś do dodania/sprostowania piszcie w tym wątku, może komuś się przyda.

Miłego!

#ciekawostki #kierowcy #praca #kierowcyzawodowi
bkwas - W dobie kryzysu dużo ludzi mających gówno pracę i marne możliwości zastanawia...

źródło: meme

Pobierz
  • 201
@lakfor: jasne, na budowach nigdy lekko nie jest. Natomiast co innego opróżnić gruszkę a co innego operować dźwigiem. Ale nie ma się co licytować. Tyle dobrego na hds, że zazwyczaj kończysz pracę kiedy sam zadecydujesz. Wyjątkowe sytuacje nie zdarzają się często. Najgorszy okres to zła pogoda, kiedy wieje ponad dopuszczalną granice, bo wtedy żurawie nie działają i zamawiają hds. Na gruszkach chyba słabo jak zalewanie się przeciąga do późna, czy płacą
@PfefferWerfer: @lakfor

Ostatnio chodzi mi po głowie hardcore w postaci Ice road truckers... brytyjskie prawko jest honorowane w US i w Kanadzie, tak że od ręki mogę na to jechać. Kasa jest obłędna, bo za sezon czyli ok 3 miesiące płacą średnio 66k$... oczywiście nie za darmo, zginąć można tam jak najbardziej. Ale skoro Iwona Blecharczyk dała radę, to czemu nie ja, tak sobie myślę...


Bzdury piszesz. USA , Kanada, Meksyk
Bo za #!$%@? z rudą w północnej Szwecji to płacą 2,5k € xD


@PfefferWerfer: Za tydzień? Bo nie wiem, czy tak dużo, czy tak mało, a ostatnio ktoś mi mówił, że na północy Norwegii, za kołem podbiegunowym, można nawet 10k € miesięcznie wyciągnąć. Co to jest ruda, ruda metalu, ruda whisky, ruda dziwka, którą wozisz po parkingach?
@lakfor: Ja cały czas trzymam E w szufladzie, nawet już kilka lat temu karty kierowcy nie wyrabiałem, bo nie jeżdżę, a kwalifikacje mam do 2025, ale tylko tak na wszelki wypadek.
Jeździłem troszkę w Szkocji i UK, ale krótkim autobusem piętrowym volvo wokół komina i busami - fajnie tę pracę wspominam, ale po dwóch latach się popsuło i zrezygnowałem. To było jeszcze przed brexitem. Potem jeszcze mi proponowali pracę i załatwienie
@bkwas: od siebie dodam że ze znajomością angielskiego lub niemieckiego w Holandii można zarobić 10 miesięcznie w systemie 2/2 odchodzą oczywiście dojazdy ale jak się dobrze pogłówkuje i ten problem można rozwiązać;) jestem typem samotnika, nie przeszkadza mi już ten zawód. Czasami człowiek się ostro #!$%@? jak trzeba latac po błocie do kostek w deszczu ale koniec końców zarobki nie są zle. Dziewczyna z którą jestem już 5 rok tez sie
@merti: jeździłem na busach 3,5roku na międzynarodówce ( ͡° ͜ʖ ͡°) 10ep z windą, miło wspominam te czasy, chociaż praca nieporównywalnie cięższa i bardziej niewdzięczna niż jazda dużym. No i zarobki dużo mniejsze. Jeździłem 3/1 to średnio zarabiałem coś w okolicy 5500zł, gdzie teraz mam więcej za 2/2.
Bzdury piszesz. USA , Kanada, Meksyk wzajemnie honorują prawo jazdy na ciężarówki. na innym prawku nie mozesz tam jezdzic.


@RECAPTCHASSIE: To sprawdź to dokładniej, Brytyjskie mogę wymienić bez ceregieli. Trzeba je mieć minimum 2 lata.
Tylko brytyjskie można tak wymienić, takie info dostałem od pracodawcy w Kanady, który min dlatego szuka pracowników z UK....
Zresztą każda prowincja ma inne wymagania, są takie gdzie trzeba zdać dodatkowy test z obsługi hamulców i
Pamiętajcie, że praca kierowcy po prostu #!$%@?. Jest ciężka pod wieloma względami i musicie niestety pamiętać, że branża jest toksyczna, #!$%@? i pełna idiotów.


@bkwas:

Toksyczność branży oraz pełna gama imbecyli, idiotów, parkingowych wyjadaczy którzy byli w Portugalii omijając Hiszpanię, a fjordy w Norwegii mu z ręki jadły - to męczy strasznie.


@Given:

Czego się spodziewasz po branży która ma dość niski próg wejścia, a można zarobić nawet niezłą kasę.
Na gruszkach chyba słabo jak zalewanie się przeciąga do późna, czy płacą za to dodatkowo?


@rzygaj: U nas było płacone za dzień, rzadko ale zdarzało się zaliczyć godzinę czy dwie dodatkowo za free, ale za to nie raz kończyłem o 14 i do domu.
@neeet: no nie mów, że takim muzeum jeździłeś xD

U nas szef trzymał Scanię tak na oko pełnoletnią, ale dbał o nią i z grubsza była sprawna, trzymał ją z sentymentu, b.rzadko ale czasami pracowała. Po blachach to 2004 rok pierwsza połowa. Spędziłem w niej jedną całą dniówkę, jak moja pojechała do warsztatu, miała kiepski zwis z przodu, nie wszędzie można było nią wjechać, a tak z grubsza to dawała radę,
lakfor - @neeet: no nie mów, że takim muzeum jeździłeś xD

U nas szef trzymał Scanię ...

źródło: 2017-01-05 08.37.34

Pobierz
@bkwas: wow ktoś się rozpisal i napisał więcej niż zwiraze wyprzedzają na zakazach tiry na tory itp. Ogólnie opisałeś jakiś 1% z tego całego syfu zwanego transportem, który niestety uzależnia w jakiś sposób. Kto by się nie pytał czy warto zrobić prawko to odpowiadam chcesz mieć kasę a nie mieć życia polecam. Z czego dodałbym do Towjej wypowiedzi że kurierka z pobytami codziennymi w domu może być bardziej męcząca niż wyjazdy
@DryfWiatrowZachodnich: z tym zostawianiem ciężarówki na parkingu i spaniem w hotelu w centrum madrytu to zawołam kolegę @Kamar xD Busem zwiedzałem bardzo dużo. Podobało mi się to że miałem minimum jeden weekend w miesiącu na Lazurowym wybrzeżu. Parking przy autostradzie za całe 3,4€ i codziennie sobie z niego wyjeżdżałem na plażę :D
UK jest b.ciekawe, bo drogi są ok, kultura jazdy całkiem przyjemna, wszędzie Cię wpuszczają, jest duży stopień ucywilizowania branży,


@lakfor: Taa uk jest bardzo ciekawe, szczególnie dla początkujących, multi drop, wjazd do centrum miast i miasteczek, ciasne uliczki z zaparkowanymi po obu stronach samochodami, włącznie z tymi które parkują na skrzyżowaniach i łukach, rozładunek ręczny, co najmniej 60 godzin/tydzień bo stawka wynosi 11-12funtów/godz,
Miód, malina
@lakfor: W UK mi nie dawało spokoju to czemu ciężarówki na poboczach stoją z otwartą paką

lepiej iść w programowanie , kierowca ciężka praca


@paczelok: A od komputera wolę ruszyć właśnie w drogę po latach "siedzenia" przed PC. Uwielbiam jeździć ale wiem że takie zawodowe trasy by mi chyba to obrzydziły :/

@Given Najlepszy układ jaki widzę to busy jeżdżące całkowicie prywatnie na dobrych swoich trasach do jakiś krajów -
@Saeglopur stoją pootwierani na poboczach bo szef pożałował 30 funtów na parking na noc xD a na lay-by (łajba XD bo jak tak stoisz to co ktoś przejedzie to buja jak na łajbie) często kradną. Stałem tak dwa razy w swojej karierze, za pierwszym razem pocięli mi plandekę, a za drugim spuścili paliwo. Nie polecam xd
Taa uk jest bardzo ciekawe, szczególnie dla początkujących, multi drop, wjazd do centrum miast i miasteczek, ciasne uliczki z zaparkowanymi po obu stronach samochodami, włącznie z tymi które parkują na skrzyżowaniach i łukach, rozładunek ręczny, co najmniej 60 godzin/tydzień bo stawka wynosi 11-12funtów/godz,

Miód, malina


@ptakdodo: Ciasne uliczki jak akurat lubię, jest wyzwanie, jest zabawa, jak ktoś słabo ogarnia, to faktycznie może dostać zawału. Multi drop? Jak się zgodzisz, to masz,